Katten binnen of buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Katten binnen houden of buiten

Binnen
157 (51%)
Buiten
148 (48%)

Totaal aantal stemmen: 305

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:13

Amandavd schreef:
Magrathea schreef:
Oh en ik zie dat het weer toegestaan is om honden, katten en paarden met elkaar te vergelijken? :D
Mooi. Ik wil mijn paard alleen houden want ik houd mijn kat ook alleen en die is gewoon gelukkig +:)+

In het hele naar buiten verhaal is het zeker toegestaan katten met honden en paarden te vergelijken. Want als jouw kat door andermans tuin mag struinen en overlast mag veroorzaken, waarom mijn hond dan niet? Waarom mag jouw kat wel in de tuin van een ander schijten, maar een hond niet? Waarom mag jouw kat wel mijn vissen ombrengen, maar mijn hond jouw konijnen niet?

Het zijn beide huisdieren die beide een eigenaar hebben die verantwoording voor hun dier moeten afleggen en die beide overlast veroorzaken als ze los lopen. Waarom de kat dan wel en de hond niet? Simpelweg gemakzucht. Je hoeft geen kattenbak te verschonen want de schijt ligt verspreid over de buurt. Je hoeft niet op je kat te letten want die is toch het grootste deel weg.

Ik kan me in een aantal dingen niet vinden in je post.

Het is kat-eigen om er in zijn eentje op uit te gaan, om zelfstandig te zijn.
Het is kat-eigen om in een groot gebied rond te lopen, groter dan wat zijn eigen territorium is.

Het is hond-eigen om heel baasgericht te zijn en er samen met de baas op uit te trekken.
Het is niet hond-eigen om in zijn eentje dingen te ondernemen (bepaalde rassen daar gelaten, zo begint mijn schoonmoeder nóóit meer aan een ducktoller :roll: )

Honden en katten zijn te verschillend om te vergelijken in die zin. Of in welke zin dan ook.
Een kat doet zijn behoefte in het algemeen op een beschut plekje: onder een struik of een heg, en begraaft het. Dat doet een hond niet, dus dat stinkt toch wel. Ik zou je hoe dan ook aanraden om een net te spannen over je vijver, aangezien er bij mijn ouders bijvoorbeeld meerdere reigers zitten die de vijvers leeghalen. Lekker makkelijk om dan een kat de schuld te geven... En als ik konijnen heb bescherm ik die ook tegen invloeden van buitenaf. Logisch toch?
Overigens moeten mijn katten nog steeds de bak schoonmaken hoor, elke week schoon en elke 1 of 2 dagen leegscheppen. Dus die bergen schijt in de tuinen van mijn buren geloof ik ook niks van.
Enneh, staan al jouw huisdieren continue onder toezicht? De katten van mijn ouders gaan 's avonds naar binnen zodat de mensen niet onverhoopt wakker worden geblèrd door ruziënde katten (al komt dat toch wel voor, maar onze katten zijn het in elk geval niet :) ) Beetje raar om te zeggen dat je niet op je kat hoeft te letten als ie buiten loopt... Ik zit ook niet de hele dag voor de kooi van mijn gerbils te kijken of het wel goed met ze gaat.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:19

Mijn katten hebben altijd buiten gelopen. Waren trouwens wel gecastreerd. Ik vind dat ze ook buiten horen, als iemand last heeft van die paar drolletjes of dat ze de vuilniszakken een beetje open maken moesten ze dat maar melden want dan hadden we er iets aan gedaan. Hadden een grote tuin dus die hadden we eventueel kunnen afsluiten of zo. Zijn wel allebei uiteindelijk aangereden maar ja, kan altijd gebeuren. Mijn beesten kwamen vaak zat thuis met een rat, vogel of mol in zijn bek en zelfs een keer een konijn en een eend. Dat is de natuur en ik vond het echt prachtig om te zien hoe hij dat beest voor me neer legde en me echt zo aan keek van ''kijk eens, voor jou!''. Nee, als ik mijn kat niet naar buiten doe hoef ik geen kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:21

Magrathea schreef:
Amandavd schreef:

In het hele naar buiten verhaal is het zeker toegestaan katten met honden en paarden te vergelijken. Want als jouw kat door andermans tuin mag struinen en overlast mag veroorzaken, waarom mijn hond dan niet? Waarom mag jouw kat wel in de tuin van een ander schijten, maar een hond niet? Waarom mag jouw kat wel mijn vissen ombrengen, maar mijn hond jouw konijnen niet?

