hond bijt jonge pup dood, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:02

Sancha schreef:
seresta schreef:
waarschuwen of niet is niet interessant, wel dat weer een steffert het nodig vind om iemand dood te bijten!
een willekeurig ander ras zie je dat niet zo snel doe. en gebeurt dat wel is het incidenteel maar in de media kom ik die berichten nooit tegen.
goed zeg dat je zus heeft geprobeert om in te grijpen helaas is dat zinloos ivm met de kaakklem. maar je probeert wel eens wat.

Ach die kaakklem bestaat helemaal niet.

Jij moet je feiten ff beter onderbouwen, want er zijn nog altijd andere rassen die hoger op de 'bijtincidentenlijst' staan. :+

Natuurlijk :') ik ga al raden welke hond. Uitslag is niet zo eerlijk, retrievers zijn er namelijk ook 300 miljoen van. :+ Maargoed, is weer een andere discussie.

Weet je wat mij opvalt, dat mensen in de verdediging gaan voor de stafford en niet meer objectoef kunnen zijn. Neem een hond zoals hij is en accepteer hun karakter maar doe er dan ook wat mee. Ga het niet afschuiven op signalen die zogenaamd niet worden gezien en/of herkend...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:02

mijn zusje heeft het incident echt 100 keer in haar hoofd herleeft om te kijken of ze het aan zou hebben moeten zien komen en kon echt niks terughalen van een waarschuwing maar zegt ook dat ze de hond niet kent dus misschien wel iets aan houding oid over het hoofd heeft gezien..

@Sassy de pup heeft geen kik gegeven. Die is direct 'out' gegaan en ik hoop dat ze daarbij ook geen pijn heeft gehad. ..

@ Willawander; de DA die de pup heeft behandeld had een andere mening, maar bij beide kan ik die hond dus niet meer vertrouwen. Of het nu de opvoeding die de hond verkeerd heeft gemaakt, de omstandigheden die de hond niet aankan of de hond zelf, het komt toch op hetzelfde neer naar mijn idee...

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:04

Een paard waarschuwt echt niet altijd, net zo min als dat een hond dat niet altijd doet.

One_Love

Re: hond bijt jonge pup dood, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:05

Seresta: Neem even een seresta wordt je wat rustiger van en wat is een steffert?

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:06

Jeutje mina wat wordt hier een hoop onzin verkocht zeg.. Daar moet ik op mijn werk niet mee aankomen.
(hondenpension, hydrotherapeutisch zwembad voor honden met trauma en gedragsterapheut)

Okey, mijn visie als je die wilt weten ts?
Je hebt een paar feiten:
Het is een hond gefokt voor vechten / bewaken. Maar daar zijn wel meer rassen van, zou lekker zijn als die
geen van allen te vertrouwen waren.
Zo'n hond is dus goed te vertrouwen MITS deze een goede opvoeding heeft genoten en daar gecorigeerd is waar
nodig.(In zo verre, want dat is de eerste regel, vertrouw een dier Nooit). Dan kan ook een stafford PRIMA als huishond
dienen ook met kinderen.
Je kunt elk ras maken of breken, net hoe je het opvoed. En elke hond heeft een andere aanpak nodig, niets is over 1 kam te scheren.

Dat hij lang vast hield is niet raar of gek, deze honden hebben een (in de volksmond genoemd) Kaakslot. Wat wil zeggen
dat bij een bijt de kaak 'op slot' schiet voor bepaalde tijd. Zoals de meeste kortsnuitige en stompsnuitige honden.
De hond heeft geen bewustzijn van dit slot in dermate dat hij deze als een wapen beschouwd. Het is de bouw van de hond die ervoor zorgt dat tijdens een conflict of ook tijdens spel de kaak op slot schiet. Belangrijk is om te weten dat deze slot ontstaat door trekken van de "prooi" of het speeltje. (De reden dat men eigenlijk niet aangeraden wordt om trekspelletjes met deze honden te doen met een oude lap of dergelijke)Als een honden ras met een kaakslot probleem in conflict komt met een andere hond zal de tegenpartij proberen zich weg te rukken uit de bek. Dit is het moment waarop juist de ergste verwondingen ontstaan. Indien mogelijk is moet men er eigenlijk voor zorgen dat de tegenpartij zich niet losrukt. Ook, en dit is meer om het conflict snel te stoppen, dat de andere partij niet terugbijt (of als het een mens betreft, terug slaat dan wel schopt) omdat dit de woede van de hond alleen maar aanwakkert. Dit is moeilijk daar het natuurlijk in de aard ligt om zichzelf te verdedigen, en honden doen dit nou eenmaal door middel van terugbijten.

