Hond gromt als hij bot krijgt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:22

Duhelo schreef:
maar met er tussenkomen als mens moet je toch wel een beetje opletten. In een evenwichtige roedel is dat al geen probleem.
Maar stel je hebt twee honden, een volwassene dominante, een jongere die nog niet dominant is.
de jonge hond groeit op, en zal zowiezo wel eens proberen bij de volwassenere. In eerste instantie zal de dominante hond gewoon de jonge hond op zijn plaats zetten.
Stel dat je in dergelijke schermutselingetjes er tussen komt, en eigenlijk de jonge hond beschermt, zal die zich gesterkt voelen, waardoor je het risico hebt dat het omslaat ipv een schermutseling naar een echt gevecht. Dan kun je wel eens serieuze problemen hebben ...

Ik heb wel eens tussen zulke ruzies gezeten en ik kies nooit kant. Als ik kant MOET kiezen, kies ik voor degene die op dat moment de 'baas' is in die roedel. Maar meestal kapte ik het af en een 'jij gaat die kant op' en 'jij de andere'. Serieuzer dan dat heb ik het in zo'n soort context niet gehad.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:27

De boel is hier wel eens in elkaar geklapt. Twee reutjes (een lab van 12 en een jack van 2) en twee teven (beiden jack, een van 9 en een van 6)

De jonge jackreu bleef de oude labreu uitdagen, de oude lab had al een paar keer gewaarschuwd maar de puberende jack zat niet in het eerste van luisteren, en op een gegeven moment heeft de oude lab hem eventjes aangepakt, dat vonden de dames niet OK, dus die sprongen op de lab.

Heb ze maar laten gaan, het zijn geen honden die buiten wat builen, punctiewonden en schrammen zulke schade aanrichten dat het niet meer te herstellen is. Op een gegeven moment was het klaar en het is nooit meer gebeurd.

Ik snap wel dat dit laten gaan in een roedel zoals Kimmie heeft gewoonweg niet kan, omdat de honden gewoon veel meer schade aan elkaar toebrengen als ze af gaan.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:41

kimmie261 schreef:
absoluut geen enkel probleem hier,honden krijgen willekeurig te eten,toen mijn roedelleidster nog leefde at zij altijd als laatste,madam kwam pas van de bank als ze hoorde dat de bakken op de grond gezet werden,en ik kan welke hond dan ook hier ( gelukkig maar) iedere aandacht geven die ik maar wil,zonder rekening te houden met of dat wel kan /mag van de roedelleidster...

en ze vechten niets uit als ik weg ben... :n

Hier kan ik dat ook. Die kennen elkaar dus ook al langer en kennen hun plaats onderling. Wat gebeurt er nu bij jou als je één heel lekker bot geeft aan 1 van je honden (niet de hoogste in rang) en je komt er niet tussen ?

Blijven jouw honden bij elkaar als jij er niet bij bent, want dan vermoed ik toch dat ze ook hun plaats in de roedel wel kennen en dat ze echt niet allemaal gelijk staan. Ze zullen hierin waarschijnlijk wel minder demonstartief zijn als primitievere honden, maar een lagere gaat ook bij jou toch niet gaan grommen naar een hogere in rang ?

kimmie261

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:46

er gebeurt hier niets als ik een kluif geef aan een rang lagere..wat moet er gebeuren dan,enige is dat ws de anderen zeker ook wel die kluif willen hebben,en eromheen gaan staan maar wordt niet gevochten oid hoor..

en mijn honden zitten bij elkaar ja als ik er niet ben...en een lagere hond gromt zeker wel naar een rang hogere hond ,als zij dit nodig achten,warom zouden zij dat niet doen??

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:39

Mag je blij zijn met een heel stabiele roedel.
Vind ik toch vreemd. Een lagere in rang of een jongere hond die naar een hogere gromt voor eten, daar zie ik het toch geregelt mislopen. Zijn ook genoeg filmpjes van op dit aan te tonen. Hoort ook niet en zal bij honden wat minder ingeankerd zijn ,maar stel je voor dat bij wolven de lagere in rang eerst eten. Dan sterft de hele roedel uit.

