Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:03

Het aan de persoon wijten en niet aan alle katteneigenaren, want je schaart iedereen onder dezelfde categorie. Jammer.
Ik ben wel klaar met deze discussie. Ik zal mijn kat eens buiten dumpen als onverantwoordelijke eigenaar en fingers crossed dat hij maar niet overreden wordt. Want dan zal ik hem schouderophalend maar in de kliko gooien, waarbij mijn buren schijnbaar applaudiseren en dan naar het asiel gaan een nieuwe halen, om mijn buren nog maar meer te ergeren. Zoals elke typische katteneigenaar en vanzelf ben ik niet voor rede vatbaar :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:08

ik verwijt helemaal niet álle katten eigenaren dat ze zo zijn....ik zeg dat mijn ervaring tot nog toe is geweest dat geen enkele katten eigenaar maar iets van overlast bij een ander aantrekt of er iets aan deed,ze zullen er heus zijn...

Én zo zou het ook moeten zijn,en ik heb diverse vrienden die katten hebben en ze binnen houden of in een ren houden,puur omdat ze geen overlast aan anderen willen veroorzaken,ik vind dat eigenlijk niet meer als normaal...

moest alleen wel lachen om je laatste stukje :D :D

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:31

Niet alle katteneigenaren zijn hetzelfde, ik heb zelf ook een kat. Maar die van mij komt niet buiten eigen terrein, hoe ik dat weet: ze loopt niet los namelijk :o Ik heb ook alleen maar ervaring met mensen die niets aan de overlast willen doen, maar ze zullen er wellicht zijn.

Van het weekend waren onze overburen weg....zaterdagavond toen ik thuis kwam zag ik hun kat bij hun op de oprit zitten in de stromende regen. Het heeft hier van het weekend ruim 50mm geregend en dat arme beest zat buiten.
Vanavond ga ik eerst bij de buren aan, ik vind het gewoon niet kunnen dat je je beest buiten schopt als je zelf een weekend weggaat.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:51

kimmie261 schreef:
ik verwijt helemaal niet álle katten eigenaren dat ze zo zijn....ik zeg dat mijn ervaring tot nog toe is geweest dat geen enkele katten eigenaar maar iets van overlast bij een ander aantrekt of er iets aan deed,ze zullen er heus zijn...

Én zo zou het ook moeten zijn,en ik heb diverse vrienden die katten hebben en ze binnen houden of in een ren houden,puur omdat ze geen overlast aan anderen willen veroorzaken,ik vind dat eigenlijk niet meer als normaal...

Jij spreekt jezelf lekker tegen, hihi!

Diverse vrienden met katten zijn toch katteneigenaren die jij kent die zich wel wat van de overlast aan anderen aantrekken en de daarom binnen houden of in een ren? Nou; dan ken je ze dus wel, katteneigenaren die voor rede vatbaar zijn en er iets aan gedaan hebben. ;)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:52

kimmie261 schreef:
en hoe wil je aan mensen met katten waaraan je al tig keer ( VRIENDELIJK ,want je wilt tenslotte geen zeikerd zijn,of bonje krijgen..)hebt gevraagd of ze hun katten uit jouw tuin willen houden,die hun schouders optrekken,en in je gezicht zeggen dat je "niet moet zeiken"dan nog de muziek in een gezellige toon houden??

