houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PinkPrincess

Re: houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:50

maar dat is weer een andere situatie als welke ik beschrijf.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:17

Wettelijk zit het weer anders in elkaar geloof ik...
Maar goed. Voor de wet is een hond een broodrooster... geen levend wezen.

Ik.vind ook eigenlijk dat je eigenaar met hond die niet los kan terughoudend zou moeten zijn met aangelijnd uitlaten in een losloopgebied.
Die van mij kan aangelijnd heel veel hebben van loslopende honden, maar dat is vaker niet als wel zo bij veel honden.

Feit blijft gewoon dat je als geleider alleen echt zeggenschap hebt over eigen hond. De omgevingsfactoren zijn maar beperkt te beinvloeden door zorgvuldig te kiezen waat je gaat lopen, ontwijken van honden waar je van weet dat het niet werkt door het dier zelf of de eigenaar, eigenaars aanspreken en als het moet lijfelijk optreden tege een andere partij.
Maar er zitten gewoonweg beperkingen aan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:32

Zoolgangster schreef:
@Sonja: je moet gewoon een lastige hond, wat voor ras dan ook, aan de lijn houden, klaar.
Dus ja, de eigenaar van de Duitse staande zit fout. (En zijn hond moet er onder lijden, want die komt geheid een keer de verkeerde tegen.)
Als jouw hond netjes aangelijnd is, en en komt een brutale hond jouw hond ècht lastigvallen (dus niet een paar kefjes op 15 meter afstand waarop jouw hond zich losrukt en dat hondje opvreet) en jouw keurig aangelijnde hond krijgt een aanval te verduren, dan zal niemand (in ieder geval geen politie) er moeilijk over doen dat jouw keurig aangelijnde hond de aanvaller van een stel gaten voorziet. Wat voor ras jouw hond ook is.

Kom je op het probleem van woord tegen woord....

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:32

Dus wettelijk gezien ben je niet fout?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:36

Dat jouw hond aangelijnd is, betekent niet dat jij niet meer verantwoordelijk bent voor zijn gedrag.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:40

Nou mooi. Weten we dat ook weer

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:46

Je zoekt uiteindelijk zelf de situatie op door met jouw hondagressieve hond in losloopgebied te gaan wandelen. Je weet dat je dan verhoogd risico loopt loslopende honden tegen te komen. Waar aanlijnplicht geldt ligt dat anders.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:49

DatBenIkNou schreef:
Je zoekt uiteindelijk zelf de situatie op door met jouw hondagressieve hond in losloopgebied te gaan wandelen. Je weet dat je dan verhoogd risico loopt loslopende honden tegen te komen. Waar aanlijnplicht geldt ligt dat anders.

Ik ben ook van mening dat als je je hond aangelijnd hebt in een losloop gebied dat je problemen opzoekt. Onze hond mag niet los, maar wij gaan dan ook niet wandelen in een losloopgebied. {ik zou niet eens weten waar dat bij ons in de omgeving is maar dat terzijde :+ }

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:49

Ik wou het zeker weten. Is dit ook uit de wereld. Altijd handig dit soort dingen goed te weten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:38

DatBenIkNou schreef:

Klopt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:41

Bowen schreef:
Zoolgangster schreef:
@Sonja: je moet gewoon een lastige hond, wat voor ras dan ook, aan de lijn houden, klaar.
Dus ja, de eigenaar van de Duitse staande zit fout. (En zijn hond moet er onder lijden, want die komt geheid een keer de verkeerde tegen.)
Als jouw hond netjes aangelijnd is, en en komt een brutale hond jouw hond ècht lastigvallen (dus niet een paar kefjes op 15 meter afstand waarop jouw hond zich losrukt en dat hondje opvreet) en jouw keurig aangelijnde hond krijgt een aanval te verduren, dan zal niemand (in ieder geval geen politie) er moeilijk over doen dat jouw keurig aangelijnde hond de aanvaller van een stel gaten voorziet. Wat voor ras jouw hond ook is.

Kom je op het probleem van woord tegen woord....

Dat kàn een probleem zijn ja... vooral als de tegenpartij vrienden bij zich heeft die bereid zijn te liegen...

Het is ook niet zo dat een aangelijnde hond alles en iedereen maar mag bijten die toevallig te dichtbij staat, het is geen vrijbrief dus, om je hond maar van alles te laten doen omdat ie aangelijnd is en je dus "in je recht" zou staan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 20:19

Cinnepin schreef:
stafford is pikverlenger whahahahahhahaha omg ik ga stuk :')

Ik vind dat niet zo grappig. Dit komt veel te vaak voor en ik zie liever dat iemand zo´n hond heeft omdat hij er zielsveel van houdt en er van alles mee wil doen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:20

Nee ik snap wat je bedoelt, en die reden bevalt me ook niet, maar hoe je dat beschrijft is gewoon comisch

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 20:23

Cinnepin schreef:
Nee ik snap wat je bedoelt, en die reden bevalt me ook niet, maar hoe je dat beschrijft is gewoon comisch

Deze term heb ik van het hondenforum, waar ze dit ook al toegepast hebben inzake dit onderwerp.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:56

Allienda schreef:
DatBenIkNou schreef:

Ik ben ook van mening dat als je je hond aangelijnd hebt in een losloop gebied dat je problemen opzoekt. Onze hond mag niet los, maar wij gaan dan ook niet wandelen in een losloopgebied. {ik zou niet eens weten waar dat bij ons in de omgeving is maar dat terzijde :+ }

Ik wil hier graag even op in haken mbt onze situatie.

