Kwaliteits´tuigage´ voor honden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:52

Huertecilla schreef:
superpony schreef:
@huertecilla, onze zoon was weg van Franse bulldogjes. Maar vanwege de vele gezondheidsproblemen hebben we er niet naar gekeken. We zouden er natuurlijk goed voor zorgen, maar met warmte niet mogen rennen, stoeien etc is toch echt een ''ding''.

Is inderdaad een drama gecreëerd door de tentoonstellingsfok die van een leuk kwiek hondje een klein op het engelse gedrocht lijkende zielepiet gemaakt hebben.
Lees het boekje van de belgische literatuur nobelprijs-winnaar Maurice Maeterlinck over zijn Franse Bulldogje eens. Staan ook een paar gravures van zijn hondje in. Zó horen ze te zijn.

Wij wonen in het hart van andalucía.
[ Afbeelding ]
is hier ´s zomers heel normaal en geen probleem :D

Ik heb een kuip met water in de schaduw staan op het voorterras en als ze zich voetballend samen met mijn zoon verhit hebben nemen ze even een duik.

Nee, oke, dan wordt het voor mij een probleem 50 gr overleef ik niet denk ik......... Maar hoe oud worden jullie bulldogjes??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 19:39

superpony schreef:
Maar hoe oud worden jullie bulldogjes??

Geen idéé. Zo oud moeten ze eerst nog worden :D

Heb altijd veel groter slag honden gehad, maar dat werd/wordt in toenemende mate sociaal problematisch en de FBtjes zijn probleemloos overal mee toe te nemen. Ipv dat iedereen ze maar eng vindt zijn het ware babe magneten *\%/*

Ik heb twee onverwante, gezond type honden uitgezocht en één nestje gefokt. Vier pups; één dood geboren en één snorkte me teveel door een wat lange keelklep of een andere dergelijk probleem en heb ik in de derde week al laten inslapen. De twee die overgebleven zijn zit een goede snuit op en houden we zelf. Verder geen nest meer.

Afbeelding
Afbeelding

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:30

superpony schreef:
StefenFrens schreef:
Buddy Belt is er nogmaals juist op gemaakt het hondenlichaam zo min mogelijk te belasten. Vandaar de vorm.

Kwaliteit kan júist wel degelijk mooi zijn tegenwoordig!! Gelukkig maar! ;)
Verder heeft het ras daar niets mee te maken, dat kies je op heel andere punten! Dit staat totaal los van wat voor smaak de eigenaar heeft voor spullen voor zijn of haar hond.
Spullen en tuigage kies je op voorkeur en persoonlijke smaak.

Rassen zijn helaas ''in''. Heel veel mensen kiezen niet de juiste hond of het juiste ras, maar kijken naar het plaatje of wat dus ''in'' is. Het is mede een reden dat de asiels en mp vol zijn van honden. Men heeft het verkeerd ingeschat en zich niet genoeg verdiept in a) een hond hebben en b) zo een hond hebben.
Bepaalde hondenrassen horen bij een bepaald image.
Zo is bijv een poedel best een leuke en stoere hond, maar vanwege het uiterlijk kiezen zgn ''stoere'' mannen daar niet snel voor. Ze kennen het ras niet eens.
De vrouwen die een poedel ''schattig'' vinden kleden zo een hond aan met van alles en nog wat. Waar het eigenlijk een goede werkhond is, maar met de scheermoddelen en het uiterlijk MEDE!! daarop gekozen wordt.

De buddy belt kwam in mijn ogen niet als 100% ideaal over. Je kan het helaas niet uitproberen. Maar zowel de Border Collie als het kleine haarballetje lopen netjes aan een riem.

Dat eerste heb je absoluut gelijk in en ben ik het helemaal met je eens!
Gelukkig echter zijn er ook mensen genoeg die een hond/ras wél verstandig kiezen.
Wat ik dan ook in mijn vorige bericht bedoelde is dat dit de bedoeling zou moeten zijn voor iedereen.
Verder kun je een hond/ras kiezen met verschillende doeleinden als uitgangspunt. Showen, werken, huishond enz. Het belangrijkste is echter dat het ras bij je karakter en levensstijl past!
Verder heeft ieder zijn eigen voorkeuren, als de hond het maar prettig vindt om te doen, zeg ik altijd!!!

