Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:37

Wat vinden jullie touwens van de dierenartsen die er minder voor vragen? Gaan die volgens jullie bijna failliet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:37

Mindim schreef:
Nou, dan heb je bij beiden een professional erbij. Iemand die zijn dieren tegen de muren gooit om ze dood te krijgen als voederdier, nou nee.

De kans dat iemand een voederdier dood door het tegen de muur aan te gooien is vrij klein. Kleine dieren worden gestrekt en daar heb je geen dierenarts voor nodig om daar een prof in te worden ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:38

Mir_horses: dat heb ik geplaatst in dit topic: 26 euro voor een consult tot 20 minuten als passant (het duurste tarief.) En het gaat dan om werkzaamheden die, m.i., veel meer verantwoordelijkheid eisen dan het in laten slapen van een rat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:40

amoj schreef:
Of formaline.

Uche... dat is niet echt pijnvrij inslapen.. in de formaline....
Dood gaan zal datgene wat je er in gooit wel, maar fijn, nee... echt niet...

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:40

unihorses schreef:
en toch, als ik in een kleding winkel kleding koop, vragen ze niet om 30 euro extra "want ik moet mijn kassière betalen en mijn gebouw"

Niet? Nooit van inkoopprijzen en verkoopprijzen gehoord dan :D?[/quote]

die liggen wel hoger, maar niet 30 euro hoger[/quote]

Dat zou ik maar niet al te hard roepen. Ligt er natuurlijk wel aan in welke winkel. Kleding gaat minimaal 3x over de kop. Dus voor een shirtje dat inkoop € 30,00 kost, betaal je in de winkel € 90,00.

Vreemde in deze hele discussie vind ik de stelling dat knaagdieren inslapen onbetaalbaar zou zijn en niet in verhouding. Een hond of een paard in laten slapen is een stuk duurder dan € 50,00. Dus eigenlijk zou er moeten staan: inslapen dieren onbetaalbaar?

Maar hoe duur het ook is, als je aan dieren begint vind ik dat je de plicht hebt om het netjes af te maken. Niet alleen de lusten, maar ook de lasten. Begin er anders niet aan. Diertje heeft zelf geen keuze.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:42

Strohalm: Dat 'netjes' afmaken maakt het dier geen bal uit. Dat is dus maar alleen voor je eigen gemoedsrust als je er zo over denkt... :')

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:43

Air schreef:
Wat vinden jullie trouwens van de dierenartsen die er minder voor vragen? Gaan die volgens jullie bijna failliet?

Die zullen het wel in iets anders door berekenen.
Ik vind enten bijvoorbeeld erg duur. Nu weet ik ook niet wat dat spul kost, maar dat kan wel met zoveel ingekocht worden lijkt me.
Kan best zijn dat mijn dierenarts goedkoper is bij een rat, maar duurder met enten.
Dan komt hij er ook.
Daarom ook de grote verschillen per behandeling per praktijk.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:44

Air schreef:
Strohalm: Dat 'netjes' afmaken maakt het dier geen bal uit. Dat is dus maar alleen voor je eigen gemoedsrust als je er zo over denkt... :')

Ik denk dat het pletten tegen de muur nog al eens wat meerdere meppen nodig heeft dan 1.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:45

Ik doe mijn kippen een groter plezier door ze zelf een koppie kleiner te maken dan in een reismand, autorit, wachtkamer, vreemde dierenarts, spuit....
(Alleen durf ik dat niet dus doe het ook niet, al heb ik het geluk dat ze tot nu toe alleen zelf het hoekje om zijn gegaan)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:53

Vaak betaal je ook in je enting mee aan bv alle apparatuur die er staat, want anders zou die
echo, rongten foto of dat bloedonderzoek onbetaalbaar zijn.
Kortom je betaald vaak voor kleine dingen in verhouding iets meer, maar voor die extra dingen vaak
minder dan ze zouden moeten kosten om de echte kosten (gebruik, afschrijving, onderhoud, verbruiks matrialen) eruit te krijgen.

