Leuk zo'n tranentrekkend filmpje (het laatste filmpje). Maar natuurlijk niet van toepassing op hoe Morgan is (op)gevangen. Daar zijn weer hele andere filmpjes van.
Mindim schreef:Dat is een brief waar ze zich zelf een veer in de reet steken om het even oneerbiedig te zeggen.
Adverteren hoefde niet hoor, er stond genoeg in de krant over Morgan zonder advertenties, zoals ze zelf al zeggen de soap Morgan.
Is dat de schuld van het Dolfinarium? Weet ik niet.
Mindim schreef:Blood in the water is geschreven door een man, Tim Zimmerman, er zijn oa interviews in te lezen met een ex werkneemster.
Ja, Tim Zimmermann, zijn stukken zijn volledig gebaseerd op de interviews met die ex werkneemster en doorspekt met vele zielige plaatjes.
Je moet orka's en dolfijnen in het wild eens gaan bekijken. Die zitten soms ook volledig onder de krassen door wild spel. Maar die plaatjes worden dan weer niet getoond in vergelijking met zo'n Loro Parque plaatje.
Mindim schreef:Dolfinarium schreef:De Staatssecretaris heeft besloten dat Morgan kan verhuizen naar een adoptiefamilie op de Canarische Eilanden. In het belang van Morgan is een verhuizing naar soortgenoten de belangrijkste stap in haar jonge leven. Net als jullie had ook het Dolfinarium niets liever gewild dan Morgan terug te laten keren in de natuur. Na wetenschappelijk onderzoek zijn wij van mening dat dit moord op termijn betekent.
Wanneer is dat wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd, nog steeds gebaseerd op de onderzoekers die eind 2010 zonder morgan te hebben gezien hun mening hebben gegeven?
Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd. De 7 onafhankelijke experts die op basis van feiten, zonder Morgan te hebben gezien (was imo ook niet nodig in dit geval), maar ook een aantal geluids-orka wetenschappers.
En de situatie is nog steeds niet wezenlijk veranderd, dus nieuw onderzoek over Morgans kansen lijkt mij ook overbodig.
Mindim schreef:Citaat:
Opvallend is dat 95% van onze gasten vindt dat wij in de toekomst opnieuw een orka moeten opvangen als deze strandt op de Nederlandse kust.
Wat ik vreemd vind dat wanneer het ´onwetende´ publiek in het voordeel van het dolfinarium denkt er belang aan wordt gehangen. En wanneer men het niet eens is met de visie van het dolfinarium ze als onwetende types worden afgeschilderd en vooral ongefundeerd.
Ik weet niet of hier belang aan wordt gehangen. Er wordt gemeld dat 95% van de gasten van het Dolfinarium vindt dat een volgende orka ook moet worden opgevangen. En dat dit opvallend is. Het Dolfinarium schildert in mijn ogen niet de orka coalitie af als onwetend. Wel zeggen ze dat ze het niet eens zijn met de Orka Coalitie en ook andere resultaten uit wetenschappelijk onderzoek halen.
Mindim schreef:Citaat:
De toon van de post werd hard en op z’n zachtst gezegd onvriendelijk. Het was voor ons een eerste signaal dat er mensen zijn met andere, soms extreme, ideeën over het houden van dieren. Vele negatieve reacties op de redding van Morgan waren gebaseerd op een antipathie tegen dierentuinen in zijn algemeen. Al ontbrak het bij de briefschrijvers inhoudelijk duidelijk aan kennis van de feiten, wij hebben ons best gedaan om alle e-mails van een goed en onderbouwd antwoord te voorzien.
En omdat petities in het engels zijn geweest en niet in het nederlands heeft maar een klein deel van de nederlanders gereageerd? Ik antwoord petities ook meestal in het engels, vooral wanneer het om zaken gaat waar het niet alleen nederlandse meningen betreft.
Wat eerst een soap wordt genoemd is opeens het delen van Morgan met het Nederlandse publiek, want want het dolfinarium heeft gedaan is een wonder?
Ik weet dat je bij de meeste petities (ik vul ze ook wel eens in) zowel een plaats als land moet/kunt invullen bij het tekenen. De ontvanger krijgt deze landen ook te zien. Ik ga er dus vanuit dat het Dolfinarium hier ook naar gekeken heeft en zo aan deze getallen komt.
Het Dolfinarium noemt het Morganverhaal zelf geen soap. Dat doet de pers. Het Dolfinarium heeft een educatieve doelstelling/functie. Ze zouden wel een slechte educatieve instelling hebben als ze hun kennis over Morgan niet zouden delen. En hoe kan dat beter dan Morgan te laten zien? Ik ga er daarnaast vanuit dat het Dolfinarium heeft besloten Morgan aan het publiek te tonen, nadat duidelijk was, dat zij dit geestelijk aan kon.
Mindim schreef:Het opknappen vind de orka coalitie niet erg, maar het overplaatsen naar een marine park en het besluit om haar nooit meer terug te laten keren. Dat vind de orka coalitie mishandeling, niet het opknappen van Morgan.
