Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:26

Azmay schreef:
Paintlinger schreef:
Oke... bij de meeste mensen werkt het niet zo.

Er zijn 2 redenen waarom een hond naar je kan luisteren;

- Omdat hij bang is voor de correctie

-Omdat hij het leuk vind om met je te werken.

Ik ga voor de 2e

Een correctie is toch iets anders dan angstig maken? Mijn poedel is in ieder geval niet bang tot nu toe, en geloof ook niet dat een rukje aan de riem of een stemverheffing dat ooit voor elkaar zal krijgen. Toch levert dat een hond op die haar aandacht over mij en de omgeving gaat verdelen in plaats van puur de omgeving. Wat kunnen mensen toch enorm zwart-wit kijken soms.. -O-

Ja erg hé alsof mijn honden zich altijd in een hoekje verstoppen omdat ze bang zijn.

Zal je zeggen dat dat absoluut niet het geval is en ik hele gelukkige honden heb die alles voor mij doen en perfect luisteren.

Paintlinger

Re: Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:28

Angst is niet altijd paniek he.... stress is ook een vorm..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:29

Paintlinger schreef:
Hij doet wat je wil omdat hij bang is voor de consequentie.... tenminste, als het bij jou echt zo zwart-wit is.

Je zou het bijna denken, maar die pretbek die mij dan aan kijkt spreekt dat wel wat tegen.

Mariska_28Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:29

Paintlinger schreef:
Correcties zijn niet fout maar moeten aan een aanta regels voldoen.

-het moet op heterdaad
-nooit voor angst
-consequent (1x nee is altijd nee)
-en precies krachtig genoeg..

Er zijn tigduizend manieren om iets fout te doen met corrigeren.... en maar 1 om het precies goed te doen.
Heek moeilijk dus.

En laat ik dat nu precies zo doen... Met mijn paarden, honden, man (:D ) , ze weten precies wat wel en niet mag, en wat ik verwacht.. (alleen mijn man heeft soms iets meer correctie nodig voor hij het gewenste gedrag laat zien :D).
Maar volgens TS ben ik een beul en zijn ze allemaal doodsbang voor mij... Yeh right...

Paintlinger schreef:
Hij doet wat je wil omdat hij bang is voor de consequentie.... tenminste, als het bij jou echt zo zwart-wit is.

Paarden staan toch ook niet constant doodsbang in de wei omdat ze een klap van het schrikdraad hebben gehad?
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 01-12-14 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 20:31

In mijn ogen als een hond zo ver komt dat hij je bijt, dan ben je veel en veel te ver gegaan en heel wat signalen genegeerd. Als een hond bijt, dan pak je dat bij de oorzaak aan, en niet bij het symptoom bijten en dat straffen. Dan zorg je dat je erachter komt waarom hij bijt, en bouw je die situatie en die trigger voor het bijten, met positieve beloning stap voor stap op, zodat je hond leert dat hij prima ontspannen kan blijven en de situatie als hij rustig blijft eigenlijk alleen maar veel leuker is. Ik vind dat je echt nóóit agressief gedrag moet beantwoorden met fysiek (en in mijn ogen agressief (lees pijnprikkel)) gedrag. In mijn ogen creëer je dan alleen nog meer stress en onzekerheid. Je hond bijt echt niet zomaar, een hond bijt uit angst, of omdat hij de situatie niet begrijpt (onzekerheid), of omdat zijn persoonlijke space niet gerespecteerd wordt (dat gaat echt wel twee kanten op hoor!), dan help je hem dat te begrijpen, of help je hem met rust en geduld dat het niet eng is en dan respecteer je zijn space en oefen je met hem op speelse stap voor stapse positieve wijze om de cirkel van die persoonlijke space kleiner te maken.

En Mariska_28, alsjeblieft nou geen woorden in mijn mond gaan leggen die ik nooit gebruikt heb. Dankjewel.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 01-12-14 20:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:32

/3 Hoe je het ook wendt of keert..... hij doet wat je zegt omdat er anders een correctie komt......

Tenminste; als jij zegt dat je zo traint.

Daarmee zeg ik niet dat je hond ongelukkig is......