Kimmie uit oudere posts van je blijkt toch dat je geregelt (zware) gevechten hebt gehad. Die ontstaan toch heus niet zomaar ? Dan is er toch duidelijk een rangorde probleem geweest. Begint dat dan niet bij 1 grom en de andere die hier op ingaat ? Begint dat niet bij 1 die de andere uitdaagt ?
Kun je helaas niets aandoen en is zeker geen verwijt naar jou. Dat hoort er soms gewoon bij, maar is toch typisch en eigen aan wolven. Bij vele rassen lopen teefjes en reutjes ongeholpen gemakkelijk bij elkaar zonder dat het nooit misloopt, dat zul je dan bij wolven en wolfhonden nooit zien tenzij ze samen zijn opgegroeid.
Bij mij is grommen zoals op TS haar video echt uitdagen. Weet niet hoe je dit anders kunt gaan interpreteren. Is echt een vorm van voedselnijd die allesbehalve aangewakkerd of zo gelaten mag worden. Door niets te doen en de hond gewoon met rust te laten (in het midden van de woonplaats dan nog) dan zal je de volgende keer hetzelfde gedrag krijgen tot als het eens ontaardt of met een beetje goed geluk nooit, maar meer kans dat het op die manier toch wel eens misloopt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:55

Het gaat niet om het eerst eten. Daar ben ik het namelijk mee eens, maar het gaat om het eten verdedigen wat je al hebt. Dat mag gewoon. Als ze allemaal aan het eten zijn, dus er geen nut is om te gaan bakkeleien. Dat een ranglagere een probleem heeft als die het eten voor de neus van een ranghogere wegjat, ja. Maar dat ze nooit een grom mogen geven. :n

En over het voedselnijd negeren en dat het dan een keer escaleert. Daar gaat juist het halve topic over, er zijn zat honden die dit gedrag vertoont hebben, maar het door het negeren en het bouwen aan de vertrouwensband niet meer doen. Ik zou dus niet zo stellig zeggen dat het dan een keer fout gaat of dat diegene gewoon geluk heeft. Dan zou ik toch verdomd veel geluk hebben, zelfs bij een hond die al veel succes had behaald met gewoon vol bijten als je in de buurt kwam.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:11

betadine,klopt hoor,dat was toen de argentijnse dog reu nog leefde ( een ras wat bekend staat niet met sexe genoten te kunnen vinden),en daar ontstond een kleine vete met de kruising reu,wat dus niet uitgevochten was omdat wij ze uit elkaar gehaald hebben,en toen zijn de honden een paar keer goed in elkaar geklapt,ja,en heb ook al eerder geschreven dat de roedelleidster teef ,geknokt heeft met een rottweiler reu..

en tuurlijk voorkom je het niet,de gevechten ontstonden overigens vooral door opwinding ( bv fietsers die voorbij kwamen en honden op een kluitje tekeer gaan ,of visite die ineens binnen kwam waar ze met zijn allen op af denderde en dan bovenop elkaar terecht kwamen en een hoop gegrom en gesnauw en ja,dan kon de vlam in de pan gaan ja..en goed ook...) ,er hebben hier eigenlijk honden zelden gevochten om eten...

maar geknokt ojawel...dat ws een pittige roedel toen der tijd,en de eigenlijke knokpartijen ging tussen de 2 reuen argentijn & kruising ,zeker die kruising noemde wij en holigan :D ,man o man,leek wel een dartpijltje als ie afging...

de roedel die er nu is ( let wel daar is nog maar 1 hond over van de oude "knokkers" roedel ) is veel relaxter....

deze roedel heeft tot nog toe geen enkel probleem gegeven,zelfs niet als ze bovenop elkaar staan te springen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:34