Het zijn beide huisdieren die beide een eigenaar hebben die verantwoording voor hun dier moeten afleggen en die beide overlast veroorzaken als ze los lopen. Waarom de kat dan wel en de hond niet? Simpelweg gemakzucht. Je hoeft geen kattenbak te verschonen want de schijt ligt verspreid over de buurt. Je hoeft niet op je kat te letten want die is toch het grootste deel weg.

Het is kat-eigen om in een groot gebied rond te lopen, groter dan wat zijn eigen territorium is.

Het is hond-eigen om heel baasgericht te zijn en er samen met de baas op uit te trekken.
Het is niet hond-eigen om in zijn eentje dingen te ondernemen (bepaalde rassen daar gelaten, zo begint mijn schoonmoeder nóóit meer aan een ducktoller :roll: )

Honden en katten zijn te verschillend om te vergelijken in die zin. Of in welke zin dan ook.
Een kat doet zijn behoefte in het algemeen op een beschut plekje: onder een struik of een heg, en begraaft het. Dat doet een hond niet, dus dat stinkt toch wel. Ik zou je hoe dan ook aanraden om een net te spannen over je vijver, aangezien er bij mijn ouders bijvoorbeeld meerdere reigers zitten die de vijvers leeghalen. Lekker makkelijk om dan een kat de schuld te geven... En als ik konijnen heb bescherm ik die ook tegen invloeden van buitenaf. Logisch toch?
Overigens moeten mijn katten nog steeds de bak schoonmaken hoor, elke week schoon en elke 1 of 2 dagen leegscheppen. Dus die bergen schijt in de tuinen van mijn buren geloof ik ook niks van.
Enneh, staan al jouw huisdieren continue onder toezicht? De katten van mijn ouders gaan 's avonds naar binnen zodat de mensen niet onverhoopt wakker worden geblèrd door ruziënde katten (al komt dat toch wel voor, maar onze katten zijn het in elk geval niet :) ) Beetje raar om te zeggen dat je niet op je kat hoeft te letten als ie buiten loopt... Ik zit ook niet de hele dag voor de kooi van mijn gerbils te kijken of het wel goed met ze gaat.

Waarom moet ik geld investeren om mijn vijver te beschermen, omdat iemand anders zijn dieren niet bij zich kan houden? Mijn konijnen moet ik een dichte ren houden, omdat er anders katten achter aan gaan.

En nee ik hou mijn dieren niet continu in de gaten. Maar weet zeker dat andere mensen er geen last van hebben. En dat is juist het punt wat ik niet snap. Waarom iemand anders lastig vallen omdat iemand zo graag zijn kat buiten wil laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:22

naomi_1998 schreef:
Mijn katten hebben altijd buiten gelopen. Waren trouwens wel gecastreerd. Ik vind dat ze ook buiten horen, als iemand last heeft van die paar drolletjes of dat ze de vuilniszakken een beetje open maken moesten ze dat maar melden want dan hadden we er iets aan gedaan. Hadden een grote tuin dus die hadden we eventueel kunnen afsluiten of zo. Zijn wel allebei uiteindelijk aangereden maar ja, kan altijd gebeuren. Mijn beesten kwamen vaak zat thuis met een rat, vogel of mol in zijn bek en zelfs een keer een konijn en een eend. Dat is de natuur en ik vond het echt prachtig om te zien hoe hij dat beest voor me neer legde en me echt zo aan keek van ''kijk eens, voor jou!''. Nee, als ik mijn kat niet naar buiten doe hoef ik geen kat.

Ja echt prachtig hoe ze de inheemse dieren vermoorden!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:23

Toen ik mijn hond aanschafte stond dat het een ras is wat graag ontdekt en zelfstandig dan ook graag op tocht gaat om oa te jagen.
Omdat dat eigen is moet ik die dan ook maar los laten?

