Kat binnen houden of naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je kat?

Mijn kat zit alleen binnen
91 (23%)
Mijn kat kan zowel naar buiten als naar binnen ( overal )
177 (45%)
Mijn kat kan binnen en buiten alleen in eigen tuin
125 (31%)

Totaal aantal stemmen: 393

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 06:19

Onali schreef:
Tja, als dierenliefhebber zijn ze geen van allen echt heel prettig, maar een kat is geen wild dier dus je weet dat er ergens een eigenaar zit te wachten totdat pookie thuis komt.

Die eigenaar zit ik niet zo mee, die hebben hun kat zelf de straat op geschopt.
Ik vind het echt veel erger voor de kat, die er gewoon echt niets aan kan doen en aan zijn lot over gelaten is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 06:28

Maartje1990 schreef:
secricible schreef:

Ik ben benieuwd waar je dat op baseert, dat is namelijk echt flauwekul. Alleen zijn katten niet gewend om binnen te blijven omdat we accepteren dat ze allemaal de hort op mogen. een paar generaties die katten binnen houden en dat hebben we ook opgelost.... Paarden waren ook niet gedomesticeerd toen we ze voor het eerst gingen temmen.

Palmera schreef:
Gelijk heb je. En als jij een paard wilt beleren waarvan de (voor)ouders uit een weer verwilderde kudde komen zal dat een heel stuk lastiger zijn dan een paard beleren waarvan de (voor)ouders allemaal manegepaarden zijn.
Kortom: als we die katten niet steeds de straat op blijven schoppen zullen de volgende generaties veel huiselijker zijn.

Voor dat jullie dingen als onzin bestempelen kun je het zelf ook even opzoeken natuurlijk ;)

Citaat:
Terwijl onze huistijgers vredig liggen te spinnen op onze schoot bevinden we ons in de waan dat onze harige huisgenootjes volledig gedomesticeerd zijn. Maar niets is minder waar. Onderzoek van de Universiteit van Washington wijst uit dat onze geliefde huiskat genetisch gezien nog maar weinig verschilt van zijn gevaarlijk wilde voorouders. Huiskatten zijn maar half gedomesticeerd.

http://www.alleskatten.nl/wetenschap-hu ... esticeerd/

Je weet dat honden genetisch gezien weinig verschillen van wolven?

Maartje1990 schreef:
Het werd hier eerder contstant aangehaald. Het is wel degelijk van belang als we honden en katten met elkaar gaan lopen vergelijken. De behoeftes van een hond zijn al veel anders dan diens voorouders. Die van een kat niet. Daar moet je als eigenaar ook rekening mee houden. Linksom of rechtsom zal je mogelijk iets of iemand te kort doen als je een kat neemt, iig mijn ziens.

Owja? Sinds wanneer?
Lees je eens in, om de bal terug te kaatsen. :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 06:31

Lizzyy schreef:
Daarentegen kan het ook andersom. Stel je voor je huis vat vlam is onze kat buiten. Binnenkatten kunnen nergens heen.

[/quote]
Nou, hiermee heb je me eigenlijk meteen overtuigd. Ik acht de kans zo groot dat mijn huis afbrandt, dat ik meteen mijn katten naar buiten gooi.

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:33

Onze poes mag ook lekker naar buiten om gaan en te staan waar ze wil. Ze vindt het heerlijk. Overigens vindt ze het ook heerlijk om binnen te zijn.

Ik vind dat het het instinct van het beestje is. Lekker naar buiten en achter de muisjes aan.
Mijn sportpaarden komen ook op het weiland, risico bestaat ook dat ze dol doen en een been kunnen breken.

Ik ken ook katten die binnen zitten, deze zijn het gewend en vinden dit ook prima. Wij hebben gelukkig de mogelijkheid dat ze lekker naar buiten kan, zonder grote risico's. Wij wonen rustig en dichtbij een bos.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:35

Diablo schreef:
IMJ schreef:
Bij heel veel raskatten zie je dat allang.

Bij niet raskatten ook hoor. Ik heb allebei (gehad), zelfs katten die altijd buiten waren. Nooit problemen gehad, een kat kan zich prima aanpassen.

Ja ik bedoelde eigenlijk meer dat doe al generaties lang beperkt naar buiten mogen.

De kans dat de kat platgetreden wordt is vele malen groter dan dat hij afbrandt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:34

Diablo schreef:
Onali schreef:
Tja, als dierenliefhebber zijn ze geen van allen echt heel prettig, maar een kat is geen wild dier dus je weet dat er ergens een eigenaar zit te wachten totdat pookie thuis komt.

Die eigenaar zit ik niet zo mee, die hebben hun kat zelf de straat op geschopt.
Ik vind het echt veel erger voor de kat, die er gewoon echt niets aan kan doen en aan zijn lot over gelaten is.

