Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:26

Dat doet hij het goed :). hij mag pas naar de pakwerker als ik het zeg ;)..
Hij is hier teleurgesteld, pakwerker liep weg en mocht niet bijten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:29

HBVisser schreef:
Yamcha schreef:
HBVisser: ik nodig je ook uit :D

Oh leuk!!!! Ik vind werkhonden zowiezo leuk om naar te kijken. Dat enthousiasme, dat vuur dat in hun ogen te zien is.
:o Ik begrijp best dat ze een beetje trekken :o
Die hebben er gewoon zin in. :9

Je komt maar hoor :)
Tibeau zal het leuk vinden :j En ik heb er ook alle begrip voor dat ze een beetje trekken, enthousiasme mag best, wil alleen niet over straat gesleurd worden :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:31

Citaat:
liedje89 schreef:
Maar ik zie het toch niet zitten om het te gaan proberen om me een beter oordeel te vormen. En dat komt misschien gedeeltlijk ook wel door mijn vooroordeel dat het perce onvriendelijk is.(Terwijl ik begin te denken dat dat oordeel misschien meer komt door mensen die de methode verkeer gebruiken.)

Ik denk dat je eens op een goede trainingsclub aan moet, en daar dan eens een paar maanden mee moet lopen...... Ik weet niet wat voor hond je hebt, op sommige kringgroepen heb je een werkhondenbriefje nodig, en die krijg je alleen met bepaalde rassen.......

Je kunt natuurlijk ook een hond "lenen" en daarmee naar de club.

Ik denk namelijk ook dat jouw vooroordeel komt door mensen die de methode en de materialen verkeerd gebruiken.
Voorbeeld: dressuur is niet verkeerd, maar als dressuur betekent je paard zo hard mogelijk in de krul trekken met scherpe bitten en een slof, en vervolgens met enorme sporen vooruit trappen, kan ik me zo voorstellen dat mensen een afkeer krijgen van dressuur.Hoogstwaarschijnlijk verandert dat beeld dan als je dan een goede dressuurruiter ziet rijden zoals het hoort :)
[/quote] Wij hebben trouwens een golden en we hebben 2,5 jaar lang met haar op cursussen gezeten. Maar alleen op een cursus met belonen (clickeren)(puppy gehoorzaamheid, behendigeheid). Ik ben erg tevreden over de opvoeding van onze hond hoor dus ik heb geen behoefte om te wisselen. Maar ik bedoelde meer dat HB wel zegt waarom wissel je niet ik wissel ook niet voor een groot deel door vooroordelen, maar ook gewoon omdat ik tevredeben over hoe het nu gaat. Ik denk dat dat voor andere mensen ook zo is, Ik hoor namelijk nog vaak dat mijn hond niks zou doen zonder koekjes, dat ie geen respect voor me zou hebben en dat ik haar wel moet vermenselijke anders zou je toch nooit met beloningen werken. Zijn allemaal dingen die igg bij mij niet waar zijn.

Trouwens over die dressuur er zijn mensen die daarom over stappen op western. Die dan op een veel beter manier met hun paard om leren gaan als wanneer zebij de dressuurinstructeur met slof, sporen,scherpe bitten etc zouden blijven daar is natuurlijk niks mis mee. Dat ze daarna nog eens zien dat dressuur niet gemeen hoeft te zijn betekend niet perce dat zeweer terug zouden willen wisselen. Why fix something that's not broken.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 06-05-09 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:33

Van een foto kun je toch niet het karakter aflezen, zeker bij de eerste foto spelen de seconden ervoor ook een grote rol, als je die niet weet kun je ook niet zeggen waarom de hond dit doet.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:35

anneliesdj schreef:
Van een foto kun je toch niet het karakter aflezen, zeker bij de eerste foto spelen de seconden ervoor ook een grote rol, als je die niet weet kun je ook niet zeggen waarom de hond dit doet.

dat kan ook niet nee. de foto's waren eigenlijk alleen bedoeld om te laten zien om wat voor hond het ging ;)

anneliesdj

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:35

Op watvoor manier? Het enige wat ik eraan zie is dat het een herder is en daar houd het wel mee op ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:47

Je kan een kleine momentopname maken van zijn gedrag. Hiermee kan je zijn karakter niet lezen. Maar ik zie op de eerste foto een hond die lekker aan het werk wil. Zijn oren staan iets naar achteren gericht, ik zie geen nekharen overeind en zijn staart is laag. Op dat moment lijkt hij me dus ontvankelijk voor een commando. Als hij zich weinig tot niks van zijn baas aan zou trekken zou zijn staart hoogstwaarschijnlijk hoger staan en zijn oren vooruit.
Dit laatste kan een seconde later uiteraard wel het geval zijn. Dat weet je niet.

