Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
en ik vind dus niet dat je een hond nog kan vergelijken met een wolf, evenals je de huidige russiche dwerghamster zoals je hem koopt in de winkel/bij particulier kan vergelijken met een wilde, kortom ja ik vind dat regels opzich een idee zijn maar verbieden of zo n strenge regels alsof het een of andere mega gevaarlijk dier is of dierenmishandeling om die in juiste omgeving te houden.
Laptopmuis schreef:Lijkt me duidelijk waarom er een positief lijst komt: http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... -verkeerd/
Laptopmuis schreef:Dit is ook één van de redenen. Een exotisch dier hoort niet in een huiskamer thuis. Dat is mijn mening en die mening delen veel mensen.
De meeste mensen kunnen helaas niet aan de natuurlijke behoeftes van het dier doen. Daarnaast, waar komen al die dieren vandaan? Hoe is de eerste witbuikegel hier in Nederland gekomen en waarom zijn het er ineens zoveel? Er is gewoon een grote handel in die dieren.
Daarnaast bijvoorbeeld de chinchilla.
Als het een nachtdier is, houdt van klimmen in bomen en ligt graag in de zon te zonnen. Hoeveel Nederlanders kunnen hieraan voldoen? De gemiddelde kooien voor chinchilla's zijn veel te klein.

Laptopmuis schreef:Nee het lijkt erop of jullie het gewoon niet snappen of willen snappen.
Exotische dieren zijn gewoon niet geschikt als huisdier. Je kan niet aan de natuurlijke behoeftes van een dier voldoen en ze worden vaak in veel te kleine kooien gehouden.
En dan wil het kabinet er iets aan gaan doen... en dan is half Nederland kwaad omdat hun geliefde en geweldige huisdier wat zij helemaal geschikt vinden op die lijst staat.
Ik wacht vol verwachting op de lijst van vogels en reptielen/amfibieën. Kom maar op!
Zo is er hier in de buurt een dierenwinkel met reptielen en amfibieën die gewoonweg geen giftige slangen verkoopt omdat hij de mensen niet in het hoofd kan kijken. Hij is doodsbang dat als ze ze moe zijn ze ze loslaten in het bos of dergelijke en er dan een giftige slang rondzwerft (zoals toen in zeeland). Hij verkoopt ook enkel dieren aan mensen die kunnen aantonen met foto's en informatie dat ze de nodige middelen hebben, het verstand enzovoort.
Heb gewoon goed contact met dierenambulances, dierenopvangen en ook met stichting aap gehad. Toen ze hier het prairiehondje kwamen ophalen (de andere van stichting aap was overleden en ze hadden geen geschikte partner, dus verhuisde hij naar een andere dierentuin) hadden ze in hun wagen ook een makaak zitten. Die hadden ze in Brabant ergens uit een kelder gehaald. Kan je het je voorstellen? Ook hadden ze enkele transportkisten met degoe's. Die hadden ze opgehaald bij iemand die 2 mannetjes in de dierenwinkel had gekocht maar opeens een tiental degoe's door de kooi had rennen. Hij had 2 zwangere dames gekocht en de happy family breidde zich maar uit.
Ik krijg ook (terwijl we een konijnen en cavia opvang zijn) maandelijke wel enkele mailtjes of we ook hamsters en degoe's opvangen. Chinchilla's heb ik nog nooit gekregen, maar zie ze wel heel vaak gratis op marktplaats staan met kooi en alles.

Air schreef:Laptopmuis, sorry, wij snappen het niet?
Ik snap uberhaupt niet waarom je exotische dieren en vaak te kleine kooien in één zin zet, heeft het één met het ander te maken? Nee, niks noppes nada. Het heeft te maken met mensen die zich niet goed inlezen of mensen die het geen bal uitmaakt hoe hun dieren er bij zitten. Of het nou een vis, konijn, cavia of "exotisch" dier is. En laten we vooral de paarden niet vergeten die nog 23/7 opgehokt staan.
Waarom vind jij dat je argumenten geeft terwijl die dingen ook voor konijnen en cavia's gelden, zoniet nog erger!
Dat is gewoon echt flauwekul. Sorry.