Mariska28: waarom raakt het paard het stroomdraad niet nogmaals aan? Omdat ie bang is voor................ juist :-)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:34

toen ik dakkas hier kreeg was het een 5 jarige rottweiler die amper meer door zijn eigen eigenaren uitgelaten werd omdat ie alles en iedereen omver trok... ( leuk ook :j ,zo'n rottweiler die geheel zijn eigen gang gaat..wordt ook altijd heel erg gewaardeerd door de medeburgers tenslotte...)

afijn ik kreeg hem met halti ,zo konden ze hem nog een beetje aan....

ik heb hem hier een riem aangedaan en inderdaad..skieend hing ik erachter.. :j

nah,ik ben daar snel klaar mee hoor,gekkigheid....,slip om en op het moment dat hij vaart zette had ie de correctie te pakken...

zo fijn,nooit meer getrokken :) 1 seconde werk,,je denkt toch niet dat ik me maanden lang omver getrokken ga laten worden of weken lang stil ga staan omdat ie zo moet leren dat ie niet mag trekken...,doe niet zo gek zeg... :+ heb wel wat anders te doen hoor...

als ie niet trekt is ie een hele brave en vooral uber blije hond,nou prima toch...brave dakkas :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 20:36

Sorry kimmie261, daar geloof ik dus echt geen ene zak van. Dat jij met 1 slipketting correctie een hond waar het trekken zo ingebakken zit, dat trekken hebt afgeleerd. Kan je best beweren, maar ik geloof je gewoon niet.

Ik heb de slipketting vaak zat juist toegepast zien worden, ik heb nog nooit gezien dat 1 enkele correctie daarin genoeg was.

En dat dan zegt er dan snel klaar mee te zijn, getuigd mij van weinig geduld. Gedrag leer je niet in 2 seconde gedrag leer je met tijd en geduld. Ik geloof dus gewoon echt niét in quick fix methodes.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 01-12-14 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:37

Ik ben niet tegen correctie; maar ik vind wel dat je een hond eerst moet leren wat je WEL wil.

Pas als dat duidelijk is, weet je hond ook wanneer hij over de schreef gaat en is n correctie gepast en wordt deze begrepen.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 01-12-14 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:37

Ik vrees dat ik af moet gaan haken, ik werk zelf met het aanleren van gedrag dmv positieve training en als dat bevestigd is komen er ook correcties bij kijken. Dit werkt tot nu toe bij alle honden waarmee ik heb gewerkt(toch al een heel stel) op langdurige basis. Ik vind Cesar verre van achterhaald, maar snap waar de vooroordelen die "jullie" hebben vandaan komen. Het is een makkelijk te maken conclusie helaas.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 20:39

Mijn tegenstand tegen CM zijn geen vooroordelen Azmay. Die zijn gebasseerd op wetenschap. En ik vind dat CM júist niet met zijn methodes ingrijpt met correcties nadat een gedrag bevestigd is. Die honden hebben nooit het juiste geleerd, en toch komt er meteen correctie bij kijken. (ik praat in extremen als altijd ed, hij zal het vast niet altijd doen, maar vaak genoeg voor mij om die methodes niet correct te vinden).

Ik heb overigens ook geen probleem met een correctie (al hoeft daar wat mij betreft nog steeds geen slipketting bij te komen kijken, dat kan ik ook echt wel af met stem en lichaamstaal), als het gedrag al lang en breed bevestigd is en de hond gewoon ondeugend is. Maar in de aanlerende fase (waar CM het bijvoorbeeld dus wel gebruikt), vind ik het echt not done.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 01-12-14 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:40

Azmay schreef:
Ik vrees dat ik af moet gaan haken, ik werk zelf met het aanleren van gedrag dmv positieve training en als dat bevestigd is komen er ook correcties bij kijken. Dit werkt tot nu toe bij alle honden waarmee ik heb gewerkt(toch al een heel stel) op langdurige basis. Ik vind Cesar verre van achterhaald, maar snap waar de vooroordelen die "jullie" hebben vandaan komen. Het is een makkelijk te maken conclusie helaas.

Ik vind dat bij de opvoeding gewoon straffen en belonen hoort en beide op het juiste moment is er totaal niks mis mee en ook niet verwarrend ze weten tenminste waar ze aan toe zijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:40

Cesar heeft asoluut goeie dingen. Waaronder de perfecte energie en een weergaloze timing.... daar kunnen heel veel mensen iets van leren.

Overal zijn goeie kanten te vinden. Maar al met al ben ik geen voorstander.

Shiloh

Re: Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 20:44

Ook ik zie echt wel dat CM een talent heeft voor omgaan met honden, die timing is inderdaad erg goed, en wat hij overbrengt over energie ben ik het over het overgrote deel ook mee eens. Waar ik het niet mee eens zijn, zijn methodes in de vorm van dominantie, corrigeren, met onderdanig afdwingen en dominantie gebruiken je persoonlijke space afdwingen. Ik heb nooit gezegd dat ik niks aan CM goed vind, ik vind alleen het concept van zijn methode niet goed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:44