Citaat:
"Baknijd" betekent dat een hond zijn voer(bak) wil verdedigen, uit angst dat u zijn voer zult afpakken. In de natuur is het zo dat de ranghoogste honden eerst eten. Wanneer zij klaar zijn met eten, is wat over is voor de ranglagere. Daarbij geldt de ijzeren regel: wat je eenmaal hebt gekregen blijft van jou! Dus als een ranghogere hond een ranglagere hond toestaat te eten, zal de ranghogere hond het daarna niet meer afpakken. Eens gegeven blijft gegeven.

http://www.dogweb.nl/gedrag/baknijd.html

Citaat:
In de praktijk
Een hond die gromt als je in de buurt van zijn eten komt, wordt nog wel eens bestempeld als dominant. Het gevolg is, dat de eigenaar het advies krijgt om ervoor te zorgen dat de hond weet dat je de baas bent en dat je het eten mag afpakken. Want: “in het wild eet de alpha ook altijd als eerste en heb je als roedelleider de beschikking over al het voedel”. Een uitspraak die gebaseerd is op het dominantiemodel dat vroeger gehanteerd werd, onder meer op basis van de onnatuurlijke situatie dat een wolvenroedel te weinig eten had en de andere wolven geen familieleden waren. Het gevolg van het idee dat je als eigenaar de baas moet zijn, is de hond wordt dus gestraft als hij gromt als er iemand bij zijn bak zit.

Maar meestal zijn honden met voerbaknijd in die situatie onzeker (te zien aan de lichaamstaal van onder meer oren naar achteren en staart laag). Ze zijn bang dat hun voer wordt afgepakt. Soms is die angst gegrond, omdat de eigenaar in het verleden vanuit het idee dat hij de baas moet zijn en dus het voer moet kunnen afpakken, dit vaak “geoefend” heeft. Soms is die angst ongegrond, maar speelt het belang van het eigendom (vanwege bv. honger of een zwervend verleden) een belangrijke rol.

Het conflict aangaan door het voer af te pakken, is dus onverstandig. Als eerste loop je als eigenaar een risico gebeten te worden. Als tweede is het ook voor de hond zeer onprettig en onnodig. Door hem te leren dat hij juist meer eten krijgt als je in de buurt komt, werk je aan twee dingen. Hij leert dat hij niet bang hoeft te zijn om zijn eigendom te verliezen. Bovendien hou je de sociale band tussen jullie tweeen goed, omdat je het conflict niet met hem aan hoeft te gaan.

http://www.doggo.nl/artikelen/hondenged ... -mythe.php

Dus wat jij zegt klopt, Betadine, dat de ranghogere eerst eet. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat een ranglagere niet mag verdedigen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:40

Het is juist heel logisch in de natuur, een ranglagere die zijn eten verdedigt tegenover een ranghogere. Anders zouden alle ranglangere dieren verhongeren en er zou niet veel hond/wolf meer overblijven.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:05

betadine schreef:
Bij mij is grommen zoals op TS haar video echt uitdagen. Weet niet hoe je dit anders kunt gaan interpreteren. Is echt een vorm van voedselnijd die allesbehalve aangewakkerd of zo gelaten mag worden. Door niets te doen en de hond gewoon met rust te laten (in het midden van de woonplaats dan nog) dan zal je de volgende keer hetzelfde gedrag krijgen tot als het eens ontaardt of met een beetje goed geluk nooit, maar meer kans dat het op die manier toch wel eens misloopt.

Waarom zie je het nou als uitdagen? Het ís geen uitdagen, maar verdediging. Dat is iets compleets anders. Ik zou niet weten waarom een hond ineens aan het uitdagen is als je ZELF naar de hond toeloopt en zijn eten gaat afpakken. Wie neemt er dan het initiatief? De persoon... Niet de hond.
Verklaar dan eens waarom vele honden van voedselnijd af zijn dankzij negeren en aan vertrouwen te werken?
Één van de methodes is ook om steeds voer bij te gooien, niet weg te halen. Daardoor gaat de hond het ook associëren met iets leuks en weet hij dat er juist méér bij komt als je als baasje er bij gaat staan.