Ik denk dat ik bij deze maar stel dat je het houden van een kat aan moet passen aan de omgeving.
Als je in een appartement woont ga je op zoek naar een ras of asielkat waarvan bekend is dat deze oké is met binnen blijven.
Als je op het platteland woont of in een rustige verkeersarme omgeving stel je buurtbewoners op de hoogte welke kat van jou is en dat je hem/haar los wil laten lopen mits geholpen.
Als je in een buurt woont met meer verkeer of met buren die overlast zullen ondervinden bouw je een ren in de tuin.
Zo zie ik het.
Net als ik en mijn hond ons aanpassen aan onze omgeving. Daar zal iemand ook heus ooit wel overlast van ondervinden. Ik ben danwel altijd in de buurt.

Rena100

Mijn kat komt niet buiten omdat ze doof is. Al vanaf de geboorte dus ze is ook altijd gewend geweest om binnen te zijn. Het is een onwijs luie kat en ook ietwat aan de dikke kant...:P
In de zomer mag ze op ons dakterras aan een lijntje, in het begin gaat ze dan op onderzoek uit, maar als ze alles heeft onderzocht dan doet ze eigenlijk niets anders dan in de zon liggen en slapen...

Amandavd

Magrathea schreef:
Amandavd schreef:
]

Eerste gedeelte ben ik het al niet mee eens. Honden kunnen net zo goed zelfstandig zijn, en beslaan over het algemeen ook een groter territorium dan alleen een huis. Maar wij geven de honden niet meer, want dat is niet normaal. Het is schijnbaar wel normaal je kat los te laten, waardoor zijn territorium groter wordt. Kat kan ook prima leven in alleen een huis met eigen tuin.

Niks makkelijk de schuld geven aan kat. Ik weet verdomd goed wat reigers zijn, maar die zijn hier niet midden in de woonwijk, midden in het dorp waarvan het dichtstbijzijnde water kilometers verderop ligt. Zo ver gaan reigers helemaal niet. En je dieren beschermen tegen andere wilde dieren ja, dat moet je doen. Maar dat ik mijn terrein tot legerkazerne moet ombouwen omdat mensen hun rotkatten niet bij zich houden? Kom op, ik vraag van jou ook niet om je tuin af te zetten om te voorkomen dat mijn hond er in poept. Jouw dieren zijn nog altijd jouw verantwoording. Niet de mijne of een ander.

Ik vind knap als jij de hele dag je kat kan volgen, katten kunnen heel goed een flinke afstand overbruggen elke dag. Dus je kan niet eens letten op wat je kat doet, je ziet niet wat voor schade hij toebrengt of wat voor overlast. En een gerbil in een kooi is heel wat anders dan een kat die overal komt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:24

femo schreef:
heb er nu 3 keer antwoord op gegeven. een hond kan iemand flink verwonden. een kat niet. niet zoals een hond iig.

Een kat kan ook iemand flink verwonden. Al zijn het maar de infecties achteraf.

Ik denk dat er ook gekeken moet worden naar de omgeving. Drukke weg in de buurt? Veel katten? Of juist buitengebied met veel weiland/bos? Ik ben echt niet tegen een kat buiten laten lopen in bepaalde omgevingen. Maar om mensen zonder katten verplicht geld uit te laten geven om te zorgen dat andermans kat niet in hun tuin komt gaat veel te ver.

Ja, zoals sommige in dit topic aanbieden om mee te betalen en iedereen langsgaan om te vragen of ze overlast ervaren, dat is super. Ik zou willen dat zulke katteneigenaren hier woonden. Zelfs al zouden ze dan overlast veroorzaken, dan kan je het melden en er samen uit proberen te komen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:25

love_western schreef:
naomi_1998 schreef:

hou toch eens even op joh. eet jij geen vlees? draag jij geen leer? niet zeuren dus. tenzij je op fruit leeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:26

femo schreef:
love_western schreef:

hou toch eens even op joh. eet jij geen vlees? draag jij geen leer? niet zeuren dus. tenzij je op fruit leeft.