Shiloh schreef:
In mijn ogen als een hond zo ver komt dat hij je bijt, dan ben je veel en veel te ver gegaan en heel wat signalen genegeerd. Als een hond bijt, dan pak je dat bij de oorzaak aan, en niet bij het symptoom bijten en dat straffen. Dan zorg je dat je erachter komt waarom hij bijt, en bouw je die situatie en die trigger voor het bijten, met positieve beloning stap voor stap op, zodat je hond leert dat hij prima ontspannen kan blijven en de situatie als hij rustig blijft eigenlijk alleen maar veel leuker is. Ik vind dat je echt nóóit agressief gedrag moet beantwoorden met fysiek (en in mijn ogen agressief (lees pijnprikkel)) gedrag. Je hond bijt echt niet zomaar, een hond bijt uit angst, of omdat hij de situatie niet begrijpt, of omdat zijn persoonlijke space niet gerespecteerd wordt (dat gaat echt wel twee kanten op hoor!), dan help je hem dat te begrijpen, of help je hem met rust en geduld dat het niet eng is en dan respecteer je zijn space en oefen je met hem op speelse stap voor stapse positieve wijze om de cirkel van die persoonlijke space kleiner te maken.

Dat zeg ik ook, dat je dat stap voor stap op gaat zoeken, alleen op het moment dat er gebeten wordt, krijgen ze hier wel te horen dat dat een dikke no go is.

Maar ik ben het er niet mee eens dat een hond alleen bijt uit angst, of omdat hij iets niet begrijpt, of omdat je zijn personal space niet respecteert. ;) Sommige honden kunnen ook bijten, omdat ze daarmee gaan dwingen.

Hoe zou jij het aanpakken op het moment dat jij een beloning in jouw hand hebt en de hond besluit die alvast te pakken? Je werkt altijd aan de zelfbeheersing en positief, maar toch kom je op dat punt dat de hond jouw hand inclusief beloning te pakken heeft. Wat dan? Jouw ruimte wordt dus niet gerespecteerd, terwijl de hond dat normaal keurig doet.

Azmay schreef:
Ik vrees dat ik af moet gaan haken, ik werk zelf met het aanleren van gedrag dmv positieve training en als dat bevestigd is komen er ook correcties bij kijken.

Ik ook, waarbij zowel de beloning als de correctie aan de hond aangepast wordt. Hoewel ik ook grenzen heb in wat ik gepast vind als correctie of hulpmiddel. :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:44

Het gevaar van CM is dat mensen die zijn kunde en timing niet hebben, hem thuis na gaan doen en nog meer verwarring scheppen bij de hond.
Maar dat gevaar is bij elk boegbeeld van iets.

Zak zal op zijn manier ook goede dingen bereiken, maar de paar filmpjes die ik vanmorgen heb bekeken gaven mij een ongemakkelijk gevoel. En dan heb ik over zijn manier van benaderen en ik vind hem vrij onrustig in zijn manier van doen.

Het zal per hond verschillen welke aanpak beter werkt. Het zal er ook vooral van afhangen hoe goed de trainer is in zijn werk. Wie weet bereiken CM als Zak wel precies hetzelfde eindresultaat bij dezelfde hond, maar ieder op hun manier. Als de hond het maar kan begrijpen.
Van Zak heb ik niet genoeg gezien, maar wat ik van CM heb gezien zag ik op het einde meestal een meer tevreden hond die meer rust uitstraalt dan daarvoor. Prima toch, dat lukt je toch niet als de hond het slechts uit angst doet.

Wat betreft de slipketting. Onze hond heeft denk ik 10 jaar met een slipketting gelopen voor ze een halsband kreeg. Waarom?? Omdat het in de tijd dat ze pup was heel normaal was en wij daar gewoon in mee zijn gegaan (dan heb ik het over bijna 17 jaar geleden). Uiteindelijk een halsband gekocht, omdat ik er een zag die ik leuk vond :Y)
Een vriendin heeft ons destijds uitleg gegeven over het aanleren van basis gehoorzaamheid en het een keer met ons geoefend. Na deze keer hebben we het nog wel geoefend, maar de bedoeling was eigenlijk al meteen duidelijk voor haar. Ze heeft nooit in de riem gehangen en inderdaad dan hangt de ketting gewoon los.

Ik zie zeker wel het nadeel van de slipketting dat deze bij verkeerd gebruik echt een rotding is. Ik krijg ook de rillingen als ik een trekkende hijgende hond hangend in een slipketting voorbij zie komen.