Even vooraf, ik gebruik deze quote om in het algemeen iets duidelijk te maken.
Het zou al helpen om het probleem te beperken tot wat het is, zoals je hier hebt gedaan. Wat ook zou helpen is als willekeurige andere katteneigenaren zich zouden beperken tot reageren op dit probleem, zonder volstrekt irrelevante verhalen over hun eigen katten. Jij hebt een probleem (gehad) met specifieke katten van specifieke eigenaren. Dat is al vervelend genoeg zonder dat je andere katteneigenaren aanvalt (theoretisch dan, ik zeg niet dat je dat doet) over hoe zij met hun katten omgaan. Het helpt evenmin als allerlei mensen die niet bij jou in de buurt wonen en niet de eigenaar zijn van de kat(ten) die met jouw probleem te maken hebben, jou gaan uitleggen hoe zij met hun katten omgaan.
Wat ook zou helpen is (algemeen) als andere volstrekt irrelevante onderwerpen buiten de discussie worden gelaten. Zoals hoe met honden wordt omgegaan. Ik kan te simpel zijn maar als ik een kat zie en dan een hond dan zie ik echt twee verschillende diersoorten. Het lukt me niet om te begrijpen waarom mensen vinden dat er met twee maten wordt gemeten als het om de omgang met die verschillende diersoorten gaat. Natuurlijk zijn er twee maten, een hond is immers geen kat. Haal de omgang met paarden, konijnen en neushoorns erbij en dan gaat het om vijf maten. Eén voor elke diersoort.
Dan nog ‘hoe het hoort’. Het heeft geen oren dus Het hoort niet. Hoe het hoort is in mijn ogen een politiek correcte vertaling van: “ik ben tolerant jegens alles en iedereen, zolang alles en iedereen zich maar aan mijn normen en waarden houdt.” Onzin dus.
Behalve de toon van de communicatie is er ook nog de techniek van de communicatie. Bij problemen waar je de medewerking van andere mensen voor nodig hebt, bereik je het meest door het probleem bij jezelf te houden. Als jij een probleem hebt met het gedrag van mijn kat en ikzelf niet, dan ben ik natuurlijk bereid om je te helpen dat probleem op te lossen, maar dat wordt al minder als je dat probleem presenteert alsof het mijn probleem is. Leg uit wat het probleem precies is en erken dat dat voor mij wellicht geen probleem is. Dat is lastig, want het vergt een zekere kwetsbaarheid en als je net een uurtje tijd had om in je tuin te werken en je grijpt dan in de stront van mijn kat (of die van iemand anders), heb je ongetwijfeld even niet het geduld om rustig aan mij te komen uitleggen dat je niets tegen katten hebt maar dat die stront jouw tuiniervreugde niet verhoogt. Dus bespreek het probleem niet als je de stront nog aan je handen hebt zitten, maar doe dat op een moment dat zowel jij als de katteneigenaar daar tijd voor hebben en doe het bij voorkeur bij jou thuis. Het praat nogal anders met iemand die bij jou als gast op de bank jouw koffie zit te drinken dan met iemand die in z’n eigen deuropening staat tegenover een verder onbekend buurvrouw die niet geïnteresseerd is in de eigenaar of de kat maar voornamelijk de boodschap brengt dat de kat niet zou moeten bestaan en bij voorkeur de eigenaar zelf ook niet.

Dit is uiteraard allemaal behoorlijk zwart-wit en ik beschuldig je er absoluut niet van dat je op de stoep van de buurman/vrouw die persoon hebt staan commanderen de kat binnen te houden. Mijn punt is alleen dat mensen nogal gevoelig zijn waar het hun woongenot en huisdieren betreft, dus dat je – bij een kwestie als andermans katten ongewenst in jouw tuin - alleen kans hebt op een oplossing waar beide partijen tevreden mee zijn als je zelf ook bereid bent daar de nodige tijd en moeite in te investeren. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat die grote gemene katteneigenaar misschien helemaal niet zo gemeen is, maar net zo goed overlast van jou ondervindt, daar nooit iets van zegt omdat hij andere ideeën heeft over wat je mensen kunt verwijten en wat niet en juist daardoor minder bereid is maatregelen te nemen. Mensen zijn er niet zo goed in rekening te houden met anderen als dat in hun beleving eenrichtingsverkeer is.

