de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:24

De Duitse Herder is wel echt heel ver heen, trouwens :=.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:27

_San87_ schreef:

Wat een onzin alsof elke Duitse herder ongezond zou zijn.................... misschien toch eens iets meer gaan verdiepen voor je iets roept.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:28

Wilawander schreef:
_San87_ schreef:

Wat een onzin alsof elke Duitse herder ongezond zou zijn.................... misschien toch eens iets meer gaan verdiepen voor je iets roept.

Oh, zeg ik dat iedere Duitse Herder ongezond is. Wel ja, waarom ook niet he.

bfsunshine

Re: de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:43

Ik ben het ermee eens dat er verschrikkelijke dingen gebeuren in de fokkerij. Maar ook wat betreft het fokken van vuilnisbakken, hier is het ook niet altijd rozengeur en manenschijn..

Ikzelf heb 2 keeshonden, middenslag variant. 1 fokker van in Nederland(van die kleur), die zijn teven door duitse reuen laat dekken. De andere kleur is in nederland niet eens te koop dus komt uit Duitsland.

Die duitse fokker fokt echt fantastisch. Ze haalt zelf reuen/teven over de hele wereld. Amerika, Tjechië, Noorwegen, Finland noem het maar op, maar niet voor ze gekeurd zijn. Dit betekent dus dat je erg sterke gezonde hondjes fokt. Ze kijkt daarnaast ook of de kleur, bouw en karakter van de reu bij de teef past.

Eigenlijk zou er zo gefokt moeten worden, maar Nederland is eigenlijk veels te klein om te fokken. Continu komen ze de zelfde reuen tegen die het goed doen en die veel mogen dekken. De mogelijkheden binnen in het land worden dan steeds kleiner vind ik. Dit geldt voor alle rassen trouwens, niet voor alleen de middenslag keeshond.

En over het "vuilnisbakkenras" veel mensen doen het voor het geld, er zijn geen regels wat betreft de hoeveelheid nestjes en vanaf welke leeftijd. Wat je bij een stamboomhond wel hebt. Er wordt vaak niet gekeken naar welke vaderhond op de moederhond. Dus of de kwaliteiten van de moederhond wel of niet verbeterd kunnen worden en waar de vaderhond nog prima kan aanvullen dat doet er vaak niet toe. En dat vind ik ook heel jammer.

En ik ben van mening dat als alle asiels nog vol zitten met stamboomloze hondjes er toch nog wel ergens iets mis moet zijn. Lichamelijk of qua karakter niet passend bij de mensen.. Al zijn daar ook uitzonderingen op. Maar het komt zelden voor dat er een stamboomhond bij het asiel terecht komt. Deze informatie heb ik van iemand die bij een asiel werkt.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:02

roxxxiejjj schreef:
En ik ben van mening dat als alle asiels nog vol zitten met stamboomloze hondjes er toch nog wel ergens iets mis moet zijn. Lichamelijk of qua karakter niet passend bij de mensen.. Al zijn daar ook uitzonderingen op. Maar het komt zelden voor dat er een stamboomhond bij het asiel terecht komt. Deze informatie heb ik van iemand die bij een asiel werkt.

Hier wil toch even op doorgaan. Bijna alle honden in een asiel zitten er door een reden dat niet aan hen ligt hoor. Allergien, scheidingen, verhuizing, te weinig tijd, impulsaankoop, liever weer een puppy hebben ipv hun hond dat volwassen is geworden, je hond dat niet meer bij je nieuwe salon past qua kleur enz. Ik heb enkele jaren in een asiel geholpen als vrijwiliger en ja die 2 laatste voorbeelden zijn er echt geweest! Er is dus niet iets mis met die honden (in meeste van de gevallen) Ben het met je eens dat er niet veel rashonden MET stamboom binnekomen (toch wel enkele keren meegemaakt) maar er komen wel ontzettend veel gewone rashonden binnen, als je een beetje kennis hebt van eens ras en zijn rasstandaard kan je om het zo even te zeggen wel 'koopjes' doen (uiteraard niet om mee te fokken) Het is enkele keren gebeurd dat de politie langskwam omdat er bv een jonge duitse herder in het asiel zat en ze op zoek waren naar een drugshond of dergelijke, ze deden zelf testen of de hond geschikt was of niet. Herinner me dat er uiteindelijk wel 1 is meegegaan, een andere was afkeurd op HD.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:10

Wij krijgen zelfs katten met stamboom binnen _O-.