Ach voor diegenen die de dierenarts te duur vinden heb ik een geniale oplossing,
neem geen huisdier!
Bespaar je op dierenarts, voer, ontvlooien, ontwormen, voerbakjes, speeltjes etc etc etc. (rijtje in te vullen afh. van diersoort).
Kan je sparen voor een vakantie, nieuwe spijkerbroek, sigaretten, avondje uit.. (rijtje in te vullen afh. van behoefte)

Wat ik overigens wel leuke ontwikkeling vind is dat er in NL ook een lowbudget dierenarts is voor de minima, maar dan wel minima die dat kunnen bewijzen. (weet niet of deze nog bestaat, maar paar jaar
geleden was die er) Uiteraard was deze dierenarts in loondienst (anders was ie failliet gegaan) meen van de d.b.. (weet ik niet zeker of het daar was, maar het was zo'n soort constructie.)

Neon

Ooo mijn hemel... wat een moraal ridders zitten er toch weer eens tussen... ts...44 tot 50 euro? Zou ik er ook niet aan uitgeven... al was ik multimiljonair dan was er nog steeds geen haar op mijn hoofd die dat ook maar in overweging zou nemen...

Air

little_king schreef:
Air schreef:
Wat vinden jullie trouwens van de dierenartsen die er minder voor vragen? Gaan die volgens jullie bijna failliet?

Die zullen het wel in iets anders door berekenen.
Ik vind enten bijvoorbeeld erg duur. Nu weet ik ook niet wat dat spul kost, maar dat kan wel met zoveel ingekocht worden lijkt me.
Kan best zijn dat mijn dierenarts goedkoper is bij een rat, maar duurder met enten.
Dan komt hij er ook.
Daarom ook de grote verschillen per behandeling per praktijk.

Vind je dat zelf niet fijner?
Ik heb liever een DA die gewoon normaal winst berekend over inenten ed., dan één die dat ook hard nodig vind bij het inslapen van dieren..... En ik gok zomaar dat een dierenarts die het goedkoper doet het echt niet hoeft door te berekenen in andere dingen.
Vind het nogal misplaatst.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:55

Sjolvir schreef:
Vaak betaal je ook in je enting mee aan bv alle apparatuur die er staat, want anders zou die
Kortom je betaald vaak voor kleine dingen in verhouding iets meer, maar voor die extra dingen vaak
minder dan ze zouden moeten kosten om de echte kosten (gebruik, afschrijving, onderhoud, verbruiks matrialen) eruit te krijgen.

Ach voor diegenen die de dierenarts te duur vinden heb ik een geniale oplossing,
neem geen huisdier!
Bespaar je op dierenarts, voer, ontvlooien, ontwormen, voerbakjes, speeltjes etc etc etc. (rijtje in te vullen afh. van diersoort).
Kan je sparen voor een vakantie, nieuwe spijkerbroek, sigaretten, avondje uit.. (rijtje in te vullen afh. van behoefte)

Wat ik overigens wel leuke ontwikkeling vind is dat er in NL ook een lowbudget dierenarts is voor de minima, maar dan wel minima die dat kunnen bewijzen. (weet niet of deze nog bestaat, maar paar jaar
geleden was die er) Uiteraard was deze dierenarts in loondienst (anders was ie failliet gegaan) meen van de d.b.. (weet ik niet zeker of het daar was, maar het was zo'n soort constructie.)

Ik heb het idee dat jij in de verkeerde discussie zit, zo niet, het dan blijkbaar leuk vind om onzin te typen wat offtopic is. :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:57

Ikvind sjolvir haar toevoeging anders best nuttig.. Dat het niet is wat jij wilt horen dat is inderdaad een ander probleem

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:00

Waarom is het nuttig in jouw opinie? Ik zie er namelijk niks nuttigs instaan, niets wat in deze discussie past.

