slipketting (hond) zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: slipketting (hond) zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:28

ik snap 1 ding niet,dat een slipketting een wurgketting genoemd wordt..het is helemaal niet de bedoeling dat een hond in die ketting gaat hangen,voor die tijd hoor jij hem al gecorrigeerd te hebben zodat er geen enkele druk op de ketting staat.

tegen de tijd dat een hond hangt in de slipketting,ben je in feite te laat met corrigeren..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:28

PrimaDonna_ schreef:
Helaas zijn er hier mensen die er de ballen verstand van hebben en gaan reageren... :o
Liep als 7 jarig meisje al met een slipketting om mijn hond, dus weet waar ik over praat ;)

Ik begrijp dat dat op mij slaat? Ik ben opgegroeid met honden en slipkettingen, maar de ketting die ik bedoelde heb ik alleen maar gebruikt gezien als halsband en niet als slipketting. Dus denk dat ik ook wel weet waar ik het over heb als het over een slipketting gaat, heb deze alleen nog nooit op die manier gebruikt zien worden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:31

Investeren in goed gedrag aan de riem is natuurlijk altijd goed. Maar in sommige gevallen is een slipketting handig of noodzakelijk, indien goed gebruikt inderdaad. Trekt de hond niet, hangt deze ketting ook lekker slap, dus dat is misschien nog prettiger dan een normale ketting :)

Wij hebben zelf thuis halve slipkettingen. Die slippen dus maar tot een bepaald punt dicht. Het is niet zo dat deze echt helpen tegen het trekken maar ze zijn erg makkelijk om en af te doen. :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:53

Nee nooit noodzakelijk.. Wel handig voor snel gebruik ;)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:23

kimmie261 schreef:
ik snap 1 ding niet,dat een slipketting een wurgketting genoemd wordt..het is helemaal niet de bedoeling dat een hond in die ketting gaat hangen,voor die tijd hoor jij hem al gecorrigeerd te hebben zodat er geen enkele druk op de ketting staat.

tegen de tijd dat een hond hangt in de slipketting,ben je in feite te laat met corrigeren..

Amen. Klinkt logisch, maar in onkundige handen zie je dat inderdaad vaak. Daarom maar beter wel op de puppycursus uitleggen hoe zo'n ding werkt dan het gebruik niet toestaan waardoor wanhopige mensen het thuis zelf gaan proberen en hun hond half ophangen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:27

Toch staat er een goed idee in dit topic. Doe de verschillende banden maar eens om je eigen pols en maak een correctie. Het verschil in impact is enorm!! (Vergelijking stof en ijzer en hoe dunner hoe pijnlijker)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:31

essiesilly schreef:
Nee nooit noodzakelijk.. Wel handig voor snel gebruik ;)

Dat vind ik ook.
Gewoon opvoeden en niet alleen puppyclub maar juist op een leeftijd van bv een jaar naar een club.
Zielig vind ik een ketting niet zo snel maar het is niet nodig.
Ik zie ook wel honden die dag en nacht hun ketting om hebben. Levensgevaarlijk! Je hond kan zich ophangen als die ergens aan blijft hangen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:34

Iris82 schreef:
Toch staat er een goed idee in dit topic. Doe de verschillende banden maar eens om je eigen pols en maak een correctie. Het verschil in impact is enorm!! (Vergelijking stof en ijzer en hoe dunner hoe pijnlijker)

Zal ik dan er maar niet bij vertellen welk correctie middel ik het prettigst/minst vervelend vond? := Het was geen slipketting iig, voor mij nog een reden om ze niet te gebruiken.

StableDoor schreef:
Ik vind het gebruik van een slipketting slecht.
Als de hond trekt, wordt hij dus gewurgd. Er wordt dus verwacht dat de hond, doordar hij gewurgd wordt, zal stoppen met trekken. Ik vind het raar dat mensen denken dat hun hond zal stoppen met trekken als hij gewurgd wordt. Waarom ik dat vind zal ik even uitleggen.

