Katten met buren probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:35

Suuskipje schreef:
dat heet inleven in elkaar rissa ;)

En waar leeft kattenbezitter zich in dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:42

Suuskipje schreef:
een kat van 12 jaar kan ik dat echt niet meer aanleren rissa, bovendien zoals ik al vermeldde loopt hij alleen in de aangrenzende tuinen en gewoon door de straat. verder veel op zn uitkijkpost (muutje bij ons voor de deur :+ ) en doet geen vlieg kwaad, honden wil hij wel eens boos naar doen, maar aanvallen doet ie niet. stoere jongen klein hartje ;)

ehh best wel hoor!
Ik heb ook pas op latere leeftijd mijn katten binnengehouden, de oudste was toen al 13 jaar. De andere 9.

Suuskipje schreef:
Maar ik zou het sneu vinden mijn kat die al 12 jaar met veel plezier buitenloopt op te moeten sluiten in huis.
Bovendien, hoe wil ik dat in de zomer doen als de deuren gewoon openstaan?

En wat moet ik als iemands andere kat binnen komt lopen om onze kattenvoer op te eten.....??
Er bleek zelfs een andere kat in het bed van mijn dochter te liggen......!!

Dus nu ben ik verplicht de boel dicht te houden (eigen katten dus ook binnen ) om te voorkomen dat andere katten bij mij binnen komen!
Laatst bijgewerkt door Brainless op 01-10-09 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:42

leuk he allemaal tegen 1 :D

@Diablo. als je al mijn posts had gelezen zul je zien dat je het antwoord al had kunnen vinden.

En over dat van de weg schrapen. Mijn kat komt de straat niet uit en blijft voornamelijk aan mijn kant van de straat ;)
Nogmaals ik vertel het vanuit het oogpunt van mijn eigen kat, hoe die sich gedraagd van van daaruit vind ik het acceptabel dat hij gewoon buitenloopt, daar hij niemand lastig valt ;)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:43

Brainless schreef:
Suuskipje schreef:
een kat van 12 jaar kan ik dat echt niet meer aanleren rissa, bovendien zoals ik al vermeldde loopt hij alleen in de aangrenzende tuinen en gewoon door de straat. verder veel op zn uitkijkpost (muutje bij ons voor de deur :+ ) en doet geen vlieg kwaad, honden wil hij wel eens boos naar doen, maar aanvallen doet ie niet. stoere jongen klein hartje ;)

ehh best wel hoor!
Ik heb ook pas op latere leeftijd mijn katten binnengehouden, de oudste was toen al 13 jaar. De andere 9.

waren dat echte buitenkatten of lagen ze al veel binnen?
Ik hebe en rasechte buitenkat en hij wordt gek als we hem binnenhouden (als je mijn posts had gelezen had je gezien dat ik dat al eens uitgelegd heb)

Tancreda4

Re: Katten met buren probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:47

Het is zeker niet onmogelijk, maar het werkt ook niet bij alle katten opeens van buiten naar binnen kat.

Ons boerderijkatje, rasechte buitenkat kende geen binnen, leek super tevreden toen ze bij ons kwam en enkel maar binnen mocht. Lekker languit op het bed en kroelen, luizenleven!

Onze aanloopkater echter, die moet je niet proberen binnen te houden. Dan vliegt hij tegen de muren op. Die raakt helemaal in paniek als hij doorheeft dat hij niet naar buiten kan/mag, tot hijgens toe dat hij er bjina in blijft :o (en dat is dan even binnen blijven vanwege operatie etc)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:49

@Suuskipje
Echte buiten katten, 1 komt van de boerderij af waar. Waar hij de eerste 5 jaar van zijn leven heeft gewoond(buiten). Ook heeft hij de eerste jaren gewoon bij ons buiten gelopen.
Maar het geeft te veel problemen omdat ik oa vreemde katten binnen krijg.
Die gaan binnen lopen vechten en bij mijn katten werkt een luikje met zo'n speciaal bandje niet. De 1 rent te hard naar binnen waardoor hij al diverse malen met het luikje en al binnen was.
Dat ging ook te veel geld kosten. Ook komt mijn konijn via het luikje naar binnen als hij los in de tuin loopt. Wat alleen nog maar kan als wij thuis zijn. (onze andere 2 zijn aangevallen door katten, en wij durven deze nu niet meer zonder toezicht te laten lopen).