Mijn hond is onzeker en doet deels daarom lelijk tegen bepaalde type honden/reuen. Hier in de omgeving is het overal losloopgebied. Verder valt er weinig te lopen. Ik ben me er van bewust dat ik het dan wellicht opzoek. Maar verwacht wel van mijn mede mens, dat als ik waarschuw, hun de hond bij zich houden. Ik vermeid de overdrukke stukken wel, maar het is en blijft een losloopgebied.

Maar vaak word het zo omgedraaid, dat als het losloopgebied is je hond maar los MOET lopen. Zo is het natuurlijk ook weer niet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:27

Desiree schreef:
Diablo schreef:
@Desiree, ik weet niet precies wat je met hondtoleranter bedoelt, maar ze zijn hier al niet dol op staffords en pitbulls. Je ziet ze hier dus ook niet veel.
Ik denk dat wij met onze Cane Corso's zo ongeveer de gevaarlijkste honden in de buurt hebben. Het zijn toch meest wat 'makkelijkere' honden.
En hondagressieve honden worden hier al helemaal niet gewaardeerd. En terecht.

Met hondtolerant bedoel ik dat in Duitsland honden er mogen zijn, mensen verdragen honden. Hier in Nederland nauwelijks.

Weet je dat wel heel zeker?
In Duitsland is men wel vele malen sneller met een aanlijn- en muilkorfplicht, je moet daar als je hond iets mispeutert heeft meteen allerlei "auflagen erfüllen" doe je dat niet wordt je hond onverbiddelijk in beslag genomen en evt. ingeslapen.

In Denemarken wordt elke hond die agressie toont naar mens of dier in beslag genomen en afgemaakt. of ie nou wel of niet aan een lijn loopt, bijten is een nogo!
DK heeft btw al een lijst met verboden rassen, veel honden die je hier nog mag houden kom je daar de grens al niet mee over.

Ik persoonlijk zou me wensen dat iedereen die een hond wil houden (ongeacht het ras) een test moet doen, in Zwitserland is al een cursus verplicht, maar dat zal wel utopie blijven.

http://www.rda.nl/home/files/RDA_2013_0 ... Houden.pdf

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:16

Sassy schreef:
In Duitsland is men wel vele malen sneller met een aanlijn- en muilkorfplicht, je moet daar als je hond iets mispeutert heeft meteen allerlei "auflagen erfüllen" doe je dat niet wordt je hond onverbiddelijk in beslag genomen en evt. ingeslapen.

In Denemarken wordt elke hond die agressie toont naar mens of dier in beslag genomen en afgemaakt. of ie nou wel of niet aan een lijn loopt, bijten is een nogo!
DK heeft btw al een lijst met verboden rassen, veel honden die je hier nog mag houden kom je daar de grens al niet mee over.

Ik persoonlijk zou me wensen dat iedereen die een hond wil houden (ongeacht het ras) een test moet doen, in Zwitserland is al een cursus verplicht, maar dat zal wel utopie blijven.

Kun je nagaan hoe laks men in Nederland is: een kindje werd nota bene in het hoofd gebeten door een bouvier van de overburen, en de eigenaren van die hond hebben nooit die hond hoeven muilkorven en hebben nooit een officiële waarschuwing gekregen en er is nooit gedreigd met inbeslagname... -O-

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:20

Zo zijn er vele verhalen hoor!!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:42

Zoolgangster schreef:
Sassy schreef:

Kun je nagaan hoe laks men in Nederland is: een kindje werd nota bene in het hoofd gebeten door een bouvier van de overburen, en de eigenaren van die hond hebben nooit die hond hoeven muilkorven en hebben nooit een officiële waarschuwing gekregen en er is nooit gedreigd met inbeslagname... -O-

Hangt er ook wel vanaf hoe de "slachtoffers" van een bijtincident ermee omgaan.

Zo heb ik een aussie vanuit Duitsland overgenomen van mensen waar ze hun kindje gebeten had.
Die hond had in DE nog wel meer mensen gebeten, en voor de hond is het een geluk geweest dat er niemand bij was die aangifte heeft gedaan.
Mensen lieten haar al alleen nog maar uit met een muilkorf, en in huis zat ze ook aan een lijn vast.
Wij hebben geen kinderen, en wonen heel afgelegen, anders was ik er ook niet aan begonnen, een hond met zulk verleden als herplaatser op te nemen.