Dat is dus wel verkeerd gebruik van een slipketting.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:35

MWM: graag wel vertellen! :) Ik gok op de gentle leader. :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:44

Iris82 schreef:

Nee, een teletac := Niet op de hoogste stand, maar wel op de stand die bij een hond gebruikt werd. Was het gevoel of er een telefoon op trilstand afging. Alleen was dat in handen van ervaren personen en zitten er 1000 maaren aan. Dus ik zal het altijd afraden en het blijft het laatste waar ik naar zou grijpen in gevaarlijke situaties.

De gentle leader heb ik niet getest, dat wordt niet gebruikt op de club, dus hadden we niet liggen. Daarnaast kan je daar ook enorme schade mee aanbrengen door verkeerd gebruik. En dat wordt een GL vaak... Bij goed gebruik een fijn hulpmiddel hoor, veel beter dan die anti trek tuigen. Maar ik houd het gewoon bij een leren halsband en flink trainen. :D (En bij de andere hond een dikke jachtlijn)

Het gaat bij een hond die trekt niet om het gewicht of de kracht die je zelf hebt in te brengen, net als bij een paard, het gaat erom dat je slimmer en sneller bent en meer geduld hebt.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:12

MyWishMax schreef:
Iris82 schreef:

Zal ik dan er maar niet bij vertellen welk correctie middel ik het prettigst/minst vervelend vond? := Het was geen slipketting iig, voor mij nog een reden om ze niet te gebruiken.

StableDoor schreef:
Ik vind het gebruik van een slipketting slecht.
Als de hond trekt, wordt hij dus gewurgd. Er wordt dus verwacht dat de hond, doordar hij gewurgd wordt, zal stoppen met trekken. Ik vind het raar dat mensen denken dat hun hond zal stoppen met trekken als hij gewurgd wordt. Waarom ik dat vind zal ik even uitleggen.

Dat is dus wel verkeerd gebruik van een slipketting.

Leg dan is uit hoe het wel moet? Het hele princiepe van de slipketting is wurgen. Wurgen klinkt misschien niet zo lief, maar ik houd niet van eufemismes (moet het dan 'corrigeren door de band strakker aan te halen' gaan heten ofzo?). Al corrigeer je op de 'goede' manier, je blijf het wurgprinciepe houden en het blijft schadelijk (ik las hier dat 'snel' corrigeren de 'goede' manier is, maar dat zou alleen nog maar slechter zijn voor nek en luchtwegen...).

Edit: Het idee van verschillende banden op jezelf uitproberen vind ik erg goed, dat heb ik zelf ook gedaan (ook met bitten, zouden meer mensen moeten doen). Ik vond de slipketting erg vervelend voelen, de gentle-leader vond ik helemaal niet zo vervelend. Een halsband waar stroom op staat heb ik niet geprobeerd (zal ik ook nooit gebruiken).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:24

Omdat je een korte correctie moet geven en niet de hond uitgebreid wurgen. Je moet ze dus eigenlijk al corrigeren voordat ze echt gaan trekken, zodra ze dus te ver voor je uit gaan. Dan kan je de lijn ook weer lossen na de correctie, als ze al trekken niet. En dan ga je ze dus echt wurgen en is het geen correctie meer.

Tuurlijk is die correctie wurgen, maar het is wel de bedoeling om een korte correctie te geven en ze dus niet de mogelijkheid te geven om te gaan trekken, niet voor en niet na de correctie ;)

Ik ben ook niet voor een slipketting hoor.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:25

MyWishMax schreef:
Iris82 schreef:

Nee, een teletac := Niet op de hoogste stand, maar wel op de stand die bij een hond gebruikt werd. Was het gevoel of er een telefoon op trilstand afging. Alleen was dat in handen van ervaren personen en zitten er 1000 maaren aan. Dus ik zal het altijd afraden en het blijft het laatste waar ik naar zou grijpen in gevaarlijke situaties.

