Hoe bevalt een Chinchilla?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:27

S_uus schreef:
Super mooi Ymke!!!
Daar hebben ze wel alle bounce ruimte hahaha!

Ik heb een vraag he, mogen de chins met dit weer of tegen de avond als het afgekoeld is in de tuin los?
Ze kunnen nergens heen en er ligt veel zand,misschien een hele achterlijke vraag maar vraag het me wel af.

Kun je ze dan nog wel vangen :P ? Als ze heeeeel tam zijn en ze kunnen ECHT nergens heen, dan mogen ze volgens mij gewoon even buiten hoor :) .

S_uus

Re: Hoe bevalt een Chinchilla?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 19:30

Nee zou niet weten waarheen maar vind het wel eng , dus misschien sloof ik me eens uit en maak een enorme ren voor buiten voor ze.
Maar dacht meer : Is het niet TE warm of te koud voor ze ...

Dus vandaar dat ik het aan de kenners vraag :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:36

S_uus: de mijne zitten altijd buiten in een ren (wel overdakt natuurlijk en drie zijden toe) dus kan best. Je oet er wel voor zorgen dat ze absoluut niet nat kunnen worden en altijd een schaduwplekje hebben. Daar zet je dan ook best hun huisje want tegen de warmte kunnen ze niet zo goed. Dus geen hitte en nattigheid. Met de kou zelf in de winter hebben ze geen probleem.

Los laat zou ik ze niet! Ten eerste gaan ze overal aan knagen, knagen al je tuinmeubels en planten kapot en misschien zijn er wel giftige bij!
Bovendien zijn ze echt super snel en kunnen fantastisch klimmen. Ik weet niet hoe je ze wil in je tuin houden?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 23:43

Stom van me inderdaad, tuinmeubelen hebben we nog niet , pa en ik zijn net verhuist maar aan de poort/muur kunnen ze wel knabbelen, want die schutting/muur laat wel wat stukjes lak oid los.

Nou dan maak ik een soort ren voor overdag of rond avond uur, na het eten of zo :D

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:12

No way dat ik ze buiten laat, zelfs niet in een ren haha :=

Dames welk voer voeren jullie jullie chins? Ik was laatst overgestapt van Hopefarms naar een onbekend merk maar ben er totaaal niet tevreden over. Wil dus waarschijnlijk weer terug naar Hopefarms, maar ben ook ff benieuwd naar andere merken!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:13

No way dat ik ze buiten laat, zelfs niet in een ren haha :=

Dames welk voer voeren jullie jullie chins? Ik was laatst overgestapt van Hopefarms naar een onbekend merk maar ben er totaaal niet tevreden over. Wil dus waarschijnlijk weer terug naar Hopefarms, maar ben ook ff benieuwd naar andere merken!

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:12

Ik meld me ook weer even!

Ymke, wat een prachtige kooi heb je aangeschaft! vermaken je beestjes zich er goed in? :D

Suus, chinchillas buiten doe ik wel.. maar niet los! :D Heb een hondenbench voor ze aangeschaft en die staat buiten onder onze overkapping.. als het mooi weer is en het waait daar niet, dan laten we ze daar buiten spelen! :)
Afbeelding
Bodem is ook vol met zand, dus ze zijn vollop overal aan het rollebollen en aan alle boomstammen knagen, prachtig om te zien! :D

Ik voer mijn chinchillas supreme science selective chinchillavoer gemixed met een beetje chinchilla nature..
dit omdat het supreme alleen maar bruine brokjes zijn en chinchilla nature ook wat maiskorreltjes, johannesbrood en stukjes hooi erin heeft zitten en ze dat ook heerlijk vinden! :) dat supreme science selective vinden ze toch wel het lekkerst! hopefarms heb ik hier nog niet gezien.. welk onbekend merk had je dan tijdelijk gebruikt?

hier linkje naar het supreme science selective chinchillavoer wat mijn chins heerlijk vinden :)
http://www.medpets.nl/supreme+science+s ... hinchilla/

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:27

Ik zal de link zo kijken, en kijken of ik die van mij op internet kan vinden.
Dat van die bench is geen slecht idee hej!!

