Onbevattelijk verdriet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Re: Onbevattelijk verdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:37

Je kan ook een krat/doos vullen met keuken en lege wcrollen, brokken erin en succes gegarandeerd!
Hier worden ze geestelijk ook heel moe van.

Maar ook buiten kan je speur spelletjes doen of verstoppertje. Geeft uitdaging in de wandeling.

Uiteraard kan je ook verschillende nieuwe commando's leren met een clicker. Goed voor jullie band en nog leuk om te doen ook

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 19:04

mvermeulen1 schreef:
ze willen meestal het botje die de ander heeft :+

Exact dit :+ Mutsen zijn het ook.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 19:09

briitje schreef:
Je kan ook een krat/doos vullen met keuken en lege wcrollen, brokken erin en succes gegarandeerd!
Hier worden ze geestelijk ook heel moe van.

Maar ook buiten kan je speur spelletjes doen of verstoppertje. Geeft uitdaging in de wandeling.

Uiteraard kan je ook verschillende nieuwe commando's leren met een clicker. Goed voor jullie band en nog leuk om te doen ook

Die doos is ook leuk :j We hebben net haar 'hans' verstopt en dat was werkelijk hilarisch. Wat is ze slim ! Moeder hond werd daar wel wat zenuwachtig van (Pen racede als een malle door de kamer), ging zich er uiteindelijk mee bemoeien maar wilde niet spelen (wil ze als we alleen zijn ook niet). Niet dat Pen haar de kans gaf.. Ze rende hard weg toen ze haar Hans eenmaal gevonden had. De sukkel.

Hoe we dat gaat doen moeten we maar even bekijken. Er ontstond onderling meteen wat (onschuldig) gemopper. Ze gingen na een brom elk hun eigen kant, maar ik wil eventuele rare situaties meteen in de kiem smoren. Die vraag heb ik de therapeute ook voorgelegd: tot in hoever moet ik mij daarmee bemoeien.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:18

Zo zie je dus gelijk wat een succes dat is, haha! Leuk!

Ik zou de andere honden even apart van haar houden. Pen is dan zo in haar element dat dit tot mot kan lijden. En dat wil je natuurlijk voor zijn Dus als je ze even in een andere kamer kan doen, zou dat beter zijn. Of het spelletje juist buiten spelen, misschien ook een optie?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 19:22

Buiten is wellicht een goede optie :j

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:07

Lisitano schreef:
Ik ben groot voorstander van veel beweging.
De Rottweiler die de peuter heeft verwond, kwam nooit de tuin uit volgens buurtbewoners. Geen beweging, geen taken = frustratie. En frustratie leidt ook bij mensen tot vreselijke dingen. Een hond heeft ook prikkels en uitdaging nodig. Ik vind het heel fijn dat TS daar mee aan de slag is gegaan.

Amen!
Mensen mogen de oorzaak ook wel eens bij zichzelf zoeken ipv de hond overal voor op te laten draaien. Dat is nogal gemakkelijk, en daarom gebeurt het dan ook grootschalig.

Het strekt de ts ook tot eer dat ze zoekt naar verbeteringen om voortaan dit probleem te voorkomen, om te kunnen zien hoe ze dit probleem had kunnen voorkomen.

Er zijn zoveel gefrustreerde honden. Omdat hun eigenaars niet de moeite doen om zich in ze te verdiepen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:25

Carliijn schreef:
Als ze zich op straat al heeft opgewonden over een hond kan ze weleens blaffen tegen mensen, opbouw van stress?

Dat zou goed kunnen, als de mijne in het begin van de wandeling heel veel prikkels krijgt blijft ze de rest van de wandeling ook alerter. Ook merk ik duidelijk verschil met overdag of avond/nacht.
Als het donkerder is is ze een stuk alerter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:28

Desiree schreef:
Lisitano schreef:
Ik ben groot voorstander van veel beweging.
De Rottweiler die de peuter heeft verwond, kwam nooit de tuin uit volgens buurtbewoners. Geen beweging, geen taken = frustratie. En frustratie leidt ook bij mensen tot vreselijke dingen. Een hond heeft ook prikkels en uitdaging nodig. Ik vind het heel fijn dat TS daar mee aan de slag is gegaan.

