Belangrijk update;
Namens de eigenaresse en Beans en yvette_alert waar ik achter de schermen contact mee heb gehad heb ik toestemming gekregen om de volgende update te plaatsen;
Eerder in dit topic gaf ik de volgende URL al als tip niet wetende dat ze hier al mee bezig waren en
yvette_alert eigenaresse was van de speurhonden en al actief bezig waren met zoeken;
http://www.alerthondentraining.nl/index ... &Itemid=10
yvette_alert schreef:je mag van mij en niek dit plaatsen:
Ik ben hier al enige tijd bij betrokken en werk altijd samen met een paragnost.
Wij (Cobie de paragnost en ik) zijn beide van mening dat een drijfjacht naar de hond meer kwaad doet als goed. A) zal dit de speurhonden erg storen in hun werk. Mijn honden zijn zaterdag 10 uur wezen zoeken dat houden ze niet vol als er veel verstoringen zijn in t gebied. Kaylee kan dit nog wel aan maar de 2 jongere honden niet. Er is bijna niemand die zo lang met zijn honden kan zoeken dat vergt een speciale manier van speuren en.. niet te veel verstoringen, als honden constant intensief moeten ruiken is dit spoor van hond 1 of van hond 2 kost het ze vele malen meer energie.
Bij een grote zoekactie dan zet ik de honden de dagen er na niet in omdat dit dan vaak te weinig zinvol is.
Daarnaast hadden we zondag een mooi spoor en de hond op een gegeven moment in het vizier. Toch is ze door div. omstandigheden er toch tussen door geglipt. Er liep op dat moment nog een golden waardoor mensen achter de verkeerde hond aan ging, de communicatie verliep niet goed genoeg omdanks de portofoons. En we moesten een keuze maken welk gebied sluiten we in. Die keuze heb ik gemaakt en blijkbaar heb ik de vanuit de hond gezien meest logische maar wel de verkeerde keuze gemaakt. De hond was echter nog rad genoeg om hem te smeren. Waarna we haar niet meer voor het donker konden vinden. In het donker had Kaylee nog een goed spoor wat verstoord werd door de auto van Niek, die in de windbaan werd geparkeerd en die ook sterk ruikt naar Beans. Kaylee draaide om en rende als een gek terug en dook in de auto van Niek. Dat zijn dingen die jammer zijn maar erbij horen. Ik kan niet verwachten dat iedereen aan dit soort dingen denkt. Ik wil hier mee duidelijk maken hoe dun soms de scheiding is tussen succes en geen succes op dat moment.
Ik heb ook contact met een dierenarts die een verdovingsgeweer heeft. Een jager mag hier niet mee schieten, dat was een vraag van iemand in dit topic.
Ook heb ik een vangkooi die groot genoeg is.
Bij alles wat we doen moet de overweging zijn kan het effectief zijn en kan het ook verkeerd uitpakken. Ik heb Niek afgeraden om een grootscheepse zoekactie te doen om verschillende redenen. Ik denk dat je beans uit het gebied jaagt, de speurhonden kunnen dan een paar dagen niet goed ingezet kunnen worden en dan kom ik dus niet. Bovendien als ze verder duitsland in trekt wordt het moeilijker om haar te vinden.
Daarnaast zijn er behoorlijke risico's voor het wild bij grootschalige zoekacties. Het stikt er van de reeen en dus lopen de verkeersdeelnemers een verhoogd risico op overstekende reeen. Dit soort zoekacties mogen in nederland absoluut niet. De boete is 160 euro pp wegens verstoren van het wild en mogelijk een boete wegens het in gevaar brengen van het verkeer. En ja ik weet dat het vaker wordt gedaan..
Wel vind ik het geweldig hoeveel mensen zich willen inzetten voor beans! En vaak voor vele andere honden.
Voor mij is Niek de eigenaresse de opdracht gever en zij bepaald. Ik geef advies en zeg wel waar aan ik wel of niet wil mee werken. Eten neer zetten met verdovingspasta er in daar werk ik in principe niet aan mee. De hond kan er nog ver mee komen en kan in een paar tellen verdrinken of onder een auto lopen. Dus al zit je er met een speurhond standby dan is de vraag of je op tijd bent om de hond veilig en gezond te vinden.
groeten,
Yvet
Yvet goed werk!! Ik vind dat jullie een goed besluit hebben genomen, mss is het nu voor de meesten duidelijk wat de reden voor het afblazen van de zoektocht is.
Ik hoop dat jullie Beans alsnog vinden!!!