Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:59

F_Orumster schreef:
Inderdaad.

Weleens gezien wat voor leven een hond in Spanje leeft? Dit nog een land is waar het lang niet op zn slechtst is? Ik vind dat we in NL maar een beetje doorslaan in het dierenwelzijn.

Ik vind zulke reacties echt ongeloofelijk. Moeten we dan hier kinderen ook maar misbruiken? In andere landen is het immers ook veel erger, daar worden ze verkocht en erger. :r
Als je terwijl je de mogelijkheid hebt om je dier(of kind) kwalitatief een beter leven te geven hebt maar dat niet uitvoerd ben je geen dier of kind waard :n

Doorslaan in welzijn kan imo niet. Dan is het namelijk geen welzijn meer.

Issy: Dat is niet nodig, alle voedingsstoffen zitten namelijk al in het vlees.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:00

aslo schreef:
Douraque schreef:
Waarom zit het wel in chips, ontbijtgranen en kauwgom? Zie artikel door kimmie hier neergezet enkele pagina's terug. Schijnbaar niet zo verboden dat het wel in die producten zit

En al zou het verboden voor mensen zijn, dan is er nog steeds geen onderzoek waarom verboden. Het zijn enkel assumpties.

Beter lezen, ethoxiquine is wel degelijk verboden. BHA en BHT alleen in zeer kleine hoeveelheden toegestaan voor mensen vanaf 1 jaar. En (wederom) in chips van Lays zit het niet (daarom ook duurder), in Quaker cruesli zit het niet (daarom ook duurder). Met name in bepaalde goedkope producten zit wat, en daarom is het ook goedkoper. Natuurlijke anti oxydanten zijn nl. veel duurder dan BHA en BHT.

Ik denk dat jij beter mag lezen op wie ik gequote heb. Ik quote Romana die zegt dat BHA verboden is voor mensenproducten waarop ik zeg dat dat niet waar is. En ik zeg niet dat het in Lays of Quaker zit, ik zeg algemeen in chips en ontbijtgranen.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:01

Estera schreef:
Wil je hiermee zeggen dat de afwijkingen veroorzaakt worden door het voer? Ik denk namelijk dat de mens de veroorzaker is van diverse afwijkingen en dat met aangepaste voeding soms een verbetering te behalen valt.

Waarom zijn de eerste skelet afwijkingen dan ontstaan sinds de invoer van de brok?

Waarom kregen vroeger de honden nauwelijks kanker en sinds de invoer van commerciële voeding 1 op de 3?
Waarom komt kanker nauwelijks voor bij een DA waar vers gevoerd wordt?

Waarom komt bij een regulier DA 3 keer per week een gebitsreiniging of probleem voor, en bij een vers georiënteerde DA eens per jaar?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:03

aslo schreef:
En waardoor worden die afwijkingen veroorzaakt?
In de natuur eten dieren ook geen puppievoer, seniorenvoer, nierendieet, voor glanzende vacht dieet, voor hard groeiende dieren dieet, voor langharige dieren dieet etc, maar oh voor onze hondjes kun je bijna niet kiezen, zoveel varianten. Sorry hoor, maar om deze pure commercie winkel, moet ik alleen maar smakelijk lachen, en de fabrikanten lachen nog nog harder ;)
Wees nu eens heel eerlijk, vind jij die samenstelling van het soort van RC wat ik gaf nu echt geschikt als hondenvoer, om dag in dag uit te geven?

Ik bedoelde eigenlijk de medicinale dieeten als urinary, voor het skelet, obesitas etc. Daar ben ik van overtuigd dat het een goede ondersteuning is voor veel aandoeningen en dan niet alleen van RC maar van alle merken die ze medicinaal produceren.
Van lang haar etc (ook puppyvoer) vind ik inderdaad commercieel geneuzel.

Vanuit mijn opleiding gebied ben ik dus automatisch uitgegaan van de medicinale voedingen en niet wat in de winkels te verkrijgen is.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 20:04

xRomana schreef:
Estera schreef:
Wil je hiermee zeggen dat de afwijkingen veroorzaakt worden door het voer? Ik denk namelijk dat de mens de veroorzaker is van diverse afwijkingen en dat met aangepaste voeding soms een verbetering te behalen valt.