Ik heb zelf een Chihuahua teefje, gekozen op het ras, omdat het bij me PAST! Uiteraard vind ik het een prachtig ras (korthaar, langhaar vind ik zelf minder) en leuke bijkomstigheid is dat er veel leuke en mooie spulletjes voor te verkrijgen zijn. Ik hecht hier zelf veel waarde aan, omdat ik het leuk en mooi vind en graag kwaliteit heb, zeker ook voor mijn hondje en daarmee ook voor mij het belangrijkste, ik verwen haar graag en geef haar graag het beste omdat ik vind dat ze dit verdient. Ze moet zich gelukkig voelen en ik doe dan ook alles met als uitgangspunt dat ZIJ het op de eerste plaats fijn vindt. Zo is voor haar een warm jasje in de koude wintermaanden als ik lang met haar buiten ben, echt geen overbodige luxe! Echter er zijn ook kleertjes die ze echt niet fijn vindt om te dragen en wat ook niet per se nodig is, dan ben ik de laatste die haar dit zou aantrekken!
Ik ben een enorme fan van het ras óm het ras en niet omdat ik een mode-accessoire wil, maar dit staat los van het feit dat ik graag het beste voor haar wil en haar graag verwen en op de tweede plaats dit zelf ook leuk vind om te doen en mijn geld aan te spenderen en mooi en leuk vind. Ik verdiep mij er iedere dag opnieuw enorm in en vind het erg jammer dat het ras zo'n populariteit kent.
Mijn Chi komt uit raszuivere ouders, maar heeft geen stamboom, aangezien het om een eenmalig gelegenheids-nestje ging. Deze mensen vonden het gewoon leuk om verantwoord een keer een nestje met hun twee Chihuahua's te fokken.
Ik kies graag een hondje bewust kijkend naar de gezondheid. Kiezen voor een stamboom pup kan in deze heel verstandig zijn.
Een goede fokker kijkt namelijk in de eerste plaats naar gezondheid en omdat hij de bloedlijnen kan nagaan wat dat betreft, waardoor hij al dan niet erfelijke ziektes kan tegengaan, fokt hij met stamboom. Veel hondjes zonder weet men namelijk niet van hoe de voorouders in elkaar zaten, hadden zij bepaalde aandoeningen etc. Vervolgens als men dan met een dergelijk hondje weer gaat fokken kan met bepaalde ziektes en aandoeningen in stand houden en zelfs vergroten. Ik denk niet dat men dat moet willen!
Daarom en omdat ik zelf mijn steentje hierin wil bijdragen dat het ras gezonder wordt naar de toekomst toe, vanwege de populariteit die het kent met alle gevolgen van dien.., zijn wij rustig aan het kijken voor een vriendinnetje voor onze meid. Zij zal een stamboom hondje worden (ik heb in het verleden eigenlijk altijd stamboom honden gehad, bewust gekozen) en mogelijk wil ik zelf graag gaan fokken in de toekomst.

Kuggur, ik kan het dan ook niet met je eens zijn dat jij zegt dat raszuivere fok schade aanricht. Het tegengestelde is waar!
Het is juist in het belang van het ras dat bij Chi's bijvoorbeeld onderzocht en getest wordt bij exemplaren waarmee gefokt gaat worden of deze Patella Luxatie hebben. Zo wordt bij Herders bijvoorbeeld gekeken naar HD.
Wat niet in het belang van het ras is en dus vele malen erger, is dat er nog steeds bijvoorbeeld T-cup Chi's verkocht worden, wat helemaal niet bestaat, maar valt onder verdwerging. Dit met alle gevolgen van dien, want afwijkingen e.d. zijn hier een gevolg van. Verdwerging is een ernstige fokfout!

Buddy Belt kun je wel degelijk gewoon passen in de betere winkel.
Elke hond hoort naar mijn mening verder netjes aan de riem te lopen, of deze nu aan een tuig of halsband bevestigd is. ;)
Een tuig is niet bedoeld om onbehoorlijk gedrag wat dat betreft te voorkomen, superpony.
Veel Chi's bijvoorbeeld zie je trekken en dergelijke, kortom een hoop wangedrag aan de lijn. Omdat ze klein zijn boeit het veel eigenaren niet veel want ze merken het toch niet zo.. Ik persoonlijk vind dit geen excuus, want je werkt er probleemgedrag mee in de hand, zeker bij kleine hondjes.
Ook deze horen netjes aan de riem te lopen en te luisteren. Het zijn en blijven honden en zo horen ze behandeld te worden om gelukkig te kunnen zijn en een hond die goed in zijn vel zit zal ook bereid zijn te luisteren naar zijn/haar baas.
Zo ga ik ook met mijn Chi om. Die vindt het bovendien ook wel eens heerlijk om lekker door de blub te rennen! ;)

superpony

Re: Kwaliteits´tuigage´ voor honden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:42

Ik bedoelde niet dat een tuig is om te corrigeren. Ik heb een BC waarmee ik obedience heb getraind, dus die luisterd wel. De kleine hond is ook netjes opgevoed. Kleine hond is wel moeilijker naast je, omdat je voor belonen gewoon verder moet bukken.

