Amandavd schreef:Magrathea schreef:Oh en ik zie dat het weer toegestaan is om honden, katten en paarden met elkaar te vergelijken?![]()
Mooi. Ik wil mijn paard alleen houden want ik houd mijn kat ook alleen en die is gewoon gelukkig
In het hele naar buiten verhaal is het zeker toegestaan katten met honden en paarden te vergelijken. Want als jouw kat door andermans tuin mag struinen en overlast mag veroorzaken, waarom mijn hond dan niet? Waarom mag jouw kat wel in de tuin van een ander schijten, maar een hond niet? Waarom mag jouw kat wel mijn vissen ombrengen, maar mijn hond jouw konijnen niet?
Het zijn beide huisdieren die beide een eigenaar hebben die verantwoording voor hun dier moeten afleggen en die beide overlast veroorzaken als ze los lopen. Waarom de kat dan wel en de hond niet? Simpelweg gemakzucht. Je hoeft geen kattenbak te verschonen want de schijt ligt verspreid over de buurt. Je hoeft niet op je kat te letten want die is toch het grootste deel weg.
Ik kan me in een aantal dingen niet vinden in je post.
Het is kat-eigen om er in zijn eentje op uit te gaan, om zelfstandig te zijn.
Het is kat-eigen om in een groot gebied rond te lopen, groter dan wat zijn eigen territorium is.
Het is hond-eigen om heel baasgericht te zijn en er samen met de baas op uit te trekken.
Het is niet hond-eigen om in zijn eentje dingen te ondernemen (bepaalde rassen daar gelaten, zo begint mijn schoonmoeder nóóit meer aan een ducktoller
)Honden en katten zijn te verschillend om te vergelijken in die zin. Of in welke zin dan ook.
Een kat doet zijn behoefte in het algemeen op een beschut plekje: onder een struik of een heg, en begraaft het. Dat doet een hond niet, dus dat stinkt toch wel. Ik zou je hoe dan ook aanraden om een net te spannen over je vijver, aangezien er bij mijn ouders bijvoorbeeld meerdere reigers zitten die de vijvers leeghalen. Lekker makkelijk om dan een kat de schuld te geven... En als ik konijnen heb bescherm ik die ook tegen invloeden van buitenaf. Logisch toch?
Overigens moeten mijn katten nog steeds de bak schoonmaken hoor, elke week schoon en elke 1 of 2 dagen leegscheppen. Dus die bergen schijt in de tuinen van mijn buren geloof ik ook niks van.
Enneh, staan al jouw huisdieren continue onder toezicht? De katten van mijn ouders gaan 's avonds naar binnen zodat de mensen niet onverhoopt wakker worden geblèrd door ruziënde katten (al komt dat toch wel voor, maar onze katten zijn het in elk geval niet
) Beetje raar om te zeggen dat je niet op je kat hoeft te letten als ie buiten loopt... Ik zit ook niet de hele dag voor de kooi van mijn gerbils te kijken of het wel goed met ze gaat.