Waarom zijn de eerste skelet afwijkingen dan ontstaan sinds de invoer van de brok?

Waarom kregen vroeger de honden nauwelijks kanker en sinds de invoer van commerciële voeding 1 op de 3?

Waarom komt bij een regulier DA 3 keer per week een gebitsreiniging of probleem voor, en bij een vers georiënteerde DA eens per jaar?

Nou, nou, je stelt nogal wat. Aangezien ik dat dus niet klakkeloos van je aanneem is de vraag of je dit aan kunt tonen?
Alleen al je stelling over kanker: 50 jaar geleden wisten we volgens mij niet eens dat het bestond.
Laatst bijgewerkt door Estera op 23-05-12 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:05

xRomana schreef:
Estera schreef:

Mag ik vragen waar je deze cijfers vandaan haalt? Is daar documentatie over of is dat iets wat iemand op het internet heeft gezet?

Edit: zie dat Estere dezelfde vraag stelt, sorry
Laatst bijgewerkt door Douraque op 23-05-12 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:05

kimmie261 schreef:
waarom wel??

wat heeft die brok voor meerwaarde?

Een hoogwaardig brok zonder granen kan net de mineralen tekort aanvullen die te weinig in vers vlees voorkomen. Zoals magnesium, vitamines (behalve vitamine D want die komt in vlees voor). Zo geef je je hond (of kat) een etensgewoonte die men ook in de natuur heeft. Een hond of kat eet namelijk in de vrije natuur ook besjes om vitamines en anti-oxidanten binnen te krijgen die haalt het niet uit het vlees alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:09

Estera schreef:

Vaak wel.
Er zijn hele verhalen van duizenden slachtoffers over het ontstaan van een epilepsie epidemie nadat synthetische anti oxidanten in hondenvoer op de markt geïntroduceerd zijn.

De grote hoeveelheden zout in commerciële brok en blikvoer zorgen bij duizenden honden voor ernstige nierproblemen.
Die dan weer "opgelost" kunnen worden door duurdere brokken voor nierpatiëntjes (€€€ voor de voerfabrikant, eerst patiënten kweken en ze daarna een dure oplossing bieden).

Huidproblemen en jeuk door een verstoorde darmflora dankzij E-324 (jaja, het landbouw gif waar ik het eerder al over had).

Granen allergieën die door een "leek" (/de gemiddelde hondenbezitter) vaak niet herkend worden. Ontzettend veel honden hebben daar problemen mee, maar lang niet alle eigenaren merken dit.

En eigenlijk is dát ook een beetje het "probleem".
De consument krijgt vrijwel geen voorlichting. De consument heeft zich over 't algemeen niet of nauwelijks ingelezen. Verpakkingen worden niet of bijna niet gelezen en als er gelezen wordt, weet men vaak niet wat er nou precies staat.
Zeker zo lang fabrikanten BHA, BHT en E-324 als "gezonde anti oxidanten" mogen labelen. Want daar is geen wetgeving over.
Zitten er nog andere stoffen in, die er niet smakelijk uit zien op de verpakking? Dan mogen ze die gewoon weglaten...

Tel voor de grap de percentages op de ingrediëntenlijst maar eens op. Je komt eigenlijk nooit aan de volle 100%.
Die procenten die ze weg laten, laten ze niet voor niets weg. Dat zijn stoffen die ze liever niet aan de consument laten zien omdat het mogelijk kan afschrikken.

Nou zeg ik niet automatisch dat alle mensen die brokken voeren leek zijn op voedsel gebied.
Maar een heel groot percentage van de honden eigenaren let gewoon absoluut niet op wat er precies gevoerd wordt.
En dat vind ik jammer. De onwetendheid. En de mogelijke gevolgen daarvan.

Want niet alle dierenartsen herkennen voedingsproblemen. En in veel gevallen zijn ze niet onafhankelijk, omdat ze gesponsord worden door grote fabrikanten en dat voer ook zelf verkopen.