Ik bedoelde meer dat een riem pas negatief effect heeft als een hond trekt of als deze te strak zit bijv. Daar komt het belang van goede kwaliteit meer om de hoek kijken. Elke hond zou moeten luisteren, maar stel je haalt een onbeleerde hond op, heb je goed materiaal nodig om hem te trainen. Dus geen materiaal dat evt kan snijden of breken.
Ook moet het imo bij de bouw van een hond passen. Zo is een bulldog toch anders dan een herder.

Mijn moeder kwam dus die van Dutch puppy tegen voor haar hondje en er zou een deel naar dat ''goede doel'' gaan. Hij beviel goed, dus wij wilden hem ook voor de kleine hond, maar toen was hij niet meer in de winkel.

Mijn BC wordt doof en heb ik nu meer aan de lijn. Er lag nog een dutch puppy in haar maat in het roze, dus die meegenomen. Het leek me prettig voor haar. Ik heb haar naast mijn pony nu ook 70% vast en ook al trekt ze niet, ze hoort me niet meer, dus er kan weleens spanning op de lijn komen. We zijn nu bezig met gebaren.
In huis heeft ze hem natuurlijk niet om, niks. Buiten gaat het fijn met dit tuig. Naast pony nog in de gelegenheid gehad.

Wat het eerste betreft; Ik denk dat veel mensen bewust kijken en kiezen. Maar er staan denk ik in verhouding meer honden te koop die ''zomaar'' gefokt zijn. En het aantal honden dat naar hun 2e of 3e huis zoekt is ook echt enorm. Ik denk dat dat zelfs boven het aantal honden uit komt dat bewust wordt gefokt en verkocht aan de juiste mensen. Snap je me nog?

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:51

Ja ik snap je zeker :) en persoonlijk vind ik dat ook in en in triest.
Dan komt ook doordat er zo weinig controle op heerst.
Ik bedoel, iedere "gek" kan fokken wat en waarmee hij wilt. :/

Wat fijn dat jullie nu bezig zijn met gebaren. Je ziet vaak dat dat een enorme uitkomst is voor dove hondjes. :)

Goede kwaliteit vind ik altijd belangrijk, indd zeker als het ook nog eens veel te verduren krijgt, zoals je aangaf.

Een kleine hond trainen is voor je rug vaak minder ja haha, maar ik heb er verder nooit moeite mee gehad. :)
Ik heb altijd kleine hondenrassen gehad dus ik weet niet beter. ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:56

Haha, ik moest er wel aan wennen. Zo een klein hondje is rap en erg laag. En ik beken dat een klein hondje wel iets meer werk vraagt dan een Border Collie. Natuurlijk kun je BC"s verkeerde dingen aanleren, amar die van ons was echt 1 of 2x en ze wist het.. Ze was vrijwel direct zindelijk bijv, dat was met die kleine even iets langer.

Gebaren is een uitkomst, maar we vermoeden dat ze ook wat dementerend begint te worden. Zoals ze eerst leerde, lukt nu niet helemaal. Ze slaapt bijv echt enorm vast. Is zoekende wat moelijk is soms. Ook is ze al een paar keer omgevallen, maar het was nog te vroeg voor een echte diagnose en de da vroeg vooral wat wij vonden. Het is voor anderen een moeilijkere hond. Wel lief, maar totaal geen interesse of medewerking van haar kant. Bij de da is ze alleen met mij bezig bijvoorbeeld.
Ons valt wel op dat haar neus veel meer overneemt, je zier haar vooral veel ruiken. Maar verder is ze super. Uit veiligheid dus meer vast, maar verder spelen als een gekkie.

Kwaliteit is belangrijk, vandaar dat het zacht van het tuig van dutch puppy bij m'n moeder me juist comortabel leek.

Er zouden hele goede regels moeten komen op fokken met alle dieren en het liefst ook met mensenkinderen, maar ja..............wie ben ik ;-) Vind het ronduit schandalig dat er nog wordt rondgefokt in de wildeweg waar de asiels en mp vol staan. En mensen hun honden ook nog eens verkopen aan Jan en Alleman. Het kleine hondje hebben we elke week opgezocht toen ze was geboren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:01

Ik betaal geen 500 of 1000 euro voor een hoofdstel.
Onze honden hebben een goede halsband en riem, maar eens per 5 jaar is het gewoon aan vervanging toe.

En de reden waarom mensen goedkope dingen kopen:
Wij leven in een weggooi maatschappij, dus je koopt iets wat niet zo duur is. Na een week ben je er op uitgekeken na een maand is het lelijk en na 3 maanden kapot, en dan kopen ze een nieuwe die ze op dat moment leuk vinden.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:01

superpony schreef:
Haha, ik moest er wel aan wennen. Zo een klein hondje is rap en erg laag. En ik beken dat een klein hondje wel iets meer werk vraagt dan een Border Collie. Natuurlijk kun je BC"s verkeerde dingen aanleren, amar die van ons was echt 1 of 2x en ze wist het.. Ze was vrijwel direct zindelijk bijv, dat was met die kleine even iets langer.

