Couperen van oren en staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:43

Als dit al gevraagd is mijn excuses (13 pagina's lezen is wat veel gevraagd) maar ik vraag me af, ik las een aantal keer dat sommige mensen couperen van oren en staart geen punt vinden als het diervriendelijk gebeurt en dat het dan ook moet kunnen volgens hen.

Maar nu vraag ik me af, welke methode is er dan diervriendelijk? Ik kan daar namelijk met de beste wil van de wereld niks op bedenken.

Dit is niet vervelend bedoeld ik ben puur nieuwsgierig want wie weet zijn er methoden waar ik nog niet van gehoord heb.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:07

Nikki__ schreef:
De kruik is de chineese naakthond Moll ;)
Dus iedereen die niet wil werken met zijn hond, moet een kleine gezelschapshondje nemen?
Mijn lab krijg ik echt niet zo gek om te gaan apporteren, en maar goed ook. Dit is namelijk niet mogelijk met haar artrose en hernia.
Ik vind dat je een ras per hond moet bekijken. Net als wat Loiz zegt, daar is een fokker verantwoordelijk voor.

ook klopt alleen hebben de tibatanen een variant gefokt van de tibataanse mastiff, met zelfde doelstelling en als pressentje.
als je lab niet aporteerd zoals zijn doel en functie van het ras omschrijft kan je zeggen wat je wil, maar voldoet hij niet aan de eisen van het ras dus is hij niet rastypish dus is het geen lab.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:53

troi schreef:
Als dit al gevraagd is mijn excuses (13 pagina's lezen is wat veel gevraagd) maar ik vraag me af, ik las een aantal keer dat sommige mensen couperen van oren en staart geen punt vinden als het diervriendelijk gebeurt en dat het dan ook moet kunnen volgens hen.

Maar nu vraag ik me af, welke methode is er dan diervriendelijk? Ik kan daar namelijk met de beste wil van de wereld niks op bedenken.

Dit is niet vervelend bedoeld ik ben puur nieuwsgierig want wie weet zijn er methoden waar ik nog niet van gehoord heb.

Afbinden van de staart is pijnloos.

Het infokken van een bobtail daarentegen is niet zonder risico's; met de 'natuurlijke' bobtail krijg je kans op vervelende en pijnlijke rugproblemen.

Wat ik in deze discussie zo flauw vind is dat estetische redenen zonder meer terzijde worden geschoven als niet relevant. Aan de ene kant vergelijken anti-coupeerders de dieren met mensen want pijn moet te allen tijde voorkomen worden; aan de andere kant mag een dier op estetische wijze níet met een mens worden vergeleken.

Maar een dier is geen mens. Als er geen mensen waren bestonden er niet eens moderne rashonden; laat staan dat er honden waren met hangoren of korte snuiten... de hond bestaat omdát mensen ze leuk, lief en mooi vinden. Bovendien kan een hond niet praten waardoor het hele pijn-argument min of meer loos wordt. Een hond kan niet piekeren over de pijn die hij heeft geleden toen hij een dag oud was. Een geboorte doet zeer waarschijnlijk ook pijn; geen mens die zegt dat dat niet mag, of dat geboortes verboden moeten worden of verdoofd. Geen mens kan het zich herinneren ook, net zo min als een hond. En zo kan een hond zich ook niet herinneren dat hij ooit gecoupeerd werd. Maar mooier is het wel (is mijn mening).

En toch zijn er mensen die moord en brand schreeuwen als een hond gecoupeerd is; want dat is zielig. Diezelfde mensen hebben waarschijnlijk gaatjes in hun oren, hebben lederen zadels en schoenen, rijden op een paard wat daar ook niet om gevraagd heeft (en het misschien veel fijner vind om wild over een steppe te rennen) en/of eten vlees.

