Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:35

Allemaal leuk en aardig idd, ik heb die dingen ook doorgelezen (ook die andere linken met uitleg over de onderzoeken die ik hier eerder plaatste) maar aan criteria heb je niet zoveel. Ik wil graag weten hoe en waarom ze op bepaalde dingen zijn uitgekomen en welke punten dat dan zijn :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:36

Bij de argumentatie gaan ze er van uit dat men de dieren ziet als echte huisdieren, maar een hele hoop van de exoten zoals de meer bijzondere versies van knaagdieren en vissen, reptielen, vogels etc worden als ze door mensen gehouden worden gewoon gezien als kijkdier, ik heb hier ook paar zo zitten, zoals mijn roborovski s gewoon een groot mooi aquarium met dikke laag bodembedekking holletjes enzo en enigste wat ik ermee doe is ze ff pakken om ze schoon te maken en verder niet, ik denk niet dat die dieren hiermee een slecht leven of mega stress hebben ofzo.

Volgens mij zijn de criteria en of diegene die ze opstelt/beoordeeld echt wel beetje de plank aan t misslaan, je weet wel dat volgens die argumentatie van hun de hond ook verboden zou moeten worden :+ en ik vind dus niet dat je een hond nog kan vergelijken met een wolf, evenals je de huidige russiche dwerghamster zoals je hem koopt in de winkel/bij particulier kan vergelijken met een wilde, kortom ja ik vind dat regels opzich een idee zijn maar verbieden of zo n strenge regels alsof het een of andere mega gevaarlijk dier is of dierenmishandeling om die in juiste omgeving te houden.

Zeeuwsemeid

Re: Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:46

Regels zijn een goed idee, maar doe het dan ook voor de bekende diersoorten want die worden vaak slechter gehouden dan de exoten.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:54

ow mijn vriending heeft een witbuikegel ze is er echt heel erg dol op ik lees even mee.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:38

teiger150 schreef:
ow mijn vriending heeft een witbuikegel ze is er echt heel erg dol op ik lees even mee.

Zie je wel zijn er toch nog wel wat met wit buikjes fif en ik niet de enige *\o/*

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:43

Froukjeloves schreef:
teiger150 schreef:

Zie je wel zijn er toch nog wel wat met wit buikjes fif en ik niet de enige *\o/*

Dat was je al niet...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:52

Nee idd, het zijn er misschien niet veel maar ze zijn er wel. :))

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:27

Fiffill schreef:
Nee idd, het zijn er misschien niet veel maar ze zijn er wel. :))

precies :))

ik hoop dat we de overheid nog kunnen laten nadenken over de dieren die op de positieflijst staan, maar ik ben er bang voor :o

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:40

Het is echt een leuk diertje die egel er staat ook een filmpje op youtube luna de witbuikegel

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:58

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:16

Laptopmuis schreef:
Lijkt me duidelijk waarom er een positief lijst komt: http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... -verkeerd/

Wat een onzin...
Omdat er mensen rond lopen die niet met dieren omgaan moeten de mensen die dat wel kunnen maar gestraft worden..
Ze kunnen beter een positieflijst maken voor mensen...
Eerst bewijzen dat je verstand hebt van het dier dat je wilt gaan houden, dan kom je op de positieflijst te staan...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:23

M_D_H schreef:
Eerst bewijzen dat je verstand hebt van het dier dat je wilt gaan houden, dan kom je op de positieflijst te staan...

Och dat is helemaal niet zo´n slecht idee, voor wat voor huisdier dan ook, vergunningen uitschrijven, en alleen afgeven na bewijs van competentie.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:27

Dit is ook één van de redenen. Een exotisch dier hoort niet in een huiskamer thuis. Dat is mijn mening en die mening delen veel mensen.
De meeste mensen kunnen helaas niet aan de natuurlijke behoeftes van het dier doen. Daarnaast, waar komen al die dieren vandaan? Hoe is de eerste witbuikegel hier in Nederland gekomen en waarom zijn het er ineens zoveel? Er is gewoon een grote handel in die dieren.

Daarnaast bijvoorbeeld de chinchilla.
Als het een nachtdier is, houdt van klimmen in bomen en ligt graag in de zon te zonnen. Hoeveel Nederlanders kunnen hieraan voldoen? De gemiddelde kooien voor chinchilla's zijn veel te klein.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:58

Laptopmuis schreef:
Dit is ook één van de redenen. Een exotisch dier hoort niet in een huiskamer thuis. Dat is mijn mening en die mening delen veel mensen.
De meeste mensen kunnen helaas niet aan de natuurlijke behoeftes van het dier doen. Daarnaast, waar komen al die dieren vandaan? Hoe is de eerste witbuikegel hier in Nederland gekomen en waarom zijn het er ineens zoveel? Er is gewoon een grote handel in die dieren.