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:54

Suuskipje, ik doe niet bewust aan allemaal tegen 1, ik reageer op jouw posts, omdat die me tegen de borst stuiten.

Je zegt dat je met alle liefde wil meebetalen als buren bijv. last zouden hebben van je kat. Als ik last zou hebben van jouw kat, wil ik dat helemaal niet. Ik wil geen net, door jou betaald, over mijn vijver hangen. Ik wil gewoon geen net, punt. En geen vreemde kat in mijn tuin.
Dan zou je mee willen betalen aan schrikdraad. Bij mijn schoonouders bijv. stikt het van de katten achter hun huis. Mijn schoonouders zijn helemaal geen dierenliefhebbers en willen dus ook absoluut geen katten in de tuin hebben. Wel passen ze meerdere dagen in de week op hun kleinkinderen, die veel in de tuin spelen. Ze hebben nu dus schrikdraad gespannen, maar omdat de kleintjes zoveel buiten spelen, moet dat meer uit dan aan en komen toch weer die (door hun gehate) katten in de tuin, waardoor de kleinkinderen heerlijk kunnen proeven van die interessante drolletjes op de grond. Dus waarom moeten zíj schrikdraad spannen voor andermans kat?

Je zegt ook dat jouw kat niet op straat komt, dat zei ik ook. Ik was er heilig van overtuigd dat mijn katten daar niet kwamen (ook al zag ik ze niet 24 uur per dag, net als jij), maar het was dus wel zo.....

Ik had een rasechte buitenkat, zijn hele leven en bijna 24 uur per dag was hij buiten. Totdat mijn katten verongelukten en ik het licht zag. Hij is naar binnen gegaan om nooit meer buiten te komen. Kan prima.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:55

rissa schreef:
cissie schreef:
Maar vele maken negatieve opmerkingen over katteneigenaren, dus dan mag het ook best benadrukt worden dat er ook katteneigenaren zijn die wel rekening houden met de buurt.

Is ook zo, je kunt niet iedereen over een kam scheren. Maar het lijkt mij dat het in eerste instantie geweldig is als je met de buurt afspraken kan maken over de katten, maar wat als er ineens een nieuwe buurman komt die er heel anders over denkt. Die wordt dan vaak toch als lastig en als een zeurpiet bestempeld omdat het voor zijn komst toch ook geen probleem was.

Ik ben het eens hoor met je opmerking. Maar katteneigenaren die wel zorg dragen voor zijn katten dat ze geen overlast veroorzaken. Voelen zich waarschijnlijk tenminste ik helemaal niet aangesproken door mensen die katteneigenaren over een kam scheren. Ik weet wel beter.

De mensen die hier het hardste piepen zijn degene die daar geen zorg voor dragen. Zij voelen zich wrs. wel aangesproken.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:00

@ Brainless. kijk nu het je het uitlegt snap ik het beter ;)
De enige kat die wij verder nog binnen krijgen is de zwerfkat die 3 huizne hier opvangen, maar dat mag ook gewoon. Als hij veel binnen kon zijn (gewoon in de avond) was hij allang van ons geweest :) ja en straks zullen de kittens van de buren ook wel aan komen wandelen, hun vorige kat lag ook vaak bij ons binnen in de zomer :)
Luikje hebben we overigens niet, wij doen als braaf personeel gewoon de deur open en dicht :D

@ Seren, ja ik voel me aangesproken (want ikw eet dat je mij bedoelt ;) ik ben namelijk de enige katteneigenaar die zich zit te verdedigen hier) , maar meer gefrustreerd omdat niemand schijnt te snappen wat ik bedoel :\
Ik woon in een harmonieuze buurt waar iedereen respect voor elkaar heeft en goed met elkaar omgaat. Zo ook met de vrij grote kattenpopulatie in de buurt (nee geen fok etc, allemaal netjes geholpen ;) )
Bovendien is mijn kat goed opgevoed en vond ik dus dat ze idd iedereen over 1 kam scheert.

Dus nogmaals nee, omdat ik in een goede buurt woon waar afspraken gemaakt zijn, ik ga mijn kat niet binnen houden en de tuin niet afzetten. Want al die drama's die jullie schetsen zijn hier niet aan de orde. Het enige drama wat zich afgespeelt heeft is dat de buur kat gegrepen is door een hond in de kat zijn eigen tuin, en dat vind ik schandalig.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:03

Ik kan bepaalde reacties hier wel begrijpen. Mijn ouders wonen in een straat waar binnen 1 jaar 10 katten zijn bijgekomen. Dit geeft echt veel overlast, is al een paar keer in de schuur gepist en als ze nieuwe planten in de tuin zet zijn ze binnen 3 dagen stuk gezeken. Ik heb nu voor de 7de keer nieuwe planten geplant (vanaf juni)en overal waar aarde zit heb ik sateprikkers in de grond gezet (met de puntjes naar boven). Planten hebben het iig al een week overleefd....