Gebaren is een uitkomst, maar we vermoeden dat ze ook wat dementerend begint te worden. Zoals ze eerst leerde, lukt nu niet helemaal. Ze slaapt bijv echt enorm vast. Is zoekende wat moelijk is soms. Ook is ze al een paar keer omgevallen, maar het was nog te vroeg voor een echte diagnose en de da vroeg vooral wat wij vonden. Het is voor anderen een moeilijkere hond. Wel lief, maar totaal geen interesse of medewerking van haar kant. Bij de da is ze alleen met mij bezig bijvoorbeeld.
Ons valt wel op dat haar neus veel meer overneemt, je zier haar vooral veel ruiken. Maar verder is ze super. Uit veiligheid dus meer vast, maar verder spelen als een gekkie.

Kwaliteit is belangrijk, vandaar dat het zacht van het tuig van dutch puppy bij m'n moeder me juist comortabel leek.

Er zouden hele goede regels moeten komen op fokken met alle dieren en het liefst ook met mensenkinderen, maar ja..............wie ben ik ;-) Vind het ronduit schandalig dat er nog wordt rondgefokt in de wildeweg waar de asiels en mp vol staan. En mensen hun honden ook nog eens verkopen aan Jan en Alleman. Het kleine hondje hebben we elke week opgezocht toen ze was geboren.

Ja precies, die mensen hadden geen privacy meer door mij destijds haha, was daar bijna dagelijks te vinden om naar mijn pup te kijken. :)
Wat is je kleinste voor een ras?
Chi's zijn ook bijzonder slim, de mijne was dan ook makkelijk met opvoeden. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:08

Onze zoon kreeg haar officieel voor zijn 8e verjaardag. Maar uiteraard is het een hondje van het gezin. We lieten wel het hondje gaan zodat ze meer voor hem zou kiezen. Hij moest of mocht, hoe je wil, de honden voeren, heeft van alles geleerd en ze slaapt bij hem op bed. Ze wilde eerst ook echt op tijd naar bed toen hij ouder werd en dan stond ze al te wachten. Nu blijft ze ook meer op :)))

Zij komt uit een gezin en was een ''foutje''. Haar moeder was york*oliebol en haar vader malthezer. Het nest was heel gemengd. Het is echt een heel leuk hondje. Ze is nu 7 en ze is leuk met rennen en spelen. Loopt door weer en wind buiten zonder jasjes etc. Ik mag ook niks voor haar kopen wat ''schattig'' is. Ze had dus deze zomer knal oranje tuigje met lijn. En daarvoor rood met voetballetjes......Tja, dan ben je dus ook aan het kijken naar het uiterlijk. Wel kijken we eerst naar tuigje, het model en dan wat zoonlief voor kleur en of print wil. Snap goed dat een jongen van 15 niet met kantjes en strikjes wil lopen bijv.
Maar model hoe het tuigje zit gaat voor alles. Het oranje tuigje valt alleen erg tegen. Toen was haar vacht ook op zijn langst en nu was ze korter en dat scheelt ook wel wat. Je schuift alles wat op, maar de pasvorm is gewoon niet ggoed.

Zal dus zeker kijken naar die buddy belt.

Nieuwe vragen;

* waarom geven mensen meer geld uit aan materialen en of voeding ( IN VERHOUDING ) van hun paard en of hond, dan voor zichzelf??

* Is het je plicht om alles voor je dieren over te hebben, zelfs ten koste van jezelf en of je gezin??
* Of is basis voor dieren genoeg en gaan mensen VOOR dieren bij luxe en extra's?

*Waarom geven we hondeden euro's uit bij de kliniek als onze beesten wat hebben en vinden we onze eigen hoge ziektenkostenverzekering en eigen premie zo een probleem? (Snap natuurlijk wel wat daar het probleem van is, hoge premies etc.........gaat mij om de verhouding tot onze dieren )

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:34

@HC: Ik ben het met je eens voor wat betreft de rassenkeuze :j .. Dat vind ik kinklare onzin, een rashond.. Waaaarom perse een rashond? Met alle bijbehorende mislukkingen van het ras.. De heupdysplasie labrador, de maagtorsie Deense Dog, de uitpuilende ogen Cocker Spaniel.. En dan kan ik nog een preek afsteken over het fokbeleid met zwakkere dieren, die in de natuur vaak niet eens gedekt worden..
Mode boven functionaliteit.. En dat geldt ook voor paarden.. Maar ook bij materialen, we zien niet meer of het functioneel is en doet waar het voor gemaakt/bedoelt is.