Daarnaast bijvoorbeeld de chinchilla.
Als het een nachtdier is, houdt van klimmen in bomen en ligt graag in de zon te zonnen. Hoeveel Nederlanders kunnen hieraan voldoen? De gemiddelde kooien voor chinchilla's zijn veel te klein.

Hoe kom jij er toch steeds bij dat er zoveel witbuikegels in NL zijn? Waar haal je dat vandaan? Want volgens mij is dat echt niet waar :=
De eerste is hier overgekomen vanuit Amerika, althans daar zijn ze gefokt (uit wilde egels die uit Afrika waren overgekomen). Denk zelf dat ze miss eerder in Engeland waren en vandaar uit naar het vasteland van Europa zijn gekomen.

Je laatste argument raakt natuurlijk kant nog wal, de meeste konijnenkooien zijn ook veel te klein. En goudvissenkommen/bakken. En ga zo maar door.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:09

Omdat marktplaats er vol mee staat? Misschien nu niet, maar dadelijk op einde van de zomer staan er weer een hoop jonge egeltjes te koop op.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:19

Vol mee staat? Er staan er eigenlijk nooit meer dan 10 te koop. En ja, ik check zeer regelmatig (paar keer per maand)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:21

Op einde van fokseizoen staat marktplaats vol met wasberen, neusberen, stinkdieren en andere exotische dieren. Meestal staat alles in één advertentie aangeboden bij zo'n handelaren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:23

Ik had het niet over wasberen, neusberen en stinkdieren... zoals ik al zei check ik de witbuikegels regelmatig (die overigens niet per se een fokseizoen hebben). Er staan een aantal dierenwinkels bij die er vaker op staan, verder zijn er enkele fokkers die af en toe een nestje hebben (zijn er niet veel) zoals ik al zei er staan er eigenlijk nooit meer dan 10 tegelijk op. Bijna niemand heeft er een. Moet je 'ns op konijnen zoeken... of katten... pak de kern van het probleem aan. De handelaren en de winkels.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:30

Laptopmuis, ik zit hier met mijn oren te klapperen.... Als je een konijnen en caviaopvang hebt, dan weet je toch als geen ander hoeveel er daarvan op de ''markt'' rondzwermen?
Wat een kul argumenten zeggen, ik heb het idee dat je nu alleen maar zit te rellen.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:35

Fiffill schreef:
Er staat ook dat je de dieren die je nu al hebt wss gechipt moeten worden oid. Daar zit ik echt niet op te wachten, om dat beestje te laten chippen ik vind dat zo'n onzin 8)7

Een dier dat misschien niet ouder word dan 3...
Onzin.

Wel mogen er strengere regels, maar helemaal verbieden?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:50

Nee het lijkt erop of jullie het gewoon niet snappen of willen snappen.

Exotische dieren zijn gewoon niet geschikt als huisdier. Je kan niet aan de natuurlijke behoeftes van een dier voldoen en ze worden vaak in veel te kleine kooien gehouden.

En dan wil het kabinet er iets aan gaan doen... en dan is half Nederland kwaad omdat hun geliefde en geweldige huisdier wat zij helemaal geschikt vinden op die lijst staat.

Ik wacht vol verwachting op de lijst van vogels en reptielen/amfibieën. Kom maar op!
Zo is er hier in de buurt een dierenwinkel met reptielen en amfibieën die gewoonweg geen giftige slangen verkoopt omdat hij de mensen niet in het hoofd kan kijken. Hij is doodsbang dat als ze ze moe zijn ze ze loslaten in het bos of dergelijke en er dan een giftige slang rondzwerft (zoals toen in zeeland). Hij verkoopt ook enkel dieren aan mensen die kunnen aantonen met foto's en informatie dat ze de nodige middelen hebben, het verstand enzovoort.

Heb gewoon goed contact met dierenambulances, dierenopvangen en ook met stichting aap gehad. Toen ze hier het prairiehondje kwamen ophalen (de andere van stichting aap was overleden en ze hadden geen geschikte partner, dus verhuisde hij naar een andere dierentuin) hadden ze in hun wagen ook een makaak zitten. Die hadden ze in Brabant ergens uit een kelder gehaald. Kan je het je voorstellen? Ook hadden ze enkele transportkisten met degoe's. Die hadden ze opgehaald bij iemand die 2 mannetjes in de dierenwinkel had gekocht maar opeens een tiental degoe's door de kooi had rennen. Hij had 2 zwangere dames gekocht en de happy family breidde zich maar uit.

Ik krijg ook (terwijl we een konijnen en cavia opvang zijn) maandelijke wel enkele mailtjes of we ook hamsters en degoe's opvangen. Chinchilla's heb ik nog nooit gekregen, maar zie ze wel heel vaak gratis op marktplaats staan met kooi en alles.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:02

Laptopmuis schreef:
Nee het lijkt erop of jullie het gewoon niet snappen of willen snappen.