En nog een vraag haha, ik blijf bezig... Bij ons op stal hebben we nu schapenwol want aan de overkant hebben ze de schapen van hun dikke wollen vacht af geholpen.
Nu heb ik hier thuis ook wat liggen wat ik meeneem op concours.

Maar mogen chins dit ook? Voor eventueel een warm slaap plekje maken of, is dit uit den boze.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:28

O,ja Johannesbrood hebben de mijne ook.
Heb toen weer aardig wat lekkernijen besteld bij chinchillawinkel.nl.
Maar ik geloof dat ze de "puik Aren" het lekkerst vinden.

Helaas gaan die geloof ik uit het assortiment .......

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:50

Tarwearen krijgen ze hier ook ! Smullen!!

Geen idee of ze wel/geen schapenwol mogen, maar t lijkt me zo in eerste instantie voor een warm plekje niet nodig, gezien hun dikke vacht! En al helemaal niet met deze temperaturen

Die hondenbench is eigenlijk best een gaaf idee! Lekker zo ook met al dat zand :)

@car0linee ik had Tima chinchilla pellets van zooplus.nl . Ze eten het wel goed maar hun vacht is er echt slecht van geworden := ;(

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 18:56

Waar haal jij de Tarwe Aren dan???

Want een vriendin/stalgenoot werkt bij Jumper en daar stond er in de computer, achter dat spul van Puik dat het uit het assortiment word gehaald.

Nee ik bedoelde ook niet echt voor warmte weet niet wat ik precies bedoel hahahaha.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:53

Ik haal ze bij Animal World in Oudenbosch (Noord-Brabant). Heb er nog niks van gehoord dat ze daar ook uit het assortiment gaan, hoop t toch niet zeg :=
Ze verkopen ze wel echt bijna nergens idd!

Hihi gewoon om een nestje te maken of iets?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 08:25

Haha ja want had hooi onderin het huisje liggen nou je weet wel wat daarmee gebeurt, word lekker opgepeuzeld .

Ja nou ja puik kapt er dus blijkbaar mee, bedoelde ook welk merk je tarwe aren hebt hahah.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:59

Ooh op die fiets! Naja ik heb ze dus van Puik ook ;)

Hmm volgens mij maken chins niet echt nestjes? Heb het de mijne nog nooit zien doen iig :p

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:47

ymke, wat jammer dat de vacht er zo slecht van geworden is, dan kun je idd beter maar op je gewone voer overgaan!

Mijn chins maken ook geen nestjes! :D ik heb een iglohuisje in hun kooi staan en daar willen ze alleen in slapen als alle beukensnippertjes eruit zijn! dus er word flink schoongemaakt daar! (met voorpootjes alles eruit schrapen, haha!) en verder slapen ze de hele dag op de plankjes op de benedenverdieping.. maar verder geen nestje gezien! :D denk dat ze het schapenwol eerder als eten zullen zien :P

pff en de bench.. haha het is heel leuk! alleen nu heeft ie de hele winter buiten gestaan en ziet er nu niet uit! :D onder de spinnenwebben en bladeren (zelfs onder de overkapping! :oo ) dus dat word dit weekend een grote schoonmaak houden en dan kunnen ze er weer in! :D

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:35

Ging ik vandaag naar de winkel voor m'n 'oude' voer hebben ze het uit het assortiment gehaald grrr!!! Nu moet ik het dus in een paar dorpen verderop gaan halen := hopelijk heb ik vanaf volgende week mijn rijbewijs, dan hoef ik niet steeds iemand anders te laten rijden daarheen