:D hij trekt wel een beetje aan de riem, dat is duidelijk te zien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:48

@ Liedje: Met een golden kom je niet op een werkhondenclub :)
Het ging mij er niet om dat je hond niet goed opgevoed zou zijn, ik ken jouw hond niet, kan dat dus ook niet beoordelen. Het ging me er meer om, dat als je zoveel vooroordelen hebt, het goed is, om eens een tijdje mee te draaien, zodat je ziet hoe het ook kan, vragen te stellen aan instructeurs, aan clubleden, de honden te zien werken...... daar kun je een hoop van leren :)

90% van de hondenbezitters heeft namelijk de ballen verstand van honden opvoeden, roept maar wat over de clubs zonder er zelf ooit geweest te zijn, doet misschien hun best, maar de resultaten zijn om te janken....... en als die mensen dingen als slipkettingen en weet ik wat allemaal gaan gebruiken, kun je er idd een heel verkeerd beeld van krijgen. En dat is gewoon jammer, ook voor jezelf, het is een gemiste kans om je oordeel daarop de baseren. Ik word ook niet blij van mensen die van horen zeggen hebben dat ze hun honden moeten corrigeren, maar geen benul hebben van hoe een hond nu eigenlijk in elkaar zit, en de correcties daardoor ontaarden in dierenmishandeling.
Zelfde geldt in wezen ook voor mensen die alleen belonen en niet straffen, maar geen benul hebben van timing en hun hond volkomen verkeerd belonen. Hoe onduidelijk kun je zijn naar de hond toe?? Intussen heeft de hond geen baas, maar personeel, wordt onzeker, valt uit aan de riem, en misdraagt zich vreselijk, en die mensen hebben dan een "dominante hond". En dán ben ik het wel met HBVisser eens, dat is geen dominante hond, maar een onopgevoede, en ook dat is voor de hond helemaal niet leuk...... honden willen geen knuffel zijn, honden willen eerlijkheid en duidelijkheid. En dát wat ze het hardst nodig hebben, krijgen ze bij die mensen niet.....

Maar als jij wilt weten waar je over praat, kan ik je alleen maar aanraden om echt naar een club te gaan, en niet voor een avond, maar voor 2 maanden...... Dán krijg je een beeld, en dán kun je een onderbouwd oordeel geven. Maar nu heb je in wezen geen idee waar je het over hebt, maar er wel oordelen over. En dat is niet eerlijk, naar de trainers, de eigenaars en naar de honden zelf toe.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:54

wij richten onze honden hier al jaren af met een slibketting.

Wij hebben tegenwooridg sharpeis waarvan word gezecht dat ze niet te trainen zijn... Meestal zijn het ook monsters, mar die van ons niet... Die lopen netjes naast en trekken niet... trekken ze wel dan even war inwerking me de slip. anders niet. dan hangt hij los in een boogje.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:12

Chiqa schreef:
Nijn schreef:
Nou ik ken geen 1 politiehond die daar getraind is of met een clicker getraind wordt, ken er toch aardig wat :)

Lante schreef:
Lijkt me voor de pakwerker prettig dat je tijdens de opleiding de hond ook weer leert loslaten... Heb je wel eens een OPGELEIDE politiehond met dit spul om zien lopen..? Ik niet, maar misschien heb ik het mis hoor!

Mss heb je het idd mis, hoeveel honden heb je het nu over kom zeg zo'n discussie gaat toch helemaal nergens over.
Ik ken drie honden dus worden ze zonder slip getraind :')
Hier worden ze mét slip getraind.