Ik vind dat hypocriet. Als iedereen nou gewoon iedereen in zijn waarde zou laten konden mensen voor zichzelf beslissen of ze een hond willen couperen of niet, net zoals ouders zelf mogen kiezen of ze gaatjes in de oren van hun peuter laten schieten... en niet gaan betuttelen omdat je met enige fantasie kunt vóórstellen dat iets misschien wel pijn doet... dan waren we een heel stuk verder.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:31

Moll schreef:
Nikki__ schreef:
De kruik is de chineese naakthond Moll ;)
Dus iedereen die niet wil werken met zijn hond, moet een kleine gezelschapshondje nemen?
Mijn lab krijg ik echt niet zo gek om te gaan apporteren, en maar goed ook. Dit is namelijk niet mogelijk met haar artrose en hernia.
Ik vind dat je een ras per hond moet bekijken. Net als wat Loiz zegt, daar is een fokker verantwoordelijk voor.

ook klopt alleen hebben de tibatanen een variant gefokt van de tibataanse mastiff, met zelfde doelstelling en als pressentje.
als je lab niet aporteerd zoals zijn doel en functie van het ras omschrijft kan je zeggen wat je wil, maar voldoet hij niet aan de eisen van het ras dus is hij niet rastypish dus is het geen lab.

:roll: is wel heel ver gezocht, vind je niet?
Het is maar goed dat ze op shows niet hoeven te laten zien ofdat ze wel en niet apporteren ;) Dan is de stand veel beter.
Dus als je een Lab hebt, die apporteerd als de beste, maar gigantische HD en artrose heeft, gaan we daar wel mee doorfokken omdat hij aan de eisen voldoent omdat hij wil apporteren :+ Tja, zo verziek je het ras wel ja.
Leuk dat tegenwoordig de prestaties voor gaan op de gezondheid.
Ik ben blij dat niet iedereen zo denkt zoals jij, Moll. Over dat een hond áltijd zijn taak moet vervullen waar hij voor gefokt is. Zouden een hoop HTK-hondjes mét stamboom toch ineens een stuk minder leuk leven hebben.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:36

sallandval schreef:
Ik vind dat hypocriet. Als iedereen nou gewoon iedereen in zijn waarde zou laten konden mensen voor zichzelf beslissen of ze een hond willen couperen of niet, net zoals ouders zelf mogen kiezen of ze gaatjes in de oren van hun peuter laten schieten... en niet gaan betuttelen omdat je met enige fantasie kunt vóórstellen dat iets misschien wel pijn doet... dan waren we een heel stuk verder.

Hypocriet? Tja, mijn hond heeft mij als pup vertelt dat ze eigenlijk heeel graag gecoupeerd wou worden, not!
Honden hebben geen mening te vertellen helaas, en daar maken zo veel mensen gebruik van, 9 van de 10 keer verkeerd :n
Het schieten van gaatjes bij baby's vind ik ook idioot.
Een hond heeft niet zomaar oren gekregen, laat een hond zoals ie geboren word.
Vind je 'm zo niet mooi? Neem m dan lekker niet.

Vraag ik me af wat jullie van couperen bij paarden vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:18

Moll schreef:
Loiz schreef:
Vandaag de dag heeft couperen als fuctie het 'mooier' maken van een hond.

dan nog elke hond moet zijn oorspronkelijke taak kunnen vervullen zo van uit de showring het veld in of wat dan ook, zo niet is het dier niet geschikt als rasvertegenwoordiger en is het alleen kwa stamboom een ras en lijkt hij op dat geen wat de stamboom zecht maar meer niet.
kan een ras hond zijn oorspronkelijke funtie niet meer vervullen is het dus niet ras typish

Persoonlijk vind ik dus de grootst mogelijke inzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:18

Moll schreef:
dan nog elke hond moet zijn oorspronkelijke taak kunnen vervullen zo van uit de showring het veld in of wat dan ook, zo niet is het dier niet geschikt als rasvertegenwoordiger en is het alleen kwa stamboom een ras en lijkt hij op dat geen wat de stamboom zecht maar meer niet.
kan een ras hond zijn oorspronkelijke funtie niet meer vervullen is het dus niet ras typish

Persoonlijk vind ik dus de grootst mogelijke inzin.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:30

Waarom is dat onzin??

Ik heb jachthonden...gefokt als jachthond...Als ik wil fokken met de honden dan moet ik vanuit de rasvereniging voldoen aan een aantal eisen zodat gezondheid en een rasstandaard niet in het geding komen.

Maar wat heb ik aan een jachthond die geen jachthond is, omdat er alleen maar geselecteerd is op schoonheid en gezondheid? Niets..

Goede regel in Duitsland is bijvoorbeeld dat Weimaraners alleen maar aan houders van een jachtakte mogen worden verkocht...Nadeel is dan weer wel dat er nestjes worden geboren en waar geen stamboom bij wordt aangevraagd. Zodat de jachthond ook door mensen kan worden aangeschafd die alleen maar een HTK hond willen....maar dan wel met die mooie grijze kleur...

Neem er dan lekker 1 uit rasgroep 9....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:31

sallandval schreef:
troi schreef:

Het infokken van een bobtail daarentegen is niet zonder risico's; met de 'natuurlijke' bobtail krijg je kans op vervelende en pijnlijke rugproblemen.

Wat ik in deze discussie zo flauw vind is dat estetische redenen zonder meer terzijde worden geschoven als niet relevant. Aan de ene kant vergelijken anti-coupeerders de dieren met mensen want pijn moet te allen tijde voorkomen worden; aan de andere kant mag een dier op estetische wijze níet met een mens worden vergeleken.

Maar een dier is geen mens. Als er geen mensen waren bestonden er niet eens moderne rashonden; laat staan dat er honden waren met hangoren of korte snuiten... de hond bestaat omdát mensen ze leuk, lief en mooi vinden. Bovendien kan een hond niet praten waardoor het hele pijn-argument min of meer loos wordt. Een hond kan niet piekeren over de pijn die hij heeft geleden toen hij een dag oud was. Een geboorte doet zeer waarschijnlijk ook pijn; geen mens die zegt dat dat niet mag, of dat geboortes verboden moeten worden of verdoofd. Geen mens kan het zich herinneren ook, net zo min als een hond. En zo kan een hond zich ook niet herinneren dat hij ooit gecoupeerd werd. Maar mooier is het wel (is mijn mening).

En toch zijn er mensen die moord en brand schreeuwen als een hond gecoupeerd is; want dat is zielig. Diezelfde mensen hebben waarschijnlijk gaatjes in hun oren, hebben lederen zadels en schoenen, rijden op een paard wat daar ook niet om gevraagd heeft (en het misschien veel fijner vind om wild over een steppe te rennen) en/of eten vlees.

Ik zeg niet dat het zielig is, ik vind het onnodig. Omdat 9 van de 10 honden hun oorspronkelijke functie, waarvoor het couperen noodzakelijk was, niet meer uitvoeren. Dus heeft het couperen imo totaal geen nut meer. Behalve voor het esthetische.

Tja en couperen voor esthetische redenen vind ik een nutteloze reden.

Waarom weer de vergelijking met iets anders? Dat maakt dit onderwerp er niet minder om hoor.

De discussie over de Saarloze is ionderhand ook aardig off topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:36

Nikki__ schreef:
Het is maar goed dat ze op shows niet hoeven te laten zien ofdat ze wel en niet apporteren ;) Dan is de stand veel beter.
Dus als je een Lab hebt, die apporteerd als de beste, maar gigantische HD en artrose heeft, gaan we daar wel mee doorfokken omdat hij aan de eisen voldoent omdat hij wil apporteren :+ Tja, zo verziek je het ras wel ja.
Ik ben blij dat niet iedereen zo denkt zoals jij, Moll. Over dat een hond áltijd zijn taak moet vervullen waar hij voor gefokt is. Zouden een hoop HTK-hondjes mét stamboom toch ineens een stuk minder leuk leven hebben.

Ben het met je eens hoor!
In een ander topic gaat het over de stand van duitse herders en dat daar vooral in de UK zo schuin mee gefokt wordt dat de dieren amper nog fatsoenlijk kunnen lopen.
Daar wordt naar de rasstandaard gefokt, zo erg dat het anatomisch niet meer helemaal kan, maar het er esthetisch wel mooi uit ziet, vinden ze.
De gezondere dieren zitten in de werkhondenfokkerij.

De rasstandaard vind ik dus echt niet altijd heilig en heb wat dat betreft dan soms liever een minder 'rastypische' hond. Couperen omdat het in de rasstandaard staat? Laten ze de rasstandaard dan maar eens wat updaten, met de kennis van nu en 90% van de honden die hun doel en functie niet meer uitvoeren.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:56

sallandval schreef:
troi schreef:

Wie heeft jouw verteld dat het afbinden van een staart pijnloos is? Net zoals het op die manier castreren zeker?
Een geboorte heeft nut, is namelijk iets volledigs natuurlijks ;) Zonder geboorte, geen nakomelingen en dus geen groei. Couperen daarin tegen is door de mens verzonnen en heeft het dier dus zelf niet voor gekozen.
Wat vind jij van kortsnuiten? Vast ook niet zielig? Waarom zouden hun zieliger zijn bij het tekort aan ademhaling, ze zijn tenslotte niet anders gewend.

Wij mensen proberen tegenwoordig veel te veel voor een hond te denken, waarbij we appels met peren vergelijken. Gaatjes in oren schieten is íets sneller gedaan dan het couperen van oren, denk je niet ;). Paarden en honden vergelijken zullen we maar gewoon helemaal niet doen.

Het couperen van de oren van een hond heeft niks met elkaar in zijn waarde te houden. Dat zou wel het geval zijn als het de keus van een dier zelf is ;) nu is het enkel alleen omdat wij het mooi vinden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:00

Chawi schreef:
Ik heb jachthonden...gefokt als jachthond...Als ik wil fokken met de honden dan moet ik vanuit de rasvereniging voldoen aan een aantal eisen zodat gezondheid en een rasstandaard niet in het geding komen.

Maar wat heb ik aan een jachthond die geen jachthond is, omdat er alleen maar geselecteerd is op schoonheid en gezondheid? Niets..

Goede regel in Duitsland is bijvoorbeeld dat Weimaraners alleen maar aan houders van een jachtakte mogen worden verkocht...Nadeel is dan weer wel dat er nestjes worden geboren en waar geen stamboom bij wordt aangevraagd. Zodat de jachthond ook door mensen kan worden aangeschafd die alleen maar een HTK hond willen....maar dan wel met die mooie grijze kleur...

Je gaat er ook wel erg makkelijk vanuit dat andere de weimarander willen voor hun mooie grijze kleur. Ik bedoel retrievers zijn van origine ook jachthonden maar doen het enorm goed in andere functies (bijv. HTK hond maar ook hulphond, SAR). Hoeveel verschil maakt het nu of die retrievers wel of niet apporteren. Voor veel herders geld het zelfde in hun orginele functie worden ze nog nauwlijks gebruikt, dus waarom daarop blijven fokken als er veel functionelere dingen zijn waar je op kan fokken.

De functie van honden in de maatschappij zijn veranderd dan moet je als stamboek niet achterblijven hoeveel jagers zijn er nu bijv in nl. Als we alle oorspronkelijke jachthonden alleen als jachthond zouden gebruiken zouden er van een boel geweldig fijne leuke rassen slechts een paar in stand blijven. Als het weimarander stamboek dat in nl zou doen zouden er in nederland ook geen rondlopen denk ik.

Ik vind trouwens wel dat karakter sterk mee moet wegen bij de fok. Maar pas je wel aan van de functie die de hond daadwerkelijk gaat krijgen in zijn leven niet aan wat hij 100 jaar geleden had moeten kunnen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:29

Moll schreef:
Nikki__ schreef:

vergezocht? weet je eigelijk wel waar voor showen van honden is ontstaan?
en inderdaad is het zo dat vandaag de dag de stand belangrijker is, echter zijn ze nu al zo ver dat je bij de golden en de lab dus een splitsing heb in de werkhonden lijn en show honden lijn dit word zelfs in de show door gevoert.
Echter is het simpel als koek dat honden die de uiterlijke kenmerken van een ras hebben maar niet het karakter nog de werk eigenschappen vertonen die dat ras dient te hebben, eigelijk niet dat ras niet zijn maar honden die er op lijken, en dus uit het stamboek moeten worden gehaalt en een eigen ras moeten worden.
en dan het stukje HD, en ED enz, werkhonden gaan veel minder last hebben van deze kwalen om de simpele reden dat ze geselekteerd worden op hun werk eigenschappen en prestatie in het veld, een hond met HD of ED of wat dan ook kunnen niet mee in het veld en worden verbannen voor verdere fok.
dus verzieking van het ras begint op de show, omdat de rassenstandaard teveel extrememen toe laat en er op interpretatie van de fokker word gefokt.
als doelstelling en functie voor opstaan en een hond ook een veld examen zou moeten afleggen zouden de honden velemalen gezonder zijn.

en je HTK hondjes, tja mensen die zonder eenig benul honden fokken en ze van uit een RV er zo stambomen op krijgen is dus een tekortoming van een RV.

Nikki__

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:38

Correctie Moll, JIJ vind het een tekortkoming van RV. Dat is dus geen feit. Voor sommige is, gelukkig, de gezondheid van de hond belangrijker dan de prestaties op het veld ;) Dat maakt het imo geen slechte rashond.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:12

Nikki__ schreef:
Correctie Moll, JIJ vind het een tekortkoming van RV. Dat is dus geen feit. Voor sommige is, gelukkig, de gezondheid van de hond belangrijker dan de prestaties op het veld ;) Dat maakt het imo geen slechte rashond.

de prestatie in het veld maakt het juist een gezonde hond,en niet de prestatie in de show ring, hier is verval en rasbederving namelijk het grootst, en het is on ontkombaar vast gestelt wanneer de RV van een bepaalde ras hond eisen stelt aan de fokkers van de vereniging die inhouden dat de honden in de praktijk ook gekeurt moeten worden, doe maar na vraag bij de jachtlijn van de golden en de lab, en doe maar navraag naar de bij de bordercollie, dat de fokkers bewuster bezig zijn en de honden velen malen gezonder, en het HD persentage gedaalt zijn.

daar in tegen zijn de show honden van veel rassen niet in die conditie en is het gestelijke welzijn van deze dieren velemalen minder, want een hond die gestoord gedrag vertoont maar goed presteerd op show word gewoon ingezet in de fokpopulatie mat alle gevolgen van dien.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:31

Nou ik weet niet hoor, maar prestaties zeggen niks over de gezondheid.. Ik heb toch echt een volle raszuivere dober, maar die doet echt nietanders dan wandelen en slapen hoor.. Ik heb die hond omdat ik haar mooi vind.. Ze komt als ik dr roep, ze zit, ze ligt.. Perfect genoeg..

Niet alle mensen nemen een hond voor wat ze kunnen.. Alleen vanwege het uiterlijk, en het karakter! En gestoord gedrag bij een hond, komt immers altijd door de leefomstandigheden.. Een hond word echt niet met een kronkel genoren hoor....

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:40

Ambiiee schreef:
Nou ik weet niet hoor, maar prestaties zeggen niks over de gezondheid.. Ik heb toch echt een volle raszuivere dober, maar die doet echt nietanders dan wandelen en slapen hoor.. Ik heb die hond omdat ik haar mooi vind.. Ze komt als ik dr roep, ze zit, ze ligt.. Perfect genoeg.. ....

raszuiver? dus de karakter eigenschappen zijn zoals die van de dober behoord te zijn? zullen we ze er naast leggen? u bent zoals velen het uiterlijk is belangrijker als de doelstelling van een ras, jammer maar begrijpelijk. velen wilde bij mij ook een BM maar die moets dan wel het karakter hebben van een lab, tja dan zat je bij mij niet goed.

Citaat:
Niet alle mensen nemen een hond voor wat ze kunnen.. Alleen vanwege het uiterlijk, en het karakter! En gestoord gedrag bij een hond, komt immers altijd door de leefomstandigheden.. Een hond word echt niet met een kronkel genoren hoor

ook hier vergist u zich zeker, een hond kan met gedragstorenis geboren worden, net zo goed dat er ook mongoolide honden geboren worden en honden met openverhemelte en honden met wel soort probleem dan ook, echter is dit niet het topic om haarfijn uit te gaan legen over hoe het precies werkt met de deling in het kiemblad enz.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:49

Moll, raszuiver houd in dat beide ouderdieren een stamboom hebben en de pups een stamboom. Heeft dus geen donder met gedrag te maken, dat is wat JIJ vind.

Er worden zelden honden met gedragsstornissen geboren, het gros is gewoon aangeleerd gedrag.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:53

Nikki__ schreef:
Moll, raszuiver houd in dat beide ouderdieren een stamboom hebben en de pups een stamboom. Heeft dus geen donder met gedrag te maken, dat is wat JIJ vind.

Er worden zelden honden met gedragsstornissen geboren, het gros is gewoon aangeleerd gedrag.

Beide ouder moeten een stamboom hebben dat is geheel correct, echter moeten beide ouder ook aan de rassenstandaard voldoen, en dit houd ook het stukje gedrag in, het staat niet voor niets beschreven,

in mijn 30 jaar fok ervaring, kan ik je garenderen dat dit vaker voorkomt dan dat elke fokker een buitenstaander wil doen laten denken

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:55

Een klein deel van het gedrag, dat is juist. Maar als een hond niet goed presteert op het veld, en verder een top hond is om mee te fokken, word de hond daar echt niet op afgekeurd.
En ookal zijn de ouders perfect op het veld, hoeft het niet zo te betekenen dat de pups dit ook zijn. Is dan de hond direct geen raszuivere hond meer? Dacht het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:00

sallandval schreef:

Quote nooit of zelden een heel stuk behalve als hij goed is dan is deze :)
Eindelijk weer eens iemand die ontopic reageert.

Je heb hele goede punten en de waarheid als een koe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:02

Chawi schreef:
Waarom is dat onzin??

Omdat eisen in de rasstandaarden misschien niet altijd even gezond zijn voor de hond? Als ik bv de herders uit het andere topic neem, zijn die niet gebaat bij het zo nauw mogelijk fokken aan de rasstandaard.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:04

Nikki__ schreef:
Een klein deel van het gedrag, dat is juist. Maar als een hond niet goed presteert op het veld, en verder een top hond is om mee te fokken, word de hond daar echt niet op afgekeurd.
En ookal zijn de ouders perfect op het veld, hoeft het niet zo te betekenen dat de pups dit ook zijn. Is dan de hond direct geen raszuivere hond meer? Dacht het niet.

ik krijg het vermoede dat je niet weet hoe een fokselectie plaats vind nog in de sport nog in de show, jammer want dan kunnen we dit gesprek op dit moment niet echt met openvisier houden,

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:11

Dan heb je het bij het verkeerde vermoede, Moll . Ik deel alleen een andere mening dan dat jij hebt, wil niet gelijk zeggen dat ik niks tot weinig weet op het gebied van fokken/selectie.

@Chiqa; kan jij ergens feiten vinden dan het afbinden van de staart pijnloos is? Aangezien je aangeeft dat het allemaal waar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:12

Nikki__ schreef:
@Chiqa; kan jij ergens feiten vinden dan het afbinden van de staart pijnloos is? Aangezien je aangeeft dat het allemaal waar is.

Kan jij aantonen dat ze het besterven van de pijn? ^)