Amen!
Mensen mogen de oorzaak ook wel eens bij zichzelf zoeken ipv de hond overal voor op te laten draaien. Dat is nogal gemakkelijk, en daarom gebeurt het dan ook grootschalig.

Het strekt de ts ook tot eer dat ze zoekt naar verbeteringen om voortaan dit probleem te voorkomen, om te kunnen zien hoe ze dit probleem had kunnen voorkomen.

Er zijn zoveel gefrustreerde honden. Omdat hun eigenaars niet de moeite doen om zich in ze te verdiepen.

mijn honden komen ook de tuin niet uit...alleen is die tuin iets meer dan een hectare.En mijn honden verscheuren geen kind als die toevallig de poort binnen zou komen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:53

Dan hebben jouw honden waarschijnlijk een taak en/of genoeg prikkels Geerke?
Mijn honden zouden na een paar dagen hetzelfde terrein zonder nieuwe prikkels al achter de hekken willen kijken. Mijne zijn dan ook totaal niet waaks.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:04

Lisitano schreef:
Dan hebben jouw honden waarschijnlijk een taak en/of genoeg prikkels Geerke?
Mijn honden zouden na een paar dagen hetzelfde terrein zonder nieuwe prikkels al achter de hekken willen kijken. Mijne zijn dan ook totaal niet waaks.

ik vermoed het...ze zijn met z'n zevenen,en ik ben de hele dag buiten.Ze zijn steeds bij mij en spelen met elkaar.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:40

Citaat:
Ik snap echt niet waar je het vandaan haalt dat deze hond opeens een gevaar voor kinderen zou zijn. Omdat ze agressie naar een hond heeft vertoond? Die link leg ik echt niet.

Als ik als voorbeeld nou eens kijk naar onze CC teven. Die hebben een paar keer echt heel naar gevochten. Zo naar, dat als ze niet van hetzelfde kaliber waren geweest, er één het zomaar niet overleefd zou kunnen hebben. Maar naar mensen agressie vertonen? Never. Het één heeft gewoon echt niets met het ander te maken.

Zucht, gaan we weer....dus omdat jou honden toevallig twee honden zijn van een ras die bekend staan als een ras die je vaker beter niet dan wel met twee teven bij elkaar kunt houden, zijn alle honden enkel hondsagressief?? Ik mis echt totaal de logica.

Bij jou is de oorzaak dan misschienduidelijk. Maarn bij ts niet. Dus ipv van onzin te verkondigen kun je beter reëel zijn en dus heel voorzichtig; zolang je niet weet wat de oorzaak van agressie is kun je maar beter heel voorzichtig zijn en zeker met kleinere kinderen. Ik heb het in mijn werk vaker gezien,en by the way alle rassen ook de als schattig bekend staande rassen, die agressie vertoonde naar kleine kinderen. Of dat wel of niet zo is, heeft alles te maken met de oorzaak van de agressie. En zolang ts de oorzaak niet weet heeft ze niets aan: mijn teven zijn agressief tegen elkaar, maar niet tegen mensen dus dan is dat bij die van jou vast en zeker ook?!. Nee, ts moet nog uitzoeken hoe dit komt en daarbij is voorzichtigheid geboden. Misschien is er weinig aan de hand en was het een ongelukkige sameloop, maar misschien is er ook wel iets mis.

TS: top om te lezen dat je erg serieus bent. Een hond mentaal en fysiek goed uitdagen is heel belangrijk. Dus flinke einde wandelen en wat denkwerk is altijd goed. Hopelijk krijg je ondanks de omstandigheden weer snel een beter gevoel bij je hond.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:26

Diablo praat niet enkel vanuit haar oogpunt, maar gewoon uit het algemeen. Nogmaals dat 2 honden knokken, staat totaal niet gelinkt aan mensen. Snap ook niet dat je hier dan maar op blijft hameren. Je hebt hier dan ook totaal geen bewijs/feiten voor, dat dit wel zou moeten.