De aangifte van mishandeling gaat nochtans niet over de verplaatsing (ook niet over het opknappen trouwens), maar over het verblijf waar ze nu zit en de geestelijke/lichamelijke gevolgen voor Morgan van dit verblijf.
Mag ik trouwens ook nog even zeggen dat niemand van ons (en daarmee bedoel ik iedereen die niet in het Dolfinarium werkt) wéét wat er buiten het bezoekuur met Morgan gebeurd. Er zijn geen berichten naar buiten gebracht dat Morgan heen en weer naar de dolfijnenbassins is geweest, maar misschien is dit al lang gebeurd. Dat is voor ons pure speculatie.
Mindim schreef:Assie, je noemt ook dat je de vergelijking met bruinvissen en dergelijke niet snapt, snap ik ook niet, maar het dolfinarium schijnbaar wel?
Citaat:
•Wat doen we als er nog eens een zieke orka aanspoelt? Gaan jullie ervoor zorgen?
•In een volgend geval, wie zou de verantwoordelijkheid moeten nemen om een dier in nood op de Waddenzee te euthanaseren? Geldt dat ook voor zeehonden? Voor bruinvissen?
Ik lees hier iets anders in. Ik lees hier in dat het Dolfinarium zich afvraagt OF er eenzelfde lijn moet worden getrokken voor zeehonden, bruinvissen en orka's. Maar goed, dat is maar net wat je er in leest natuurlijk.
Daarnaast wil ik nog even duidelijk maken wat ik met mijn vergelijkingen bedoelde; ik doelde met name op de vergelijkingen tussen de dieren voor wat betreft kansen op succesvolle uitzet. Met een succesvolle uitzet bedoelde ik dan een dier dat op normale leven, zonder menselijke hulp kan overleven in de natuur EN zich voortplant (daarvoor zijn we tenslotte op deze aarde
).
Mindim schreef:Tja, wat moet je daar nu van zeggen, ik vind het een kinderachtige en zielige reactie van mensen die vooral het plezier van de mens niet willen bederven.
Orka's die aanspoelen, moet je in laten slapen, want een toekomst in een zwembad om kunstjes te doen om je uit je misere te houden om als fokdier te dienen is in mijn ogen orka onwaardig. Hadden ze het beste voor het dier en de toekomst gewild en hadden ze dat gedaan. Het zegt mij genoeg over de instelling van het dolfinarium. Leven is niet altijd te prefereren boven de dood.
Misschien doet het Dolfinarium dat ook wel met een volgende orka. Feit is dat er toen wel besloten is om de orka te redden. Waarschijnlijk met de gedachte dat ze het niet eens zou overleven. Dat ze het wél heeft overleefd kun je mijns inziens wel een wonder noemen. En ja, dan zit je dus met een orka. Wat je nu zou doen kan dan weer heel anders zijn.
Mindim schreef:Verder zijn de gevens van het dolfinarium over hun bezoekers zeker ook zelfgegenereerd?
Sorry, ik weet niet op welke cijfers je nu doelt.
Mindim schreef:Daarom ben je als mens die hem opvangt verantwoordelijk om de beste keuze voor het dier te maken in het belang van zijn/ haar toekomst. Een ree die niet terug kan in het wild wordt toch ook ingeslapen, waarom is dit volgens jou anders?
Dat vind ik een goede vraag. Laat ik vooropstellen dat ik het liefst de ree ook niet inslaap; bij een pijnvrij leven. Ik vind het anders, maar ik ga er even over nadenken waarom ik dat anders vind. 
Mindim schreef:assie schreef:Los daarvan is zo'n 95% van de (Nederlandse) bevolking het er absoluut niet mee eens om een volgende orka NIET te redden en zijn ze zelfs zwaar verontwaardigd als je de 'in laten slapen-optie' suggereert.
Moet je even de brief beter lezen waar je mee komt, want het is 95% van de dolfinarium bezoekers en niet 95% van de nederlandse bevolking.
Klopt, ik maakte een denkfout en ging er even vanuit dat dolfinariumbezoekers representatief zijn voor de Nederlandse bevolking. Dat is niet zo. Het lijkt me trouwens wel interessant om dit uit te zoeken.
kimmie261 schreef:wat ik tot nog toe heb gelezen is dat er minimaal 20.000 bezoekers meer zijn gekomen door morgan,even een simpele rekensom houdend op een gemiddelde prijs van 23 euro per bezoeker ,rekend als snel uit dat er minimaal 460.000 euro verdiend is aan morgan,een 2 jarige orka,die nu al 14 maanden verblijft in een badje ter grootte van een kwart rijbak...
Reken je dan ook uit hoeveel het kost om die orka daar te onderhouden? Dierenartskosten, onderzoekskosten, bassin-onderhoud, bemensing, 35 kg A-kwaliteit vis per dag etc.
Los daarvan ben ik heel benieuwd waar jij leest dat het Dolfinarium minimaal 20.000 bezoekers heeft gekregen dankzij Morgan.