Hond mee naar Café or Restaurant, do of don't?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:00

Ik ga niet eens naar verjaardagen als ze de hond niet verhuizen naar boven en eerst het huis schoonmaken voor mijn komst. Kan geen medicatie tegenop :=
En ja, de mensen begrijpen het wel. Helemaal niet zo defensief en keihard 'nee'. Evengoed op een terras; als rokers naar mij komen zetten en gaan roken en ik vraag hen vriendelijk om mij uit de rook te houden dan zijn ongelooflijk veel mensen meewerkend en gaan echt niet zeggen 'ja maar dat is jouw probleem'.

Andersom zou ik het ook doen, als iemand bv een glutenallergie heeft zal ik ook alles eraan doen om diegene een fijne avond te geven :j

Vriendelijkheid kost je niets, maar kan heel veel opleveren :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-01-15 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:01

Goh wat een tolerantie..
Misschien is het handig als je je wat meer in iemand anders kan verplaatsen, diegene met de hond heeft waarschijnlijk niet in de gaten dat de hond een probleem veroorzaakt bij diegene met de allergie, dus dat netjes aangeven is dan toch een optie? En andersom kan diegene met hond er ook rekening mee houden als het aangegeven word.. Met praten kom je een heel eind.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:02

Ik ben ook voor heel veel dingen allergisch helaas, maar ik kan niet mijn volledige leefomgeving aan mijn allergieën aanpassen. Een restaurant ga je vrijwillig heen, je hóeft er niet heen te gaan...
En natuurlijk wil ik even opschuiven daar gaat het niet om, maar je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen zich aan jou aanpast. Ik heb liever geen mensen met overdadig parfum naast me, dan blijf ik niezen. Maar dan ga ik zelf ergens anders zitten ipv die mensen te verwijten dat ze lekker willen ruiken.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 18-01-15 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:02

dees_daan schreef:
Goh wat een tolerantie..
Misschien is het handig als je je wat meer in iemand anders kan verplaatsen, diegene met de hond heeft waarschijnlijk niet in de gaten dat de hond een probleem veroorzaakt bij diegene met de allergie, dus dat netjes aangeven is dan toch een optie? En andersom kan diegene met hond er ook rekening mee houden als het aangegeven word.. Met praten kom je een heel eind.

Zoals je kan lezen in mijn verhaal over hoe ik het doe in het OV, vraag ik het altijd netjes. :)
Maar in een restaurant/café vind ik toch een ander verhaal, omdat je daar niet zo makkelijk 'weg kunt' van de allergiebron zegmaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:03

xLoki schreef:
LadyMadonna schreef:
Dan ga je toch aan de andere kant zitten of vraag je of mensen met hond een paar tafels op willen schuiven?

Dan is er dus toch sprake van overlast? Moet IK aan de andere kant gaan zitten omdat jij zo nodig je hond mee moet hebben? En wat nou als daar geen plek voor is? Als het restaurant helemaal vol zit? Dan zit ik met een probleem (dat ik benauwd word en overal jeuk krijg), omdat jij je hond mee moet nemen. Nee, ik vind het omgekeerde wereld zo.

Ff omdraaien: moet ik me dan maar aanpassen omdat jij allergisch bent?
Waarom passen we ons beiden niet aan en gaan we zover mogelijk uit elkaar zitten? Ik kan niet ruiken dat jij allergisch bent toch?
Overigens schrijf ik wel "ik", maar ik neem mijn hond niet mee, dus het is niet eens op mezelf van toepassing _O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:03

Nikass schreef:
Ik ben ook voor heel veel dingen allergisch helaas, maar ik kan niet mijn volledige leefomgeving aan mijn allergieën aanpassen. Een restaurant ga je vrijwillig heen, je hóeft er niet heen te gaan...
En natuurlijk wil ik even opschuiven daar gaat het niet om, maar je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen zich aan jou aanpast. Ik heb liever geen mensen met overdadig parfum naast me, dan blijf ik niezen. Maar dan ga ik zelf ergens anders zitten ipv die mensen te verwijten dat ze lekker willen ruiken.

Verwijten? Een vriendelijke vraag stellen is toch geen verwijt? Ik zal nooit een gesprek beginnen met een wijzende vinger, maar met een vriendelijk verzoek.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-01-15 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:04

dees_daan schreef:
Goh wat een tolerantie..

