Shiloh schreef:In mijn ogen als een hond zo ver komt dat hij je bijt, dan ben je veel en veel te ver gegaan en heel wat signalen genegeerd. Als een hond bijt, dan pak je dat bij de oorzaak aan, en niet bij het symptoom bijten en dat straffen. Dan zorg je dat je erachter komt waarom hij bijt, en bouw je die situatie en die trigger voor het bijten, met positieve beloning stap voor stap op, zodat je hond leert dat hij prima ontspannen kan blijven en de situatie als hij rustig blijft eigenlijk alleen maar veel leuker is. Ik vind dat je echt nóóit agressief gedrag moet beantwoorden met fysiek (en in mijn ogen agressief (lees pijnprikkel)) gedrag. Je hond bijt echt niet zomaar, een hond bijt uit angst, of omdat hij de situatie niet begrijpt, of omdat zijn persoonlijke space niet gerespecteerd wordt (dat gaat echt wel twee kanten op hoor!), dan help je hem dat te begrijpen, of help je hem met rust en geduld dat het niet eng is en dan respecteer je zijn space en oefen je met hem op speelse stap voor stapse positieve wijze om de cirkel van die persoonlijke space kleiner te maken.
Dat zeg ik ook, dat je dat stap voor stap op gaat zoeken, alleen op het moment dat er gebeten wordt, krijgen ze hier wel te horen dat dat een dikke no go is.
Maar ik ben het er niet mee eens dat een hond alleen bijt uit angst, of omdat hij iets niet begrijpt, of omdat je zijn personal space niet respecteert.
Sommige honden kunnen ook bijten, omdat ze daarmee gaan dwingen.
Hoe zou jij het aanpakken op het moment dat jij een beloning in jouw hand hebt en de hond besluit die alvast te pakken? Je werkt altijd aan de zelfbeheersing en positief, maar toch kom je op dat punt dat de hond jouw hand inclusief beloning te pakken heeft. Wat dan? Jouw ruimte wordt dus niet gerespecteerd, terwijl de hond dat normaal keurig doet.
Azmay schreef:Ik vrees dat ik af moet gaan haken, ik werk zelf met het aanleren van gedrag dmv positieve training en als dat bevestigd is komen er ook correcties bij kijken.
Ik ook, waarbij zowel de beloning als de correctie aan de hond aangepast wordt. Hoewel ik ook grenzen heb in wat ik gepast vind als correctie of hulpmiddel.