Ik kijk naar functionaliteit bij de materialen die ik gebruik, en wat heeft het dier eraan.. Voor zowel mijn paard als mijn hond.. Wie geeft in godsnaam zoveel geld uit aan een hoofdstel?! Echt bizar.. Het moet functioneel zijn.. Als ik veel buitenrijd, ook in de regen en als ik 's een tussenstop maak, is een hoofdstel van 500 pleuries niet bepaald nodig en functioneel (wanneer wel vraag ik me af, maargoed..)..
Ik kijk ook naar de halsband van mijn hond, wat een rasechte kruising is :D (Pyrenese berghond x Golden retriever).. Ik heb nu een nylon halsband met reflectie besteld, die kan ik wassen, is zacht, mooi breed en voor in de donkere maanden best prettig als er een lichtje op schijnt! :) .. Ik koop bijna nooit leer, of het moet van een zodanige kwaliteit zijn dat het lang mee gaat en het voor de huid vriendelijk is (veel leer vind ik onvriendelijk door het looien of de grove niet goed afgewerkte binnenkant).. Naast de fiets krijgt hij een tuig om, zodat hij niet met zijn nek gaat hangen/trekken.. Of hij rent gewoon los mee. Best functioneel :D ..

Aan de andere kant: geen idee of mijn hond wakker ligt van het feit dat hij straks met een knaloranje halsband rondloopt.. :')

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 03:05

Goed om te horen superpony, die BB zijn echt geniaal als je het mij vraagt. ;)

Wat je vragen betreft, omdat het voor mijn gevoel mijn kind is en daar wil je het beste voor!!
Ik behandel haar wel als hond en ze is goed opgevoed e.d., maar ze wordt ook ontzettend verwend. ;)

Met het aanschaffen van een dier neem je een behoorlijk stuk verantwoordelijkheid en naar mijn mening ben je het je dier verplicht deze na te komen. Dit doen veel mensen te wijnig. Kijk naar Marktplaats..
Ja, ik heb alles voor mijn kleine meid over en zou liever zelf een boterham minder eten dan dat zij honger zou moeten lijden!
Mijn partner zou mij ook niet moeten vragen te kiezen tussen hem en haar.
Ik ben daar héél duidelijk in..
Dat zou hem namelijk geen goede partner maken, aangezien ik een aantal zaken op de eerste plaats heb staan.
Daartoe behoren in de eerste plaats zowel mijn kleine meid, als hij, als mijn moeder én mijn toekomstige honden en kinderen!
Niets dan alleen het beste is goed genoeg voor mijn meisje.

Zonder aarzelen zou ik, zeker financieel, alles voor haar over hebben wat haar gezondheid betreft.
Ze is dan ook verzekerd.

WolinLotte, waarom een rashond mét stamboom en waarom dit verantwoorder is, zeker wat de fok betreft, lees mijn eerdere bericht!
Wat materiaal betreft, natuurlijk staat functionaliteit voorop tezamen met kwaliteit.
Waarom denk je anders dat er continu betere ontwerpen op de markt komen wat betreft materiaal voor zowel hond als paard..
Deze zijn gemaakt op comfort voor het dier en het nog beter knn uitvoeren van het doel waarvoor het gemaakt is.
Dit geldt verder misschien niet voor ieder van ons, maar voor mij is dit wel degelijk héél belangrijk!

Verder is het uiterlijke heel persoonlijk!

Ik vind het na kwaliteit en uiteraard functionaliteit wél heel belangrijk dat het materiaal voor mijn hondje er mooi en exclusief uitziet. Ik geef hier graag meer geld aan uit.

Leer is en blijft het duurzaamst!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 09:33

StefenFrens schreef:
WolinLotte, waarom een rashond mét stamboom en waarom dit verantwoorder is, zeker wat de fok betreft, lees mijn eerdere bericht!

Met alle respect; dat bericht is onzin. Napraterij van kynologische marketing van een geldmachine voor de ´fokkers´.

De hele rashondenfokkerij zou als dierenmishandeling verboden moeten worden.
Zoek het boekje ´Mooi, mooier, mooist´ uitgegeven door het Ministerie van Landbouw maar eens op.
Of de lijst met rasspecifieke erfelijke gebreken gemaakt door de Britse KennelClub, gebaseerd op een breed onderzoek. De percentages genetisch zieke honden zijn misselijkmakend hoog.
Het is één GROTE oplichterij waar heel veel dieren door moedwillig in stad gehouden erfelijke gebreken onder lijden.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:20

Huertecilla schreef:
StefenFrens schreef:

Met alle respect; dat bericht is onzin. Napraterij van kynologische marketing van een geldmachine voor de ´fokkers´.