Praten kan altijd. Daar gaat het niet om. Je kan gewoonweg niet keihard zeggen dat een allergie niet jouw probleem is. Die mensen kiezen daar niet voor. Die willen ook liever langs jou en je hond kunnen zitten zonder issues. Jij kan er voor kiezen je hond mee te nemen of thuis te laten, zij kan er niet voor kiezen om niet benauwd te worden door haar allergie. Is dat zo moeilijk om te begrijpen? Is jouw pleziertje belangrijker dan de gezondheid van een ander? Dat is pas intolerant.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:05

Ik ga toch niet vragen of mensen ergens anders willen gaan zitten omdat ik niet tegen hun parfum kan?
En ja, verwijten, ik heb hier al meerdere keren de term "asociaal" voorbij zien komen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:06

Soms kan ik ook niet 'weg' van mensen die roken en de mensen niet van mij. Dan heb ik op dat moment gewoon dikke pech.. Ik ga dan vaak weg, of probeer zo te zitten dat ik uit de wind zit en het niet naar mij toe waait. Allergie is natuurlijk niet hetzelfde als rook, maar het is wel lastige overlast.

Je kunt dus niet doen wat jij leuk vindt (hond meenemen) , omdat er misschien iemand allergisch is. Zo kun je in principe niet meer leven, als je op zo'n manier gaat denken. Je kunt niet altijd overal rekening mee houden, je moet jouw leven ook kunnen leven zoals jij dat leuk vindt (binnen de regels natuurlijk).

Dan kan ik ook niet iemand vragen of die ergens anders wil zitten, want misschien willen die mensen wel heel graag op de plek zitten en houd ik geen rekening met hun uitzichtwensen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:06

Amandavd schreef:
dees_daan schreef:
Goh wat een tolerantie..

Praten kan altijd. Daar gaat het niet om. Je kan gewoonweg niet keihard zeggen dat een allergie niet jouw probleem is. Die mensen kiezen daar niet voor. Die willen ook liever langs jou en je hond kunnen zitten zonder issues. Jij kan er voor kiezen je hond mee te nemen of thuis te laten, zij kan er niet voor kiezen om niet benauwd te worden door haar allergie. Is dat zo moeilijk om te begrijpen? Is jouw pleziertje belangrijker dan de gezondheid van een ander? Dat is pas intolerant.

Zij kan er voor kiezen om naar een restaurant te gaan waar honden niet zijn toegestaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:07

Waarom zou je dat niet kunnen vragen? :) ik doe het wel bij bv rokers die na mij komen en echt, mensen zijn vrij schappelijk als je gewoon vriendelijk bent en het uit legt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:07

Maar als je het zo erg vind dan ga je toch naar een hondvrij restaurant?

Je kan er naar vragen of honden toegestaan zijn (of het niet doen en het voor lief nemen) maar je weet dat het kan gebeuren dat er dan honden zijn. Het is toegestaan om een hond mee te nemen, dus waarom is het dan associaal? Als je in dat opzicht geen hond mag meenemen naar een restaurant (iemand kan allergisch zijn) kun je nergens meer naar toe met je hond.

Honden zijn al op veel plekken verboden.

Jij begeeft je ergens waar honden toegestaan zijn, jouw risico. Kun je niet verwachten dat mensen hun hond altijd thuis laten omdat jij toevallig een allergie hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:08

Amandavd schreef:
dees_daan schreef:
Goh wat een tolerantie..

Misschien moet je mijn posts nog even doorlezen.. Mijn honden gaan alleen mee als ik buiten kan zitten en tijdens/na een wandeling, in een restaurant komen ze dus nooit.

xLoki

LadyMadonna schreef:
Ff omdraaien: moet ik me dan maar aanpassen omdat jij allergisch bent?
Waarom passen we ons beiden niet aan en gaan we zover mogelijk uit elkaar zitten? Ik kan niet ruiken dat jij allergisch bent toch?
Overigens schrijf ik wel "ik", maar ik neem mijn hond niet mee, dus het is niet eens op mezelf van toepassing _O-

Uiteraard als ik in de situatie kom dat er een hond dichtbij zit, zorg ik hiervoor. Ik vraag netjes of de persoon (+ gezin) mogelijkheid hebben om ergens anders te zitten. Maar als dit niet kan, heb ik dus een probleem en de desbetreffende persoon niet. En je kan er altijd vanuit gaan dat dit goed gaat, dat er altijd ruimte is om te schuiven/wisselen van plek oid, maar tot dit een keer fout gaat en je iemand met je hond (oke dan niet jouw hond haha) hartstikke veel overlast bezorgt.