Wel wat meer dan drie hoor, drie mensen die politiehonden opleiden en die krijgen regelmatig nieuwe aanwas als de andere weer opgeleid zijn. ;)
Ook zei ik dat ze inderdaad wel eens met slip getraind worden, maar na verloop van tijd hebben ze gewoon alleen de halsband nog.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:13

HBVisser schreef:
Je kan een kleine momentopname maken van zijn gedrag. Hiermee kan je zijn karakter niet lezen. Maar ik zie op de eerste foto een hond die lekker aan het werk wil. Zijn oren staan iets naar achteren gericht, ik zie geen nekharen overeind en zijn staart is laag. Op dat moment lijkt hij me dus ontvankelijk voor een commando. Als hij zich weinig tot niks van zijn baas aan zou trekken zou zijn staart hoogstwaarschijnlijk hoger staan en zijn oren vooruit.
Dit laatste kan een seconde later uiteraard wel het geval zijn. Dat weet je niet.

:D hij trekt wel een beetje aan de riem, dat is duidelijk te zien :D

Daar ben ik het wel mee eens maar je kunt van deze foto niet zien of dit een dominante hond is of niet, dat is wat ik bedoel ;)

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:15

Lante schreef:
Niet dat ik nu zo'n fanatieke slipkettinggebruiker ben; maar ik denk dat het komt omdat het gewoon in princiepe wel werkt.

Dat hangt dan ook weer af van de hond denk ik. Wij hebben een Berner Sennen gehad, waar wij een slipketting bij gebruikten. Waarom? Gewoon omdat we toen helaas nog niet beter wisten. Op cursussen werd het destijds zelfs nog aangeraden, terwijl het op de cursus waar we met onze huidige hond kwamen verboden is.
Maar goed, een Berner is zeer hard op zichzelf en ondanks de slipketting, hing meneer gewoon aan de ketting als hij dat wilde! De slipketting had dus zeker niet het effect wat je zou verwachten.

Jammer dat de methodes van nu, toen (1994) nog niet gebruikt werden. Want als ik met die hond de clickertraining had gedaan, dan had hij zeker beter opgevoed geweest, dan met die cursus waar je een slipketting moest gebruiken!

Nog even over dat dominant zijn, onze Berner Sennen was erg dominant. En dan dus ten opzichte van andere honden, niet tegenover ons. Je merkte dat aan zijn hele gedrag. Zodra er een andere hond aankwam, maakte hij zich groot, de oren gingen naar voren en de staart ging zo hoog mogelijk! De meeste honden hadden ook respect voor hem. Hij is een keer van achteren aangevallen door een herder, in één beweging had hij de herder op zijn rug en hij is boven hem blijven staan. Niet gebeten dus, gewoon even laten zien wie de baas is. De herder is met de staart tussen zijn benen afgedropen.

Onze huidige hond is juist erg onzeker en bang. Als hij een andere hond tegenkomt, gaan zijn nek-en rugharen overeind staan en zijn staart naar beneden. Als de hond voorbij is, begint hij te blaffen. Niks geen aggressie of dominantie, maar pure onzekerheid. Ook schudt hij zich daarna altijd uit, ook weer een teken van spanning. Dat soort dingen moet je gewoon weten en dat hebben wij op de cursus geleerd.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:22

Ach, maar weet je; elke hond is anders (net als bij paarden, mensen). Bij jullie hond werkte de slip destijds niet, maar bij andere wel. de klicker methode lijkt mij een stuk vriendelijker, dat is een ding wat zeker is, maar ik persoonlijk heb er geen ervaring mee. Vroegah liep ik met het hondje van de buren en die moest van de hondencusus ook met slip. Die hond kende alles, maar ik had altijd wel mijn zakken vol kattenbrokjes *helemaal niet goed voor honden, maar dat wist ik toen nog niet en de hond deed er een moord voor* als beloning! :D :D
Mijn herders zijn niet de best opgevoede honden, maar ze komen als ik ze roep, gaan zitten als ik dat wil en zijn gewoon handig en beschaaft in de omgang. En dat heb ik niet met de slip of met een klickertraining bereikt, maar met mijn zakken vol met hondekoekjes los in de tuin oefenen haha! :P

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:27

HBVisser schreef:
Ok, eerste foto: oren naar achteren, staart laag. Op die foto wil hij weliswaar graag naar de pakwerker toe maar ergens is hij ook nog op jou gericht. Deze houding is namelijk niet een erg zelfverzekerde houding, hij wil een commando, een groen licht van jou.