Nogmaals: waarom mag ik nu overal aan het lichaam van mijn hond zitten, en voorheen niet? Want volgens jou zou het nu compleet verkeerd moeten zijn gegaan en had ik een bijtende hond gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:20

Om even bij de rottweilers te blijven, wij hebben in het pension waar ik aan de slag was afgelopen zomer een rottweiler reu in pension gekregen, mensen hadden thuis een kennel, alleen de man kon hem in de kennel doen, de vrouw durfde dit niet want hij begon dan wel eens te grommen, (hond wilde de kennel dus niet in) wij hebben ook kennels natuurlijk en ik kon hem niet alleen de kennel in krijgen, dat deden we met z'n 2en.
De eerste keer zat hij al in de kennel toen ik de waterbak er uit wilde halen om die schoon te maken, in de kennel ging goed, maar toen ik me omdraaide om er uit te stappen hoorde ik een diepe grom, heb me omgedraaid en ben er achterste voren uitgestapt, nou ok, het is een rottweiler misschien beschermd hij zijn maatje die in dezelfde kennel zat..
2e keer moest hij van het veld naar binnen, de keer daarvoor lukte dat door een lekker vleesballetje te gooien maar daar trapte hij niet meer in, ik ging een touwtje halen en toen ik terug kwam stormde hij al grommend op me af en pakte mijn touwtje vast (omdat ik die in de breedte voor hem hield, hier bijt hier maar in, dacht ik)
Ik vond dat echt niet prettig, had echt respect voor die hond maar ik denk wel dat als hij consequent opgevoed was door zowel de man als vrouw en ze met hem aan de gang gegaan waren dit gedrag wel voorkomen/verbeterd had kunnen worden. Grommen door onzekerheid gebeurde vaker maar door de honden extra aandacht en koekjes te geven was dat vaak snel over, deze heeft het de hele tijd zo volgehouden.. Ik moet zeggen dat ik blij was dat hij weer naar huis ging..
Niemand is gebeten maar ik denk dat ook kwam doordat hij overdonderd werd en we steeds nieuwe trucjes bedachten om hem zonder grom en blote tanden de kennel in te krijgen.. Ik kan me voorstellen dat die vrouw hem de kennel niet in durfde te doen, maar dat hij zo tegen mensen tekeer gaat omdat hij de kennel in moet vind ik niet normaal en een gebrek aan opvoeding.

Vriendin van mij had dan weer een rottie waar mijn honden veel respect voor hadden toen die een week bij mij logeerde. Die was gewoon rustig en lief met de kleintjes maar straalde wel uit dat ze geen gedonderd wilde hebben, en dat gebeurde ook niet, ze deden netjes een stapje opzij voor mevrouw.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:44

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niets heb met rotts...ze zijn mooi om te zien, maar ik ben vier jaar geleden flink gegrepen in mijn gezicht .ik kende de hond en wilde haar een kusje geven...zomaar uit het niets beet ze. Geen grom niets.Ze heeft daarna nog twee mensen in het gezicht gebeten. Waaronder een vrouw...zij wilde haar ook een kusje geven...vrouw is pasgeleden voor de tweede x geopereerd,reconstructie van haar gezicht.Eigelijk moet TS blij zijn dat haar hond gromt....van een kennis die da begreep ik dat rottweilers nu niet echt uitblinken in het geven van waarschuwingen.Zodra er bij hem een rott in de behandelkamer komt gaat er een muilband omheen. Rottweilers...mooi om te zien op de foto's van Kimmie... Maar voor mij niet meer dan dat. Ik heb trouwens al dertig jaar ervaring met honden. Ook met probleemhonden en ben nog npoit gebeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:54

