kipjes, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Re: kipjes, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:58

Ah jakkie! :\

Nou, dit jaar geen kuikens zolang we nog hanen hebben :=

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:59

Happinez schreef:
Hier heb ik zelf zo om gelachen , alles zat IN de voerbak ( ernaast lag ook wat voer )
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Scheef kijken dan maar :')

Heb je de kuikens gewoon tussen de rest van de kippen lopen?
Gaat dat goed? Doen de andere kippen de kuikens niks?
Ik wilde de broedbakken nl. verhuizen naar de paardenstal, maar mijn Marans bleef niet zitten. Die wil alleen in het kippenhok. Misschien dat ze inmiddels wel blijft zitten. Toch nog maar eens proberen.
Ik wil de kuikens nl. veilig voor de kraaien hebben. Daar zitten hier nl. heel veel van rond de kippenwei.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:01

Meestal doen ze elkaar niks. Daarvoor hebben ze een beschermende moeder :j En zal als die broeds is in het hok ook geaccepteerd blijven dan dat je hem compleet af zou sluiten :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:16

wij hebben een apart hokje gemaakt met een kleine ren eraan.
Daar zit moeder nu met haar kuikens, wel in het grasveld naast de grote ren dus de andere kunnen straks de kuikens wel zien

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:27

Daar heb ik dus ook aan zitten denken Mando. Iets van een dubbel konijnenhok met zo'n ren eronder in de wei erbij zetten.
Maar ik kan er 2e hands zo vlug niet een vinden bij ons in de buurt.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:39

Even een vraagje, wat nou als er 3broedse kippen tegen elkaar aan zitten? Hebben bevruchte eieren. Zouden ze dan niet 'strijden' om de kuikens dalijk?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:50

Afbeelding

Kiekeboe

Gisteren had alles uit moeten komen, moeder zit op t nest nog steeds
wanneer halen jullie de eieren er onder vandaan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:19

Oeh.. wij hebben ook veel kraaien... en geen ren. Is het een groot gevaar? Ik zit ook met de kat, ik heb al het vermoeden dat die af en toe een eitje jat en ben ook bang voor de kuikens... Cochins zijn veel te zachtaardig, kan ik niet van iemand een gemenerik lenen? (of een manier het hok kat-proof te maken)

Ik ga vandaag maar eens kijken of er al wat piept, de hen zit er al een flinke tijd op. De andere hen zit ook regelmatig op het nest, maar komt er ook regelmatig vanaf, dus weer niet of dat wat gaat worden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:21

Riddershow schreef:
Oeh.. wij hebben ook veel kraaien... en geen ren. Is het een groot gevaar? Ik zit ook met de kat, ik heb al het vermoeden dat die af en toe een eitje jat en ben ook bang voor de kuikens... Cochins zijn veel te zachtaardig, kan ik niet van iemand een gemenerik lenen? (of een manier het hok kat-proof te maken)

Ik ga vandaag maar eens kijken of er al wat piept, de hen zit er al een flinke tijd op. De andere hen zit ook regelmatig op het nest, maar komt er ook regelmatig vanaf, dus weer niet of dat wat gaat worden.

Ik heb hier nog een hele grote haan voor je :)) Bijt zo van zich (en de dames) af :))
Heb er 2 dus kan er prima 1 missen :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:39

Haha, dankjewel, maar groningen is wel wat ver weg om een haan op te halen... ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:40

:(:)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:51

Spammen hoor
Eindstand 3...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kraamvisite

Afbeelding

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:57

Wat krijgen jullie kuikens te eten? Mijn kippen krijgen legkorrels en af en toe een graanmix. Is die graanmix voldoende voor kuikens of moeten ze nog iets speciaals hebben?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:00

Ik heb speciaal kuikenvoer
De grote krijgen legkorrels en nieuwbakken mamma kreeg wat granen en gedroogde meelwormen.
Als extra zeg maar

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:13

Oooow ik smelt helemaal bij die kuikens!! zooo schattig helemaal met dat snaveltje open! <3

Dat is balen een kuiken dood, heb je er nog meer of had je er 1tje?

Wacht je tot die hanen verkocht zijn dan? Wat doet iedereen hier met de kuikenhaantjes?
Ik las ergens dat je ook die granen kunt fijnmalen en dat aan de kuikens kunt geven.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:14

Riddershow schreef:
Wat krijgen jullie kuikens te eten? Mijn kippen krijgen legkorrels en af en toe een graanmix. Is die graanmix voldoende voor kuikens of moeten ze nog iets speciaals hebben?

Weet niet precies hoe het heet, maar iets van eier-iets :P

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:15

just_kiki schreef:
Even een vraagje, wat nou als er 3broedse kippen tegen elkaar aan zitten? Hebben bevruchte eieren. Zouden ze dan niet 'strijden' om de kuikens dalijk?