De gentle leader heb ik niet getest, dat wordt niet gebruikt op de club, dus hadden we niet liggen. Daarnaast kan je daar ook enorme schade mee aanbrengen door verkeerd gebruik. En dat wordt een GL vaak... Bij goed gebruik een fijn hulpmiddel hoor, veel beter dan die anti trek tuigen. Maar ik houd het gewoon bij een leren halsband en flink trainen. :D (En bij de andere hond een dikke jachtlijn)

Het gaat bij een hond die trekt niet om het gewicht of de kracht die je zelf hebt in te brengen, net als bij een paard, het gaat erom dat je slimmer en sneller bent en meer geduld hebt.

de meest slimme opmerking van dit topic! _/-\o_
pas een discussie gehad met iemand die een prikband omhad bij haar hond omdat het echt nodig was want niks hielp.. ik vind het gewoon de grootste onzin.. waarom kunnen we allemaal paarden aan een halster houden a 700 kilo maar een hond van 35, 45 wat dan ook kilo niet?? vind het zooo ongelooflijk onbegrijpelijk! en daarom kan ik er met m n gedachte niet bij dat mensen zo n marteltuig (want JA ik vind PRIKbanden marteltuigen!!!) gebruiken

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:30

Voor mij geldt een slipketting als martelwerktuig.

Zo'n korte correctie is ook schadelijk voor nek en luchtwegen: de druk wordt in een zeer korte tijd ineens veel hoger --> schokeffect.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:49

Bij de instructeursopleiding voor kynologisch instructeur vertelde degene die daar lesgaf dat ze maar 2 personen kende die goed konden omgaan met het corrigeren aan een slipketting. Dan op zo'n manier dat het bij de hond ook overkomt als een correctie en het ongewenste gedrag niet meer voorkwam daarna.

Als je hond een correctie met de slipketting snapt, waarom moet dan daarna de slipketting omblijven? Waarom moet de hond steeds opnieuw gecorrigeerd worden? Na 1 of misschien 2 correcties moet de hond het toch snappen? Of ligt het er misschien aan dat hij niet snapt wat hij wel moet doen?

Nou ja mijn honden luisteren prima, vooral geleerd op basis van vertrouwen en belonen, iig zonder correctiemiddelen. Ben benieuwd hoe degenen omgaan met gevoelige, onzekere en bange honden en hoe zij die honden dingen aanleren..

Als je je hond dingen gelijk goed aanleert hoef je daarna ook niks meer af te leren. Je hond doelbewust de fout in laten gaan om te kunnen corrigeren is toch eigenlijk maf. Het gewenste gedrag aanleren en dat belonen zonder dat het ongewenste gedrag ooit vertoond is, is toch veel makkelijker?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:51

zolang mensen denken dat door wurgen van een slipketting een hond gecorrigeerd wordt ,is de hele werking van zo'n ketting niet duidelijk,plus dat het dan inderdaad beter is dat deze mensen niet zo'n ketting gebruiken bij hun honden...

op een slipketting hoort NOOIT druk te staan,met een slip kan je dat voorkomen,door correct ,op het juiste moment kort een "trek/ruk( hoe je het wilt noemen) "aan de ketting te geven,en dat is VOORDAT de ketting strak staat,want als de ketting strak staat kan je nl niet meer "slippen"wat wel de bedoeling is van de ketting......

de ketting geeft dat een "beet"effect,een hond zal dat niet als prettig ervaren,deze correctie is vaak ook wel fijn te koppelen aan een commando ( bijvoorbeeld VOLGEN ) ,en als de hond daarna braaf meeloopt dan heel uitbundig belonen...

en het gaat er in mijn post niet om of dat sielugh is ja of nee,maar dat is hoe je met een slipketting hoort te werken...

Anoniem

Ik zou sowieso eens kijken hoe ze reageert op een normale halsband, als er verder geen problemen bij komen ofzo dat ie dan raar gaat doen zou ik die slipketting lekker weg laten.
Ik vind t ook niet echt een fijn ding/beeld dus kan me wel voorstellen dat mensen zeggen zielig.
Probeer te kijken of het ook zonder kan :)

Wilawander

MyWishMax schreef:
Iris82 schreef:

Hier in Duitsland is een test gedaan op de universiteit van Hannover en daar kwam uit dat de prikker en de teletac (mits juist gebruikt) voor de honden het minste stressvol waren. En ook de minste schade aanrichten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:58

Wilawander schreef:
Hier in Duitsland is een test gedaan op de universiteit van Hannover en daar kwam uit dat de prikker en de teletac (mits juist gebruikt) voor de honden het minste stressvol waren. En ook de minste schade aanrichten.

