Chiqa schreef:Kayila schreef:Mijn mening blijft hetzelfde...
Als fokker mag je jezelf alleen goede fokker noemen als je je dekreuen/teven test op alles wat voor dat ras kenmerkende 'defecten' zijn en NIET fokt met dragers of zieke dieren.
Is het nou echt zo moeilijk?
Dit gaat idd heel lastig worden voor fokkers van EB en Caveliers, maar niet geheel onmogelijk net wat je zegt, je zult alleen wat verder moeten reizen voor nieuw bloed.Mizora schreef:Stamboomlozen waarbij de fokker zijn huiswerk heeft gedaan zijn vaak, niet altijd, maar vaak beter dan vergelijkbare stamboomhonden waarbij de genenpool gesloten is.
Dit hoor ik voor het eerst, hoe kom jij aan die informatie?
Er zijn nog rassen die nog niet officieel erkend zijn bij de RvB, zoals bijvoorbeeld de Boerboel. Relatief nieuw ras in nederland. De austrailian doodle is het zelfde verhaal. Beide populaire rassen, niet erkend bij de RvB of volgens mij zelfs niet bij de FCI. Maar wel veel bloedlijnen en stambomen die bijvoorbeeld worden uitgegeven en bijgehouden door de ALFA, (voor de australian doodle in dit geval dan) totdat die rassen erkend worden. Zo kunnen fokkers dus al een database opbouwen en kan de rasvereniging officieele stambomen uitgeven.