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:06

Wat ben ik blij met mijn wijkje. Wanneer mijn kat in iemand anders zijn tuin komt, krijg ik geen gezeur aan mijn hoofd. Wanneer de buurtkinderen hun bal tien keer achter elkaar in de tuin gooien, zeur ik ook niet. Wanneer de buren wegens omstandigheden maanden met drie auto's zit, sta ik mijn plekje af omdat wij geen auto hebben. Iedere zomer is het weer feest bij mijn achterburen, volaan die muziek op standje high en de hele straat hoor je in de tuin wat mee zingen. (Katten)haters zouden het hier niet best hebben want dit zou gewoon niet geaccepteerd worden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:07

Heb niet alle pagina's gelezen.
Wil op voorhand zeggen dat wij 4 katten hebben gehad, helaas allemaal aan ouderdom overleden.
Mijn mening is dat als je een (huis)dier hebt jij er dan ook voor moet zorgen dat jou dier geen overlast bezorgt bij een ander.
Onze katten kwamen niet verder dan onze tuin, deze was zo afgezet dat ze niet weg konden. Hierdoor was iedereen blij, de katten konden naar buiten en de buren wisten dat niet onze katten bij hun in de tuin aan het spitten waren.
Een kat staat er nu eenmaal om bekend dat ze bij een ander in de tuin hun behoefte doen en dat is niet fris om in te grijpen als je lekker aan het tuinieren bent. Laat staan als er kleine kinderen in hun zandbak aan het spelen zijn en de katten uit de buurt hebben diezelfde zandbak als kattebak gebruikt...
Plus dat ik niet die onzekerheid wilde hebben als ze wel vrij rond konden lopen en er kwam er 1 niet terug.. Zou me dan altijd af blijven vragen wat er gebeurd was en of die niet geleden had als hij door een auto was aangereden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:45

Toen onze katten nog buiten liepen en een buurman van verderop bewijs had (een hele mooie actie foto :o ) dat (ook) onze kat in zijn volière hing, hebben wij ook een tijdje schrikdraad aan onze schutting gehad. Hij had kanaries en die vlogen zich letterlijk dood, als de kat in het gaas hing (hij had ook show kanaries).
Andere buren met parkieten hadden daar gelukkig geen last van, parkieten vallen katten aan en/of vliegen zich in ieders geval niet dood.
Later is hij (die van de kanaries) verhuisd en kon het draad weg. (nu komen de katten helemaal niet meer buiten).

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:57

Nou ja weet je...als de buren er geen problemen mee hebben, dan is er natuurlijk ook geen OVERlast.

Maar zodra je klachten krijgt is het wel een heel ander verhaal.
En dan vind ik echt dat je (als eigenaar!!) er wat aan moet doen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:09

Wij hebben dit probleem dus ook gehad. Nu gelukkig al een poosje geen last meer van (moestuin eruit, dat is nu grindtuin)
Piesen, schijten, moestuin mollen, ach het is toch zo normaal.
Satepikkers, koffiedrap, water gooien, allemaal geprobeert maar niets hielp.
Sinds wij de tuin veranderd hebben.....zit deze kat bij de buren...te piesen, te schijten, te miauwen, aan de deur te krabben etc.

En wat Suuskipje dan vrolijk zegt...ik betaal wel voor een stroomdraadje, net over de vijver etc, over JULLIE erf.
Vind je dat zelf ook niet een beetje aso?
Je gaat MIJN erf verbouwen, zodat JOUW kat over en nergens kan schijten?
Ofwel, nu MIJN tuin door jou verbouwt is, heeft EEN ANDER jouw kat ineens. Ga je die tuin dan ook aanpassen op JOUW kat?
Vind je het heel erg dat ik dat niet accepteer?

Ik denk dat ik het antwoord wel weet hoor, maar dat is niet erg, kom ik jouw tuin toch ook even ombouwen, zodat mijn hond lekker bij jou kan komen schijten. Probleem opgelost nietwaar?