Op de tweede foto zie ik een ontspannen hond, waarschijnlijk ergens in geinteresseerd.

Ik ben geen gedragsdeskundige, dat wil ik even heel duidelijk vermelden. Ik woon in Duitsland en hier zijn we verplicht (tenminste als je een grote hond hebt) je sachkunde te halen. De sachkunde cursus wordt bij ons op de hondenschool gegeven. Het is een stuk theorie over het gedrag en houden van honden.

Op onze hondenschool is het gebruik van een slipketting absoluut verboden. Ik veroordeel niks of niemand, ik ga ervan uit dat elk het beste voor zijn hond wil. Met of zonder slipketting.

Op die foto's zie ik precies hetzelfde als jou! :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:52

Yamcha schreef:
@ Liedje: Met een golden kom je niet op een werkhondenclub :)
Het ging mij er niet om dat je hond niet goed opgevoed zou zijn, ik ken jouw hond niet, kan dat dus ook niet beoordelen. Het ging me er meer om, dat als je zoveel vooroordelen hebt, het goed is, om eens een tijdje mee te draaien, zodat je ziet hoe het ook kan, vragen te stellen aan instructeurs, aan clubleden, de honden te zien werken...... daar kun je een hoop van leren :)

Maar als jij wilt weten waar je over praat, kan ik je alleen maar aanraden om echt naar een club te gaan, en niet voor een avond, maar voor 2 maanden...... Dán krijg je een beeld, en dán kun je een onderbouwd oordeel geven. Maar nu heb je in wezen geen idee waar je het over hebt, maar er wel oordelen over. En dat is niet eerlijk, naar de trainers, de eigenaars en naar de honden zelf toe.

De meeste mensen hebben geen werkhonden yamcha. (watvalt daar trouwens onder volgens jou?)

Het zal die hond trouwens geen bal uitmaken of ik zijn baasje wel of niet mag. Maar waarom denk je dat het zo nodig is dat ik het eens van dichtbij zie. Ik heb echt geen problemen met mensen die ervoor kiezen om een slipketting te gebruiken zolang ze daar geen schade aan richten bij hun hond. Maar ik zou het zelf nooit gebruiken waarom zou ik het gaat nu toch prima? Lijkt me niet eens perce dat de ene methode beter is dan de ander ik denk alleen wel dat de ee methode wanneer verkeerd gebruikt schadelijker is dan de andere. Daarom houd ik er niet zo van, Mensen die het wel goed doen hoeven zich daarom niet aangesproken te voelen.

Maar ik ben niet zo'n fan van hulpmiddelen, hoewel je voer en speeltjes ook als hulpmiddelen kan zien natuurlijk. Een goede trainer die niks bijzonders wil van zijn hond heeft ze niet nodig dat dat met een politie hond misschien net even anders ligt wil ik best geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:00

Staat een lijstje van op internet, kun je zo opzoeken.

Vind het erg jammer dat je wel overal een mening over hebt, maar het niet nodig vindt om je mening of oordeel te onderzoeken op waarheid.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:17

Yamcha schreef:
Staat een lijstje van op internet, kun je zo opzoeken.

Vind het erg jammer dat je wel overal een mening over hebt, maar het niet nodig vindt om je mening of oordeel te onderzoeken op waarheid.

Ik zeg alleen dat mijn mening niet op profesional slaat over het algemeen. Het is gewoon zo dat die hulpmiddelen meestal verkeerd gebruikt worden. Loop maar eens een bos in. Daarom ben ik er niet zo'n fan van. Dat ik mijn mening baseer op de gemiddelde honden eigenaar en zijn mogelijkheid deze te gebruiken is helemaal niet vreemd. De gene die dit topic strate en vroeg om advies en meningen is volgens mij ook een gemiddelde honden eigennaar.

Het is trouwens ook niet zo dat ik die mening compleet nergens op bazeer maar als ik die argumenten geef word het toch alleen maar welles nietes. Dat heb ik al eens geprobeerd namelijk.