Dat is een aanname.

Maar zelfs al zou 99% van de eigenaren dat doen, die ene % zou blij zijn te weten wat er is gebeurd.

Je kunt het opgegeven bij Amivedi.

Trouwens heel veel sterkte, wat een nachtmerrie.

secricible

Re: Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:10

Jij kiest er als eigenaar voor die kat op straat te laten zonder toezicht, en dan moet ik nog moeite doen om amivedi in te schakelen ondat het baasje wil weten waar het dier is? Je had ook gewoon je verantwoordelijkheid kunnen nemen... dit is de boel omdraaien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:37

secricible schreef:
Jij kiest er als eigenaar voor die kat op straat te laten zonder toezicht, en dan moet ik nog moeite doen om amivedi in te schakelen ondat het baasje wil weten waar het dier is? Je had ook gewoon je verantwoordelijkheid kunnen nemen... dit is de boel omdraaien.

En wat als het nu een ontsnapte kat is? Zo een die normaal nooit op straat komt?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:42

Tja, dat maakt het zo lastig, dat weet ik als automobilist niet. Als ik een hond aanrijdt, ga ik er vanuit dat die ontstnapt is, omdat over het algemeen vrijwel niemand zijn hond zonder toezicht buiten laat. Bij een kat zou ik dat niet hebben. Voor mij persoonlijk zou daar dus sprake zijn van "de goede onder de kwaden lijden".
Als iedereen gewoon zijn verantwoordelijkheid voor eigen kat zou nemen door ze op afgesloten terrein te houden, zou dat hele probleem niet bestaan :) Dan zou ik over die loslopende kat hetzelfde denken als over die loslopende hond en zou ik inderdaad moeite doen om een eigenaar op te sporen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 06-09-16 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:42

A3a1 schreef:
Dat is een aanname.

Maar zelfs al zou 99% van de eigenaren dat doen, die ene % zou blij zijn te weten wat er is gebeurd.

Wat is een aanname?

Ik denk dat eigenaren best blij zouden zijn te weten wat er gebeurd is, maar dat is niet wat ik bedoel en ook niet wat ik zeg.
Ik zeg en bedoel dat het mij niet zoveel zou kunnen schelen hoe verdrietig een eigenaar is.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:54

Diablo schreef:
A3a1 schreef:
Dat is een aanname.

Wat is een aanname?

Ik denk dat eigenaren best blij zouden zijn te weten wat er gebeurd is, maar dat is niet wat ik bedoel en ook niet wat ik zeg.
Ik zeg en bedoel dat het mij niet zoveel zou kunnen schelen hoe verdrietig een eigenaar is.

Het is een aanname dat de eigenaar de kat op straat heeft geschopt.
En dat jij onverschillig bent, tja, helaas zijn veel mensen dat tegenwoordig, behalve als het henzelf betrefd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:58

secricible schreef:
Tja, dat maakt het zo lastig, dat weet ik als automobilist niet. Als ik een hond aanrijdt, ga ik er vanuit dat die ontstnapt is, omdat over het algemeen vrijwel niemand zijn hond zonder toezicht buiten laat. Bij een kat zou ik dat niet hebben. Voor mij persoonlijk zou daar dus sprake zijn van "de goede onder de kwaden lijden".
Als iedereen gewoon zijn verantwoordelijkheid voor eigen kat zou nemen door ze op afgesloten terrein te houden, zou dat hele probleem niet bestaan :) Dan zou ik over die loslopende kat hetzelfde denken als over die loslopende hond en zou ik inderdaad moeite doen om een eigenaar op te sporen.

Het zou ook een zwerfkat kunnen zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:39

A3a1 schreef:
En dat jij onverschillig bent, tja, helaas zijn veel mensen dat tegenwoordig, behalve als het henzelf betrefd.

als je willens en wetens jou uitgekozen huisdier de straat op laat lopen met zoveel gevaren ben je als eigenaar toch net zo onverschillig?

vroeger vond ik het erg als ik een kat dood reed,door dit soort topics ben ik zover dat ik denk "ach het had een goed leven",tja als eigenaren er zo over denken,waarom zou ik er dan nog 1 minuut van wakker liggen...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:42

A3a1 schreef:
Het is een aanname dat de eigenaar de kat op straat heeft geschopt.

Ik denk dat het grootste deel van de katten inderdaad door hun eigenaren naar buiten is gelaten.
Ik ben zeker niet onverschillig. Mijn hart huilt voor de katten die zo rot aan hun einde moeten komen, dat zei ik ook. Maar waarom ben ik onverschillig als ik me niet zo druk maak om de eigenaar, die het dier moedwillig de straat op heeft gelaten en dus wist dat het kon gebeuren?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:48

fransje23 schreef:
secricible schreef:

Het zou ook een zwerfkat kunnen zijn.