Ik vind katten lief hoor, dat wel, maar deze overlast hoef ik er niet van.
Mijn hond pies en poept ook andermans tuin niet onder, zelfs niet eens gemeente terrein, maar ik moet wel belasting betalen voor hun troep. Ik zou zeggen, schrap hondenbelasting en stel kattenbelasting in.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:10

Sancha schreef:
Nou ja weet je...als de buren er geen problemen mee hebben, dan is er natuurlijk ook geen OVERlast.

Maar zodra je klachten krijgt is het wel een heel ander verhaal.
En dan vind ik echt dat je (als eigenaar!!) er wat aan moet doen.

Of iemand overlast heeft is maar net afhankelijk van zijn of haar eigen grenzen. Je kan je niet aanpassen naar iedereen. Ja, mijn kat komt in andermans tuin en ja andere katten komen ook in mijn tuin maar we maken er gewoon geen probleem van omdat iedereen wel eens "last" ervaart van elkaar. Je woont immers in een woonwijk. Wanneer mijn kat bij iemand binnen zou pissen, zocht ik daar een oplossing voor, dat zou mijn grens zijn maar zo lang hij niets verkeerd doet mag hij die paar uurtjes per dag vrij rondlopen buiten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:17

Suuskipje schreef:
ik ga mijn kat niet binnen houden en de tuin niet afzetten. Want al die drama's die jullie schetsen zijn hier niet aan de orde. Het enige drama wat zich afgespeelt heeft is dat de buur kat gegrepen is door een hond in de kat zijn eigen tuin, en dat vind ik schandalig.

Maar als er bij jouw in de buurt niemand zich ergert, waarom verdedig je dan zo hard de dingen die hier gezegd worden? Dat is dan toch voor jou helemaal niet van toepassing?

En toch....jouw kat mag wel in de tuin van een ander komen (en misschien wel vogeltjes/vissen/whatever doodmaken, ja, ook jouw lieve kat is een roofdier met de bijbehorende instincten), maar een hond mag dan weer niet bij jou in de tuin komen om zijn instincten te volgen.....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:24

Ik blijf steeds weer zien dat sommige katteneigenaren geen verantwoording willen nemen voor hun kat, ik ben dus een zeikert omdat ik geen katten rondom mijn huis blief, had ik maar niet in een woonwijk moeten gaan wonen..
En nee ik maak geen harde muziek(ook dochter niet) en nee parkeer de auto alleen voor mijn eigen huis..
Net als iedereen hier doet, ik ruim de hondenpoep op alleen de buren met katten denken dat daar geen maatregelen voor getroffen hoeven te worden
Ik zit dus nu in een omgaasde tuin voor andermans katten en nog steeds last van die krengen en ja dan ga je aan harde maatregelen denken

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:26

Nee, maar aangezien de meesten mij aanvallen op het feit dat ik mijn kat niet binnen ga houden ;) Bovendien lijkt het alsof niemand mij wil geloven en dat frustreert me nogal.

Bovendien jaagt mijn kat al jaren niet mee en daarvoor jaagde hij sporadisch (en doodde ze niet , maar kwam de springlevende beestjes voor mijn voeten leggen :Y) waarna ik uiteraard een gestresste vogel of muis kon gaan vangen en weer buiten zetten...
nogmaals mijn kat doet geen vlieg kwaad. hij knuffelt zelfs hamsters!!

En ja ik vind het schandalig dat iemand zijn hond niet onder controle kan houden en dan een buurkat doodbijt (een kat die overigens ook niemand een vlieg kwaad deed en zeker de laatste jaren ook zijn eigen tuin niet meer uit kwam)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:33

Zolang mensen geen verantwoording willen nemen voor hun dier en het bijbehorende gedrag vind ik dat ze geen dieren moeten nemen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:35

Suuskipje schreef:
Nee, maar aangezien de meesten mij aanvallen op het feit dat ik mijn kat niet binnen ga houden ;) Bovendien lijkt het alsof niemand mij wil geloven en dat frustreert me nogal.

Bovendien jaagt mijn kat al jaren niet mee en daarvoor jaagde hij sporadisch (en doodde ze niet , maar kwam de springlevende beestjes voor mijn voeten leggen :Y) waarna ik uiteraard een gestresste vogel of muis kon gaan vangen en weer buiten zetten...