Joh met verkeerde been uit bed gestapt?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:26

love_western schreef:
naomi_1998 schreef:

Weet jij überhaupt wel wat er allemaal in e natuur gebeurt? Zal maar niet zeggen wat veel mensen in nl eten of wat leeuwen in Afrika doen. Zo sielugggg is dat.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:27

Ik zou trouwens wel graag gaan wandelen met de kat, al wil zij dat jammer genoeg nog niet :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:29

Jongens, het gaat veel te hard, ik kan het niet bijhouden :oo

Amanda, ik kan je in elk geval vertellen dat mijn ouders ook in een woonwijk wonen (Rotterdam-oost), met alleen twee korte singels met gras eromheen als "groen"(en veel bomen maar die heb je overal wel). En er zitten toch echt een flink aantal reigers hoor! Daarnaast een aantal brutale eksters die ook wel van goudvisjes houden. Verder geen volières in de buurt of iets dergelijks. Overigens bedenk ik me nu dat de enige in de buurt die een vijver hebben zelf ook katten hebben die buiten komen dus beschermen doen ze het toch wel :)
Ik zal straks verder antwoorden want nu moet ik weg ;)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:30

Ach mijn kat wilt toch alleen maar binnenzitten :')
En de kat van mijn vriend gaat lekker naar buiten hoor.
Een kennis van mij heeft een kattenren in haar tuin, echt gigantisch groot, er zit een luik in haar raam, de katten kunnen daardoor via een overdekte balk zo de ren in en weer terug naar binnen. Niemand heeft last van haar katten (en de katten hebben geen last van mensen :') en het is een gaaf ding, maar zo ontzettend duur.

Anoniem

naomi_1998 schreef:
love_western schreef:

Weet jij überhaupt wel wat er allemaal in e natuur gebeurt? Zal maar niet zeggen wat veel mensen in nl eten of wat leeuwen in Afrika doen. Zo sielugggg is dat.

Dat weet ik heel goed. Ben niet achterlijk. Maar dat zijn inheemse diersoorten die elkaar opvreten. Er zijn ook landen waar ze proberen de uitheemse diersoorten uit te roeien. Puur omdat ze er niet horen.

Amandavd

Magrathea schreef:

Amanda, ik kan je in elk geval vertellen dat mijn ouders ook in een woonwijk wonen (Rotterdam-oost), met alleen twee korte singels met gras eromheen als "groen"(en veel bomen maar die heb je overal wel). En er zitten toch echt een flink aantal reigers hoor! Daarnaast een aantal brutale eksters die ook wel van goudvisjes houden. Verder geen volières in de buurt of iets dergelijks. Overigens bedenk ik me nu dat de enige in de buurt die een vijver hebben zelf ook katten hebben die buiten komen dus beschermen doen ze het toch wel :)

Oke, dat wist ik niet. Wij woonde vroeger tegenover een meer en toen hadden we elke dag wel een reiger in de tuin. Hier zie ik ze nooit eigenlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:32

Amandavd schreef:
Magrathea schreef:

Oke, dat wist ik niet. Wij woonde vroeger tegenover een meer en toen hadden we elke dag wel een reiger in de tuin. Hier zie ik ze nooit eigenlijk.

Het ligt er meer aan hoe makkelijk ze aan eten komen. Als het in de normale natuur lastig is komen ze naar de vijvers.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:32

love_western schreef:
naomi_1998 schreef:

Dat weet ik heel goed. Ben niet achterlijk. Maar dat zijn inheemse diersoorten die elkaar opvreten. Er zijn ook landen waar ze proberen de uitheemse diersoorten uit te roeien. Puur omdat ze er niet horen.
Mijn katten aten ze niet eens op, doodde ze alleen en lieten ze lekker binnen liggen. Kun je zielig vinden of zeggen dat het niet hoort maar dat is de natuur. Ik laat mijn kat niet binnen omdat hij eens in de week een muisje dood.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:33

MyWishMax schreef:
Amandavd schreef:

Het ligt er meer aan hoe makkelijk ze aan eten komen. Als het in de normale natuur lastig is komen ze naar de vijvers.