De hele rashondenfokkerij zou als dierenmishandeling verboden moeten worden.
Zoek het boekje ´Mooi, mooier, mooist´ uitgegeven door het Ministerie van Landbouw maar eens op.
Of de lijst met rasspecifieke erfelijke gebreken gemaakt door de Britse KennelClub, gebaseerd op een breed onderzoek. De percentages genetisch zieke honden zijn misselijkmakend hoog.
Het is één GROTE oplichterij waar heel veel dieren door moedwillig in stad gehouden erfelijke gebreken onder lijden.

Met alle respect, ik heb een eigen mening hierover en ik hoef niets en niemand na te praten. Al zeker geen theorieën van anderen!
Verantwoord een gezonde rashond fokken, met het oog op het terug dringen van al dan niet erfelijke ziektes en gebreken en daarmee verbetering van het ras bewerkstelligen, zonder dat men dit doet uit financieel winstbejag is in mijn ogen de enige ethisch verantwoorde manier waarop men zou mogen fokken met honden! Dit zou een hoop ellende en ongewenste hondjes, welke vervolgens een ellendig leven tegenmoed gaan met alle gevolgen van dien, voorkomen! Hier zou veel strenger op gestuurd moeten worden en iedere kennelclub zowel als de FCI staan hier achter en promoten dit.

Wat verboden zou moeten worden zijn al die mensen die fokken uit winstbejag en die maar lukraak iets op elkaar zetten, zonder dat ze de nodige kennis hebben van de gezondheid en dit op de eerste plaats hebben staan bij het nest dat ze de wereld in zetten.
Wat ook verboden zou moeten worden mijn inziens zijn al die rassen die een ongezond, extreme lichaamsbouw hebben, zoals Bulldoggen.
De natuur maakt zoiets niet, dat heeft de mens gecreëerd omdat deze dat zo "schattig" vindt. Een hond die ontstaan is, zoals hij is, is heel iets anders.
Honden die namelijk slecht kunnen ademen door met opzet te nauw gefokte luchtwegen, niet zelfstandig kunnen bevallen omdat hun heupen te smal gefokt zijn enz. DAT is pas een lijdensweg en dat zal de natuur nooit zo bedoeld hebben..
Met alle respect Huertecilla, maar je begint hier over lijden, terwijl je het doodgewoon vindt dat je een pup fokt die je vervolgens laat inslapen vanwege een te lange keelklep.. In principe gebeurd dit zelfs bewust, wat ik het ergste vind, omdat je net als ik weet dat deze problemen zich bij dergelijke rassen voordoen vanwege de korte snuiten en daarmee nauwe luchtwegen die ze hebben.
Het meest misselijk makende vind ik dan ook nog dat voorstanders van deze rassen zich altijd beginnen te verdedigen en de boel goed proberen te praten door te zeggen dat ze "meer snuit" e.d. proberen te fokken, terwijl daar in de praktijk nauwelijks iets van te merken is.

Wat de BKC met de door jou aangegeven lijst wil bewerkstelligen is dat erkende en verantwoorde fokkers deze gebreken weten zich er bewust van zijn en deze dan bewust door een juist fokbeleid kunnen terugdringen.

Genetische ziekten worden juist in stand gehouden en de percentages zijn zo hoog, door al die figuren die "zomaar" wat fokken, zonder de nodig kennis van de gezondheid van het ras.
Dit komt dan ook het best in de buurt van het door jou aangegeven moedwillig in stand houden van erfelijke gebreken.
Een verantwoorde fokker welke hier de nodige kennis van bezit en uit liefde voor het ras fokt, zal ten alle tijden dit willen verbeteren en zeker erfelijke gebreken willen terugdringen, door verantwoord te fokken!
"Oplichterij" waar jij over spreekt is hier dan ook absoluut niet aan de orde en ik zou je de tip willen geven je dan toch, met alle respect, beter te informeren.
Vrijheid van meningsuiting uiteraard! ;) Mensen kunnen een andere mening bedeeld zijn. Als men weet waar men over spreekt, vind ik het niet erg als mensen mij aanspreken op mijn visie en mening. Echter er zijn gewoon bepaalde feiten waar in mijn ogen niet over gediscussieerd hoeft te worden.

Oplichterij is uiteindelijk de fokkerij welke ontstaat uit winstbejag en onverantwoord gebeurd!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:50

@StefenFrens: AMEN!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 17:25

StefenFrens schreef:
Oplichterij is uiteindelijk de fokkerij welke ontstaat uit winstbejag en onverantwoord gebeurd!

Op het moment blijkt uit de onderzoeken dat meer dan de helft van de rashonden een erfelijk gezondheidsgebrek heeft.
Sommige rassen zelfs 100%
De regel is veel geld verdienen met genetisch vastgelegd lijden.
Zelfs voor bonafide, goedbedoelende, fokkers is het bij de meeste rassen vrijwel onmogelijk geworden om gezonde honden te fokken omdat de defecten breed in de populatie verankerd zijn.

