Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:25

Arabesk schreef:
Voor iedereen die zich prima voelt bij het voeren van brokken aan hond en kat, wees er gelukkig mee. Maar denk nog eens terug aan dit topic als je dier ziek wordt en last krijgt van nieren of suikerziekte....

:roll: Ja, want het is bewezen dat al die problemen komen door brokken. Ik vind dit inspelen op emotie om je gelijk te krijgen. Totaal geen sterk argument om je stelling te onderbouwen.

Ik heb echt een open mind, maar ik vind het gewoon gevaarlijk om in allerlei conclusies te geloven die op onzekere grondvesten zijn gebouwd. Het staat natuurlijk iedereen vrij om te voeren waar diegene en zijn huisdier(en) zich goed bij voelen. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:26

VogeltjeM schreef:
En dan zeggen mensen 'wetenschap is voor mij niet nodig, ik zie dat mijn kat het goed/beter doet'. Tsja. Maar dat kan ik ook zeggen van mijn kat die op brok staat (ik heb btw geen kat hoor). Wie heeft er dan gelijk?

Allebei, als jouw kat het beter doet op brok zou ik het zeker blijven voeren. :)) Maar dan moet je het wel allebei geprobeerd hebben, het zou nergens op slaan om te zeggen dat iets beter of slechter is terwijl je het alternatief nooit geprobeerd hebt en dus niet hebt gezien welk effect het heeft.
Ik hoef geen wetenschappelijk bewijs, ik weet trouwens ook dat je uit wetenschappelijk onderzoek bijna elk antwoord kunt krijgen wat je wil afhankelijk van de onderzoeksvraag, onderzoeksmethode en de interpretatie van de uitslagen. ;) Ongeacht het onderwerp zeg ik dus: ben zeer kritisch op wie het onderzocht heeft en of er externe belangen meespelen of sprake is van een vooringenomen idee!
Ik probeer dingen uit en ontdek dan wat er voor dat dier het best voldoet. Waarom dat beter voldoet interesseert me eigenlijk ook niet zo, tenzij ik erachter kan komen hoe het nog beter kan ;)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:34

VogeltjeM schreef:
Ik vraag me af wat de wetenschappelijke onderbouwing is van deze stroming. Ik vergelijk het met de vers-vleesstroming bij honden: daar is ook bijna geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Bij katten wel?

En dan zeggen mensen 'wetenschap is voor mij niet nodig, ik zie dat mijn kat het goed/beter doet'. Tsja. Maar dat kan ik ook zeggen van mijn kat die op brok staat (ik heb btw geen kat hoor). Wie heeft er dan gelijk?

Ik ga zulke voeding pas ondersteunen als wetenschappelijk is bewezen dat het daadwerkelijk beter is. Net zoals de goede brokkenfabrikanten wetenschappelijk onderzoek hebben gedaan naar de beste samenstelling van hún brok. Ik wil eerst wetenschappelijk bewezen zien dat vers vlees daadwerkelijk beter is.

Waarom klopt er dan niets van de analyses die achterop de zakken van de brokken staan? Kan je me dat vertellen?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:36

xRomana schreef:
Waarom klopt er dan niets van de analyses die achterop de zakken van de brokken staan? Kan je me dat vertellen?

Dat is denk ik weer een heel andere discussie. Maar lijkt mij dat als dat echt zo is, er een strafbaar feit gepleegd wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:36

MIjn kitten staat vanaf 12 weken al op 1 x daags vers voer ( is nu 8 maanden ) .
Ik ben begonnen op 12 weken ( na advies van de DA ) met 1 maaltijd per dag van ongeveer 50 gram .

Ze krijgt nu s'ochtends 40gram Royan canin kitteb instinct natvoer en s'avonds vers rauw vlees afgewisseld met :

- runderhart
- biefstuk :+
- wit vis ( tapila filet / tonijn / garnalen met schil zonder kop )

Ze ziet er super gezond uit en is nooit in ' de rui ' .. eerder iets te zwarr maar dat komt door de buurvrouw :')

Ohjah en de heledag door staat er een bakje met 20 gram brokjes van royal canin maine coon kitten, die vul ik ongeveer 1 x per 2 dagen ..

Mij kat doet het hier bizonder goed op en groeit nog steeds mooi in verhouding en ik vind het perfect zo voor haar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:58

Nicolletje schreef:
Yuri schreef:
het zal wellicht ook schelen of je brokken voert van de liddl of gewoon merkvoer als bijv eukaniba, royal canin, hills??
Ik moet eerlijk zeggen, heb er geen verstand van, wel een kat gehad die puur tegen hhills voeding kon anders direct weer blaasgruis...