Vind dan ook niet dat TS ineens extreem voorzichtig moet zijn mbt mensen.
Want zoals bij een groot deel van powerbreeds zijn ze gefokt op hun loyaliteit naar de mens, maar hun afkeer naar soortgenoten.

Als je bij elk hondengevecht/incident bang moet zijn dat de hond zich tegen de mens keert... :\

Tevens lijkt de oorzaak me ondertussen wel wat duidelijker te worden toch?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:44

briitje schreef:
Diablo praat niet enkel vanuit haar oogpunt, maar gewoon uit het algemeen. Nogmaals dat 2 honden knokken, staat totaal niet gelinkt aan mensen. Snap ook niet dat je hier dan maar op blijft hameren. Je hebt hier dan ook totaal geen bewijs/feiten voor, dat dit wel zou moeten.

Want zoals bij een groot deel van powerbreeds zijn ze gefokt op hun loyaliteit naar de mens, maar hun afkeer naar soortgenoten.

Als je bij elk hondengevecht/incident bang moet zijn dat de hond zich tegen de mens keert... :\

Dank je wel. Had geen zin er weer op in te gaan, maar jij vat het wel zo'n beetje samen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:06

briitje schreef:

Is het niet zo dat elke hond wat voor ras dan ook.. je op moet passen met kinderen? de regel geld over het algemeen dat je honden nooit alleen mag laten met kinderen. of zeg ik nu iets heel stoms? ;) en nee TS hoeft niet ineens EXTREEM voorzichtig te zijn maar wel voorzichtig zoals ieder ander..

Ik als hondentrimster behandel elke hond voorzichtig die bij mij op tafel komt, ook al zouden de baasjes zeggen "hij is heel lief en makkelijk" honden kunnen toch anders gaan gedragen in bepaalde situaties. ook al is het de goedzak die nooit een lip optrekt..die kan op tafel toch ontpoppen als terror die zijn hele rij tanden laat zien en niet schroomt om te bijten. vaak zeggende baasjes daarna "ooo dat doet hij anders nooit!"

neem mijn jack russel.. is geen typische jack en is eigenlijk best lui en rustig, al ziet hij eruit als een anabool op poten :+ meneer houd niet van lange wandelingen en kou en regen zijn zijn ergste vijanden en kan met alle honden goed overweg.. maar... als er een kip/konijn/rat/muis in vizier is nou dan verander hij van luidonder naar adrenaline junk die niet te stoppen is.. en dat had ik dus nooit verwacht toen hij na 6 maanden kip kijken (observeren) van mijn buurvrouw dus ineens besloot dat deze als bout ook lekker is.. achteraf had ik natuurlijk kunnen vermoeden dat dit typisch raseigenschap is :o

wat ik hiermee wil zeggen is dat iedereen met honden wat voor ras dan ook!! zijn of haar verantwoordelijkheid moet nemen mocht er iets gebeuren want ook TS had dit niet zien aankomen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:02

geerke schreef:
mijn honden komen ook de tuin niet uit...alleen is die tuin iets meer dan een hectare.En mijn honden verscheuren geen kind als die toevallig de poort binnen zou komen.

Toch moet er ook aan jouw honden speciale aandacht besteed worden, er speciaal een keer mee gaan wandelen en zo.

Mijn honden hebben ook veel ruimte hier, en ze zullen niemand verscheuren als die hier komt. Ik heb één kuitenbijter, maar die komt dan ook uit een donkere broodfokkersschuur en heeft tijdens de imprintfase daar helemaal NIETS geleerd. Dan krijg je dat. Krijg je er ook niet meer uit.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:24

Dat klopt dan ook niet weer voor iedere hond want de mijne heeft tijdens de inprintfase alleen met broertjes en zusjes in een paardenbox gezeten en is helemaal normaal, geen kuitenbijter of blaffer enz..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:40

hengstveulen schreef:
Dat klopt dan ook niet weer voor iedere hond want de mijne heeft tijdens de inprintfase alleen met broertjes en zusjes in een paardenbox gezeten en is helemaal normaal, geen kuitenbijter of blaffer enz..