Het trieste is dat dit begin tachtiger jaren al zorgwekkend was. Zó zorgwekkend dat het Min.v.Landbouw geld uit trok voor een wetenschappelijk verantwoorde publicatie.
Deze is door de kynologie genegeerd en het probleem onverminderd groter gefokt.
´Triest´ omdat tóen nog de mogelijkheid bestond om binnen de populaties de problemen te beheersen. Dat is nu bij de meeste rassen een gepasseerd station.
Verbod of inkruisen van ´vuilnisbakken´ is nu de enige oplossing om een hoog percentage gezonde honden te krijgen.
Maar ja, dat is minderwaardig :? 8)7

Vrij recent zijn er twee reportages door actiualiteiten-rubrieken over uitgezonden.
Exact als 30 jaar geleden. Alleen hoge prijzen voor hogere %s enstiger kneuzen.

Dan is een ´te dure´ of ´onnodig´ tijdrovend gemaakt halsband maar een erg onschuldige zaak die geen dier kwaad doet :)*

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 00:06

Huertecilla,

In de praktijk echter blijkt dat verantwoorde erkende fokkers wel degelijk over het algemeen gezonde honden weten te fokken. Dus zo "zwart" als jij het omschrijft, is het gelukkig echt niet.

Het klopt wel dat er meer erfelijke "welvaarts" gebreken ontstaan zijn de laatste jaren en dat dergelijke ook tot op zekere hoogte hebben toegenomen binnen de (ras)honden populatie in Nederland en buitenland.
Ik ben er van overtuigd en met mij gelukkig het gros, dat alleen wanneer men hier selectief en dus verantwoord op stuurt wat de fok betreft, met zuivere lijnen, zodat men WEET wat men fokt ipv gokt ;) , men dit kan terugdringen!

Door middel van "frisse lijnen" te gebruiken, honden te testen op erfelijke gebreken en exemplaren uitsluiten van de fok, welke een gebrek vertonen wordt dit bewerkstelligd.

Nogmaals, een goede fokker heeft dit juist als doel, het ras verbeteren. Uit liefde. Bij deze speelt geld geen rol!
Je hebt er altijd miskleunen tussen, maar die heb je overal en dit komt nogmaals ook doordat er veel te weinig controle op heerst! Iedereen kan maar in de rondte fokken als hij/zij wilt..
Gelukkig hebben de rasverenigingen en overkoepelde organen bepaalde duidelijke strenge regels wat een en ander wel weet te beteugelen tot op zekere hoogte. Op die manier hebben mensen de keus te kiezen voor een goede verantwoorde fokker, hier onderzoek naar te doen voor zichzelf en dus een gezonde pup te kunnen kopen, waarmee de gezondheid van een ras ook gesteund wordt!
Fraude plegen wordt zo ook een stuk moeilijker..

Door kruisingen in te kruisen met een ras weet je totaal niet meer wát je fokt, want je hebt nergens meer controle over. Je weet dus niet of je iets verbeterd of verslechterd, wat mij een zeer slechte zaak lijkt.
Ik ben hier dan ook zeker weten zwaar op tegen. Het is onverstandig en onlogisch en heeft verder niets te maken met snobisme en het te min vinden van een kruisinghond.

Halsbanden staan hier totaal los van.............

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:32

Ehm, ik dacht dat dit topic over kwaliteitstuigage ging :7

Het is nu een beetje aan het doodbloeden (nou ja is meer een slachtaderlijke bloeding) met allerlei off topic gepraat. Zonde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:09

Valt wel mee dat doodbloeden. Ten eerste gaat dat in een normaal gesprek ook zo dat mensen diverse argumenten aanbrengen en hun mening onderbouwen.

Het gaat erom, kiest men voor kwaliteit voor de hond of niet? En zo niet, waarom dan wel voor zijn/haar paard in veel gevallen. ( niet alle )

In die discussie komt naar boven waarom mensen dus wel kiezen voor kwaliteit en waarom niet. Maar ook of dat ras afhankelijk is en er meer zaken afhangen van de keus zoals werkhond, sporthond etc....

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:26

Je hebt gelijk, ik ben in de war met een ander topic, van hc dat specifiek ging over het luxe, high end tuig. Excusez moi. ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:03

De kwaliteit van leder, stikwerk en sluitingen verschilt nogal. Stug leder dat als papier rimpelt als het nat wordt en een dun stikseltje kun je niet vergelijken met een betere kwaliteit leder wat wel soepel is, niet direct gaat rimpelen als het nat wordt en ook nog eens dubbel handgestikt is met degelijke kwaliteit sluitingen. De prijs is er echter ook naar. Wil men een leuke halsband voor de hond maar om de 2 jaar een andere dan is een goedkope halsband misschien het beste. Wil niet zeggen dat het voor de huid en vacht ook prima is.