Wat de uiteindelijke oplossing is, is helemaal afhankelijk van de verdere situatie. Als voorbeeld een hypothetische situatie. In een straat staan tien huizen staan met aangrenzende achtertuinen. In vijf huizen wonen mensen met één of twee katten, die allemaal door alle tien de achtertuinen kunnen lopen. In twee huizen wonen mensen met één of meer honden. Daar komen de katten sowieso niet. Nog twee huizen hebben een achtertuin die helemaal bestraat is of waar alleen een strak gazon ligt waar voor de katten niets te graven valt. Het tiende huis is van iemand zonder honden of katten. Die persoon verbouwt graag zijn eigen groenten en heeft dus vrijwel altijd mooie losgewerkte zaaibedden liggen en spendeert minimaal een uur per dag in de tuin om de plantjes bij te houden en onkruid te wieden. Dan kan diegene met emmers water klaar gaan zitten om elke passerende kat nat te gooien, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Zo’n tuin zal altijd de ideale wc voor elke kat zijn, dus die houd je daar niet weg. In zo’n geval zou ik het redelijk vinden als de vijf katteneigenaren samen betalen voor maatregelen die nodig zijn om de tuin van de tuinierder onbereikbaar te maken voor alle katten, maar dat betekent dus niet dat in een andere straat waar maar één katteneigenaar woont die bovendien al uitkijkt naar een andere, goedkopere woning omdat hij wegens echtscheiding de huur niet meer kan betalen, die katteneigenaar ook moet betalen voor zulke maatregelen voor een buurman.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:32

IMO zijn honden en katten wel vergelijkbaar in die zin dat ze veel dichter bij de woningen van mensen komen dan paarden of neushoorns. Paarden worden over het algemeen toch wel op eigen terrein gehouden waar zowel honden als katten wel eens buiten dat eigen terrein gaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:55

Lante schreef:
kimmie261 schreef:

Jij spreekt jezelf lekker tegen, hihi!

Diverse vrienden met katten zijn toch katteneigenaren die jij kent die zich wel wat van de overlast aan anderen aantrekken en de daarom binnen houden of in een ren? Nou; dan ken je ze dus wel, katteneigenaren die voor rede vatbaar zijn en er iets aan gedaan hebben. ;)

ik spreek mezelf niet tegen,ik zeg dat ik geen katteneigenaren tot nog toe heb mee gemaakt die zich er iets van aantrekken als hun katten overlast veroorzaakten...

de katten die binnen zitten veroorzaken geen overlast,dus met deze eigenaren hoef je geen gesprek aan te gaan :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:05

Cerilene_ schreef:
Ik vind dat er wel snel over katteneigenaren in het algemeen geoordeeld wordt hier. Houden jullie wel in de gaten dat er ook veel mensen zijn die hun dieren wel binnen/op eigen terrein houden?! Ik vind het erg jammer om zo over een kam geschoren te worden terwijl ik mijn katten wel binnen bezighoud, en er ook mijn best voor doe om ze binnen net zoveel uitdaging te bieden als ze buiten zouden hebben.
Ik snap wel dat je als je van deze soort katteneigenaren nooit last hebt je bijna vergeet dat ze ook zat bestaan, aangezien je er niet mee in aanraking komt, maar ik vind het niet echt fair dat de kat als huisdier en de katteneigenaar zo'n slechte naam krijgen doordat het in bepaalde buurten inderdaad erg fout gaat met overlast van katten.

Ik ken overigens buiten bokt veel mensen hier in de omgeving die overlast van buiten katten ondervinden, dit is zeker geen probleem wat enkel op bokt bestaat. Dit is voor mij ook een belangrijke reden (naast het verkeer en andere risico's voor mijn beestjes) om mijn katten in deze omgeving/de situatie hier bij mijn te houden, en ik ken hier velen met mij. Ik heb eerder wel al gezegd dat ik in bepaalde gevallen (boerderij, ongedierte, buitengebied, in goed overleg met alle omwonenden) snap dat mensen wel een kat hebben voor buiten.

Een van onze katten kwam vroeger voor wij hem kregen trouwens wel buiten, maar nu wil hij (net als de andere twee die wel als binnenkat opgegroeid zijn) zelfs als hij de kans krijgt met geen poot meer naar buiten. Ik denk dus dat ze er in veel gevallen zeker ook later nog aan kunnen wennen om binnen te blijven.

ben het helemaal met je eens.
en al helemaal met het feit dat een buiten kat ook goed een binnen kat kan worden!
wat volgens vele niet kan

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:09

Onze stal katten lopen ook gewoon vrij, maar het is een kleine rustige pensionstal dus we letten goed op. Weet eigenlijk niet wie de 'echte eigenaar' is

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:09

kimmie261 schreef:

jouw mening boeit hier niemand op bokt.... als je al een andere mening hebt dan de rest ben jij de kwade..
maar ik begrijp jouw... het zijn jouw ervaringen en jouw meningen punt uit !

