Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nakisha

Re: Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:40

Een ding is duidelijk; de hond heeft gebeten uit opperste spanning.
De hond is gespannen wegens een andere hond, en werd de eerste keer vrij hardhandig (tot overgave DWINGEN, en dat is écht achterhaald) door jou gecorrigeerd. Dat is een slechte start.

Vervolgens wil jou vriend hem, bij zo'n nieuwe spanningssituatie, met zachte hand corrigeren.
Gevolg; hij reageert zijn spanning op jullie af.

Dit is geen abnormaal gedrag en ook niet vals, maar deze hond heeft zeker een groot probleem.

De vraag is; willen jullie eraan werken, of wil je vriend het niet meer proberen?

En dat bloedproevenverhaal is onzin. Punt. Ik ga er niet eens woorden meer aan vuil maken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:53

Ik zou hem muilkorven en een zelfde situatie opzoeken.
Als je dan weer een agressieve reactie krijgt, hem heeeel goed op zijn plaats zetten en dat maar even een tijd aanhouden.
Zeker je vriend, je vertelde dat hij nog naar hem gromde, dat is niet goed.
En wat betreft kinderen, dat moet je niet eens willen proberen.
Succes en sterkte!

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:58

maaike5581 schreef:
Persoonlijk had ik hem laten inslapen, eenmaal bloed geproefd...
Nu is het je vriend maar zou er niet moeten aan denken als er een kindje de hond wil aaien een het voorval herhaalt zich..

Succes en sterkte..

En nog 1..............

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:06

Ik zei toch dat het er twee waren...
Nu nog even de nietjes afwachten :D

Maar beide posten zie ik toch meer als bedoeld als herhaald/verkeerd gedrag. Hond heeft een rangen en dominantie probleem (zover ik vanachter PC kan oordelen). Dat gedrag zal hij blijven vertonen.

Naar mijn idee is deze hond gewoon niet meer te handhaven.... tenzij gemuilkorfd, constant in een ren of in een hutje op de hei bij een kluizenaar.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:13

Liezel1 schreef:
Laat ik voorop stellen dat de hond geen schuld heeft. Ten eerste zou mij dit (waarschijnlijk) niet overkomen zijn omdat ik die confrontaties uit de weg ga. (en hem in de woonwijk aanlijn!!!!)
Ten tweede ben ik mij er wel degelijk van bewust dat de hond bepaalde priviliges heeft verworven in de loop van de tijd, waar wij niet alert genoeg op zijn geweest. Het waren immers maar kleine dingen en ze kwamen slechts sporadisch voor.....

en hieruit blijkt maar weer eens heel duidelijk dat jij je verantwoording niet durft te nemen
deze hond heeft een dominantieprobleem wat door jullie zelf ontstaan is maar nu niet meer te corrigeren is
neem gewoon de eneige juiste beslissing en volg je verstand en niet je gevoel
als je dat had gedaan had je nu dit onzinnige topic niet hoeven openen waarbij je de meeste uiteenlopende reacties krijgt
zelf verantwoording nemen voor je gemaakte fouten en om erger in de toekomst te voorkomen
een hond mag nooit iemand doorbijten om wat voor reden dan ook

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:19

Wat ontzettend naar Liezel. :n

Hier thuis hebben we een strenge afspraak gemaakt dat de hond zou worden ingeslapen wanneer een soortgelijk gedrag vertoont wordt. Nu reageert mijn hond al prima op een strenge blik, maar het blijven dieren.

Ik weet het niet in jouw situatie. Aan de ene kant zeg je dat het een dominantieprobleem is, maar het vertrouwen van je vriend is nu geschonden, dus kan dit nog rechtgetrokken worden?

Aan de andere kant zeg ik enkeltje DA, want dit is nu, wat is het straks?

Is het overigens die zwarte die ik van de zomer gezien had?