Ik verbaas me erover dat ik reacties lees als "luisteren vanwege angst voor een correctie". Is dat niet erg zwart/wit en is het perse erg dat je iets doet of niet doet, omdat er iets negatiefs tegenover staat. Ik vind angst dan een groot woord.
Als kind blijf je ook van de snoeppot af, niet omdat je weet dat het niet mag, maar slechts om het gevolg (straf, wat dat ook mag zijn) te vermijden. Zonder gevolgen zou ik er niet vanaf gebleven zijn, maar ik zou het geen angst noemen.
Zou dat bij honden zoveel anders werken? Ik kan mij gewoon echt niet voorstellen dat ons hondje destijds angst heeft ervaren. Wel dat het niet leuk was, dus dan maar de weg kiezen waarbij het vrouwtje kirrend roept hoe geweldig ze is.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:45

Ik kan me in jou mening vinden shiloh... de voors en de tegens :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 20:47

MyWishMax schreef:
Hoe zou jij het aanpakken op het moment dat jij een beloning in jouw hand hebt en de hond besluit die alvast te pakken? Je werkt altijd aan de zelfbeheersing en positief, maar toch kom je op dat punt dat de hond jouw hand inclusief beloning te pakken heeft. Wat dan? Jouw ruimte wordt dus niet gerespecteerd, terwijl de hond dat normaal keurig doet.

Dan leer ik hem het principe van "nee" of "leave it", zodat hij begrijpt dat als ik rustig zonder stem verheffing nee zeg, dat hij dan begrijpt dat wat hij op dat moment doet niet is wat ik wil, en beloon ik hem op het moment dat hij de beloning en mijn hand met rust laat. Hebben ze snel genoeg door hoor.

Ik zie niet in waarom je op zo'n bijt moment moet ingrijpen met een ruk aan een riem, of een pijnprikkel via een slipketting oid. als het ook kan met een simpel nee, omdat ik hem het concept van nee heb geleerd.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:49

Citaat:
Ik zie zeker wel het nadeel van de slipketting dat deze bij verkeerd gebruik echt een rotding is. Ik krijg ook de rillingen als ik een trekkende hijgende hond hangend in een slipketting voorbij zie komen.

Hoe vaak zie je niet honden in een gewone halsband hangen en weinig lucht krijgen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:51

Shiloh schreef:
MyWishMax schreef:

Dan leer ik hem het principe van "nee" of "leave it", zodat hij begrijpt dat als ik rustig zonder stem verheffing nee zeg, dat hij dan begrijpt dat wat hij op dat moment doet niet is wat ik wil, en beloon ik hem op het moment dat hij de beloning en mijn hand met rust laat. Hebben ze snel genoeg door hoor.

Dat vraag ik niet. ;) Ik vraag wat jij zou doen als jouw hond die begrippen kent, ze normaal altijd netjes opvolgd, maar toch een keer jouw hand te pakken heeft, omdat hij die beloning wil hebben.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 20:51

ardo_iggy schreef:
Citaat:

Hoe vaak zie je niet honden in een gewone halsband hangen en weinig lucht krijgen?

En omdat je het ziet is het goed? Daarnaast veroorzaakt een gewone halsband geen knijpend effect wat erop gemaakt is om pijn te doen.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:52

MyWishMax schreef:
Shiloh schreef:

Dat vraag ik niet. ;) Ik vraag wat jij zou doen als jouw hond die begrippen kent, ze normaal altijd netjes opvolgd, maar toch een keer jouw hand te pakken heeft, omdat hij die beloning wil hebben.

uit reflex een knal geven. :=

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:53

ardo_iggy schreef:
Citaat:
:roll: waarom haal je slechts deze zin uit mijn verhaal waarin ik mijn positieve ervaring schrijf over de slipketting?
En waar precies staat dat ik een hangende hond in een halsband niet erg vind??

Edit; uitleg van ardo_iggy gehad dat ze geen afbreuk wilde doen aan mijn verhaal, maar slechts een ander punt wilde aanhalen. Mijn naam staat ook niet bij de quote zie ik nu :)
Laatst bijgewerkt door Grit op 01-12-14 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:54

Shiloh schreef:
ardo_iggy schreef:

En omdat je het ziet is het goed? Daarnaast veroorzaakt een gewone halsband geen knijpend effect wat erop gemaakt is om pijn te doen.

Wie zegt dat ik het goed vind heb een bloed hekel aan trekkende honden.

En een gewone halsband kan net zo veel schade veroorzaken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 20:58

MyWishMax schreef:
Shiloh schreef:

Dan krijgt hij een foei, met een stemgebruik en lichaamstaal die héél duidelijk maakt dat ik niet blij ben en hij echt heel stout is. Ik heb al meerdere keren in dit topic gezegd ik het prima vind als je een hond corrigeert nadat een gedrag echt goed bevestigd is en je weet dat hij het heel goed snapt, sterker nog, dat heb ik 4 posts geleden nog gedaan op deze pagina! Ik snap alleen niet waarom je daar een pijnprikkel of een fysiek ingrijpen voor nodig hebt. Als jij goede communicatie met je hond hebt en je je stem en lichaamstaal op een goede manier gebruikt, is dat in mijn ogen niet nodig.