Het Premium voer van de Aldi (van Saturn Pertoods uit Duitsland) is in Duitsland beter uit de tests gekomen dan ander voer.
Het is ook te koop bij de Action en Kruitvat (onder de naam Daya).

Mijn katten vinden het lekkerder dan whiskas enzo, maar meestal maak ik gewoon een mix van wat ik op dat moment kan vinden.
De echt goedkope brokken (Alexis of huismerk bij andere supermarkten) moeten ze niet.

Waar worden deze voeren dan op getest?
Zetten ze 10 katten bij elkaar en kijken ze welke ze het lekkerst vinden? Of word er serieus naar de inhoud gekeken.

Sinds ik het programma heb gezien (en dat is allang voor arabesk het licht zag bij de kattenvoer :P ) waarin ze kattenvoer gingen analiseren komt er bij mij geen supermarkt voer meer in. Ik heb me er ook een beetje in verdiept en het is allemaal best ingewikkeld. Een kat is immers een carnivoor en een paard een herbivoor.

Helaas doet mijn Main Coon het alleen goed op Royal Canin Sensible anders was ik allang op de kvv. Mijn ragdoll verslind af en toe een eendags kuiken...word ie helemaal wild.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:05

Arabesk schreef:
Van elke dag drie keer haar bakje leegdrinken en daarna de hele kattenbak onderzeiken, naar normaal; een paar slokken uit de drinkbak en geen overmatig kattenbak gebruik. Ze dronk en pieste altijd wel wat meer dan mijn vorige kat, maar ja ik dacht ze drinkt tenminste goed dat is positief. De laatste weken werd het ineens erger. Totdat ik op vrijdagavond de kattenbak bijna weg zag drijven, terwijl ik die 's woensdags nog helemaal ververst had.

In het weekend overgeschakeld op versvoer in afwachting van een DA bezoekje; het vele drinken stopte onmiddellijk en ook het vele pissen. Vacht werd dieper van kleur en zachter. En na 2,5 dag weer een normale gezonde poes.

Wat iemand anders al zei. Je kunt niet weten of het aan het versvoer lag, en ook omdat de kat het eerst niet wilde eten. Hoe lang heeft het precies geduurd voor ze het wilde eten? En heeft ze in al die tijd niks anders gekregen?

En het belangrijkste: wat constateerde je dierenarts precies?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:09

waarschijnlijk had de DA hetzelfde geconstateerd. Hoogstwaarschijnlijk een nier probleem en dan ook hoogstwaarschijnlijk een nier dieet voor geschreven.

Kattenplaza staat vol meer verhalen van zieke katten die opknapten na overstap vers voer of in iedergeval een betere kwaliteit merk voer.

Ik ben op zoek naar dat programma van een aantal jaar geleden waarin ze bij whiskas gingen navragen waarom er in kattenvoer van hun maar 4% vlees zit.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:10

VogeltjeM schreef:
xRomana schreef:

Dat is denk ik weer een heel andere discussie. Maar lijkt mij dat als dat echt zo is, er een strafbaar feit gepleegd wordt?

Neehoor, je mag dr zelfs oa. landbouwgif in donderen (En dat gebeurd ook anders bederft het ) :D (BHT BHT)
Ijzer van een roestige spijker, ach t is ijzer toch? Mag allemaal.
Geen punt voor de dierenvoeding, dus die analyses kan je pleepapier van maken, zijn namelijk voor het doodbakken gemaakt. :D :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:13

xRomana schreef:
Neehoor, je mag dr zelfs oa. landbouwgif in donderen (En dat gebeurd ook anders bederft het ) :D (BHT BHT)
Geen punt voor de dierenvoeding, dus die analyses kan je pleepapier van maken, zijn namelijk voor het doodbakken gemaakt. :D :D

Zou goed kunnen hoor, heb mij er niet in verdiept. :)

Het is echter nog steeds zo dat niet bewezen is dat vers vlees beter zou zijn dan brokken. Ook al kan ik dat vanuit mijn intuïtie wel geloven. Ik zou graag een wetenschappelijk bewijs zien. :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:14

Ik heb niet alle 14 pagina's doorgelezen, meer steekproefsgewijs en de 1e en laatste pagina's :P

Wij hebben sinds ruim een jaar katten. Beide katten hebben bij hun vorige huis (we hebben ze overgenomen van kennissen die zijn geëmigreerd) onbeperkt goedkope brokken kunnen eten. Resultaat is twee dikke papzak-katten. Niet gezond. Ik ben me gaan verdiepen in voer en in wat haalbaar is qua voeren (tijden etc) en nu sinds een half jaar krijgen ze RC sterrilised. Daar doen ze het heel goed op en vooral Bolle (grote rode poes) is een heel eind afgevallen, zo heeft ze inmiddels weer wat nekvel :P
Voor die tijd wat dingen uitgeprobeerd en dat gaf verschillende resultaten, maar met RC viel het toch wel op dat de poezels minder eten nodig hebben, minder drinken, normaal kattenbakgebruik hebben en hun ontlasting ruikt zéker minder sterk/vies als bij bijv. whiskasbrokjes.