Oké, dat zijn wel uitzonderingen, maar het komt toch echt wel voor. Niet dat het uitmaakt, de stambomen blijven ten alle tijde in bezit van het asiel.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:17

Soprano schreef:
roxxxiejjj schreef:

Hier wil toch even op doorgaan. Bijna alle honden in een asiel zitten er door een reden dat niet aan hen ligt hoor. Allergien, scheidingen, verhuizing, te weinig tijd, impulsaankoop, liever weer een puppy hebben ipv hun hond dat volwassen is geworden, je hond dat niet meer bij je nieuwe salon past qua kleur enz. Ik heb enkele jaren in een asiel geholpen als vrijwiliger en ja die 2 laatste voorbeelden zijn er echt geweest! Er is dus niet iets mis met die honden (in meeste van de gevallen) Ben het met je eens dat er niet veel rashonden MET stamboom binnekomen (toch wel enkele keren meegemaakt) maar er komen wel ontzettend veel gewone rashonden binnen, als je een beetje kennis hebt van eens ras en zijn rasstandaard kan je om het zo even te zeggen wel 'koopjes' doen (uiteraard niet om mee te fokken) Het is enkele keren gebeurd dat de politie langskwam omdat er bv een jonge duitse herder in het asiel zat en ze op zoek waren naar een drugshond of dergelijke, ze deden zelf testen of de hond geschikt was of niet. Herinner me dat er uiteindelijk wel 1 is meegegaan, een andere was afkeurd op HD.

En dan denk ik toch dat dat grotendeels wordt veroorzaakt door de fokker van de hond. De fokkers die onze honden gefokt hebben willen de hond terugkopen mocht er iets zijn waardoor we ze niet meer kunnen onderhouden. Tevens zijn wij goed ingelicht over het hoe en wat van de hond, is de fokker van de Nederlandse hond de pup bij ons thuis komen brengen om te kijken waar zij terecht kwam en wat voor mensen wij zijn. De andere hond zijn we in Stuttgart gaan halen. En ook het bedrag van die honden zorgt er denk ik voor dat je niet even "leuk" een hondje koopt zonder er echt over na te denken. Een fokker die zijn hond verkoopt kan als hij/zij de moeite er een beetje voor doet de mensen echt wel leren kennen en bepalen of dat de mensen zijn die bij de hond passen. Er zijn zelfs hele testen en vragen lijsten die je soms moet ondergaan voor een stamboomhond, en dat is alleen maar omdat de fokker het beste wil voor zijn of haar hond.

Ik denk dat veel mensen een hond ' wel leuk vinden ' want de buurvrouw heeft er immers ook een. Erover nadenken doen ze niet, kijken op marktplaats of rond in de buurt en kopen voor een appel en een ei iets leuks dat ze tegenkomen. Veel fokkers van die vuilnisbakjes zijn blij dat ze eraf zijn, en hup hond mee. Na een tijdje klikt het niet, of mensen zijn er op uitgekeken en hup hond weg. Het gebeurt niet altijd zo, maar wel vaak, helaas. Ik ben van mening dat een fokker dus een erg grote rol speelt bij het wel en wee van de hond op latere leeftijd.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:44

Ik vind het wel frappant dat veel mensen zeggen 'Ja het is wel erg, maar -mijn- rashond is gewoon gezond hoor' of 'ja maar ik ken veel meer kruisingen die veeeeeel ongezonder zijn dan mijn rashond hoor.'

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:46

Koia schreef:
Ik vind het wel frappant dat veel mensen zeggen 'Ja het is wel erg, maar -mijn- rashond is gewoon gezond hoor' of 'ja maar ik ken veel meer kruisingen die veeeeeel ongezonder zijn dan mijn rashond hoor.'