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:26

bello2005 schreef:
en al helemaal met het feit dat een buiten kat ook goed een binnen kat kan worden!

Dat heb je verkeerd begrepen. Natuurlijk kan een kat aan een andere situatie wennen, maar er bestaan gewoon katten die niet wennen of je dat nu wilt of niet. Dat geldt zowel voor binnen als buiten.
Er zijn ook tijgers die het prima naar hun zin hebben in een binnenverblijf en er zijn er die blijven ijsberen en allerlei kwalen krijgen omdat ze niet goed in hun vel zitten....

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:43

Wij hebben een drukke weg voor de deur en onze katten mochten niet naar buiten, na jaren zeuren en gedoe en geen raam open kunnen doen en een ren waar ze alleen maar miauwden om eruit te mogen heb ik 4 jaar geleden besloten dat ze naar buiten mochten, alleen als ik ook thuis(buiten ben) een bandje om met grote bel en adres koker en ik roep ze om het uur, (zit thuis) met een volle buik naar buiten en om 3 uur alles naar binnen roepen (ja als ik fluit komen ze alle 5 aanrennen!!) dan staan ze voor de deur te wachten. ik probeer ze in onze tuin te houden (kwart hectare) ik heb ze geleerd niet de weg over te steken door de eerste 2 jaar stroomdraad langs de inrit te hebben. gelukkig doen ze het nooit, en als ik het zie huisarrest!! mijn grote rode kater ging te ver was muisjes vangen op ons landje verderop en kwam niet als ik riep (hoorde me niet) dat is zon 100m van ons vandaan en de boer kon elk moment rooien en was bang dat er iets mis zou gaan dus heb die dikke opgehaald en jawel huisarrest, nu weer naar buiten nu de aardappelen van het veld zijn en meneer staat na 10 min voor de deur want hij wordt nat LOL nu met dit weer zijn ze het na een uur zat en in de winter zijn ze bijna nooit buiten dan willen ze ook niet. ze zijn allemaal geholpen, ik vind wel dat je je kat niet snachts buiten moet laten lopen, ook kwa vechten, en dat een kat die buitenkomt verplicht een bandje of chip moet hebben en geholpen moet zijn!!! en ik heb last van het geblaf van al onze buurhonden en alle stront in de berm waar ik elke dag met mijn paarden doorheen bagger, kan je ook zeggen alle honden verplicht een muilkorf om tegen blaffen!!! en als je een hond bninen houd en niet uitlaat dus nooit buiten komt is dat toch dierenmishandeling!! waarom dan voor de kat wel, van vrij buiten tot opgesloten, elk dier heeft recht op frisse lucht en het zonnetje op zijn bolletje. en een kat in de tuin houden is erg moeilijk, een kat klimt springt en klauterd komt bijna overal uit, of iedereen moet een fort van alcatraz als tuin willen hebben, is kwa sfeer en financieën niet haalbaar, als zou ik graag zon groot tijgerverblijf in de tuin willen hebben voor mijn kattekindjes of ik me niet zon zorgen te maken, en uh ze zijn kwa gezondheid en geluk echt 1000% verbeterd sinds ze naar buiten mogen en allen als kitten in huis groot gebracht, zelfs volle broer die veel buiten wilt zijn en volle zus die liever in de veranda blijft het verschil kwa karakter is groot.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:48

Lusitana schreef:
bello2005 schreef:

Dat heb je verkeerd begrepen. Natuurlijk kan een kat aan een andere situatie wennen, maar er bestaan gewoon katten die niet wennen of je dat nu wilt of niet. Dat geldt zowel voor binnen als buiten.
Er zijn ook tijgers die het prima naar hun zin hebben in een binnenverblijf en er zijn er die blijven ijsberen en allerlei kwalen krijgen omdat ze niet goed in hun vel zitten....