Je hebt mensen die helemaal alles biologisch eten, die vegetariers zijn, die ontzettend leven op de schijf van vijf en ga zo maar door. Ik ben van mening dat dit met katten ook zo is, de een voert een goedkoop merk waar de katten het prima op doen, de ander geeft vers vlees (zoals TS) en dat gaat heel goed. Ik zit daar tussen in, ik vind het niet erg om wat meer uit te geven aan 'merk'voer (hoewel, als je het omrekent, de tijd dat ik met 10kg RC doe, moet ik een héleboel goedkoop voer kopen := ) en ik merk dat onze katten het er prima op doen :)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:17

VogeltjeM schreef:
xRomana schreef:

Zou goed kunnen hoor, heb mij er niet in verdiept. :)

Het is echter nog steeds zo dat niet bewezen is dat vers vlees beter zou zijn dan brokken. Ook al kan ik dat vanuit mijn intuïtie wel geloven. Ik zou graag een wetenschappelijk bewijs zien. :)

Dan zou ik als ik jou was maar eens de tehis van Erwin van gijtenbeek doorlezen :D :D
Bewijs genoeg. :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:19

xRomana schreef:
Neehoor, je mag dr zelfs oa. landbouwgif in donderen (En dat gebeurd ook anders bederft het ) (BHT BHT)
Geen punt voor de dierenvoeding, dus die analyses kan je pleepapier van maken, zijn namelijk voor het doodbakken gemaakt

Je maakt jezelf nu niet echt geloofwaardiger moet ik zeggen door dit soort rare dingen te beweren. De toegevoegde waarde van dit soort opmerkingen zie ik ook niet helemaal. Er gelden behoorlijk strenge eisen voor het maken van dierenvoeding..

Ik heb het document doorgelezen en dat is echt geen bewijs, hij heeft een interessant onderzoek gedaan en hij heeft nu een mening maar geeft zelf in het document ook aan dat het onderzoek dat hij heeft gedaan ook mankementen en zwakke punten kent.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:24

fargo schreef:
xRomana schreef:
Neehoor, je mag dr zelfs oa. landbouwgif in donderen (En dat gebeurd ook anders bederft het ) (BHT BHT)
Geen punt voor de dierenvoeding, dus die analyses kan je pleepapier van maken, zijn namelijk voor het doodbakken gemaakt

Je maakt jezelf nu niet echt geloofwaardiger moet ik zeggen door dit soort rare dingen te beweren. De toegevoegde waarde van dit soort opmerkingen zie ik ook niet helemaal. Er gelden behoorlijk strenge eisen voor het maken van dierenvoeding..

Ik heb het document doorgelezen en dat is echt geen bewijs, hij heeft een interessant onderzoek gedaan en hij heeft nu een mening maar geeft zelf in het document ook aan dat het onderzoek dat hij heeft gedaan ook mankementen en zwakke punten kent.

Ik zou graag willen dat het niet waar was, helaas is het de waarheid die inmiddels iedereen wel weet.
Hier alles over het kankerverwekkende vergif wat jij dagelijks in je dieren stopt;

Voor de mens verboden, voor dieren geen probleem omdat er geen enkele controle is.
http://www.lifetimepetfood.nl/Chemische.htm
Laatst bijgewerkt door xRomana op 07-12-11 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:25

xRomana schreef:
Ik zou graag willen dat het niet waar was, helaas is het de waarheid die inmiddels iedereen wel weet.
Hier alles over het kankerverwekkende vergif wat jij dagelijks in je dieren stopt;

;(

wat sneu nou toch dat je zo moet sneren om je punt duidelijk proberen te maken....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:32

Arabesk schreef:
Voor iedereen die zich prima voelt bij het voeren van brokken aan hond en kat, wees er gelukkig mee. Maar denk nog eens terug aan dit topic als je dier ziek wordt en last krijgt van nieren of suikerziekte....