Heeft niet te maken wat ik wel of niet wil horen hoor, dat mensen zo bekrompen zijn om te denken dat je niet goed bent voor je dieren als je inslapen duur vind voel ik mij namelijk niet door aangesproken.
Ik vind het wel erg dat er valse beschuldigingen plaatsvinden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:01

Air schreef:
Sjolvir schreef:

neem geen huisdier!

Ik heb het idee dat jij in de verkeerde discussie zit, zo niet, het dan blijkbaar leuk vind om onzin te typen wat offtopic is. :)

Gaat er toch over of het te duur is of niet?
Nou dit is de uitleg waar kosten vandaan komen.
Net zo goed als de uitleg van de kleding winkel of de supermarkt of de bakker om de hoek.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:03

Air schreef:
Waarom is het nuttig in jouw opinie? Ik zie er namelijk niks nuttigs instaan, niets wat in deze discussie past.

Heeft niet te maken wat ik wel of niet wil horen hoor, dat mensen zo bekrompen zijn om te denken dat je niet goed bent voor je dieren als je inslapen duur vind voel ik mij namelijk niet door aangesproken.
Ik vind het wel erg dat er valse beschuldigingen plaatsvinden.

Ik beschuldig niemand, alleen als je iets echt te duur vind, dan moet je het niet kopen.
Of je moet je verzekeren zodat je niet voor onverwachtse kosten komt te staan, maar vaste kosten hebt.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:05

Imo heeft iedereen imo een eigen mening hierover.. Dat ik het schandalig vindt dat jullie zo denken maakt mij geen slecht mens net als dat jou manier jou vast geen slecht mens maakt..
Vals beschuldigen vindt ik een beetje onredelijk.. Ik ben het gewoon helemaal niet eens met wat er geroepen wordt.. Heeft niets met beschuldigen te maken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:07

Waar gaat het hier over het behandelen van je dier? Het gaat hier over inslapen. Ik geloof dqt dat onderscheid voor sommige mensen heel moeilijk is...

Je beschuldigt niemand? Lees je reactie dan nog eens.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:08

Tat_jana schreef:
Imo heeft iedereen imo een eigen mening hierover.. Dat ik het schandalig vindt dat jullie zo denken maakt mij geen slecht mens net als dat jou manier jou vast geen slecht mens maakt..
Vals beschuldigen vindt ik een beetje onredelijk.. Ik ben het gewoon helemaal niet eens met wat er geroepen wordt.. Heeft niets met beschuldigen te maken.

Op het moment dat je beweert dat mensen die inslapen te duur vinden slecht voor hun dier zorgen ben je vals aan het beschuldigen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:13

Air schreef:
Waar gaat het hier over het behandelen van je dier? Het gaat hier over inslapen. Ik geloof dqt dat onderscheid voor sommige mensen heel moeilijk is...

Er is geen onderscheid. Of je nu een dier bekijkt omdat het ziek is of omdat het ingeslapen moet worden. Want daar kijk je ook hoeveel het diertje weegt en daar kruipt ook tijd en praktijkruimte in. Dus ja, ook dat is een consult. Dat jij je verengt tot de woordenboekdefinitie doet niets af aan het feit dat ook een euthanasie tot consult gerekend wordt want de dierenarts schat eerst de noodzaak van die euthanasie in als het goed is. Dus ja, ook daar gaat een beperkte vorm van onderzoek aan vooraf. En die kosten van de praktijk, de administratie erom heen, dat neemt echt niet af. Daarnaast nog wat variabele kosten zoals medicatie en ruimingskosten en je bent er zo.