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:39

tamaramt schreef:
Liezel1 schreef:
Laat ik voorop stellen dat de hond geen schuld heeft. Ten eerste zou mij dit (waarschijnlijk) niet overkomen zijn omdat ik die confrontaties uit de weg ga. (en hem in de woonwijk aanlijn!!!!)
Ten tweede ben ik mij er wel degelijk van bewust dat de hond bepaalde priviliges heeft verworven in de loop van de tijd, waar wij niet alert genoeg op zijn geweest. Het waren immers maar kleine dingen en ze kwamen slechts sporadisch voor.....

en hieruit blijkt maar weer eens heel duidelijk dat jij je verantwoording niet durft te nemen
deze hond heeft een dominantieprobleem wat door jullie zelf ontstaan is maar nu niet meer te corrigeren is
neem gewoon de eneige juiste beslissing en volg je verstand en niet je gevoel
als je dat had gedaan had je nu dit onzinnige topic niet hoeven openen waarbij je de meeste uiteenlopende reacties krijgt
zelf verantwoording nemen voor je gemaakte fouten en om erger in de toekomst te voorkomen

Hieruit blijkt juist heel duidelijk dat zij de verantwoording wel durft te nemen.
En een hond die bijt uit redirectie valt niet zo heel veel kwalijk te nemen. Jij bent degene die ervoor moet zorgen dat je hond jou niet kan bijten. Eén van mijn honden heeft uit redirectie agressie ook wel eens per ongeluk de Alpha hond gebeten, maar ook een struik, een hek en ook per ongeluk in mijn arm. De struik en het hek hebben niets terug gedaan, Alpha-hond en ik uiteraard wel. Met dit voorbeeld wil ik laten zien dat de hond op dat moment dus echt niet wist wat hij deed en zeker niet toen hij in mijn arm hing. Er is namelijk bij deze hond absoluut geen twijfel over wie de baas is in de baas-hond relatie, ik dus. Dat heeft niets met dominantie te maken. Zou deze hond mij weer kunnen bijten.....Jazeker. Dus zorg ik ervoor dat hij niet zomaar meer wild om zich heen kan gaan bijten als de prikkels te veel zijn.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:43

tamaramt schreef:

uniekhorse schreef:
Hier wil ik toch nog even op reageren.

Waren er maar wat meer honden die voor zichzelf op zouden komen.
Helaas ken ik een man die redelijk vaak in zijn dronken bui zijn honden mishandeld door ze kapot te meppen. En deze honden doen helaas niks anders dan janken (berner sennen)! Grepen ze maar eens wat vaker van zich af..
Sommige honden zijn ook te GOED en toelatend voor hun zo genaamde "baasjes"

Ik weet dat deze situatie absoluut niet te vergelijken is met de situatie van de TS, maar wilde het toch even aanhalen, aangezien er een aantal mensen in dit topic vinden dat een hond NOOIT en te nimmer mag bijten.

Zelfs in zo'n situatie niet ?
Ik vind dat je niet klakkeloos kan zeggen dat een hond nooit mag doorbijten om wat voor reden dan ook..
Per situatie is dat verschillend imo.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 20:55

tamaramt schreef:
als je dat had gedaan had je nu dit onzinnige topic niet hoeven openen

Ik vind dit topic verre van onzinnig.
Ik probeer een goede beslissing te nemen en daarbij hoor ik graag meningen van andere mensen. Er zitten hier op Bokt mensen die probleemhonden in huis hebben gehaald, zelf fokken of cursussen geven.
Niet alleen via dit topic, maar ook via PB heb ik hele goede aanwijzingen en visies mogen lezen.
Een mens kan altijd leren en persoonlijk vind ík het juist kortzichtig om slechts op mijn eigen mening af te gaan...
Sommigen actieve leden op dit forum kennen de hond namelijk zelf ook.

magda_90 schreef:
Is het overigens die zwarte die ik van de zomer gezien had?

:j
Wat zegt je gevoel over dit gedrag en het gedrag zoals je hem deze zomer hebt gezien?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:57

Je vraagt serieus de mening van iemand die hem een uur of een paar uur gezien heeft..... 9 maanden geleden ongeveer?