Vergis je niet, het is een miljarden industrie. Gigantische lobby zit daar achter.
En zij houden de consument liever dom/naïef, want dat breng cash op.
De grote voerproducten hebben er geen enkele baat bij om voorlichting te geven, onderzoek te doen of hoogwaardige (voor hun dure) stoffen te gebruiken. Want dat gaat allemaal van de winst af.

Vergeet niet dat ALLE grote merken hondenvoer (pedigree, royal canin, etc. etc.) in eigendom zijn van enorme multinationals die absoluut niets met dieren te maken hebben...
Het zijn bedrijven. Geen dierenliefhebbers.
Doel is omzet en winst maken. Meer niet.

Het kan die bedrijven niets schelen dat een hond na 6 of 8 jaar vol kanker zit, heftige epileptische aanvallen krijgt of z'n leven lang jeuk heeft, zo lang zij zelf miljarden kunnen blijven verdienen wereldwijd.
Er is geen regering die ze wetten of regels oplegt. Ze kunnen doen wat ze willen.

En de consument "weet" niet beter. Is naïef en neemt aan dat de fabrikant 't beste voor heeft met zijn/haar viervoeter.
Daardoor komt de consument ook niet in actie of in opstand. En kunnen de fabrikanten gewoon blijven doen waar ze goed in zijn: sterke marketing en geld verdienen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:11

Zeer, zeer goede post Femke.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:12

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:12

xRomana schreef:

Door te fokken op uiterlijk, inteelt etc., het voer heeft hier een zeer klein aandeel in.

Door mutaties etc vanwege fokken op uiterlijke kenmerken en wederom heeft voer een klein aandeel hier in.

Mooie aanname, heb je cijfers? Ook qua gebit speelt erfelijkheid en ras een grote rol wat vergroot kan worden door voeding - ongeacht welke soort + onwetendheid.

Minder aanvallend mag daar naast ook wel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:15

Air schreef:
F_Orumster schreef:
Inderdaad.

Weleens gezien wat voor leven een hond in Spanje leeft? Dit nog een land is waar het lang niet op zn slechtst is? Ik vind dat we in NL maar een beetje doorslaan in het dierenwelzijn.

Ik vind zulke reacties echt ongeloofelijk. Moeten we dan hier kinderen ook maar misbruiken? In andere landen is het immers ook veel erger, daar worden ze verkocht en erger. :r
Als je terwijl je de mogelijkheid hebt om je dier(of kind) kwalitatief een beter leven te geven hebt maar dat niet uitvoerd ben je geen dier of kind waard :n

Doorslaan in welzijn kan imo niet. Dan is het namelijk geen welzijn meer.

Issy: Dat is niet nodig, alle voedingsstoffen zitten namelijk al in het vlees.

En waarom moet er gelijk zo'n achterlijk voorbeeld bij gepakt worden, doe even normaal zeg, met kindermisbruik spotten, bah!
Ik wil gewoon aangeven dat we weleens wat doorslaan. Ik vind het gewoon scheef, de plofkipjes en varkens hebben een schijtleven, maar een goed merk brok voeren aan de hondjes is een schande? Weet je wat varkens voor de bek gegooid worden?

Stel dat mijn hond, kerngezond verder, 1jaar korter leeft omdat ik hem niet vers voer maar droog, so be it dan maar.
Dit is vast shockerend voor je.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 23-05-12 20:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 20:17

Laatst bijgewerkt door Estera op 23-05-12 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:31

aslo schreef:
Een hele lap, wel interessant. Conclusie: honden zijn beter af met vers vlees voeding (voor de mensen die niet het hele stuk -ruim 60 pagina's) wil lezen ;)

http://www.icreo.com/student/Nl/eindwer ... -Erwin.pdf

Eindelijk een wetenschappelijk onderzoek, ga het van de week even lezen

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:38

Issy schreef:
Een hond of kat eet namelijk in de vrije natuur ook besjes om vitamines en anti-oxidanten binnen te krijgen die haalt het niet uit het vlees alleen.