:')

Mensen met een bepaalde hond die hier wordt benoemd als ongezond voelen zich denk ik aangevallen.
Ik wist ook niet dat er in Dogo Canario's (naast HD en ED) rugprolemen voor komen.
Nu weet ik dat. Kan ik wel zeggen dat de mijne dat niet heeft maar ik heb geen idee. Merk niets aan der.
Dus ik heb toto nu toe een gezonde rashond :')

Kon ik van mijn vorige rashond niet zeggen...
Zal dus ook nooit roepen: ik had echte en gezonde cavalier.
Die betsaan in mijn ogen niet. Ze hebben altijd wel wat

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:16

Koia schreef:

Dat kan toch ook prima? De ene hond is ook veel gezonder dan de andere, stamboom/rashond ja of nee maakt in dat opzicht niks uit. Er zijn ook veel kruisingen niet gezond, maar ook veel "doorgefokte" stamboomhonden, helaas.

Mijn honden zijn getest, gezond en niet doorgefokt, mag ik dan van mijn rashond, (al waren ze dat niet?) niet zeggen dat ze gezond zijn? En ja dan ken ik veel kruisingen maar ook ras/stamboomhonden die minder gezond zijn dan de mijne. Elke hond kan ziek worden, en dan kan hij immers op dat moment minder gezond zijn in tegenstelling tot een hond van een ander. Maar als de hond weer beter is kan hij weer gezonder zijn dan een andere hond. Ik zie je probleem niet?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:02

Wilawander schreef:
_San87_ schreef:

Ik zou zeggen, die geldt net zo hard voor jou. ;)

Heb je de link hiervoor al bekeken? Dan zie je dat de herder als ras met afstand de meeste problemen kent van alle rassen die onderzocht zijn. Natuurlijk betekend dat niet dat er geen gezonde herders zijn, maar het betekend wel dat de herder als ras gekenmerkt wordt door een zeer hoog risico op erflijke aandoeningen, nog meer dan de hier meermaals gehekelde Engelse Bulldog. De herder scoort maar liefst 218 minpunten terwijl de Engelse Bulldog nog niet de helft scoort met 102 minpunten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:20

Dat was dan ook de reden dat ik de Duitse Herder benoemde, FlyAway. Naar aanleiding van die link dus :j.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:37

_San87_ schreef:
Dat was dan ook de reden dat ik de Duitse Herder benoemde, FlyAway. Naar aanleiding van die link dus :j.

Dat snap ik. Ik vroeg mij alleen af of Wilawander dat ook snapte ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:44

Wat een goede link! Ik heb mij hier niet zo in verdiept, iedere hond kwam vanzelf op ons pad.
Nu heb ik blijkbaar geluk gehad, mijn hond (Jack Russel) is niet echt in de gevarenzone en het grootste gevaar uit zich tussen de 3 en de 5 jaar, dat hebben we ook weer overleefd :D

Maar waar ik van schrik is de potentiële aandoeningen van een Bouvier. Mijn ouders hebben een Boef en dit is de eerste hond die helemaal niks mankeert (afkloppen). Maar hoe kan dit zo? Het is toch geen populair ras??

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:51

Waar is die link ookal weer wil ook wel ff spieken.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:43

http://www.rashondenwijzer.nl/overzicht ... ndoeningen

Ik ben blij dat er nu mensen zijn die snappen wat ik bedoel. Dat je niet alleen moet vallen om het uiterlijk van de engelse bull, dat een herder bijv veel slechter in elkaar zit over het algemeen. En ik wil echt niet roepen dat een EB een gezond ras is zeker niet. Maar ik wil wel zeggen dat ik er drie gehad heb en ze alle drie geen specifieke bullenkwalen gehad hebben. Onze eerste bull had wel nieuwe kniebanden echt iets voor een bull daar staan ze bekent om was het niet zo dat juist hij het had omdat hij een trap van een paard gekregen had en daardoor zn kruisbanden gescheurd had ;)
Onze tweede bull is niet oud geworden helaas verdronken op negen maanden. Dat is wel een feit echt zwemmen kunnen ze niet :(
En onze laatste bull is vijf weken geleden ingeslapen op elf en half jarige leeftijd. Ze was helemaal op! Maar niet door bulldog gerelateerde ziekte... Ze had artrose maar goed dat hebben zo veel honden. Ze had de laatste week hartfalen maar goed ook dit is niet ras gebonden. Verder heeft ze zware medicijnen gehad voor de artrose en onze bikkel heeft dit ruim 3½ jaar geslikt terwijl de dierenarts haar nog 3 mnd gegeven had.
Met die medicijnen had ze het prima naar haar zin. Ging iedere dag nog mee naar de paardjes de zomer. En heb nog een filmpje van haar dat ze op elf jaar en vier maanden met een skippybal aan het rennen was. Kort om een vrolijke meid.