Persoonlijk heb ik liever een degelijke kwaliteit zacht leder, met goed stikwerk. Zeker als een dier gevoelig is op de huid of een dunne huid/vacht heeft. Of het nou voor het paard is of voor de hond. Ik wil dat het dier niet door het leder geïrriteerd wordt. Leder moet soepel, sterk en zacht zijn. Stikwerk moet stevig, dubbel en degelijk zijn, sluitingen moeten veilig en degelijk zijn. Er zijn best merken in europa die voldoen, maar dat heeft ook een kostenplaatje.

Voor mijn griekse zwerfhondje heb ik een redelijk bedrag neergeteld om haar naar NL te krijgen, en het is beslist geen rashond (zie profiel). Zij kreeg een goede kwaliteit halsband van yak-leder, zacht en stevig maar ook zeer buigzaam, zodat het bij een magere hond (wat ze toen was) niet zou snijden in de hals. Van deze halsband heeft op de plek waar de gesp zit helaas het stikwerk het nu, na 6 jaar, begeven. Ik kan het wel opnieuw laten stikken maar aangezien er destijds enkele gaatjes bij in gemaakt zijn, en deze gaatjes dus dicht op elkaar zitten, heeft het leder er ook onder geleden (en zelfs kwaliteitsleder begeeft het dan in de vorm van rimpeligheid rondom de gaatjes).

Een nieuwe halsband is reeds besteld, wederom van een goede kwaliteit zeer zacht leder. En....voor een zwaar verwaarloosde hond die recent door een kennis is geadopteerd, is door mij een dergelijke halsband cadeau gedaan. Gewoon omdat het dier het verdient na veel ellende en omdat ik het leuk vond om iets te kunnen doen voor het dier en de nieuwe eigenaar.
Of er nou wel of geen merk aan verbonden is, of het nou een rashond/paard is of een verwaarloosd dier zonder stamboom, ik vind kwaliteit belangrijk voor het draagcomfort van het dier. Liever betalen dan het dier zich oncomfortabel moeten laten voelen.

En HC, er is wel een degelijk kwaliteitsmerk in europa mbt hondentuig (ook voor paarden): http://www.hunter.de/index7e2b.html?sit ... c=produkte (rendierleder). Ook Karlie heeft enkele zeer mooie degelijke halsbanden en lijnen (yakleder). En zo zullen er vast meer merken zijn.

Linkje bijgevoegd van Kieffer: http://www.tierschmuck.com/index.php?op ... 37:kieffer

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:47

http://p-ts.de/

http://www.milanleder.de/Hund_Halsband_1.php

http://www.dogs-inn.de/shop4/Hundehalsb ... nd-Empire/

http://www.casally.de/Hundehalsbaender- ... nder-Leder en
http://www.casally.de/designer-hundehal ... lusiv.html (maar ruim 220 euro voor een halsbandje):+

http://www.leder-geissler.de/halsband.html (individuele wensen mbt hondentuig)

http://www.paardendrogist.nl/product/55 ... 208/37231/

Gewoon even googlen op "exclusiv hunde halsband" en je kunt het lijstje nog langer maken. ;) (of moet het percé een merk van zadelmakers zijn?)
Laatst bijgewerkt door Bravura op 21-12-12 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:53

Bravura, zie eerder genoemde merken in een van mijn oudere berichten, voor exclusieve kwaliteits halsbanden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:01

StefenFrens schreef:
Bravura, zie eerder genoemde merken in een van mijn oudere berichten, voor exclusieve kwaliteits halsbanden.

Ja, dat ziet er ook goed uit, maar van sommige dingen moet je wel houden. :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:24

@ Bravura, zulke spullen maak ik dus lekker zelf, haha! Heb professioneel zadelmakersgereedschap en gebruik A kwaliteit tuigleder, en RVS of koper beslag. Zo heb ik dus altijd iets unieks, wat ook nog eens een leven lang meegaat. mocht er onverhoopt wel iets stukgaan kan ik het dus ook zelf repareren, ideaal.
Ook leuk vind ik dat het maatwerk is, dus geen veel te lange uiteindjes van riempjes of van die 'net niet die maat' problemen.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:46

Mijn paard heeft gewoon een hoofdstel van €50 en mijn hond een halsbandje van €5, ze is nu ook eenmaal 10x kleiner, moet wat in verhouding blijven hé :D Maar verder, moet iedereen zelf maar weten hoeveel ze hier willen aan uit geven. Hond gaat zich hier heus niets van aantrekken (evenmin als een paard)