Interessant! Daar zou ik wel meer over willen weten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:44

MyWishMax schreef:
Wilawander schreef:

Interessant! Daar zou ik wel meer over willen weten

Ja ik zoek me al tijden rot naar dat artikel. Was een PDF waar het hele onderzoek beschreven stond maar kan het niet weer vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:18

essiesilly schreef:
de meest slimme opmerking van dit topic! _/-\o_
pas een discussie gehad met iemand die een prikband omhad bij haar hond omdat het echt nodig was want niks hielp.. ik vind het gewoon de grootste onzin.. waarom kunnen we allemaal paarden aan een halster houden a 700 kilo maar een hond van 35, 45 wat dan ook kilo niet?? vind het zooo ongelooflijk onbegrijpelijk! en daarom kan ik er met m n gedachte niet bij dat mensen zo n marteltuig (want JA ik vind PRIKbanden marteltuigen!!!) gebruiken

Paarden kunnen door het niet luisteren je behoorlijk letsel toebrengen of aan derden of aan zichzelf. Dat idee zorgt er mi voor dat mensen bewuster/ minder laks zijn in het opvoeden. Als je daar met een kleine correctie niet toe kunt, ben je de sigaar.
Mensen zien minder risico in een hond, het is vooral voor de hond vervelend als ie niet luistert, niet zozeer voor de mens. Bij een hond heeft de mens wat in te brengen, heeft hem aan de riem en kan hem waarschijnlijk houden, als een paard niet luistert is ie weg met alle gevolgen vandien.
Mensen zijn gemakkelijk, liever het gemak dan geduld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:19

@Mywishmax, dank voor de uitgebreide post op de vorige pagina, duidelijk :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:25

Mindim schreef:
@Mywishmax, dank voor de uitgebreide post op de vorige pagina, duidelijk :D

Nou, voor mij werd het er ingewikkelder van, al die verschillende dingen die hetzelfde genoemd worden :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 10:56

Dit doet me toch afvragen hoe mensen dan precies een slipketting gebruiken, dat ze het een martelwerktuig vinden. Bij mijn buurhonden en stalhonden gaat hij om, gaat men ermee wandelen en hangt hij de hele tijd slap, omdat de honden gehoorzaam naast je blijven lopen. Als het goed is, is er nooit een correctie nodig. De stalhonden hebben wel eens de neiging om achter katten aan te gaan (herders) en dan wordt, als de hond niet luistert naar het stemgebruik, vrijwel gelijktijdig de slipketting kort aangehaald (zachtjes hoor, geen ruk!). Dat brengt dan de hond weer even met de focus bij ons.

Ik heb ook wel gezien dat de honden gewoon aan de slipketting trekken de hele tijd (dat lijkt me bijzonder vervelend voor de hond en volgens mij gaat het dan ergens grandioos mis in de opvoeding) of dat mensen de hele tijd rukjes geven aan de slipketting, bv als ze de hond willen laten zitten. (waaaarom?).

Ik vind het in principe een bijzonder vriendelijke halsband, mits hij goed gebruikt wordt. In tegenstelling tot de meesten van jullie denk ik (en ja, ik heb het bij mezelf getest) dat een grove ketting veel zachter is dan een nylon band. Nylon banden worden veel heter, schuren meer en nylon slipkettingen gaan zelfs branden. Doe mij dan maar een mooie grove ijzeren schakel, die voelen prettiger aan. Met gewone halsbandjes heeft een hondje over het algemeen meer druk dan met een slipketting.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:49

Je vergeet bij het branden alleen dat wij geen haar hebben zoals honden wel, Sheran.