Ik heb niets tegen rotties, vind het over het algemeen prima honden maar wel van een kaliber dat ze goed opgevoed moeten worden, gebeurd dat niet en je krijgt zo'n hond als de hond die wij in pension hadden dan word ik daar niet blij van, dat is ook het stukje waarom ik niet accepteer dat de honden naar mij grommen als ik iets van ze wil, moeten ze naar binnen en hebben ze daar geen zin dan pak ik ze aan de halsband en begeleid ze naar binnen, grommen tegen mij is dan echt not done.. Deze hond heeft succes gehad met het grommen naar mensen en daar is verder niks mee gedaan..
Zaten ook 2 rotties in de opvang, 1 is geplaatst dat was een schat, bang maar hapte en gromde absoluut niet, toen hij geënt moest worden was het houden en keren om hem op zijn plek te houden en plaste hij van zich af van angst op het moment dat de entingsnaald er in ging, happen of grommen deed hij niet.
De ander was 9, ook een hele lieve hond, zat geen kwaad in, die moest weg omdat hij piepte als het echtpaar samen op de bank zat en ze hem anders dood zou schoppen omdat ze daar gek van werd.
Of die nog in opvang is weet ik niet, ik denk het wel.
Plus de rottie van een vriendin, ook niets mis mee.
Goed opgevoed vind ik het prima honden.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:28

geerke schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niets heb met rotts...ze zijn mooi om te zien, maar ik ben vier jaar geleden flink gegrepen in mijn gezicht .ik kende de hond en wilde haar een kusje geven...zomaar uit het niets beet ze. Geen grom niets.Ze heeft daarna nog twee mensen in het gezicht gebeten. Waaronder een vrouw...zij wilde haar ook een kusje geven...vrouw is pasgeleden voor de tweede x geopereerd,reconstructie van haar gezicht.Eigelijk moet TS blij zijn dat haar hond gromt....van een kennis die da begreep ik dat rottweilers nu niet echt uitblinken in het geven van waarschuwingen.Zodra er bij hem een rott in de behandelkamer komt gaat er een muilband omheen. Rottweilers...mooi om te zien op de foto's van Kimmie... Maar voor mij niet meer dan dat. Ik heb trouwens al dertig jaar ervaring met honden. Ook met probleemhonden en ben nog npoit gebeten.

Je hebt honden(rassen) met een hoge of lage bijtgrens. Retrievers staan bekend om een hoge(re) bijtgrens, waar herders en terriërs bekend staan om hun lage(re) bijtgrens. Zoals je misschien al weet hebben honden een aantal stress of kalmeringssignalen om in te zetten wanneer ze zich niet prettig voelen. Ook wel eens signaalladder genoemd, ze zullen als het ware de intensiteit van hun signalen op gaan hogen. Zo staan tongelen en gapen redelijk onderaan, gaat hijgen al een stukkie hoger, gaat grommen over de helft en staat bijten bovenaan. Elke hond begint met redelijk kleine signalen, tongelen, gapen, wegkijken, hijgen. Als dat niet werkt, zullen ze duidelijker gaan aangeven dat er iets heel onprettig is. Bijvoorbeeld retrievers zullen veel langer doen over het onderste deel van de trap, waar terriërs dat stuk misschien wel twee keer zo snel doen. Ze gaan lippen optrekken en grommen. Ah, denkt de eigenaar! Hij gromt, dat moet ik niet hebben! De eigenaar wordt pissig op de hond en geeft hem verbaal of fysiek op zijn donder. Wat de hond daarvan leert is dat de hele onderste helft van de trap geen zin heeft, de eigenaar wordt toch alleen maar pissig. Wat doet de hond dus voortaan bij vervelende situaties? Juist: hij slaat de onderste helft van de trap over of doet het heel snel en gaat direct in het bovenste gedeelte: snauwen en bijten. In het geval van snauwen pikt de eigenaar het weer niet en het riedeltje begint opnieuw, alleen zal de hond voortaan ook snauwen overslaan. Hij bijt gewoon. De reactie van een mens is eigenlijk altijd achteruit bewegen als ze gebeten worden: de hond leer dat deze gedraging zin heeft en zal dat gedrag in een volgende benarde situatie herhalen. Het moeilijk is om dat terug te halen, honden houden er van voor succes te gaan en zullen gedrag dat succes heeft blijven herhalen.