Hoe is het trouwens met je vriend nu.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:58

Billy schreef:
Ik ga naar mn paard. Ik hoop dat een aantal mensen hier zich eens serieus gaan verdiepen in hondengedrag, want ik vind het wel schokkend hoe hier geredeneerd wordt.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 20:59

slimmerik schreef:
Je vraagt serieus de mening van iemand die hem een uur of een paar uur gezien heeft..... 9 maanden geleden ongeveer?

Er zijn meer mensen die de hond kennen.... Niet alleen Magda.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:01

Liezel1 schreef:
slimmerik schreef:

En hoe reageren die dan? Hoe reageert je familie, de familie van je vriend, de dokter etc. En nog belangrijker hoe reageerde de gedragstherapeut die je vanmiddag ging bellen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:02

Ik heb er over nagedacht, ik heb hem (en jou) op een zeer warme dag gezien waarbij jij je honden lekker achter het balletje aan liet rennen in het water, ik zag er toen niks verkeerds aan.

Ik heb meegekregen dat het een hond met gebruiksaanwijzing is en die goed naar je luisterde.

Vergeet niet dat ik je ongeveer maar een uur of 2 gezien heb, daar kan ik helaas zeer weinig over zeggen.

Behalve dat we die zwemfoto's nog eens moeten doen maar dat is offtopic. :+

Als je het goed vind, dit is toen die foto die ik gemaakt heb en om deze hond gaat het: http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... 062009.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:03

Ik snap je niet Liezel, je hond heeft verschrikkelijk gedrag vertoont en zie je in dit topic toch best wel aan passieve houding aannemen, of je het niet helemaal beseft wat er gebeurd is.

Heb je nog geen een keer actief zien meedenken over een oplossing, sterker nog je bent opz oek naar iets wat totaal onbelangrijk is, namelijk waar dit gedrag vandaan komt.
Ik mis ook de reactie van de therapuit die je vanmiddag zou bellen, niet geheel oninteressant.

Waar dit gedrag vandaan komt is A-oninteressant.
veel belangrijker is dat je gaat beseffen waar je mee bezig bent, en hier heel snel een oplossing voor zoeken voordat er nog meer ongelukken gebeuren.
En geloof mij maar, daar ga je verschrikkelijk veel spijt van krijgen, deze hond en ook jij en je vriend hebben professionele hulp nodig, of een spuitje. Het is aan jou, nu is het je vriend, nu is het zijn hand.
Straks is het een ander slachtoffer, of een ander lichaamsdeel.
Deze hodn heeft overduidelijk een groot probleem.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:04

Liezel1 schreef:
slimmerik schreef:

Ik had je graag willen helpen om die vraag te beantwoorden, maar nogmaals ik heb je maar een uur of 2 gezien op een zeer warme dag. Ik kan niet meer zeggen dat ze gek op zwemmen en de bal zijn en dat ze goed naar je luisteren. Voor een dieper antwoord zal ik echt vaak bij je langs moeten komen. :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 21:06

slimmerik schreef:
En hoe reageren die dan?
erkennen dat de hond dominant over kan komen, maar zijn hier wel van geschrokken
Hoe reageert je familie,
Die hadden het niet achter hem gezocht, maar die kennen de hond ook helemaal niet goed.
de familie van je vriend,
Kennen de hond wel beter, maar geven aan dat hij ook niet helemaal vrijgepleit mag worden. Zij gooien het op een "misverstand/incident".
de dokter etc.
De arts in het ziekenhuis leek net te weten wat de voor,- en achterkant van een hond is.....
En nog belangrijker hoe reageerde de gedragstherapeut die je vanmiddag ging bellen?
Daar ga ik deze week langs, incl hond :j