En daarom zit er in een goede kvv/barfmaaltijd 10 tot 15% groente. Daar heb je geen brok voor nodig.

Voor de brokvoorstanders: Het valt me op dat jullie om wetenschappelijk bewijs vragen, maar andersom ben ik ook wel eens benieuwd: Beschikken jullie over wetenschappelijk onderbouwde artikelen, waaruit te concluderen valt dat het voeren van brok beter zou zijn dan het voeren van vers?

avalonnancy

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:44

nou het is gewoon een feit dat bepaalde ( niet alle ) KVV voedingen een aantal belangrijke zaken missen en dus geen complete voedingingen zijn.
er heeft laatst nog een stuk in de krant gestaan in een column van een dierenarts dat hij een teckel binnen kreeg met zenuwuitval. in eerste instantie werd natuurlijk gedacht aan een hernia, maar het bleek dus een ( magnesium ) dacht ik tekort te zijn door het voeren van KVV. infuus eraan en 5 uur later was de teckel weer prima in orde.
en ik ga ervanuit dat er best KVV soorten zijn die WEL compleet zijn, maar daar heb ik me niet in verdiept dus kan daar ook geen voorbeelden van noemen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:47

Sonja89 schreef:
Issy schreef:
Een hond of kat eet namelijk in de vrije natuur ook besjes om vitamines en anti-oxidanten binnen te krijgen die haalt het niet uit het vlees alleen.

En daarom zit er in een goede kvv/barfmaaltijd 10 tot 15% groente. Daar heb je geen brok voor nodig.

Voor de brokvoorstanders: Het valt me op dat jullie om wetenschappelijk bewijs vragen, maar andersom ben ik ook wel eens benieuwd: Beschikken jullie over wetenschappelijk onderbouwde artikelen, waaruit te concluderen valt dat het voeren van brok beter zou zijn dan het voeren van vers?

Ik heb nergens gezegd dat brok beter is dan vers vlees.
Maar zolang mijn hond het goed doet op goede kwaliteitsbrok, zie ik geen reden om het te veranderen.
Mijn hond van 11 is gezond, actief, stinkt niet en heeft geen andere kwaaltjes.
Ik hoef daar geen wetenschappelijk bewijs voor.
Zelfs als zou vers vlees beter zijn, het zij zo.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:49

Sonja89 schreef:

Mits je precies de goede combinaties maakt, denk ik dat iedereen wel gelooft dat vers gezonder is.
Maar een goed merk vind ík ook al prima zat.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:51

Mijn hond is ook een brokhond :+

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:53

als je bijvoorbeeld bij carnibest kijkt staat er qua vlees wel hele goede dingen in.
maar ik vindt er weinig koolhydraten in terug.
wel zeggen ze rijst te gebruiken omdat dat noodzakelijk is voor een gezonde voeding, en dat ze zonnebloem en lijnzaadolie gebruiken voor vitamine e en omega 3.
maar omega 3 is vooral hulpzaam in een goede verhouding met omega 6 en die kan ik dan weer niet terug vinden??

even de secundaire ingredienten van bijvoorbeel nutro en carnibest naast elkaar.
allebei een voeding die geadviseerd word voor gevoelige honden.

Carnibest
Eiwit 13% Vocht 61%
Vet 14% Calcium 0,48%
As 3% Fosfor 0,43%
Celstof 1%

Bevat: Vers rundvlees, vers kippenvlees, verse fijngemalen groenten, rijst, koudgeperste zonnebloem- en lijnzaadolie, vitaminen en mineralen.