In Denemarken zal dat niet anders zijn, als niemand ziet wat er gebeurd is een ding, maar als de verkeerde net op het juiste moment je hond ziet uitvallen dan kon je wel eens pech hebben.

Een ding is zeker, je hoort van te veel incidenten (of in mijn beleving komt er meer voor, of mensen melden dat sneller), ooit zal er wettelijk iets geregeld moeten gaan worden, ook in Nederland.

Als de ouders van het kindje wel op zijn minst melding gemaakt hebben en de politie er niks mee doet is dat inderdaad schandalig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:44

Wij hebben een staffje thuis. Geregeld worden wij uitgelaten ipv zij :')

Puppycursus, hondenschool, consequent zijn.. Het is t m niet geworden. Appèl.. We hebben echt ons best gedaan.. Het is alleen een topluisteraar/circushond als haar meest favoriete snack aanwezig is.

Ze is wel hondsociaal maar dominant, t grote probleem zit m in het dreigen dat andere honden soms doen als ze aangelijnd zijn. En de frustratie die ze heeft als ze er niet in de buurt kan komen.

Is de andere hond rustig geen probleem, kunnen ze lekker neuzen en spelen geen probleem.. zet ie zn rugharen overeind.. Dan de onze ook.

Zodoende is onze stafford altijd aangelijnd en zoeken we de rustigste tijden op of wanneer we weten dat er een "playmate" aanwezig is/kan zijn waarmee ze ff los kan dollen (in een losloopveldje die afgesloten is)

Merk wel dat ze door de jaren heen is veranderd van een hond die voor alle honden op de rug ging liggen incl chihuahua's in een hond die babbels heeft.

Hier is met geen enkele hond ooit een bijtincident voorgekomen overigens. Ook altijd samen geleefd met onze dwergpoedel en vuilnisbakje.

Ondanks het binnen een schatje is soms wel frustratie dat ze nooit écht los kan, kinderen vind ze ook fantastisch maar die zou ze omver lopen buiten dus dat doen we maar even niet. Als puppy zijnde had ze al een kinder-bal gesloopt (ik hond naar huis gebracht, kindjes gevraagd te wachten.. hals over kop nieuwe bal gekocht.. Kom je aan.. Kindjes onvindbaar)

Hond heeft verder ook in huis nooit iets gesloopt. Maargoed.. Ik snap het enigszins wel.. Het zijn over het algemeen geen hele makkelijke honden om te houden. Andere kant zijn t toch wel exht schatjes.

Zou zelf geen stafford nemen iig (deze is van mn ouders). Afentoe kan ze aan de lijn zo strontvervelend zijn dat ik r t liefst levend begraaf :') gelukkig maakt ze dat goed met hoe schattig ze verder is.

Kan me best indenken dat mensen zo'n hond kiezen en vervolgens maar het asiel brengen. Denk vaak nieteens vanwege bijtincidenten maar puur omdat het zulke sterke honden zijn die zo gefixeerd kunnen raken van 1 ding en niets anders meer binnen komt bij ze.. Dat mensen daar genoeg van krijgen.

Hier gelukkig wel mensen die zeggen een dier heb je niet voor even maar voor het leven.. Maar denk niet dat hierna nog een staffie komt :=
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 26-11-15 12:52, in het totaal 3 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:46

Ik denk dat je bij bijtincidenten nogal afhankelijk bent van hoe de politie het oppakt. Ikzelf heb daar juist een goede ervaring mee nadat ik bijtwonden had opgelopen. De hondenbrigade is vrij snel na het incident de hond gaan schouwen bij de eigenaar thuis. Er zijn daarna wel degelijk maatregelen genomen.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:55

Bij ons in de omgeving spreek ik veel oudere mensjes waarvan hun hondje gebeten of aangevallen is.
Politie doet niets. Na meerdere meldingen (betreft zelfde hond) is de politie gaan kijken, verder is er niets onderhandeld.

Grappige is dat er een tijd geleden wel in het nieuws stond dat er 2 hondjes weggelopen waren en de politie zag dit als bedreiging heeft zonder pardon de honden doodgeschoten.

Hoezo de wereld klopt niet!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:59

Dat ligt heus iets genuanceerder. Politie trekt echt niet zomaar wapen en knalt voor de lol 2 honden neer.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:01

Stond toch echt een artikel van. :j

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:05

Ik weet denk ik waar je het over hebt. Maar nogmaals, dat ligt heus genuanceerder dan hoe jij het nu brengt. Als je weet wat voor consequenties een wapen trekken heeft voor een agent, die doet dat echt niet zonder reden. ( al brult die eigenaar natuurlijk van wel en zouden zijn honden poeslief zijn uiteraard) En als iedereen dat fijn overneemt, krijg je dus dit soort broodje aap verhalen.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 26-11-15 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt