rasfokkerij --> zembla

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:46

Chiqa schreef:
Kayila schreef:
Mijn mening blijft hetzelfde...
Als fokker mag je jezelf alleen goede fokker noemen als je je dekreuen/teven test op alles wat voor dat ras kenmerkende 'defecten' zijn en NIET fokt met dragers of zieke dieren.
Is het nou echt zo moeilijk?

Dit gaat idd heel lastig worden voor fokkers van EB en Caveliers, maar niet geheel onmogelijk net wat je zegt, je zult alleen wat verder moeten reizen voor nieuw bloed.

Mizora schreef:
Stamboomlozen waarbij de fokker zijn huiswerk heeft gedaan zijn vaak, niet altijd, maar vaak beter dan vergelijkbare stamboomhonden waarbij de genenpool gesloten is.

Dit hoor ik voor het eerst, hoe kom jij aan die informatie?

Er zijn nog rassen die nog niet officieel erkend zijn bij de RvB, zoals bijvoorbeeld de Boerboel. Relatief nieuw ras in nederland. De austrailian doodle is het zelfde verhaal. Beide populaire rassen, niet erkend bij de RvB of volgens mij zelfs niet bij de FCI. Maar wel veel bloedlijnen en stambomen die bijvoorbeeld worden uitgegeven en bijgehouden door de ALFA, (voor de australian doodle in dit geval dan) totdat die rassen erkend worden. Zo kunnen fokkers dus al een database opbouwen en kan de rasvereniging officieele stambomen uitgeven.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:44

Yamcha schreef:
Toch komt bij mensen kanker veel frequenter voor als bij dieren. Bij 1 op de 10 Berners komt kanker voor, en dat vinden we schokkend. Bij 1 op 3 mensen......
En bij mensen wordt er maar lukraak gefokt, en helemaal nergers op geselecteerd. Lukraak kruisen is vrágen om meer erfelijke problemen imo.
Dat je niet met directe familie moet fokken, dat ben ik wel met je eens. Ik ken honden met problemen die er niet waren geweest, als er geen verwante honden aan elkaar werden gekoppeld.

Alhoewel lijnteelt ook voordelen heeft. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde eigenschappen steviger verankeren voor volgende generaties. Maar het gevaar is groot dat je ongewenste eigenschappen ook verankert........ als je dat wilt doen, moet je een heel goed beeld hebben van het genotype.

Kan niks anders dan het met je eens zijn Yam! :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:20

Laika schreef:
Je hebt gelijk Mizora, het is natuurlijk wel mogelijk, door direct bij binnenkomst een stamboom af te geven met vader en moeder onbekend. In principe als je met het uitreiken van stambomen begint hebben alle bastaard honden hetzelfde. Als ik een stamboom bij mijn jack zou moeten halen, heb ik ook geen oudernamen.

Nou probleem opgelost dus :D gewoon alle honden van een stamboom voorzien, en wettelijke bepalingen wat betreft het vermeerderen ervan. Want de vraag is natuurlijk of je deze wanpraktijken nog wel "fokken" mag noemen.

Misschien wat mosterd na de maaltijd, we zijn ondertussen al een pagina verder. Maar hier wil ik toch graag nog even op reageren.
Dat castreren heeft wel degelijk een reden, anders zet je een sluipweg open voor broodfokkers. Je verkoopt ze via het buitenland of koopt ze vanuit het buitenland in en voila, toch je goedkope pup zonder bekende ouders. Ook vanuit het buitenland enkel dieren met een stamboom van minimaal 3 generaties waarbij bij al deze ouderdieren (en gr.ouder en overgr.ouder) getest zijn, en de dekking goedgekeurd is volgens nederlandse maatstaven.

Natuurlijk lijden de goede onder de kwade, maar anders maak je het leed juist erger in plaats van minder. Helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:33

Mizora ik begrijp je standpunt, en ook wel het hele idee dr achter maar toch vind ik het te ver gaan,
ik zou persoonlijk met een grote boog om zo'n fokker heengaan omdat ik vind dat de bemoeienissen wel erg ver gaan.

Maar goed begrijp dat dit nog wel eens de toekomst kan gaan worden.....

Mizora

Re: rasfokkerij --> zembla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:04

Wat vind je precies te ver gaan?
Het ging om het feit wat je moet doen met de geredde honden uit landen als spanje en het oostblok. Vaak zijn dit al oudere (vanaf een jaar) honden en wil de organisatie zelf al dat ze gecastreerd worden voordat ze bij de definitieve eigenaren terecht komen.

Overigens krijgen alle honden op het moment van invoeren een stamboom en mag er, mits door de gezondheidskeuring heen gekomen, mee gefokt worden zolang de combinatie maar toegestaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:15

Mizora schreef:
Wat vind je precies te ver gaan?
Het ging om het feit wat je moet doen met de geredde honden uit landen als spanje en het oostblok.

O ik had het over iets anders, iets wat ik eerder in dit topic al zei, dat ik het te ver vond gaan dat een fokker jou toekomstige kat/hond steriliseert of castreert. Ik zie nu pas dat jij het over buitenlandse dieren heb, daar heb ik geen mening over.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:18

Yamcha schreef:
Toch komt bij mensen kanker veel frequenter voor als bij dieren. Bij 1 op de 10 Berners komt kanker voor, en dat vinden we schokkend. Bij 1 op 3 mensen......
En bij mensen wordt er maar lukraak gefokt, en helemaal nergers op geselecteerd. Lukraak kruisen is vrágen om meer erfelijke problemen imo.

Vergelijking die helemaal spaak loopt, helaas. Bij Berners ontwikkelt 1 op de 10 honden op meestal jonge leeftijd de altijd dodelijk aflopende kanker maligne histiocytose. Een aandoening die eigenlijk nooit bij andere rassen wordt gezien. Alleen dus bij 1 op de 10 Berners die er van dood gaat als ie 2 of 3 jaar is. Mensen worden 70-80 jaar, honden iets van 10 jaar. Hoe meer celdelingen, hoe meer kans dat er iets mis gaat. Dus veel meer kans in 70 jaar dan in 10 jaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:44

Alle dieren zonder stamboom worden op zeer jonge leeftijd gecastreerd op kosten van de fokker. Een stamboom kan voor ieder dier aangevraagd worden als de ouders medisch goedgekeurd zijn en ook als koppel toegestaan zijn. Een hond hebben die ongeregistreerd is, is illegaal en wordt in beslag genomen. Als blijkt dat een fokker toch gefokt heeft met een ongeschikte combinatie en weigert de pups te castreren zullen zowel de moederhond als de pups in beslag genomen worden, waarna ze gecastreerd worden en na herstel geplaatst worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:20

Knavia schreef:
Yamcha schreef:

Vergelijking die helemaal spaak loopt, helaas. Bij Berners ontwikkelt 1 op de 10 honden op meestal jonge leeftijd de altijd dodelijk aflopende kanker maligne histiocytose. Een aandoening die eigenlijk nooit bij andere rassen wordt gezien. Alleen dus bij 1 op de 10 Berners die er van dood gaat als ie 2 of 3 jaar is. Mensen worden 70-80 jaar, honden iets van 10 jaar. Hoe meer celdelingen, hoe meer kans dat er iets mis gaat. Dus veel meer kans in 70 jaar dan in 10 jaar.

Heeft meer te maken met erfelijke aanleg.

Mizora: slecht plan. Castreren moet je imo doen als je neit anders kunt, en honden in beslag nemen, pieker er niet over!
Het zijn ook niet de regels waardoor je de fokkerij verbetert, het zijn de mensen. En zolang je nog pupkopers hebt die gisteren een pup willen en zich totaal neit laten voorlichten, zolang je fokkers hebt die niet geinteresseerd zijn in rasverbetering, hou je deze ellende.

Vind het alleen wel heel jammer dat de goede fokkers niet in het zonnetje gezet worden, ken er een aantal die echt dol zijn op hun honden, en die de wereld voor ze over hebben, die net quitte spelen. Het is niet alleen maar slecht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:33

Yamcha, het zijn inderdaad niet de regels waardoor je de fokkerij verbetert, maar wel de regels waardoor je de controle behoudt (of verkrijgt).
Er moet altijd een pad openblijven voor mensen die zich niet hebben laten voorlichten en dus ongedacht een puppie hebben gekocht om het dier te laten registreren, maar dan moet het dus ook gecastreerd worden. Gelijk aan honden vanuit het buitenland. De moederhond en pups in beslag laten nemen gebeurd dus alleen als de fokker willens en wetens illegaal bezig is (namelijk de pups weigert te castreren die uit een onwettige combinatie zijn gekomen).

Er hoort dus ook een nationale (of indien dit internationaal wordt opgezet, internationale) database te komen die voor iedereen toegankelijk is waarin alle medische ingrepen en testresultaten voor iedere hond worden geregistreerd, incl. de vaccinaties. Ook dingen als geslaagd voor de MAG-test en indien aanwezig, opleiding van de hond (hulphond, blindegeleidehond, politiehond, e.d.)

Rasverenigingen blijven dus nog steeds belangrijk, want deze houden hun bloedlijnen (hun ras) in de gaten en zullen deze blijven proberen te verbeteren. En ook aanvullende eisen stellen.
Echter is er nu ook vanuit de waar zullen we het onder plaatsen? RvB controle over de andere dieren en ook de gezondheidsproblemen.

En deze regels hoeven niet heel extreem te zijn, zoals ik al een stuk terug aangaf bij sm (dat van de cavalier). Er kan bijv. gesteld worden dat met sm-gevoelige honden enkel gefokt mag worden als of de ouders op/na 2.5 jarige leeftijd gecontroleerd is en vrij bevonden, of de hond zelf op/na 2.5 jarige leeftijd vrij of lichte sm maar symptoomloos (24 uur controle door een erkend dierenarts) is bevonden. De rest is dan aan de rasverenigingen en aan de fokkers zelf om de regels strikter te hanteren. Maar met dieren die op 2.5 jarige leeftijd al symptomen hebben worden uitgesloten van de fok en daardoor kunnen er niet zo makkelijk dieren meer ontstaan die het nog erger hebben.
Dieren kunnen trouwens pas met 5 jaar volledig vrij verklaard worden. Met 2.5 jaar alleen huidig vrij.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:46

Ik denk dat wel al een heel eind op weg zouden zijn als we op shows alleen gezonde honden zouden toelaten. Of de beoordeling ook zouden laten afhangen van de gezondheidstesten.

Tevens zou er een wettelijke bepaling kunnen komen dat de fokker ten alle tijden aansprakelijk gesteld kan worden voor erfelijke aandoeningen. En dan bedoel ik niet alleen het terug betalen van het aankoopbedrag, maar ook de medische kosten. Dit zou ook de broodfok behoorlijk aan banden kunnen leggen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:55

De shows heeft als nadeel dat je dan de stamboomloze honden niet meeteld.

De tweede is niet eerlijk voor de fokkers waar wel wat hd in de lijnen zit, zelfs al was het er niet bij de ouderdieren en de grootouderdieren, en de pups worden gekocht door mensen die direct veel met de pup gaat wandelen, trappen laten lopen, etc. Al het beetje hd dat er dan in zit, komt er dan ook zeker weten uit. Dan hebben we het nog niet eens over frisbee'en en over die leuke slingerarmen voor tennisballen. Heupen, knieën en ellebogen maak je er mee verrot en de kans op artrose neemt vele malen toe.
En geloof me, die zijn er zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:02

Iemand die HD in de lijnen heeft, moet heel voorzichtig zijn met fokken, en zeker geen lijnteelt willen toepassen. Verder heeft de puphouder natuurlijk ook zijn verantwoordelijkheid idd, alleen is het zo moeilijk aan te tonen dat die persoon onverantwoordelijk met de hond is omgegaan. Hoe dan ook, moet een fokker in geval ze een pup hebben verkocht, die HD blijkt te hebben, sowieso het aankoopbedrag terug betalen, en medische kosten tot de helft daarvan. Althans, bij een hond met koopcontract van de VDH.
Mizora schreef:
Er hoort dus ook een nationale (of indien dit internationaal wordt opgezet, internationale) database te komen die voor iedereen toegankelijk is waarin alle medische ingrepen en testresultaten voor iedere hond worden geregistreerd, incl. de vaccinaties. Ook dingen als geslaagd voor de MAG-test en indien aanwezig, opleiding van de hond (hulphond, blindegeleidehond, politiehond, e.d.)

Daar zou ik (en nog een heel aantal anderen) heel blij mee zijn, want er wordt ook best veel in de doofpot gestopt, wat dat betreft, en dat maakt goed stamboomonderzoek heel moeilijk. Je kan als fokker vreselijk je best doen, maar met wat je niet weet, kun je geen rekening houden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:34

Yamcha schreef:
Knavia schreef:

Heeft meer te maken met erfelijke aanleg.

Ik ben het eens met Knavia, er zijn erfelijke kankers, maar er zijn ook kankers waarvan we helemaal niet zoveel weten nog. Bovendien spelen allerlei invloeden uit het milieu ook een grote invloed, en hoe langer je leeft, hoe groter die invloed zal worden.
En idd, op hoge leeftijd ga je nou eenmaal ergens aan dood en je celdelingsmechanisme wordt ook minder nauwkeurig als je ouder wordt.

Ik vind dit net zoiets als beweren dat mensen maar een slappe soort zijn omdat een groot deel aan hartaandoeningen overlijdt...

Bovendien kent ook de mensheid zo zijn selectiemechanismen aangezien een aanzienlijk deel van de mensheid nog altijd is afgesneden van adequate medische hulp, maar dit is zo langzamerhand wel erg off topic... (Even nog afgezien van het feit dat ook mensen zich in een aantal gevallen kunnen laten testen op ziekten als daar aanleiding voor is en dan voor de keuze kunnen komen te staan of ze zich wel of niet voortplanten.)

Waar het om ging was dat een gestuurde fokkerij lang niet altijd gezonder of beter is dan een ongestuurde, juist omdat door een veel grotere genetische diversiteit, de kans dat erfelijke foutjes elkaar ontmoeten kleiner wordt.
Daarnaast heeft de mens nog een bescherming tegen het soort misstanden in 'rassenfokkerij': een enkele uitzondering nagelaten, hebben de meeste mensen niet erg veel nakomelingen.
Tenminste, ik ken geen voorbeelden van vrouwen die zich massaal door de kampioensman laten dekken omdat ze dan waardevoller nageslacht krijgen....
Ook niet van mannen die van de fokkerij worden uitgesloten vanwege een of ander schoonheidsideaal, waardoor slechts een klein deel van het DNA door mag naar de volgende ronde.

Het punt is niet eens zozeer wie nou gezonder is: álle organismen dragen, al dan niet overgeerfde, overerfbare foutjes op hun DNA mee. De kans dat die foutjes elkaar tegenkomen in een paring wordt wel groter naarmate mensen en dieren zich binnen een afgesloten genenpoel voortplanten.

En fokken met een oude bastaard die volkomen gezond en fit 13 is geworden, waarom niet?
Wij hebben met ons bastaardje ook 2 nestjes van een bastaard gefokt, waren oudere gezonde reutjes. Van 1 hondje is bekend dat hij maar 7-9 is geworden door nierproblemen.
Ons teefje is overigens 21 geworden, was zelfs op die leeftijd nog helemaal top in het bewegingsapparaat maar kreeg enkele tia's en is ingeslapen. De VA had nog niet vaak een zo sterk hart bij zon oud hondje meegemaakt.

Tweede punt:
Dat je om een ras te bekomen nou eenmaal de genenpoule moet beperken is een feit, maar zeker bij rashonden (en ook bij raspaarden en -pony's) zijn er vaak genoeg rassen die aansluiten op gebruiksdoel, uiterlijk of andere kenmerken en die gebruikt zouden kunnen worden als een ras te veel klachten of problemen krijgt.
Zodra uiterlijk en raszuiverheid boven gebruiksdoel worden verheven gaan de meeste fokkerijen nat overigens...

Zie het kopvlekgebeuren bij de dalmatier: er is daar wel eens geopperd om een ras met kopvlekken in te kruisen, of gebruik te maken van dalmaten die met de kopvlek (=schoonheidsfoutje) geboren worden. Waarom? Omdat deze honden kennelijk nooit doof zijn.
Maar voor de echte fokkers is dat vloeken in de kerk. Ik kan daar met mijn hoofd niet bij, maar ik wil dan ook een fijne gebruikshond en geen keuringskampioen. En aangezien de doofheid bij de dalmaat inherent is aan de kleur, is de doofheid eruit fokken een vrij kansloze zaak...
Inboeten op 'raskenmerken' om een gezondheidsprobleem te verhelpen, dát is de oplossing voor vele fokkerijen, en dáár willen de fokkers niet aan.
Ze willen geen kortere of hoogbenigere teckel, ze willen geen Deense dog die wat kleiner of lichter gebouwd is of een hondje dat langzamer groeit en dus geen kans maakt in de jeugdklassen op shows. En als blijkt dat blonde bouviers heel erg vaak allergieen hebben en dat dat aan de kleur gerelateerd is, stoppen ze niet met fokken van die kleurslag... Ze willen geen cavalier met een grotere schedel.

Om op die dalmatier terug te komen: wij hebben een fantastisch atletische, iets te hoogbenige en lichtgebouwd exemplaar van dat ras. Een hond die op eenzijdige doofheid na volkomen gezond is op een aantal andere punten waar dit ras problemen mee heeft (komt ook uit een gecontroleerd nest ;) )
Je ziet echter binnen deze fokkerij een tendens om zwaardere honden vooraan te zetten op shows. Waarom? Niemand die het weet, maar de honden krijgen bredere en diepere borsten, zwaarder en korter beenwerk.
Ik durf er heel wat om te verwedden dat in de toekomst de dalmaat nog meer problemen met het bewegingsapparaat zal krijgen dan ze nu heeft, en dat alleen maar vanwege een veranderd fokkersideaal...

Een deel van deze discussie gaat niet eens om wie te goeder trouw is, wie malafide nestjes aan de man brengt. Een deel van deze discussie gaat over welke fokkers de rasstandaard niet tot in het extreme willen doorvoeren, of de eerste plaats op de keuring wil loslaten om de gezondheid van de soort en het welzijn van de honden te vergroten.

Maar daarvoor moet je eerst op een andere manier naar rassen kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:40

Ik heb het niet over hoge leeftijd :)

Wat de rest van je post betreft, dat ben ik met je eens, de gebruiksfunctie zou veel belangrijker moeten zijn dan uiterlijk :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:24

Yamcha schreef:
Vind het alleen wel heel jammer dat de goede fokkers niet in het zonnetje gezet worden, ken er een aantal die echt dol zijn op hun honden, en die de wereld voor ze over hebben, die net quitte spelen. Het is niet alleen maar slecht.

En die voldoende kennis hebben van de genetische problematiek rond het ras wat ze fokken en dus hun in willen doen? Want anders ben je geen stap verder nl.. je kan met veel liefde voor de honden maar zonder kennis rustig verder monsters fokken momenteel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:36

Absoluut, ik ken een aantal heel leuke mensen, die ook hun best doen om het ras te verbeteren. Die zoeken een reu die de teef kan verbeteren, en ze doen hun uiterste best om alles uit te zoeken. Die hebben echt wel verstand van zaken :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:16

stef schreef:

Ik ga eens even kijken zo, ben heel benieuwd!

En om even te reageren op jou openingspost, ik denk dat je syringomyelia bedoeld? Tot een paar maanden geleden was het niet verplicht om de fokdieren hierop te testen, nu is dat gelukkig wel zo. Cavaliertjes worden/werden steeds meer gefokt op mooie koppies, sommigen wijdden het aan het feit dat er 2 engelse cavaliertjes teveel gebruikt zijn voor de fok waardoor de genenpoel te klein geworden zou zijn, ik heb me daar verder niet in verdiept..
Ook bij deze aandoening kunnen fokkers veel doen om het te voorkomen. Bijvoorbeeld MRI scannen, en pas ná de leeftijd van 5 jaar (natuurlijk als ze vrij zijn van syring) gaan fokken met de ouderdieren. Hetzelfde geldt voor de veelvoorkomende hartkwalen binnen dit ras, de moeder van mijn pup was bijvoorbeeld 7 jaar en kerngezond toen ze het nestje kreeg waar mijn pup bij zat :j

Maar ik geef je desalniettemin gelijk, er zijn veel problemen in de cavalier gefokt helaas..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:28

Anoli schreef:
stef schreef:
Maar neem nou die caveliertjes, 100% (!!!!!) heeft een hartafwijking, dat krijg je dus ook nooit meer eruit gefokt. Dan wordt er in de docu gezegt dat ze nieuw bloed in moeten voeren, maar dan moet je dus gaan kruisen en is het ras niet meer zuiver... Gaat dus niet gebeuren :n

Nee en dan zegt die fokster, ach dan fok je met de minst zieke dieren want "dat is niet zo erg"
Ik denk dat, minst zieke dieren, die dieren zijn nog steeds ziek dus...