Ik heb dit een keer gelezen in een artikel van Martin Gaus en ik herkende er veel honden in. En het ene ras is er gevoeliger voor dan de andere.

Ik vrees dat jij jouw hond ook hebt gekocht van een broodfokker.
Hier achter hebben ze een herdershond en die is heel wantrouwend. Ik voorspel dat hij op een dag iemand bijt. Lastig, want het is een manege waar veel mensen komen en gaan. Deze hond komt ook van een broodfokker. Hier worden heel veel herders en jack russels gebroodfokt. Komen de stal niet uit in het begin. De pups zitten achter in een hoekje. Laten zich niet aanhalen, zijn niets gewend.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:45

Desiree schreef:
hengstveulen schreef:

Ik heb dit een keer gelezen in een artikel van Martin Gaus en ik herkende er veel honden in. En het ene ras is er gevoeliger voor dan de andere.

Ik vrees dat jij jouw hond ook hebt gekocht van een broodfokker.
Hier achter hebben ze een herdershond en die is heel wantrouwend. Ik voorspel dat hij op een dag iemand bijt. Lastig, want het is een manege waar veel mensen komen en gaan. Deze hond komt ook van een broodfokker. Hier worden heel veel herders en jack russels gebroodfokt. Komen de stal niet uit in het begin. De pups zitten achter in een hoekje. Laten zich niet aanhalen, zijn niets gewend.

Ik ken ook zat lieve honden die van de broodfok komen.
Het zal ermee te maken kunnen hebben maar zoiets zit ook in de aard van het beestje. Kijk maar naar de witte herders, collies etc. Twee voorbeelden van rassen die zenuwachtig, wantrouwend en soms zelfs angstig zijn van aard.
En voor we dat weer krijgen: ja jongens ik weet dat er uitzonderingen bestaan }:0

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 18:12

We zijn vandaag min of meer tot de conclusie gekomen dat we Penny waarschijnlijk niet de uitdaging kunnen bieden die zo nodig heeft.

Ze heeft nu een paar dagen achter flink gewandeld en gespeeld en zit lekker in haar vel. Vandaag was ik met wandelen later en werd ze direct wat onrustig, begon te knagen aan een doos. Dat mag niet maar is wel een helder signaal.

We nemen geen overhaaste beslissingen maar hebben ons wel opengesteld tot de mogelijk optie van herplaatsing via de rottweiler stichting. Komend jaar heb ik de tijd voor haar maar wanneer mijn volle werkweken beginnen is er niemand om dit op te vangen. Dat is iets om in ieder geval goed over na te denken.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:27

Carliijn schreef:
We zijn vandaag min of meer tot de conclusie gekomen dat we Penny waarschijnlijk niet de uitdaging kunnen bieden die zo nodig heeft.

Ze heeft nu een paar dagen achter flink gewandeld en gespeeld en zit lekker in haar vel. Vandaag was ik met wandelen later en werd ze direct wat onrustig, begon te knagen aan een doos. Dat mag niet maar is wel een helder signaal.

We nemen geen overhaaste beslissingen maar hebben ons wel opengesteld tot de mogelijk optie van herplaatsing via de rottweiler stichting. Komend jaar heb ik de tijd voor haar maar wanneer mijn volle werkweken beginnen is er niemand om dit op te vangen. Dat is iets om in ieder geval goed over na te denken.

jammer maar wel eerlijk vraag me alleen af of je het "probleem" dan niet bij een ander leg met alle gevolgen van dien??.. maar hoe doe je dan met je andere honden? die hebben toch ook die beweging/aandacht nodig?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 18:48