Zowel bij paarden als bij katten verdwijnen een hoop klachten als je ze natuurlijker voert (en natuurlijker huisvest), maar goed bokt staat al vol van die discussies.

Paarden eten ook geen hamburgers en katten zijn niet gemaakt om gebakken zetmeel te vreten.

Ik voel me er inderdaad prima bij, bij de Perfect Fit brokken die mijn katten krijgen.
Ze zijn oud (18+) en geen nierproblemen of suikerziekte.
Mijn vorige kat is ook oud geworden.
Mijn hond is 10 en leeft ook op brokken, ook hij is gezond en actief.

Jij ziet het allemaal wel heel zwart/wit.
Ben je voor jezelf ook zo bezig met gezond eten of alleen voor dieren?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:34

Er staat nergens vermeld in die tekst welke producten en merken dit nu daadwerkelijk wordt aangetroffen, dus het is eigenlijk vage lasterpraat tot ze daadwerkelijk de merken en producten noemen waar dit in wordt aangetroffen. Maar dat durven ze waarschijnlijk niet want dan krijgen ze een proces aan hun broek. Nu kun je voor het gemak alle andere concurrenten over 1 kam scheren..

En wat weet je nu over wat ik dagelijks in mijn dieren stop, gewoon een beetje netjes en aardig blijven kan ook wel..
Laatst bijgewerkt door fargo op 07-12-11 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:34

Patriciavt schreef:
maar met RC viel het toch wel op dat de poezels minder eten nodig hebben

Ik zie dat vaker voorbij komen, maar vraag me af waarom dat belangrijk is?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:35

Kweenie, maar volgens mij bestaat er allang geen echt slecht voer meer. Ik ben voor vers, maar veel mensen kunnen of willen dat niet...Kies waar je dier het het beste op doet zou ik zeggen.
Zolang je maar een 'compleet' voer voert kan er niet zoveel aan de hand zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:36

Chubby schreef:
Patriciavt schreef:

Het is een indicatie dat het voedzaam dan wel vullend voedsel is en dat het dus relatief goedkoop is want de zak is dan wel duurder maar je doet er langer mee omdat je er minder van verbruikt.. (dan goedkoper voer waar je dus weer meer van moet geven).
Laatst bijgewerkt door fargo op 07-12-11 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:37

Chubby schreef:
Patriciavt schreef:

Niet perse dat ene is belangrijk, (je hebt maar de helft van mijn zin gequote) maar het lijkt me toch dat als ze minder voer nodig hebben, er meer voedingsstoffen in voer zitten en dat ze langer verzadigd zijn.

Als ik bij de Mac eet heb ik na een uur alweer trek, terwijl als ik een lekker bord met groente, vlees en aardappels eet, ik de rest van de avond niets meer hoef.

Edit: idd fargo, bedankt voor je aanvulling :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:42

Gulpje schreef:
xRomana schreef:

;(

wat sneu nou toch dat je zo moet sneren om je punt duidelijk proberen te maken....

Ik heb mijn Hills en RC erop nagekeken maar alle genoemde stoffen niet aangetroffen.

Over welk voer heb je het nu?

Eva_D

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:47

Interessant... Mijn kat heeft nog maar 1 nier (andere is verschrompeld) en ze wisten niet hoe het kwam...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:47

AaronYve schreef:
Gulpje schreef:
quote="xRomana"
eind /quote xRoman

;(

Ik heb mijn Hills en RC erop nagekeken maar alle genoemde stoffen niet aangetroffen.

Over welk voer heb je het nu?

Ik zal mezelf maar even quoten ....
Er staat nergens vermeld in die tekst welke producten en merken dit nu daadwerkelijk wordt aangetroffen, dus het is eigenlijk vage lasterpraat tot ze daadwerkelijk de merken en producten noemen waar dit in wordt aangetroffen. Maar dat durven ze waarschijnlijk niet want dan krijgen ze een proces aan hun broek. Nu kun je voor het gemak alle andere concurrenten over 1 kam scheren..

En zorgen voor stemmingmakerij, denk je nu echt dat dergelijke dure producenten niet op hun grondstoffen letten ..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:53

fargo schreef:
Ik zal mezelf maar even quoten ....

En zorgen voor stemmingmakerij, denk je nu echt dat dergelijke dure producenten niet op hun grondstoffen letten ..

Laat haar even zelf antwoord geven. ;)
Zij meent toch dat er hier gif in de katten wordt gegooid, dus vraag ik aan haar over welk merk ze het heeft.

Als ze dat niet kan aangeven dan is het idd pure laster