Exotische dieren zijn gewoon niet geschikt als huisdier. Je kan niet aan de natuurlijke behoeftes van een dier voldoen en ze worden vaak in veel te kleine kooien gehouden.

En dan wil het kabinet er iets aan gaan doen... en dan is half Nederland kwaad omdat hun geliefde en geweldige huisdier wat zij helemaal geschikt vinden op die lijst staat.

Ik wacht vol verwachting op de lijst van vogels en reptielen/amfibieën. Kom maar op!
Zo is er hier in de buurt een dierenwinkel met reptielen en amfibieën die gewoonweg geen giftige slangen verkoopt omdat hij de mensen niet in het hoofd kan kijken. Hij is doodsbang dat als ze ze moe zijn ze ze loslaten in het bos of dergelijke en er dan een giftige slang rondzwerft (zoals toen in zeeland). Hij verkoopt ook enkel dieren aan mensen die kunnen aantonen met foto's en informatie dat ze de nodige middelen hebben, het verstand enzovoort.

Heb gewoon goed contact met dierenambulances, dierenopvangen en ook met stichting aap gehad. Toen ze hier het prairiehondje kwamen ophalen (de andere van stichting aap was overleden en ze hadden geen geschikte partner, dus verhuisde hij naar een andere dierentuin) hadden ze in hun wagen ook een makaak zitten. Die hadden ze in Brabant ergens uit een kelder gehaald. Kan je het je voorstellen? Ook hadden ze enkele transportkisten met degoe's. Die hadden ze opgehaald bij iemand die 2 mannetjes in de dierenwinkel had gekocht maar opeens een tiental degoe's door de kooi had rennen. Hij had 2 zwangere dames gekocht en de happy family breidde zich maar uit.

Ik krijg ook (terwijl we een konijnen en cavia opvang zijn) maandelijke wel enkele mailtjes of we ook hamsters en degoe's opvangen. Chinchilla's heb ik nog nooit gekregen, maar zie ze wel heel vaak gratis op marktplaats staan met kooi en alles.

Geen enkel dier is dan geschikt als huisdier, en daarbij wat jij vind hoeft een ander niet te vinden, hamsters word al zo lang als huisdier gehouden, waarom zijn ze volgens jou dan niet geschikt? Ook de witbuik egeltjes zijn gewoon geschikt als huisdier als je je maar inleest in wat ze nodig hebben etc.

Want een hond.. moet uit gelaten worden sommige laten hun honden gewoon heel wat uren alleen in huis zitten? Niet geschikt dus
En ga zo maar door, en waarom zijn cavias wel geschikt dan? Sorry hoor maar op elk dier is wel wat aan te melden waarom ze niet geschikt zijn..
Ook op de standaard huisdieren...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:16

Laptopmuis, sorry, wij snappen het niet? :')
Ik snap uberhaupt niet waarom je exotische dieren en vaak te kleine kooien in één zin zet, heeft het één met het ander te maken? Nee, niks noppes nada. Het heeft te maken met mensen die zich niet goed inlezen of mensen die het geen bal uitmaakt hoe hun dieren er bij zitten. Of het nou een vis, konijn, cavia of "exotisch" dier is. En laten we vooral de paarden niet vergeten die nog 23/7 opgehokt staan.

Waarom vind jij dat je argumenten geeft terwijl die dingen ook voor konijnen en cavia's gelden, zoniet nog erger!
Dat is gewoon echt flauwekul. Sorry.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:33

Air schreef:
Laptopmuis, sorry, wij snappen het niet? :')
Ik snap uberhaupt niet waarom je exotische dieren en vaak te kleine kooien in één zin zet, heeft het één met het ander te maken? Nee, niks noppes nada. Het heeft te maken met mensen die zich niet goed inlezen of mensen die het geen bal uitmaakt hoe hun dieren er bij zitten. Of het nou een vis, konijn, cavia of "exotisch" dier is. En laten we vooral de paarden niet vergeten die nog 23/7 opgehokt staan.

Waarom vind jij dat je argumenten geeft terwijl die dingen ook voor konijnen en cavia's gelden, zoniet nog erger!
Dat is gewoon echt flauwekul. Sorry.

+1

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 07:27

Ik denk dat het idee met drie lijsten niet slecht is, alleen de keuze van welk dier waar lijkt zo theoretisch bepaald te zijn dat het de plank mis slaat. Er zijn praktijkonderzoeken gedaan met andere resultaten en toch stellen ze de lijst zo samen.

Een waterbuffel of rendier mag wel, een hamster niet. Dat soort dingen.

Maar als ik dan lees wat er allemaal op marktplaats voorbij komt aan zebra's en wasbeerhonden of die creep die dingo's dood liet gaan en van alles importeert, dan snap ik wel dat regels nodig zijn.