dan vind ik persoonlijk dat er iets mis is met diegene waar de kat van is, hoezo zou een kat binnen ongelukkig moeten worden ?
je kunt tenslotte veel ondernemen met je kat zodat hij er uiteindelijk wel aan went dat het binnen nog wel fijner kan zijn.

maar dat is mijn mening

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:11

bello2005 schreef:
EskeGirl schreef:
Hallo,

Naar aanleiding van het afschieten van zwerfkatten. Wat vinden jullie: Mogen katten niet meer los buiten eigen terein? Ze kunnen natuurlijk nog wel naar buiten (in een kattenren oid), maar niet meer in natuurgebieden gaan zwerven om daar vogels en andere inheemse diersoorten te vangen.
Ze zijn niet meer gevaarlijk op de weg (veel bestuurders wijken uit). Ze brengen geen overlast meer door te poepen in iemands tuin of in een speeltuin.

En als katten wel los buiten mogen, waarom zouden honden dan niet mogen? Honden zijn immers ook jagers die graag kilometers maken.

Ik ben een voorstander van katten niet meer los laten lopen buiten eigen terein, en jullie?

mee eens
hier komende katten ook niet buiten... daarvoor hebben wij tenminste geen dieren om ze vervolgens buiten te dumpen

Mijn kat wil nooit langer als een uur binnen zitten...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:14

dat is weer dezelfde discussie als bij ... maar mijn paard staat altijd gelijk weer aan de draad zodat die naar binnen wilt.. het is maar helemaal wat je er zelf van maakt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:00

Gigixponys schreef:
LadyMadonna schreef:

Dus: even voor mijn beeldvorming:
Ik ben jouw buurvrouw en ik geef bij jou aan, op een normale manier, dat ik het toch wel vervelend vind dat jouw kat elke x bij mij in de tuin zit...
Wat is jouw reactie dan?

Jaag ze weg.. mijn kat is heel bang, dus zal zo weg zijn. Maar btw al mijn buren hebben een hond, dus dat is geen probleem ;)

dus dan moet ik ze weg jagen?
moet ik moeite gaan doen omdat jij vind dat jou kat meer waard is als dat ik ben?
je zegt immers, mijn kat mag gaan en staan waar die wil...
dus is die kat meer waard dan ik, want ik heb er niks meer over te zeggen als dat dier in mijn tuin rondloopt...
en dan vervolgens moet ik moeite gaan doen dat beest uit mijn tuin te krijgen... omdat jij graag een huis dier wilt hebben?
wat imo dus geen huisdier meer is want het loopt buiten rondt...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:11

Sonja schreef:
Maakt geen bal uit of ik voor of tegen ben, is toch niet haalbaar om het te verbieden en handhaven.

Inderdaad. _/-\o_

En daarom blijven er katten in natuurgebieden doodgeschoten worden en worden er katten doodgereden. Zelfs de dierenbescherming en dierenasielen werken mee aan het laten loslopen van katten... in een heel dierenasiel vind je vaak maar 1 kat die echt als binnenkat wordt geplaatst. De rest wordt geacht los te mogen lopen...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:14

M_D_H schreef:
moet ik moeite gaan doen omdat jij vind dat jou kat meer waard is als dat ik ben?
dus is die kat meer waard dan ik, want ik heb er niks meer over te zeggen als dat dier in mijn tuin rondloopt...
en dan vervolgens moet ik moeite gaan doen dat beest uit mijn tuin te krijgen... omdat jij graag een huis dier wilt hebben?

Serieus? Het spijt me zeer voor je maar als jij uit het advies van je buurvrouw om haar kat uit je tuin te jagen als je er last van hebt, opmaakt dat je buurvrouw haar kat meer waard vind dan jou, dan heb je echt hele andere problemen dan overlast van een kat. En zulke problemen verdwijnen niet met de kat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:56

maura schreef:
M_D_H schreef:

Serieus? Het spijt me zeer voor je maar als jij uit het advies van je buurvrouw om haar kat uit je tuin te jagen als je er last van hebt, opmaakt dat je buurvrouw haar kat meer waard vind dan jou, dan heb je echt hele andere problemen dan overlast van een kat. En zulke problemen verdwijnen niet met de kat.