Als ik een lijstje zoek over werkhonden zitten er ook onderdelen bij waar een golden wel geschikt voor is?? Daarom vroeg ik het ook nog eens aan je. Voor een reddings of een hulphond is een golden namelijk prima geschikt bovendien zijn ze ook bezig met proeven om retrievers te gebruiken als politie honden omdat ze er minder bedreigend uit zien en mensen zich er veiliger bij zouden voelen, en retrievers zijn nog vrij ineligent ook dus het is geen probleem om ze iets te leren. Die van ons hoeft niet te werken hoor maar je roept dat zo meteen een golden zit niet op een werkhonden club.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:18

anneliesdj schreef:

Juist een momentopname geeft heel duidelijk weer wat op dat moment de prikkel en/of sleutelprikkel is voor de hond.
En waarom hij welk gedrag vertoont ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:20

Die zitten niet op clubs waar ze IPO doen, dat bedoel ik :D

Ik zal het lijstje dan eens opzoeken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:38

Komt ie:
Airedale Terrier,
Australian Cattle Dog,
Beauceron,
Laekense Herder,
Tervuerense Herder,
Bouvier des Flandres,
Briard,
Duitse Herdershond,
Hollandse Herder,
Hovawart,
Riesenschnauzer,
Rottweiler,
Anatolische Herdershond/Kangal,
Australian (working) Kelpie,
Belgische Herder Groenendaeler,
Mechelse Herder,
Bouvier des Ardennes,
Boxer,
Dobermann Pinscher,
Picardische Herdershond.

Astamblieft. Daar staat dus geen Golden bij. Bij deze rassen kun je, óf met een werkhondenbriefje, of met de stamboom, lid worden van de club.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:40

Ik heb even op ipo gezocht nou snap ik wel wat je bedoelt met werkhonden. Bij vallen daar alle honden onder die met een doel behalve gezelschap of fokken gehouden worden (hulp,jacht,herder,politie en ben er vast nog wel een paar vergeten) . Vind het weleen vreemd lijstje trouwens. En ook nog alleen rashonden toegestaan stelletje snobs :P .

Wel jammer voor mijn golden als ze nog ambities had en niet op de lijst en geen stamboom. Maarja dat luid gaat haar toch nooit lukkken die van ons blaft misschien 1 keer in de twee maanden. :+ .

Ik zie dat je de lijst al geplaats hebt, weet je waarom ze nou juist deze rassen toelaten en geen andere trouwens ik vind het wel intressant.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:40

Mika007 schreef:
anneliesdj schreef:

Juist een momentopname geeft heel duidelijk weer wat op dat moment de prikkel en/of sleutelprikkel is voor de hond.
En waarom hij welk gedrag vertoont ;)

Daar ben ik het toch niet mee eens.
Op de foto die hiervoor getoond werd zie je alleen de hond, je ziet niet wat er links buiten beeld is (waar hij naartoe wil) en je ziet niet wat de baas rechts buiten beeld doet, bovendien kunnen er ook nog andere factoren zijn die meespelen.
Links buiten beeld kan een man wild agressief met een mes staan zwaaien maar er kan ook een huilend kind op een poes staan, rechts kan een baas staan die probeert de hond terug te trekken maar hij kan het ook juist ophitsen of de hond zit simpelweg aan een boom geknupt en er staan helemaal niemand achter hem.
Wat eraan vooraf gaat is minstens zo belangrijk; in geval van huilend kind; is die hond agressief omdat hij gewoon niet van kinderen houd of gaf dat kind hem 2 sec. terug een schop onder zijn kont?

Dus nee, van deze foto valt hooguit te zeggen wat de hond voelt/doet, dus dat wat je ziet, wil je meer weten dan zul je toch echt een overzichtsfoto moeten hebben en nog beter; een serie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:42

Yamcha; welke club heb jij het nu over dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:43

Omdat die honden goed af te richten zijn voor politie werk.
Ja, dat lijstje maakt de FCI, kan het ook niet helpen dat het rashonden moeten zijn. Overigens als je geen stamboom hebt, kun je dus een werkbriefje halen :)

@ Alleliesdj: gebruikshondensportverenigingen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:46

En dan gaat het specifiek over politietrainingen? Dan vraag ik me af of die lijst wel actueel is aangezien Terveurense herders ook genoemd worden.
En weet jij zo een verklaring waarom er geen doggen/molossers genoemd worden?