nutro

eiwit: 22 / vetgehalte: 13 / anorganische stoffen: 8.5 / ruwe voedingsvezels: 2 / calcium: 1.6 / fosfor: 1.1 / omega 6 vetzuren: 2.5

gedroogd ontvet lamsvlees (26%), rijst (26%), bruine rijst, maïsproteïnen, gevogeltevet (4%), gedroogde bietenpulp, leverhydrolysaat, zonnebloemolie, natriumchloride, kaliumchloride, plantaardige vezels, dicalciumfosfaat, magnesiumfosfaat, visolie (0.3%), gedroogde algen, rozemarijnextract.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:56

blokje schreef:
Mijn hond is ook een brokhond :+

ik denk dat het er niet om gaat of je een brokhond hebt of een barf hond :+

zolang je maar zeker weet dat je hond ( of kat ) alle benodigde voedingstoffen binnekrijgt.
en als ik dan bij sommige KVV merken op de ingredienten lijst kijk dan weet ik niet wat en hoeveel er van iets inzit, en mis ik ook bepaalde dingen.
hoe weet je dan zeker dat je dier alles binnen krijgt wat hij nodig heeft?
en ik ben er heilig van overtuigd dat er best KVV voedingen zullen zijn die dat wel bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:58

avalonnancy schreef:
nou het is gewoon een feit dat bepaalde ( niet alle ) KVV voedingen een aantal belangrijke zaken missen en dus geen complete voedingingen zijn.
er heeft laatst nog een stuk in de krant gestaan in een column van een dierenarts dat hij een teckel binnen kreeg met zenuwuitval. in eerste instantie werd natuurlijk gedacht aan een hernia, maar het bleek dus een ( magnesium ) dacht ik tekort te zijn door het voeren van KVV. infuus eraan en 5 uur later was de teckel weer prima in orde.
en ik ga ervanuit dat er best KVV soorten zijn die WEL compleet zijn, maar daar heb ik me niet in verdiept dus kan daar ook geen voorbeelden van noemen.

Er bestaan inderdaad KVV producten die niet volledig zijn.
Dat staat er dan ook keurig bij.

Zo heeft bijv. Smuldier verschillende varianten. De complete voedingen, daar staat ook keurig op "compleet voeding".

Geen enkel verschil dus met "brok". Want er zijn net zo goed brokken, snoepjes en blikjes die alleen als tractie of extraatje geschikt zijn en net zo goed niet "compleet" zijn ;)

Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar om een voeding te kiezen die is aangemerkt als "compleet".

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:00

dit is dus de ingredienten lijst van Duck natuurvoeding.
komt bij mij al een heel stuk beter over!
ANALYSE

Vocht 64 %
Ruw eiwit 9.2 %
Ruw vet 8.1 %
Ruwe as 1.4 %
Ruwe celstof 0.6 %

Toegevoegde vitamines

Vitamine A 9000 IE/kg
Vitamine D 1600 IE/kg
Vitamine E Alfa-tocoferol 91.8 mg/kg
Vitamine B1 Thiamine 12 mg/kg
Vitamine B2 Riboflavine 6.4 mg/kg
Vitamine B3 Calciumpantotenaat 9.8 mg/kg
Vitamine PP Nicotinezuur 60.8 mg/kg
Vitamine B6 Pyridoxine 6.4 mg/kg
Vitamine B12 0.24 mg/kg
Vitamine B9 Foliumzuur 0.512 mg/kg
Vitamine C 28.8 mg/kg
Vitamine H Biotine 0.1 mg/kg
Choline 1200 mg/kg

Toegevoegde mineralen en spoorelementen

Calcium 0.25 %
Fosfor 0.02 %
Natrium 0.04 %
Magnesium 0.02 %
IJzer 200 ppm
Zink 53 ppm
Koper 9 ppm
Mangaan 54.4 ppm
Iode 0.4 ppm

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:01

Ga nou niet alle 'problemen' gooien op brok.
Maar kijk nou hoe er de laatste tig jaar gefokt is.
Denk zeker dat dat het grootste aandeel is in afwijkingen.

Nogmaals ga ik niet zeggen dat ik dit of dit beter vind.
Wat ik belangrijk vind is dat mensen na denken bij wat ze voeren.
Niet zomaar klakkeloos kleurstoffen of de goedkoopste zooi
in die bakken gooien. Maar dan nog. Iedereen bepaald zelf
wat zijn of haar hond eet.

64% vocht in Duck. Waarom moet er zoveel vocht in?
Laatst bijgewerkt door Vosse op 23-05-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:01

@ Vosse, ik voer dan ook geen Duck, maar barf :)