Dat ligt denk ik aan de manier waarop je een herplaatsing aanpakt. Ik heb in ieder geval een jaar de tijd voor haar. Was sowieso van plan om met haar haar naar een hondenschool te gaan en ben nog in gesprek met een therapeute. Ik ben er van overtuigd dat ze geen valse hond is en zou niet inzien waarom, na een goede voorbereiding, het niet mogelijk zou zijn een fijn baasje voor haar te zoeken (ervan uitgaande dat deze positieve veranderingen doorzetten, er geen nieuwe incidenten zijn, haar gedrag naar honden verbeterd etc.). Via de rottweiler stichting kom je in contact met ervaren mensen.

We vragen ons af wat wijsheid is. Een hond gefrustreerd thuis laten zitten en hopen dat zoiets zich niet weer voordoet lijkt me dat in ieder geval niet. Haar dan maar afmaken ook niet. Wat moet je dan ?

We hebben niet voor de makkelijkste weg gekozen. Gaan dat ook niet doen maar moeten ons realiseren dat wij misschien niet in staat zijn haar te geven wat ze nodig heeft..

Betreffende de andere honden ben ik bewust dat 4 x 10 minuten niet idealiter is. Ik kan daar 20 minuten van maken en ze in de weekenden meer meenemen naar het water/bos etc. Nu scheelt het dat de één niet erg loop lustig is en de ander een oudje. Hoe dan ook gaat dat voor Penny niet genoeg zijn.

Mijn ouders kunnen om financiële redenen niet minder werken en ik ben niet van plan te stoppen met mijn studie. Dat zou absurd zijn. Ik houd van mijn beesten maar er zijn ook (reële) grenzen.

Edit: Laat het wel duidelijk zijn dat dit iets is wat ons ontzettend aan het hart gaat. We vinden het erg moeilijk maar voelen dat we juist de verantwoording nemen door te zorgen dat Pen een gelukkige hond kan zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:17

Ik denk dat Penny het best tot haar recht zou komen op een erf...Ik vermoed dat het geen huishond is.Ik begrijp ook dat jullie er niet voor gekozen hebben om in deze situatie terecht te komen.Het leven loopt soms net even anders dan dat je hoopt dat het loopt

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:27

Eerlijke kijk op je eigen situatie TS. Chapeau daarvoor.

Ook dat jullie nu anders tegen herplaatsen aankijken, als jullie niet aan haar behoefte kunnen voldoen.
Vind ook niet dat je het 'probleem (?)' verplaatst. Want het lijkt er gewoon op dat deze hond gefrustreerd was door (oa?) geen uitdaging/beweging in haar dagelijkse doen en dit een hele ongelukkige samenloop heeft gegeven.

Tevens vraag ik me af of jullie als gezin geen mouw kunnen aanpassen om wel in haar dagelijkse beweging te voldoen, althans als jullie haar wel echt willen houden? Ik snap dat je ouders niet minder kunnen werken, maar is toch eerder een kwestie van wat eigen tijd willen 'offeren'/investeren

Ik en mijn partner werken ook 40 uur per week. Maar voor het werk word er gewoon een uur met hem gewandeld. Tsjaa dat betekent eerder opstaan, maar dat wist ik, toen ik eraan begon :).

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:31

Ik heb het topic vanaf het begin af aan gevolgd en Ts, jij (jullie) verdienen een dik compliment.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:58

Heel goed dat jullie meer duidelijkheid voor jezelf krijgen nu. En ook eerlijk zijn over of jullie het meest geschikte baasje zijn voor deze hond door de invulling van jullie leven.

Ik denk ook zeker dat voor elke hond 4x10 minuutjes buiten zijn heel erg weinig is. Persoonlijk zou ik daar dan met alle gezinsleden meer tijd in investeren, wat hier ook al genoemd wordt, mogelijkheden zoals eerder opstaan en voor werk/studie lekker naar buiten of een eind fietsen met de hond. En per toerbeurt elke avond die een flinke tijd wat doet, het is nu al licht tot 19 uur.