Maar goed, willen jullie me anders je adres en beroep pb'en? Kom ik bij jullie langs als ik wat nodig heb want jullie doen je beroep vast ook met hart en ziel en vol overgave dus dan wil je voor mij vast ook gratis werken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:16

Air schreef:

Overigens is inslapen in mijn ogen ook behandelen.
Het is dan wel de laatste behandeling.
Je komt binnen, hebt een vraag, stelt die (meestal weet je nog niet zeker of het dier wel of niet aan zijn eindje is, soms wel,
maar diertje wordt doorgaans nog nagekeken),
als duidelijk is dat diertje echt aan zijn eind is kan het worden ingeslapen, dan noem ik behandelen.
Er wordt per slot van rekening een handeling verricht.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:21

Ik heb eens een parkiet in laten slapen. Hoefde van de DA alleen de consultkosten te betalen a 25,-
Vond ik erg netjes, ook al kostte het diertje me bij aanschaf maar 5,-

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:24

Rekenen jullie overigens ook mee dat er niet alleen het materiaal van word betaalt en het loon van de DA zelf, maar ook de belastingen, de assistente, gas water en licht, huur of hypotheek, administratie, vergunningen, etc. En vergeet niet dat ook voor een DA euthanaseren echt geen leuke handeling is...

Overigens zie ik euthanasie ook als een behandeling, een hele permanente behandeling, maar je haalt wel het lijden van het dier er mee weg... En idd, er gaat een onderzoek aan vooraf etc.

Wat veel mensen overigens niet weten, is dat dierenartsen, vooral bij paarden en vee maar in mindere mate ook bij gezeldschapsdieren, echt absurd weinig rekenen voor hun kennis en tijd. Als je medicatie etc niet meerekent, is een bezoekje van een uur van een DA significant goedkoper dan als je een uur lang een accountant of advocaat moet betalen! En er zijn idd al snel DA's die kosten als een euthanasie ed niet meerekenen, en dat vind men allemaal maar heel gewoon! En dat is omdat veel DAs graag de klant en het dier willen helpen en tegemoed willen komen, helaas tot het punt dat ze er soms daadwerkelijk bij in schieten en er echt klinieken failliet gaan en mensen nu ook gewoon niet meer gewent en daardoor niet meer bereid zijn te betalen voor de tijd en kennis van de DA! Bij bijna ieder ander beroep word iedere minuut en bij wijze van spreken ieder velletje papier doorgerekend naar de klant en word dat heel normaal gevonden!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:28

JoAnn schreef:
Air schreef:

Er is geen onderscheid. Of je nu een dier bekijkt omdat het ziek is of omdat het ingeslapen moet worden. Want daar kijk je ook hoeveel het diertje weegt en daar kruipt ook tijd en praktijkruimte in. Dus ja, ook dat is een consult. Dat jij je verengt tot de woordenboekdefinitie doet niets af aan het feit dat ook een euthanasie tot consult gerekend wordt want de dierenarts schat eerst de noodzaak van die euthanasie in als het goed is. Dus ja, ook daar gaat een beperkte vorm van onderzoek aan vooraf. En die kosten van de praktijk, de administratie erom heen, dat neemt echt niet af. Daarnaast nog wat variabele kosten zoals medicatie en ruimingskosten en je bent er zo.

Maar goed, willen jullie me anders je adres en beroep pb'en? Kom ik bij jullie langs als ik wat nodig heb want jullie doen je beroep vast ook met hart en ziel en vol overgave dus dan wil je voor mij vast ook gratis werken.

Sorry hoor, maar op het moment dat je dingen gaat roepen als dat er tijd uitgaat naar het wegen...... :')
Ik heb hier bovenaan de pagina een vraag gesteld, misschien is het leuk als je die even beantwoord en niet doet alsof dierenartsen hun faillisement aan kunnen vragen op het moment dat ze niet de hoofdprijs vragen voor het inslapen? ;)

Nou ik kan veel willen, maar no way dat ik voor een paar minuten extra werken op een dag extra wordt betaald! Dan zou 50 euro inderdaad opeens helemaal niet veel meer zijn.

Ik stuitte op dit topic. http://www.bunnybunch.nl/community/show ... inslapen-(
Vekondigt die dierenarts vast niet voor de grap.

En zoals je kan lezen ben ik absoluut niet de enige die onderscheid tussen een behandeling doelend op beteschap maakt of inslapen.