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:07

Chica, als ik het goed lees beweer je dat Liezl dr vriend een spuitje nodig heeft :D
De enige die een probleem heeft ben jij trouwens, of liever je hond, want jij snapt echt geen bal van hondengedrag.
Er zijn hier een aantal mensen die zinnige dingen hebben gezegd, goed onderbouwd en zo, en dan kom jij met: Waar dit gedrag vandaan komt is oninteressant?
Lijkt me juist heel interessant, want om gedrag om te kunnen buigen moet je begrijpen waar het vandaan komt.
Bijten = spuitje is wel erg achterhaald, net als de bloedproeffabeltjes en de neusdoordeplasfabeltjes.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:08

Billy schreef:
Kim, het spijt me wel, maar de eigenaar heeft de situatie uit de hand laten lopen.
Toen hij zag dat de honden gingen fixeren had hij weg moeten lopen en niet dom staan kletsen tot de honden zoveel spanning opgebouwd hadden dat het wel tot een confrontatie moest komen.
Daarbij is het dan nog stommer om een hond die bol staat van de spanning ineens bij zn halsband te grijpen, de hond wilde nl eigenlijk die andere hond grijpen, maar snauwde ip daarvan naar de baas.
Dat heet redirecte agressie:

Omgerichte- of redirectie-agressie.
Redirectie agressie is agressie gericht naar iemand of iets waarvoor het eigenlijk niet is bestemd. Het is eigenlijk ergens op afreageren, net zoals mensen wel eens naar iemand snauwen omdat ze slecht gehumeurd zijn.
Deze vorm van agressie komt vaak voor na een correctie of omdat er een onzekere situatie voor de hond is. Redirectie agressie is door de regel gericht op een lager geplaatste individu dan de hond zelf, ook gebeurt het vaak dat de hond zich afreageert op voorwerpen, het bijten in de riem is daar een goed voorbeeld van. Men kan dit gedrag proberen te voorkomen door duidelijk leiding aan de hond te geven.

Mag jij mij vertellen dat jij daar een hond voor af wilt laten maken....

wat is het alternatief?

Sophietje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:08

Als een hond eenmaal bloed heeft geproeft ( zo zou ik het maar zeggen ) zal hij het vaker doen niet dat ik er veel van af weet maar dat had mijn moeder ooit gezegt en die had dat ook een keer megemaakt met een hele lieve maar die had gebeten mijn moeder heeft hem toen wel laten inslapen

Maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten

Succes nog :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:10

ik heb mijn rott gelijk af laten maken toen die iemand beet, jarenlang een superfijne hond aan gehad..........

alternatief was aangelijnd en gemuilkorfd, en dat wilde ik een hond die altijd los liep en overal mee naar toe ging niet aan doen.......

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:11

Sophietje, mijn honden proeven dagelijks bloed, en hebben nog nooit iemand gebeten. Ze eten vers vlees trouwens, niet dat je denkt dat ik ze kleuters voer of zo...
Kim, hondentaal leren zodat je dit soort situaties kunt controleren ipv dat het je overkomt en dat je het verkeerd interpreteert.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:12

KiWiKo schreef:
ik heb mijn rott gelijk af laten maken toen die iemand beet, jarenlang een superfijne hond aan gehad..........

alternatief was aangelijnd en gemuilkorfd, en dat wilde ik een hond die altijd los liep en overal mee naar toe ging niet aan doen.......

Jouw Rottweiler beet uit het niets en gericht, hier zijn heel veel signalen genegeerd en de hond beet niet bewust een mens, da's ee heel verschil.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:13

KiWiKo schreef:

Precies, maar ik heb het idee dat TS al "om" is. Hoop niet dat ze zo op een charmante manier van haar vriend wil afkomen? (relatie beëindigen) ;)

Liezel1: je vriend moet 4 keer per dag de hand spoelen.... moet hij daarvoor steeds naar het ziekenhuis of kan hij dit zelf?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 21:15

Spoelen kan hij zelf.
Er zit 1 hechting in. Maandag en vrijdag moet hij voor controle komen ivm infecties. Ze wilden nl ook meteen weten hoe de hond geënt was....