Wat ik hiermee wil zeggen dat niet iedere EB slecht in elkaar zit. Tuurlijk zijn ze veel te ver gegaan met fokken dat vind ik ook.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:50

Wat ik zo apart aan die site vind is dat veel ziektes die voorkomen niet worden genoemd en dingen waar ik zelf nog nooit van heb gehoord/gelezen of heb gezien bij die rassen er wel met flinke cijfers in staan.

Bij de amstaff is er bijv heel veel allergie, maag problemen zoals maag bloedingen en kanker maar geen van die drie staat er bij. Hd kom er veel minder voor maar die staat wel bovenaan, vreemd

Hoe serieus moet ik die site dan nemen, ik zit mn hele leven lang in honden en in karakter en gezondheids leven maar ik lees dingen waarvan ik wel wist dat het voor kan komen zoals wobbler bij de dober maar dit komt door de strenge selectie bij dobers zo wienig voor. De site lijkt nu te blijken dat 1 op de bijv 10 dobers wobbler heeft of gaat krijgen wat in mijn ogen onzin is bij een correct geselecteerde pup/hond.

Daarbij zijn veel bronnen vanuit het buitenland en tenzei je daar een hond wil kpen heeft dat niets te maken met hoe de rashonden hier worden gefokt geselcteerd en ontwikkeld
Laatst bijgewerkt door Seven op 05-12-12 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:51

Waardeloze site met veel fouten.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:51

Ik had de link via raad van beheer gevonden geloof ik....

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:54

Nou ik zat is ff na te denken, en net weer wat gehoord.
T gaat om mn zus dr hond, zij heeft een duitse dog en werkelijk die heeft altijd wat! T lijkt alsof ze een abbo heeft op de DA. Maagkantelingen, gewoon ziek (koorts) luchthappen, en vandaag heeft hij een epileptische aanval gehad.
Zij heeft ook dr hond bij een fokker gekocht, met stamboom " goede lijn" enzo...
Maar blijkbaar toch niet goed.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:57

Je hoord veel problemen met maag kantelingen bij de duitse dog, dit heeft echter niet eens zo veel met de fok maar met voer en voertijd t maken. De maag van een duitse is erg groot en de slokdarm is ook lang invergelijking met andere rassen honden, vooral als er te veel word gevoerd en de hond lucht hapt bij het eten dus schrokt is de kans op een maagkanteling veel groter.

Van epeleptie heb ik meer gehoord bij lab/ golden kruisingen dan de duitse dog maar het kan ervelijk zijn dus belangrijk om dit aan de fokker door te geven.
Laatst bijgewerkt door Seven op 05-12-12 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:59

Maagtorsie is deels te voorkomen door voldoende rust na eten, op verhogingen te laten eten, en kleine beetjes per keer te voeren.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:00

kohtje schreef:
Waardeloze site met veel fouten.

Kun je dat ook ergens mee onderbouwen?

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:00

Waardeloos als het net jou overkomt een niet goed inelkaar gezette hond. Of sowiezo dier... Vorige week een cursus gehad ging ook over maagkantelingen komt natuurlijk vooral veel voor bij grote honden... Wij hebben een engelse mastiff die hebben er ook makkelijk last van...

Kijk ook uit met rennen na veel waterdrinken en laat je hond minstens een uur rusten na eten. En laat je hond ook eten met de bak op borsthoogte zodat hij niet hoeft te schrokken en daardoor veel lucht naar binnen krijgen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:01

Seven schreef:
De site lijkt nu te blijken dat 1 op de bijv 10 dobers wobbler heeft of gaat krijgen wat in mijn ogen onzin is bij een correct geselecteerde pup/hond.

Als het zo was dat iedere fokker correct selecteerde, dan zou de hele problematiek rondom rassen niet bestaan denk ik ;)