En ja ik vind het schandalig dat iemand zijn hond niet onder controle kan houden en dan een buurkat doodbijt (een kat die overigens ook niemand een vlieg kwaad deed en zeker de laatste jaren ook zijn eigen tuin niet meer uit kwam)

Ik val je niet aan op het feit dat je je kat niet binnenhoudt. Als dat bij jullie in de buurt goed gaat, moet je dat lekker zelf weten. Maar jij zei zelf, dat áls anderen er last van zouden hebben, jij wel wou helpen door mee te betalen aan schrikdraad, gaas of wat dan ook. Dat is natuurlijk van de zotten. Ook al gaat het bij jullie goed, je vindt tóch dat als een ander er een probleem mee zou hebben, die dat maar op moet lossen door er voor te zorgen dat de kat niet meer kan komen (ook al betaal jij het). Dus een ander moet aanpassingen doen voor jóuw kat.....

Je hebt het over een hond niet onder controle houden. Maar als ik nou mijn hond, net als jullie katten, gewoon de straat op gooi? Dan valt er toch niets onder controle te houden? Hij loopt dan gewoon vrij rond, alles onderpoepen, lekker spelen, katten opjagen, misschien eentje vangen, ach, als het beestje maar lol heeft....dat vinden jullie toch ook?

luxx

Valt me trouwens op dat de meeste mensen hier of een hond of een kat hebben, ik heb allebei.
Andere uitstekende manier om andermans katten uit je tuin te houden is natuurlijk zélf een kat nemen :+ maar daar zullen mensen niet gauw voor gaan natuurlijk :D.

neres

Over jagen: dat is natuurlijk gedrag van een kat. Ook als je je kat in de tuin houd jaagt hij vaak op volgetjes ed.
Als de kat jaagt op de parkieten van de buren is het weer een ander verhaal.

Mensen ik denk dat we wel in de gaten moeten houden dat zolang een kat geen overlast bezorgt en de buurt geen problemen maakt er ook geen probleem is.

Zo gauw er wel overlast is dan moet de katten eigenaar zelf wat gaan doen. En niet degene die de last heeft.
Dat geldt wat mij betreft voor iedere kattenhouder.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:37

Diablo schreef:
Suuskipje schreef:

Ik val je niet aan op het feit dat je je kat niet binnenhoudt. Als dat bij jullie in de buurt goed gaat, moet je dat lekker zelf weten. Maar jij zei zelf, dat áls anderen er last van zouden hebben, jij wel wou helpen door mee te betalen aan schrikdraad, gaas of wat dan ook. Dat is natuurlijk van de zotten. Ook al gaat het bij jullie goed, je vindt tóch dat als een ander er een probleem mee zou hebben, die dat maar op moet lossen door er voor te zorgen dat de kat niet meer kan komen (ook al betaal jij het). Dus een ander moet aanpassingen doen voor jóuw kat.....

Je hebt het over een hond niet onder controle houden. Maar als ik nou mijn hond, net als jullie katten, gewoon de straat op gooi? Dan valt er toch niets onder controle te houden? Hij loopt dan gewoon vrij rond, alles onderpoepen, lekker spelen, katten opjagen, misschien eentje vangen, ach, als het beestje maar lol heeft....dat vinden jullie toch ook?

ik vind dat je honden en katten niet kan vergelijken..
Katten zijn veel meer op zichzelf en honden hebben jou echt nodig ;)
Geen goede vergelijking vind ik :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:38

Maar is het niet een beetje krom dat jij/mensen wel denken, ik vind het schandalig dat een hond op andermans terrein losloopt, want god weet wat er kan gebeuren, terwijl ze het wel normaal vinden dat hun katten op andermans terrein loslopen, god weet wat er kan gebeuren.

Stel nu effies he. Alle buurtbewoners met een hond, doen vanaf nu gewoon de voordeur open, dumpen de honden buiten en doen savonds voor ze naar bed gaan de deur weer open. Hond aanwezig is fijn, hond niet aanwezig dan is het die nacht gewoon andermans probleem.

Ik geloof niet dat iemand zegt, ja laten we dat gaan doen. Is zo gezellig al die loslopende honden overal.

In mijn ogen het zelfde met katten.
Wel een huisdier kopen, maar vervolgens een ander met de rotzooi opzadelen.
Vind ik niet kunnen.
Ik hoef geen kat van een ander, als ik er een gewild had, had ik die zelf wel aangeschaft.

Dat is in mijn ogen het probleem met dit huisdier.
Mensen kopen een kat en zadelen er ongevraagt andere ook mee op.