De rottweiler kan (ik ken hem niet) uit eerdere situaties geleerd hebben dat bijten helpt en dat de rest van de trap weinig zin heeft. Sommige dieren slaan van nature een deel van de trap al over, maar vaak is het gewoon gebleken dat de onderste helft van de trap geen zin heeft. Heel eerlijk gezegd vind ik het behoorlijk belachelijk dat de hond twee keer iemand zo heeft kunnen grijpen, dat moet voorkomen worden. Daarbij vind ik het misschien nog wel stommer een hond in zijn gezicht te kussen waar je geen goede relatie mee hebt. Mijn eigen hond vindt het niet erg, maar ik heb nog nooit uit eigen initiatief een hond een kus op de kop gegeven.

Dertig jaar ervaring met honden hoeft natuurlijk weinig te zeggen, het kan ook al dertig jaar verkeerd zijn of gewoon altijd goed. En iedere hond heeft een andere oplossing voor zijn problemen: dat je nog nooit gebeten bent pleit jou niet vrij in het geval van de rottweiler.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:30

Ohja, rotties beschrijven met 'goed opgevoed vind ik het prima honden' is natuurlijk wat grappig. Elke hond is opgevoed prima te verdragen en heel veel onopgevoedde honden zijn niet prima te verdragen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:43

Ik vermoed dat ik het al dertig jaar verkeerd doe :D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:56

Ook ik kus mijn honden nooit. Maar ik geef ook nooit kusjes op de neus van een paard. Ik kus gewoon nooit een dier. Maar dat zal in deze topic wel helemaal verkeerd vallen.
Wie ik dan wel kus? Mijn kinderen. Mijn familie. Mensen dus.
Maar even terug komend op het gene waar deze topic over gaat: de hond op het filmpje vertoond verkeerd gedrag. Het is verstandig om daar wat aan te laten doen. Zo, nu zijn we weer bij het begin *\o/*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:01

Ik kus ook geen dieren. Bij mijn honden zit mijn hele gezicht onder het kwijl dan (die gooien meteen die tong eruit) en mijn paard vindt het vreselijk.

Maar Johanna, deze discussie komt voort uit de manier waarop je er iets aan moet gaan doen. Dus toch nog relevant.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:15

Johanna59 schreef:
Ook ik kus mijn honden nooit. Maar ik geef ook nooit kusjes op de neus van een paard. Ik kus gewoon nooit een dier. Maar dat zal in deze topic wel helemaal verkeerd vallen.
Wie ik dan wel kus? Mijn kinderen. Mijn familie. Mensen dus.
Maar even terug komend op het gene waar deze topic over gaat: de hond op het filmpje vertoond verkeerd gedrag. Het is verstandig om daar wat aan te laten doen. Zo, nu zijn we weer bij het begin *\o/*

ik kus geen mensen maar dieren... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:17

Hhilde schreef:
Ohja, rotties beschrijven met 'goed opgevoed vind ik het prima honden' is natuurlijk wat grappig. Elke hond is opgevoed prima te verdragen en heel veel onopgevoedde honden zijn niet prima te verdragen.