Dit vind ik echt nergens op slaan!! Minst zieke diertjes, kom op zeg, alsof alle cavalier fokkers harteloze geldwolven zijn zonder oog voor de gezondheid van hun dieren %) . Zie mijn post hiervoor, de fokster van mijn hondje had een ouder teefje wat vrij is van hartruis, maar op shows deed ze het wat minder. Tsja, zij ging voor de gezondheid ipv mooie koppies. En zo zijn er nog meer fokkers, er wordt zo gelet op de gezondheid van de cavalier met het fokken, en dan zijn er mensen die met dit soort uitspraken gaan gooien.. :n

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:22

Omdat ik mijn post niet kon aanpassen, hierbij een nieuwe :')

Anoli: nadat ik het filmpje gezien had, begrijp ik dat je de uitspraak van de fokster in het filmpje bedoelde, dus neem ik mijn woorden tegen jou terug :)

Ik vind de hele docu een negatieve sfeer hebben, tuurlijk hebben ze echt wel gelijk, maar ik vind dat ze wel alléén de slechte kant belichten.. Ik ken veel van de fokkers in de filmpjes, grappig dat dat nou net de mensen zijn die juist heel actief bezig zijn met het verbeteren van de gezondheid.

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:39

Aranel schreef:
Omdat ik mijn post niet kon aanpassen, hierbij een nieuwe :')

Anoli: nadat ik het filmpje gezien had, begrijp ik dat je de uitspraak van de fokster in het filmpje bedoelde, dus neem ik mijn woorden tegen jou terug :)

Ik vind de hele docu een negatieve sfeer hebben, tuurlijk hebben ze echt wel gelijk, maar ik vind dat ze wel alléén de slechte kant belichten.. Ik ken veel van de fokkers in de filmpjes, grappig dat dat nou net de mensen zijn die juist heel actief bezig zijn met het verbeteren van de gezondheid.

Dat zeggen heel veel mensen in dit topic, maar de documentaire was bedoelt juist om de rotte appels en de nare dingen te belichten...om je te laten zien dat sommige 'schoonheid idealen' ten koste gaan van het welzijn van je huisdier.
Neem van mij maar aan dat heel veel mensen daar niet bij stil staan en blindelings op een fokker zijn mooie blauwe ogen geloven. Nu denken ze (hopelijk) 2x na voordat ze gaan kopen bij een kampioen.
Eerst zelf de testresultaten bekijken, dan kopen!

Mischien zou het leuk zijn als er nog een documentaire opgenomen zou worden met hoe je als koper het best beslagen ten ijs kan komen. Welke vragen moet je stellen e.d.
Maar ik denk dat na het kijken van deze docu er wel meer mensen uberhaupt vragen stellen bij de fokker.
laten we het allemaal hopen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:46

:j Snap ik, maar ik denk dat juist de mensen die voor een mooi koppie en een lage prijs gaan, niet naar zo'n documentaire zullen kijken..

Ze zouden idd een vervolg moeten maken, welke vragen je moet stellen, waar je op moet letten e.d. bij de aankoop van een rashond (sowieso elke hond).

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:52

Aranel schreef:
:j Snap ik, maar ik denk dat juist de mensen die voor een mooi koppie en een lage prijs gaan, niet naar zo'n documentaire zullen kijken..

Ze zouden idd een vervolg moeten maken, welke vragen je moet stellen, waar je op moet letten e.d. bij de aankoop van een rashond (sowieso elke hond).

Denk dat diezelfde mensen ook niet naar zo'n docu gaan kijken....
Kweestie van hard aanpakken en bij de wet dingen regelen. Bij het bestuur en de jury ook ander denken gaan promoten.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:06

Pfff Heftige documentaire! Veel weet je wel, maar nu wordt je nog eens op de feiten gedrukt....

Ik heb zelf mijn handtekening meteen gezet op www.sophia-vereeniging.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:57

Ik heb ook getekend, niet dat het wat uithaalt maar wie weet kan het een beginnetje zijn.