Denk dat ze vroeger de koi karpers van mijn vader wel er lekker uit vonden zien :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:34

Amandavd schreef:
MyWishMax schreef:

Denk dat ze vroeger de koi karpers van mijn vader wel er lekker uit vonden zien :+

Heeft mijn vader ook last van :') En die zijn blijkbaar makkelijker te vangen dan de vissen in een sloot.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:35

Mijn 2 katten komen ook gewoon buiten. De 1e is een oude die niet verder dan het einde van de straat komt. De ander daarentegen is een jonge kat van 1,5. Echt een speels beest die te veel energie heeft. Hij moet dus naar buiten. Hij is erg nieuwsgierig en zit dus ook vaak bij andere mensen in huis. Vinden zij allemaal niet erg, omdat ie geen vlieg kwaad doet. Ook komt hij met muizen en andere kleine dieren thuis.
Binnen houden is absoluut geen optie, katten horen buiten te lopen, ze zijn er voor gemaakt om te jagen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:36

Lisitano schreef:
Toen ik mijn hond aanschafte stond dat het een ras is wat graag ontdekt en zelfstandig dan ook graag op tocht gaat om oa te jagen.
Omdat dat eigen is moet ik die dan ook maar los laten?

Ik denk dat ik bij deze maar stel dat je het houden van een kat aan moet passen aan de omgeving.
Als je in een appartement woont ga je op zoek naar een ras of asielkat waarvan bekend is dat deze oké is met binnen blijven.
Als je op het platteland woont of in een rustige verkeersarme omgeving stel je buurtbewoners op de hoogte welke kat van jou is en dat je hem/haar los wil laten lopen mits geholpen.
Als je in een buurt woont met meer verkeer of met buren die overlast zullen ondervinden bouw je een ren in de tuin.
Zo zie ik het.
Net als ik en mijn hond ons aanpassen aan onze omgeving. Daar zal iemand ook heus ooit wel overlast van ondervinden. Ik ben danwel altijd in de buurt.

En dit is dus precies wat ik bedoel en wat ik met mijn kat ook heb gedaan. Wij wonen in een dorp, helemaal aan de rand, de (rustige) weg over en ze zit in het park. De wijk in gaat ze eigenlijk nooit, ze is nogal schuw, dus ze gaat liever de rustige kant van het park op.
En zoals al eerder geschreven weten de buurtbewoners dat het mijn kat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:36

naomi_1998 schreef:
love_western schreef:

Mijn katten aten ze niet eens op, doodde ze alleen en lieten ze lekker binnen liggen. Kun je zielig vinden of zeggen dat het niet hoort maar dat is de natuur. Ik laat mijn kat niet binnen omdat hij eens in de week een muisje dood.

Ik laat mijn hond toch ook niet achter eenden aanjagen omdat hij een jacht instinct heeft.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:37

MyWishMax schreef:
Amandavd schreef:

Heeft mijn vader ook last van :') En die zijn blijkbaar makkelijker te vangen dan de vissen in een sloot.

Ja die komen naar boven omdat ze gewend zijn voer te krijgen denk ik. Hier hadden we een net, touwen over de tuin gespannen, piepend geluid, verblindende platen, maar de eenden, zwanen en reigers wisten toch binnen te dringen. :+ Hebben de vijver opgedoekt, jammer want mijn vader was zo trots op zijn vijver, maar elke week nieuwe koi karpers kopen was iets te duur.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:37

linnnde schreef:
Mijn 2 katten komen ook gewoon buiten. De 1e is een oude die niet verder dan het einde van de straat komt. De ander daarentegen is een jonge kat van 1,5. Echt een speels beest die te veel energie heeft. Hij moet dus naar buiten. Hij is erg nieuwsgierig en zit dus ook vaak bij andere mensen in huis. Vinden zij allemaal niet erg, omdat ie geen vlieg kwaad doet. Ook komt hij met muizen en andere kleine dieren thuis.
Binnen houden is absoluut geen optie, katten horen buiten te lopen, ze zijn er voor gemaakt om te jagen.

Nogmaals dat is onzin. Is gewoon gemakzucht van de mens.