En Nikass, mijn volledige leefomgeving aanpassen? :') De vraag hier is of een hond mee naar een restaurant een do of don't is. In mijn geval dus don't, want men KAN hier heel veel overlast mee veroorzaken bij iemand met een extreme angst/allergie/whatever. Als je een hond hebt, moet je je ook aanpassen. Als je een rolstoel hebt ook. Als je een vervelend kind hebt ook. Ik pas mij aan, ik ga niet in een strandtent zitten zeuren dat er een hond op het terras onder de tafel ligt. Maar in een degelijk restaurant verwacht ik toch dat mensen hun hond thuislaten.

Over een hond-vrij restaurant, 9 van de 10 keer heb ik geen idee of het restaurant waarnaar ik word meegevraagd hond-vrij is of niet (staat niet op de site). Je kiest niet altijd zelf je restaurant uit (denk aan een etentje met collega's/familie/vrienden).
Laatst bijgewerkt door xLoki op 18-01-15 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

moraal van het verhaal: voor mensen met een hondenallergie ,ga alleen naar restaurants waar honden níet welkom zijn :D .

ik ga echt mijn hond niet thuis laten,nergens waar ik heen ga en waar een hond bij mee mag gaan,omdat er misschien eventueel iemand kan zijn die allergies voor honden is..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:10

xSogno schreef:
Maar als je het zo erg vind dan ga je toch naar een hondvrij restaurant?

Je kan er naar vragen of honden toegestaan zijn (of het niet doen en het voor lief nemen) maar je weet dat het kan gebeuren dat er dan honden zijn. Het is toegestaan om een hond mee te nemen, dus waarom is het dan associaal? Als je in dat opzicht geen hond mag meenemen naar een restaurant (iemand kan allergisch zijn) kun je nergens meer naar toe met je hond.

Honden zijn al op veel plekken verboden.

Jij begeeft je ergens waar honden toegestaan zijn, jouw risico. Kun je niet verwachten dat mensen hun hond altijd thuis laten omdat jij toevallig een allergie hebt.

Dit dus _/-\o_

xLoki: aanpassen zal van twee kanten moeten komen. Als je een hond hebt doe je al niks anders dan je aanpassen. Dan ga ik ze niet ook nog eens thuislaten als ik ergens heen ga waar ze es een keer wèl welkom zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:12

Nikass schreef:
Ik ga toch niet vragen of mensen ergens anders willen gaan zitten omdat ik niet tegen hun parfum kan?
En ja, verwijten, ik heb hier al meerdere keren de term "asociaal" voorbij zien komen.

Neem jij jezelf nog serieus?

ZoZenn, tsja je kan niet altijd doen waar je plezier in hebt. En ja soms moet je rekening met andere houden. Ik vind de gezondheid van iemand anders nog altijd belangrijker dan mijn pleziertje. Maar dat is iedereen zijn eigen keuze.

Iedereen zijn eigen mening natuurlijk. Ik vind het in ieder geval een don't. Mensen met een allergie vragen daar niet om. Ik heb zelf een allergie en weet wat het is om naar adem te moeten snakken en te lopen hoesten. Ik zou liever allergie vrij zijn, die keuze heb ik niet. Jij hebt wel de keuze om te zeggen, he, ik laat mijn hond thuis vandaag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:13

kimmie261 schreef:
moraal van het verhaal: voor mensen met een hondenallergie ,ga alleen naar restaurants waar honden níet welkom zijn :D .

ik ga echt mijn hond niet thuis laten,nergens waar ik heen ga en waar een hond bij mee mag gaan,omdat er misschien eventueel iemand kan zijn die allergies voor honden is..

En als je allergisch bent en wel honden tegenkomt (staat niet altijd even goed aangegeven of je familie neemt je mee en er is niets andere), ga dan of ergens anders zitten of gewoon netjes en vriendelijk in overleg als een stel met een hond die naast je willen zitten. Want het overgrote deel van de mensen is echt wel voor rede vatbaar :j

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:16

En jij hebt de keus om naar een hondvrij restaurant te gaan.
Op het moment dat jij een ruimte instapt waar je niet moet zijn (je bent daar vrijwillig) en honden zijn daar toegestaan neem je zelf dat risico voor lief.