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:08

pff zwaar vervelend ymke! dat had ik dus ook met dat voer wat mijn chins zo lekker vinden.. nu heb ik maar via internet 3 zakken voer besteld! meteen een mooie voorraad! :D

mijn chins hebben vanacht ook wat beleeft.. mn moeder had ze gisteren gevoerd en kennelijk is 1 van de 2 boefjes ontsnapt.. vanochtend kwam mijn vader uit bed, was lekker aan het ontbijten en toen keek in eenkeer 1 van mijn chins hem aan! :D Dus hun ´s ochtends om half 6 achter 1 van mn chins aan! haha, dat beestje heeft de nacht van zn leven gehad.. overal lekker aan knagen, in de vensterbanken geweest.. overal lagen poepjes! boefje! :D

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:27

Soms zijn het draakjes he :P

Ik heb mijn kooi inmiddels een beetje verbouwd! zo was ie eerst:
Afbeelding

En zo nu:
Afbeelding

Denk dat ik eigenlijk nog een extra plankje wil! En ik wil het nog wat leuker aankleden met boomstammetjes/stronkjes en ander knaagmateriaal!
Maar vind dat al een hele vooruitgang, in de 'voor-kooi' zijn ze een keer vanuit de hangmat bovenin helemaal naar beneden gedonderd en dat kan gelukkig nu niet meer! :)

Hoe is het hier met alle chins?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 07:21

Ik weet het, ik schop dit topic naar boven, maar ik moest het even met jullie delen: gisteren is onze chinchilla Pikachu gestorven. ;( Minstens 13 jaar heeft ze bij ons geleefd - we weten het niet meer precies wanneer we haar gekocht hebben. Ze stierf bij de dierenarts op de behandelingstafel. Waarschijnlijk is de stress van het dierenartsbezoek haar te veel geweest. Mijn man, die bij haar was, is er helemaal het hart van in en verwijt zichzelf dat hij haar niet naar de dierenarts had moeten brengen, dan had ze misschien nog geleefd. Maar ze was al een paar dagen ziek en dat kan je toch ook niet blijven aankijken zonder te handelen? Het is altijd wikken en wegen in zulke gevallen en je weet uiteindelijk nooit of je de juist keuze maakt. :\

Haar partner Woestijvis zat gisteren de hele avond bij haar dode lichaampje (hadden we in de kooi gelegd, zodat hij afscheid kan nemen). Vandaag richt ik een binnenkooi in, want in zijn eentje kan hij zichzelf niet warm genoeg houden buiten. Bovendien kunnen we hem dan gemakkelijker meer aandacht geven; dat zal hij wel nodig hebben, de arme kerel. :(:) Meer dan 15 jaar zijn ze een koppeltje geweest samen. Y;(
Hij zal nu wel een stuk kleiner komen te wonen, maar ja, alleen buiten is ook niks.

Mén, wat kan je je aan zo'n diertje gaan hechten... ;(

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:19

Ooh jeetje.. Wat een triest nieuws zeg! Maar jullie hoeven jullie niet schuldig te voelen hoor.. Ik denk dat ik dan ook wel naar de dierenarts was gegaan.. :(:)
Het is altijd moeilijk om je huisdieren te verliezen.. maar helemaal als je ze al zo lang bij je hebt.. En het is ook hartverscheurend dat je nu een maatje hebt die alleen is en zijn maatje mist.. Willen julllie hem wel alleen houden nu? Het is wel beter dat jullie hem inderdaad naar binnen halen.. helemaal als het straks kouder wordt.. Voor hem ook wel gezellig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:56

Oh wat vervelend! :(:) Je man heeft het beste gedaan wat hij kon :j
Het zijn na een tijdje echt je maatjes :j

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 02:50

Soesita wat vreselijk ;(
Het is juist goed geweest van je man, toch snap ik zijn schuldgevoel.

Hoe is het met het mannetje wat alleen achter bleef?

Hoe is het met de andere chichilla's ? En hun eigenaren natuurlijk :)