Hoeveel zwerfkatten denk je dat er zullen blijven als mensen verplicht worden om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen kat en er dezelfde regels komen als voor honden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:49

Ik moest gisteren wel een beetje lachen, ik had de hele tijd de deur open staan, maar mijn kat bleef gewoon binnen zitten hoor :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:51

jij dierenbeul, dier heeft duidelijk geen katwaardig leven binnen -O- ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:01

secricible schreef:
Hoeveel zwerfkatten denk je dat er zullen blijven als mensen verplicht worden om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen kat en er dezelfde regels komen als voor honden?

Ik denk eigenlijk best wel heel veel en dan heb ik het niet alleen over een verdwaalde huiskat maar ook over echt verwilderde katten. Die planten zich rustig voort en hebben buiten het verkeer en misschien een jager geen vijanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:05

secricible schreef:
jij dierenbeul, dier heeft duidelijk geen katwaardig leven binnen -O- ;)

Nou he, hij is echt heel zielig.
:')

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:22

die verwilderde katten moeten ze gewoon wegvangen en afmaken...

vroeger toen ik nog in een flatje woonde , woonde ik ergens waar heel veel zwerf katten waren,deze werden bijgevoerd door 2 oude mannetjes ( heerlijk zo'n berg rottende dooie kuikens over de straat :r ,die katten waren zo dik dat ze dat helemaal niet opvraten ) ,die beesten waren vies,ziek, liepen met mega gezwellen rond ,vochten wat af,halve nachten wakker liggen van schreeuwende vechtende katten,en als kadootje lagen op je auto die ze helemaal kapot kraste ..

ze zouden zogenaamd goed tegen ratten zijn,nah,die waren bijna zo groot als die katten,al dat voer wat die katten gevoerd kregen vraten ze niet op,en de ratten populatie vaarde er wel bij zullen we maar zeggen...

leven met als schuilplaats een doosje ,opgejaagd worden door honden en mensen die je niet moeten, is dat een leven voor een kat??
ik vond het gewoon zielig,en toen eindelijk aangekondigd werd dat de beesten weggevangen zouden worden en geeuthanaseerd ,zijn er petities gekomen om dat tegen te houden..domme mensen die dat tekende.. ^)

afijn,katten zijn wat later alsnog weggevangen want de flats zijn gesloopt en er is een mega woonwijk terug gekomen,en daar pasten geen smerige zwerfkatten (en volgevroten ratten ) bij :)

in de jaren heb ik een aantal nog levende maar zwaar gewonde katten van de weg afgehaald 1 is er vreselijk gestikt in zijn eigen bloed in mijn auto,zo'n paniek bij dat dier... :\

ik kan er echt mijn niets van mijn verstand bij dat er mensen zijn die lekker kunnen slapen wetende dat jouw geliefde poekie zo'n gruweldood heeft gehad onder het mom van"ach het was kort maar wel fijn"

echt niet... :n

maar dit schijnt normaal te zijn onder katten"liefhebbende"eigenaren,dus sinds ik dat weet maak ik me er geen zorgen meer over,denk dan maar "je dood was ongelooflijk klote, en je leven was dan wel veel te kort,maar wat hebbie het leuk gehad"

+:)+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:23

Echt rare reactie van als je last heb van andermans katten dan moet je je tuin afschermen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:27

Een van de heerlijie dingen aan een kat vind ik juist dat het ongeveer het enige dier is dat je niet gevangen houdt. Over het houden van een kat hoef ik me dus niet schuldig te voelen omdat hij/zij het volle leven heeft. En daar voel ik me fijn bij. Er horen inderdaad risico's bij, maar die neem ik, om deze reden. Het dier is geen gevangene, maar vrij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:30

Ik vind het zo bijzonder hoe iemand durft te zeggen "ik neem de risico's dat mijn kat wordt doodgereden", zeker vlak onder een post als die van kimmie. Wie ben jij om "het risico te nemen" voor je kat om zo'n afschuwelijke dood te sterven? Lekker makkelijk vanaf de zijlijn als rationeel denkend mens die zelf uit kan kijken voor de weg. Daar heeft je kat ook super veel aan als hij ligt te sterven.
En komop zeg, een gevangene... Dan zijn alle dieren dus gevangenen? Wat een dramatische manier van uitdrukken zeg.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:35

Ieder zijn keus toch?
En ja, ik vind zeker dat alle dieren gevangenen zijn. Misschien wat dramatisch uitgedrukt, maar ik weet ook geen andere term.

Iedereen maakt een andere afweging, maar ik vind het niet juist 1 van de 2 voor gek te verklaren.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:41

Citaat:
Je kinderen moet je op enig moment ook los laten in de grote boze wereld, met alle risico's die daaraan vast zitten.

Katten zijn te vergelijken met een kind van 3, die laat je ook niet onbeheerd buiten lijkt mij. :)