Bij ons is dat nooit fout gegaan, moeders weten altijd precies wie hun kuikens zijn.. ;)

Neem aan dat ze niet elkaars eieren uitbroeden tenminste, maar elk op hun eigen nestje zitten..?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:19

Isabonny schreef:
Happinez schreef:
Hier heb ik zelf zo om gelachen , alles zat IN de voerbak ( ernaast lag ook wat voer )
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Scheef kijken dan maar :')

Heb je de kuikens gewoon tussen de rest van de kippen lopen?
Gaat dat goed? Doen de andere kippen de kuikens niks?
Ik wilde de broedbakken nl. verhuizen naar de paardenstal, maar mijn Marans bleef niet zitten. Die wil alleen in het kippenhok. Misschien dat ze inmiddels wel blijft zitten. Toch nog maar eens proberen.
Ik wil de kuikens nl. veilig voor de kraaien hebben. Daar zitten hier nl. heel veel van rond de kippenwei.

Alles loopt samen en zorgen prima voor het kroost.
Ze "delen" hun kuikens echt. ik kan echt geen duidelijke moeder aanwijzen :')
Gisteren zaten de jonge heerlijk broodkruimeltjes van mijn hand te eten, had mijn hand vol kuikens haha

Die Kip op de bloempot ! geniaal _/-\o_
Best goed idee trouwens als "leghok"

Ahh die bonte kuikens <3 i'm in love

Riddershow , De kuikens hier krijgen kuikenmeel maar ook de ouderdieren nu.
Ze eten allemaal samen en graan vind ik nog eng groot ( kunnen ze in stikken schijnt ).
Had eerst legkorrel in de bak en meel op de grond , maar zoals de foto liet zien werkte dat niet echt :+

Kraaien pas er maar mee op want je bent zo je kuikens kwijt.
Ik het hok met overdekte ren nu dichtzitten ( niet ook nog een grote niet overdekte extra ren bij aan ) en nog zie ik kraaien loeren hier .. vuile krengen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:23

pinto_1 schreef:
just_kiki schreef:

Bij ons is dat nooit fout gegaan, moeders weten altijd precies wie hun kuikens zijn.. ;)

Neem aan dat ze niet elkaars eieren uitbroeden tenminste, maar elk op hun eigen nestje zitten..?

Nee , hier schoven ze zo de eieren onder zich als een kip er even af ging.
dus alles gemixt :=

Haantjes hier... stja ik probeer eerst een plekje te vinden via bokt/mp/vrienden en kennissen..
en zo niet dan gaan ze met pijn in mijn hart naar de slacht.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:39

Jup hier ook, ze pikken elkaars eieren in :+

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:12

Ik had er vorig jaar 2 op de broed en we hebben 1 hen terug gezet en de andere de kuikens groot laten worden want we wisten niet wie bij wie hoorde.
Hebben mijn ouders trouwens gedaan hoor wij waren op vakantie

Ik had toen 7 kuikens waarvan 3 klem waren komen te zitten terwijl we alles toch netjes hadden afgezet en van de 4 hadden we 2 hennen en 2 hanen die zijn terug gegaan naar diegene waar ik ze van had gehad.

Ik had er nu 7 eieren onder en 3 uitgekomen en een ei zat wel iets in maar hoorde niets meer piepen en moeders was ook al van het nest gegaan.

Liet en eentje uit mijn handen vallen oeps....
was alleen dus eigeel.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:27

Ik fok dan op vrij grote schaal. De haantjes wat niet verkocht worden, gaan naar een dierentuin waar ze voer worden voor de roofdieren. Klinkt hard, maar als je begint aan kuikens weet je dat er hanen tussen zitten en die wil niemand. Dus als je het niet aan kan om ze voor de slacht of voer weg te doen, heb ik één raad: GA NIET BROEDEN.

Kuikens moeten kuikenmeel hebben. Daar zitten bouwstoffen in die ze nodig hebben. Een vogel geef je eivoer, een kippenkuiken kuikenmeel.

Best 1 hen apart laten broeden en ook apart zetten zodat ze niet gestoord word door andere kippen. Twee hennen kan je beter niet samen laten broeden.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:42

Toch nog even goed gaan kijken dus voor voer :) ik heb nog 2 weken dus komt goed :).

Okee dat waren ook een beetje de opties die ik in mijn hoofd had, nog even checken wat de buurman ermee doet. Neuh is niet hard is de natuur.

Toch vraag ik me af waarom het nou het beste is om ze apart te zetten?
Hoe doet een hen dat dan in de natuur?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:48

@Kohtje: :(:) .

Hier ook dit jaar ervoor gekozen om voor het eerst natuurlijk uit te laten broeden, ik vind het iig erg spannend :j .
Heerlijk om die foto's hier te zien <3 <3

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:54

In de natuur zitten ze gewoon bij elkaar, maar ik heb bv een ren en daar staat een hok in met trappetje op 1 m hoogte en daar komen die kleintje gewoon nog niet op.

Daarom heb ik ze gewoon apart gezet, kan de haan ze niet pakken en over een week of 4-6 zet ik de kip weer bij de rest en blijven de kleintje nog een maandje ofzo in het rennetje totdat ze groot genoeg zijn om bij de rest te komen en het hok in te komen.

Ik hoop echt op 3 hennen dan zou ik erg gelukkig zijn.
Dan mogen ze blijven, al denk ik dat al er een haantje bijzit deze ook wel mag blijven, Juul de haan is toch wel de baas.

Ik heb vorig jaar wel 2 hennen laten broeden en dat ging prima.