Dat een hond een pup nooit iets aan doet klopt ook niet. Dit geld in jou geval niet, maar voor de onwetenden onder ons:
Haal je een nieuwe pup in huis, ga er dan niet direct vanuit dat het in jou roedel past. De pup zal zich aanmoeten passen
aan de hoogst geplaatste hond. Is de pup enorm brutaal, dan bestaat de kans dat de alfa dit niet en misschien wel nooit
zal accepteren. Nogmaals, dat geld hier niet, de pup was (wat ik uit jou verhalen opmaak) niet brutaal.

Dat een hond nooit bijt zonder waarschuwing is ook niet waar. Wij hebben zelf een tijdje een eigenfok Rottweiler terug in
pension genomen, omdat wij van de baasjes te horen kregen dat ze al 2x had gebeten zonder waarschuwing. Leek ons
onwaarschijnlijk dus kwam bij ons.
Het ging goed, tot ze dus inderdaad zonder waarschuwen mijn bazin pakte. Geen grommetje en geen houdingsverandering te
bekennen. Niet een de 'gloed' in de ogen. Deze hond is ingeslapen en er is sectie op verricht, wat bleek: Tumor in de hersenen.
Dus ook dat kan.

Fijn, genoeg informatie terug naar jullie.
Allereerst sterkte voor jou en je zus, wat zullen jullie je rot geschrokken zijn zeg!
Heeft je zus verstand van honden en weet je zeker dat hier geen uitlokkend gedrag van de pup vanuit is gegaan en of de
stafford heeft gewaarschuwd?
Mocht ze dit met een volle JA beantwoorden, dan hebben ze 2 opties: Buitenshuis met snuitje of inslapen.
Mocht ze dit niet zeker weten, dan ben ik van mening dat het de context is die het verhaal maakt. Hier kan dan niemand
een antwoord op geven, het hoeft dan geen valsigheid te zijn. Voorzichtigheid blijft wel geboden.

Hopelijk kun je hier iets mee, ik heb niet alles erin staan aangezien het nu al een lap text is. Als je meer wilt weten mag je altijd
vragen of pben. Sterkte
Laatst bijgewerkt door NoaSky op 21-07-11 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:07

Ik denk dat ik vrij objectief ben? Ik roep nergens dat de Staff onschuldig is, maar wel dat niemand in dit topic bij het incident was, en dus maar roept dat het 'weer een steffert is' en dat ze allemaal vals zijn en wat voor onzin nog meer.
Mogelijk heeft de hond een kronkel, maar dat denk ik niet. Als de signalen door de mens gemist zijn is het niet de schuld van de hond, maar had de mens beter moeten opletten.

Staffs zijn over het algemeen geen hondsociale honden en daar dien je rekening mee te houden. En dat is hier niet gebeurd en dan gebeuren er ongelukken.

En btw, er lopen anders ook verschrikkelijk veel Staffs en Pits rond, wellicht net zo veel als de Retrievers.

@NoaSky: kaakslot bestaat niet! Dat is een fabel vanuit de vechthondenwereld, en dat is niets anders dan erin getraint.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 21-07-11 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

griebels schreef:
geerke schreef:
Hoe die staff zich gevoeld heeft?
Die komt kwispelend zijn bench uit en bijt zonder enig teken of waarschuwing een pup dood.
Of hij met het aan hebben gezien voor een konijn of iets anders?

Geen enkele hond bijt zonder aanleiding of waarschuwing.
Of de beet terecht is, laat ik dan even in het midden...
Misschien ben je (een beetje) ouder dan mij, maar je kennis is in elk geval niet toereikend ;)

ik heb zelf meegemaakt dat een rottweiler mij vol in het gezicht beet...die heeft niet gegromd.
Er zijn bepaalde hondenkarakters die geen waarschuwing geven...
Mijn kennis is misschien niet toereikend maar mijn ervaring met honden wel.

rocymax

Ik snap niet waarom de mensen met een stafford of een soortgelijke hond zich zo aangevallen voelen. Het feit ligt dat een volwassen hond een pupje heeft doodgebeten op een verschrikkelijke manier en dat zusje daar ooggetuige van is geweest.
Ik denk dat TS er goed aan doet om de hond van haar erf te weren.çEn daarbij maakt het niet uit wat voor soort hond het is.
Ik ben blij dat je zusje een nieuwe pup krijgt , ik hoop dat ze een beetje over de schrik en verdriet heen is. :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:09

Paarden en honden waarschuwen altijd, alleen mensen (willen?) zien dat niet.
En Seresta, jouw buurt zegt niks over de rest van de wereld.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:09

Sancha schreef:
Jawel. Net zoals een paard altijd waarschuwt voor een beet of trap.