Jouw allergie hoeft een ander geen begrenzingen op te leggen. Je allergie kan ik niet ruiken.

Dan ga je even ergens anders zitten.
Of vraag vriendelijk of ik dat wil, geen probleem.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:18

xSogno schreef:
Op het moment dat jij een ruimte instapt waar je niet moet zijn (je bent daar vrijwillig) en honden zijn daar toegestaan neem je zelf dat risico voor lief.

Jouw allergie hoeft een ander geen begrenzingen op te leggen. Je allergie kan ik niet ruiken.

Maar jouw hond hoeft andere toch ook geen begrenzingen op te leggen? Ik kan niet ruiken dat jij net die avond dat ik ergens ga eten besluit te komen met je hond.

Het blijft een verhaal met twee kanten. Jij vind het een do, ik een don't. Is een eindeloze discussie.

LadyMadonna

Maar loki, als er een hond geweest is, maar niet meer aanwezig, heb je dat ook last?
Mijn schoonzusje bijv kan hier nog geen 10 min binnen, maakt niet uit of ik de hond naar buiten schop, hoe goed ik ook schoonmaak, het gaat gewoon niet.
Bij mijn schoonmoeder, waar mijn hond 1x per week 3 uurtjes komt gaat het wel, maar ik neem mijn hond ook niet mee naar mijn schoonmoeder als ik weet dat mijn schoonzus komt

xLoki

Nikass, ik vind dit een stukje omgangsnormen/respect naar je medemens. Met mijn paard mag ik ook op de openbare weg rijden, en in principe mag ik ook gewoon langs iemand heen galopperen. Maar toch doe ik dit niet, omdat mensen kunnen schrikken of bang kunnen zijn. Ik houd rekening met mijn medemens, ook al 'mag het'.

vuurneon schreef:
kimmie261 schreef:

En als je allergisch bent en wel honden tegenkomt (staat niet altijd even goed aangegeven of je familie neemt je mee en er is niets andere), ga dan of ergens anders zitten of gewoon netjes en vriendelijk in overleg als een stel met een hond die naast je willen zitten. Want het overgrote deel van de mensen is echt wel voor rede vatbaar :j

Hier ga ik uiteraard van uit. Maar het gaat mij om de keer dat er geen mogelijkheid is tot wisselen ivm een vol restaurant. En dan zit ik dus met een probleem en daarom blijft mijn standpunt bij 'don't'.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:20

LadyMadonna schreef:
Maar loki, als er een hond geweest is, maar niet meer aanwezig, heb je dat ook last?
Mijn schoonzusje bijv kan hier nog geen 10 min binnen, maakt niet uit of ik de hond naar buiten schop, hoe goed ik ook schoonmaak, het gaat gewoon niet.
Bij mijn schoonmoeder, waar mijn hond 1x per week 3 uurtjes komt gaat het wel, maar ik neem mijn hond ook niet mee naar mijn schoonmoeder als ik weet dat mijn schoonzus komt

Hangt er bij mij een beetje vanaf. Als het echt een heel klein restaurant is en de hond heeft onder mijn stoel gelegen, dan kan het zijn dat ik er last van ga krijgen.
Maar dit is mij nog nooit gebeurd eigenlijk.
Ik heb wel last als een vriendinnetje van mij heel erg met haar hond heeft geknuffeld en vervolgens naast mij zit op school, dan moet ik echt ergens anders gaan zitten.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:21

Amandavd schreef:
xSogno schreef:

Maar jouw hond hoeft andere toch ook geen begrenzingen op te leggen? Ik kan niet ruiken dat jij net die avond dat ik ergens ga eten besluit te komen met je hond.

Het blijft een verhaal met twee kanten. Jij vind het een do, ik een don't. Is een eindeloze discussie.

Dat weet je wel, ik MAG daar namelijk komen. Dan neem jij het risico dat dat daar een hond is.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:23

xSogno schreef:
Amandavd schreef:

Dat weet je wel, ik MAG daar namelijk komen. Dan neem jij het risico dat dat daar een hond is.

Sorry maar heb ik dan niet het recht daar te komen?

Jij neemt ook het risico dat je iemand zijn avond verpest omdat jij je huisdier mee wilt nemen. Maar blijkbaar mag jij wel intolerant zijn, maar ik niet.