Haar 'probleem' is dat zij moeite moet doen voor het dier van een ander. Een dier dat ook nog eens niet op die plaats hoort te zijn.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:19

Waarom hoort dat niet? Zij hééft dat liever niet, maar dat is iets anders. Ik heb in een eerdere post al uitgelegd dat wat hoort en wat niet hoort geen argument is in deze discussie maar een poging om anderen je eigen normen en waarden op te leggen. Als je daar plezier in hebt moet je dat vooral doen, maar het levert je vooral op dat degene van wie je iets gedaan wil krijgen zich aan je ergert, dus effectief is het niet.

En het probleem dat ik aanhaal is niet dat ze moeite moet doen voor het dier van een ander. Dat is trouwens ook niet correct, ze moet moeite doen om het dier van een ander, moeite voor het dier van een ander doe je als dat dier er beter van wordt en in dit geval is dat niet zo. Overigens wordt het dier er ook niet slechter van, voordat iemand denkt dat ik dat suggereer. Het probleem dat ik aanhaal is dat ze concludeert dat als LadyMadonna haar buurvrouw zou zijn, die haar minder waard zou vinden dan haar kat. Dat is een absurde conclusie en in mijn ogen heb je een fiks probleem in de categorie zelfbeeld en eigenwaarde als je zelfs maar op het idee komt om zo'n conclusie te trekken.

Dan kun je in een topic als dit gaan lezen en denken dat er hoop gloort aan de einder en er vast wel ooit een losloopverbod voor katten zal komen waardoor je nooit meer last zult hebben van de kat van je buurvrouw in je tuin en eindelijk gelukkig zult zijn. Maar misschien word je er beter van om een beetje realistisch te denken. Dan begrijp je niet alleen dat, maar ook waarom er nooit een landelijk verbod op loslopende katten zal komen. En dan kun je een weloverwogen keuze maken om te accepteren dat je in de nabijheid woont van mensen die katten hebben of je kunt ervoor kiezen om je huis en je leven te barricaderen tegen alles dat je niet kunt accepteren. Je kunt je ook afvragen hoe het mogelijk is dat het goedbedoelde advies van een buurvrouw om haar kat uit je tuin te jagen je doet denken dat die buurvrouw eigenlijk zegt: jij bent minder waard dan mijn kat en je hebt er niets over je eigen tuin te zeggen. Het is namelijk echt heel raar om dat te denken hoor, zeker aangezien het hier niet eens om een echt advies van een echte buurvrouw gaat.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:34

M_D_H schreef:
Gigixponys schreef:
Jaag ze weg.. mijn kat is heel bang, dus zal zo weg zijn. Maar btw al mijn buren hebben een hond, dus dat is geen probleem ;)

Ja..
Ja
Idd
Als iemand zou reclameren zou ik zeggen jaag ze weg, mijn kat is heel bang dus veel moeite zal dat niet zijn (maar dat had ik al gezegd..), en als ze steeds terug komt zou ik wel even met mijn buren samen gaan zitten om een oplossing te zoeken :)
Ze is een kat, geen beest ;)
En je kent het verleden van mijn kat niet.. ik heb haar niet omdat ik zo persé een huisdier wilde, iemand heeft haar gedumpt, ik heb haar opgevangen..
Waarom is het geen huisdier meer als het buiten rondloopt? Een paard moet toch ook op de wei, is volgens mij ook buiten..

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:37

maura schreef:
M_D_H schreef:

_O-

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 15:38

Maar een paard blijft op eigen terrein en loopt niet zomaar je tuin binnen ;) (als het goed is :'))

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:45

Zoals ik al zei al mijn naaste buren hebben een hond, dus mijn kat komt niet in hun tuin, voor de rest zijn hier heel veel katten ( ik woon in een wijk) dus de mensen die er overlast van hebben kunnen al moeilijk weten welke kat het nu juist was..
Ik heb nog nooit klachten gehad, wel gehoord van een ander deel van de wijk maar daar woont iemand die zijn katten niet castreerde, hij had er na een tijdje 40 ofzo, denk wel dat daar nu iets aan gedaan is..