Nou dan ken jij mijn paard nog niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:10

Lynn_x schreef:
Sancha schreef:

tja...wat een onzin...

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:10

Ik ben trouwens geheel objectief hierin, heb geen Stafford en ook niks wat er op lijkt.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:11

geerke schreef:
ik heb zelf meegemaakt dat een rottweiler mij vol in het gezicht beet...die heeft niet gegromd.

Dit is niet rasgebonden. Geloof me, mijn rottweiler zou je een schatje vinden!

mltex

Geen enkele volwassen hond hoort een pup aan te vallen/verwonden. Nooit, wel of geen waarschuwing vooraf.
Ook ongeacht ras.
Hoop toch echt dat dat beest gaat hemelen en niet meer schade kan aanrichten.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:11

NoaSky schreef:
Heeft je zus verstand van honden en weet je zeker dat hier geen uitlokkend gedrag van de pup vanuit is gegaan en of de
stafford heeft gewaarschuwd?
Mocht ze dit met een volle JA beantwoorden, dan hebben ze 2 opties: Buitenshuis met snuitje of inslapen.
Mocht ze dit niet zeker weten, dan ben ik van mening dat het de context is die het verhaal maakt. Hier kan dan niemand
een antwoord op geven, het hoeft dan geen valsigheid te zijn. Voorzichtigheid blijft wel geboden.

Hopelijk kun je hier iets mee, ik heb niet alles erin staan aangezien het nu al een lap text is. Als je meer wilt weten mag je altijd
vragen of pben. Sterkte

Wij hebben ons leven lang al honden en kan erg goed met ze. En wanneer heb je verstand van honden? Ze is met meerdere naar de hondenclub geweest, is gek met alle honden waar ik haar mee zie (ook de 2 van ons). Naar mijn idee is het iemand die meer verstand heeft van honden dan vele die ik ken.
De pup heeft zeker niks gedaan om het uit te lokken, dat weet ik wel absoluut zeker!

Thirty

geerke schreef:

oh, want grommen is de enige waarschuwing die ze geven?!?!

RIGHT :')

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:12

Lynn_x schreef:

Dat hoeft ook niet om te weten dat hij wel signalen af geeft. Hoeft maar een oorbeweging te zijn.

Hhilde

Sancha schreef:
oh, want grommen is de enige waarschuwing die ze geven?!?!

RIGHT :')

Idd :')

Thirty

Lynn_x schreef:
Sancha schreef:

Er is altijd iets. Orenspel, spieren spannen.

Je kan je dier lezen of niet ;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:13

geerke schreef:

Grommen is niet de enige waarschuwing die ze kunnen geven.
Hoofd anders houden, ogen, likken, grommen, tanden laten zien, houding, etc etc...

Een hond geeft ALTIJD een waarschuwing...
Wordt alleen niet altijd herkent!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:13

Helaas kan die waarschuwing in een fractie van een seconde gegeven worden en dus te laat... vind dat dus geen excuus!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:14

Lynn_x schreef:
Sancha schreef:

Of jij kent je paard niet zo goed als dat je dacht ;)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:14

Sancha schreef:
Er is altijd iets. Orenspel, spieren spannen.

Je kan je dier lezen of niet ;)

ik denk dat onbewust dat soort kleine dingen maakte dat ik deze hond al niet vertrouwde. De eigenaren vonden het onzin, want hij doet nooit wat maar ik luister voortaan nog beter naar mijn gevoel..

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:15

suuzepuus schreef:
Helaas kan die waarschuwing in een fractie van een seconde gegeven worden en dus te laat... vind dat dus geen excuus!!

Sinds wanneer moeten dieren ook al weer een excuus hebben voor hun gedrag :')

griebels

Re: hond bijt jonge pup dood, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:16

mensen krijgen dat ook, vandaar rechtzaken ;)