Deze toon bedoel ik dus in het topic.
Misschien is de woordkeuze niet helemaal handig maar wat ik er mee wil zeggen is dat ik geen hekel heb aan rotties, mits ze opgevoed zijn, en zoals ik al zei is het wel een kaliber hond die goed opgevoed moet worden wil je de problemen zoals de pensionhond niet hebben.
Dat alle honden prima te verdragen zijn zijn jou woorden, het maakt voor mij wel verschil of er een rottie zo staat de grommen met zijn tanden bloot of dat er een klein opdondertje zo doet, daar pak ik toch net wat sneller door dan bij een rottweiler, bij de bewuste pensionhond liet ik de waterbak voor wat het was tot ze buiten waren en ik rustig alles kon doen, bij een kleintje had ik de bak er wel weggepakt.
Klinkt banketstaaf maar kleine hondjes die niet helemaal opgevoed waren zorgden voor minder tot geen problemen in verhouding tot een flinke rottweiler reu, die had toch voor meer schade kunnen zorgen dan de kleintjes. (En ik moet toegeven dat ik liever een blokje om was gegaan toen hij zo tekeer ging, en ik wel even dacht o fiets toen ik die diepe grom hoorde..)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:20

MyWishMax schreef:
Ik kus ook geen dieren. Bij mijn honden zit mijn hele gezicht onder het kwijl dan (die gooien meteen die tong eruit) en mijn paard vindt het vreselijk.

Maar Johanna, deze discussie komt voort uit de manier waarop je er iets aan moet gaan doen. Dus toch nog relevant.

Maar heb begrepen, dat TS er eigenlijk niet zo veel moeite mee heeft. Dus dit topic is een gebed zonder end.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:22

het is wel een leuke discussie die ook vooral heel leerzaam is.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:39

Oh, absoluut, ik pak ook geen bak weg bij een serieus dreigende rottweiler, ik ben nog niet levensmoe := Alleen ik vind een onopgevoede kleine hond ook heel veel vervelend. En een hond die probleemgedrag vertoont hoeft niet per sé niet opgevoed te zijn.. Maargoed, ook dat is een discussie zonder eind :D

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:57

Sorry, geen tijd/zin/gelegenheid om 13 bladzijdes door te bladeren maar....
Weet je hoe gevaarlijk dit bot is??? Niet de hond, niet het grommen, maar puur dat bot???

Daarnaast qua grommen en afstraffen, mijn eigen gefokte whippet teefje "gromt" als ze met iets in der bek loopt waar ze blij, vrolijk mee is. Soort van praten/communiceren wat ze dan doet, erg grappig om te zien/horen en heeft bij haar op dat moment 0,0 met aggresie te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:57

Hhilde schreef:
Oh, absoluut, ik pak ook geen bak weg bij een serieus dreigende rottweiler, ik ben nog niet levensmoe := Alleen ik vind een onopgevoede kleine hond ook heel veel vervelend. En een hond die probleemgedrag vertoont hoeft niet per sé niet opgevoed te zijn.. Maargoed, ook dat is een discussie zonder eind :D

Nou daarom, ik voelde er niet zoveel voor om uit te gaan proberen of het bij dreigen zou blijven of niet, vond het wel prima met hem.
Kleine hondjes kunnen idd ook heel vervelend zijn, dat zeker maar toch zorgen ze voor minder problemen, als er een Maltezer stond te brommen omdat hij de andere kant op wilde dan zette ik gewoon mijn been er voor met een 'kom op, naar binnen' werkte dat meestal wel, en anders was optillen nog een optie.
Dat ze vervelend kunnen zijn ben ik met je eens, dat een hond met gedragsproblemen niet niet opgevoed hoeft te zijn ben ik ook met je eens, de honden die uit onzekerheid zaten te brommen waren verder prima honden en als ze wat gewend waren en door hadden dat ik toch wel aardig was en vooral lekkere koekjes had dan was het goed, maar bij deze hond zag ik het wel als een gebrek aan opvoeding en vond ik het ook voor die vrouw wel een probleem, wat als haar man opgenomen word ofzo? Kan de hond de kennel niet meer in (of uit) dat wil je toch niet? Bang zijn omdat je eigen hond bepaald of hij de kennel in gaat of niet en daarbij zo reageert..