Ik heb trouwens ook al vaker de hond van de buren mogen gaan vangen, omdat het poortje niet goed dicht was.. ik heb daar ook nooit problemen van gemaakt..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:38

maura schreef:
Waarom hoort dat niet? Zij hééft dat liever niet, maar dat is iets anders. Ik heb in een eerdere post al uitgelegd dat wat hoort en wat niet hoort geen argument is in deze discussie maar een poging om anderen je eigen normen en waarden op te leggen. Als je daar plezier in hebt moet je dat vooral doen, maar het levert je vooral op dat degene van wie je iets gedaan wil krijgen zich aan je ergert, dus effectief is het niet.

En het probleem dat ik aanhaal is niet dat ze moeite moet doen voor het dier van een ander. Dat is trouwens ook niet correct, ze moet moeite doen om het dier van een ander, moeite voor het dier van een ander doe je als dat dier er beter van wordt en in dit geval is dat niet zo. Overigens wordt het dier er ook niet slechter van, voordat iemand denkt dat ik dat suggereer. Het probleem dat ik aanhaal is dat ze concludeert dat als LadyMadonna haar buurvrouw zou zijn, die haar minder waard zou vinden dan haar kat. Dat is een absurde conclusie en in mijn ogen heb je een fiks probleem in de categorie zelfbeeld en eigenwaarde als je zelfs maar op het idee komt om zo'n conclusie te trekken.

Dan kun je in een topic als dit gaan lezen en denken dat er hoop gloort aan de einder en er vast wel ooit een losloopverbod voor katten zal komen waardoor je nooit meer last zult hebben van de kat van je buurvrouw in je tuin en eindelijk gelukkig zult zijn. Maar misschien word je er beter van om een beetje realistisch te denken. Dan begrijp je niet alleen dat, maar ook waarom er nooit een landelijk verbod op loslopende katten zal komen. En dan kun je een weloverwogen keuze maken om te accepteren dat je in de nabijheid woont van mensen die katten hebben of je kunt ervoor kiezen om je huis en je leven te barricaderen tegen alles dat je niet kunt accepteren. Je kunt je ook afvragen hoe het mogelijk is dat het goedbedoelde advies van een buurvrouw om haar kat uit je tuin te jagen je doet denken dat die buurvrouw eigenlijk zegt: jij bent minder waard dan mijn kat en je hebt er niets over je eigen tuin te zeggen. Het is namelijk echt heel raar om dat te denken hoor, zeker aangezien het hier niet eens om een echt advies van een echte buurvrouw gaat.

misschien moet je even verder lezen dan je neus lang is, ik weet het het is moeilijk,
maar omdat je niet meer dan 2 quotes mag hebben in een post heb ik de bovenstaande quote weg gehaald.
daarin stond dat de kat mag gaan en staan waar het wil en als de buurvrouw daar een probleem mee heeft moet die de kat maar weg jagen...
ik lees dat als, mijn kat mag gaan en staan waar hij wilt en als jij daar een probleem mee hebt heb je pech want ik doe er niets aan, want mijn kat mag gaan en staan waar die wilt...
in mijn ogen is jou kat dan belangrijker als dat je buurvrouw is...

dan heb ik geen issue met mijn zelfbeeld, totaal niet trouwens dat maak jij er van.
en dan heb ik ook geen probleem met realistisch denken...
absoluut niet, maar ik heb wel een probleem met katteneigenaren die zo denken.

over je eerste vraag, waarom dat niet hoort, kan ik heel kort over zijn:
in de wet staat dat mijn tuin van mij is... van mij en dus niet van een ander en zeker niet van andermans kat die van MIJN tuin een KATTENBAK wenst te maken...
in de wet staat ook dat andermans huisdieren niet tot overlast bij jou mogen zorgen...
of te wel...JIJ dient JOU kat uit MIJN tuin te houden als IK zeg dat dat dier MIJ tot overlast is...
simpel zat, heeft dus niks te maken met wat ik liever niet zou hebben, maar wel alles te maken met wat er in de wet staat omschreven...
dus nogmaals over realistisch, misschien moet je je echt even gaan inlezen voor je begint over issues en realistisch etc...
het dier mag mij gewoon niet tot last zijn...