Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:45

En laat ons datn hopen dat die mensen sterk in hun schoenen staan......

Ik zou niet gelukkig zijn als opeens iedereen een DH wilde :n

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:47

als jij je honden dan test, en het is een gelegenheidsnestje, vind ik je geen broodfokker.

kimmie261 schreef:
aan de andere kant,stel dat iedereen nu echt op zoek gaat naar de handjevol "echt voor het ras staande goede fokkers" ,die,je kent ze wel,echt toppers leveren,nooit ziek,geen enkel gebrek enz...

elke hond kan ziek worden. Nu lijkt het alsof je zegt, dat als je een rashond koopt en die wordt ziek ongeacht wat het is, dan is het zowieso de fokker zijn schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:47

kimmie261 schreef:
aan de andere kant,stel dat iedereen nu echt op zoek gaat naar de handjevol "echt voor het ras staande goede fokkers" ,die,je kent ze wel,echt toppers leveren,nooit ziek,geen enkel gebrek enz...

die moeten dan wel broodfokker gaan worden om aan alle aanvraag te gaan voldoen...echt...zoveel honden als dat er per jaar gekocht en verkocht worden,als dat op die paar enige echte super perfecte fokkers moet komen,nou...die mogen dan wel een fabriekje gaan aanleggen...
:Y)

Snap je het niet of wíl je het gewoon niet snapppen? Een goede fokker kijkt naast dat hij naar het welzijn van de nakomelingen kijkt ook naar het welzijn van zijn eigen dieren.
Dus de opmerking dan kunnen ze net zo goed een fabriek opstarten is vrij kansloos in dit verhaal, dan heb je dr iig weinig van opgestoken.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:50

Ik snap niet zo goed waarom bij iedere fokker van honden die het buiten een stamboek om doet meteen een oplichter is, een broodfokker, sterker nog een puppyfabriek die alleen maar ongezonde en stervende pups verkoopt...? Dat slaat echt helemaal nergens op. De puppyfabrieken zijn altijd nog gewoon een zeldzaamheid en komen dus niet voor niets in het nieuws..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:51

zeggen wij dat dan? Ik denk dat jullie dit te graag willen lezen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:53

nee dat komt telkens terug: de hondjes en hun ouders zijn niet gekeurd, de mensen die de pups verkopen kijken niet waar ze naartoe gaan, ze belanden in het asiel, je hebt geen garantie, erfelijke ziekten, nemen geen verantwoordelijkheid....

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:56

Op mijn werk kom ik zoveel slechte gevallen. En een groot deel komt van slechte fokkers / kruisingen of van niet geteste honden.
En die mensen maar klagen over de rekening. en met het smoesje komen "ik dacht dat kruisingen zo sterk waren". Of er in 1 keer achter komen dat zijn of haar hond een ernstige afwijking hebben waar ze nog nooit van gehoord hebben.

Dan denk ik bij mij zelf, als je je nou even verdiept had. Of misschien nog even verder gespaard had.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:58

Je hebt ook nog gewoon niet-fokkers die voor 1x een nestje pups willen, zonder stamboek maar wel met sterke, gezonde ouders. Niks mis mee vind ik..
Broodfokkers is natuurlijk ernstig(daar versta ik puppyfabrieken onder) en daar zou ik dus geen pup kopen, al zou ik het uit medelijden met de pups graag doen..

Dus ik ben voor fokken zonder stamboom, als je maar met gezonde honden fokt zonder erfelijke fouten en gebreken.. en er ook goed voor kan zorgen.

Edit; dat hondjes met erfelijke ziekten in het asiel worden gedumpt is heel wat anders... Als ik zo'n hond zou hebben, had ik hem in laten slapen. Wie wil nou zo'n hond en waarom zou je hem laten lijden.. Die mensen hebben zelf het risico genomen, al is dit risico er altijd wel dus dan moet je er ook voor zorgen tot zover je kan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:01

Chiqa schreef:
kimmie261 schreef:

die moeten dan wel broodfokker gaan worden om aan alle aanvraag te gaan voldoen...echt...zoveel honden als dat er per jaar gekocht en verkocht worden,als dat op die paar enige echte super perfecte fokkers moet komen,nou...die mogen dan wel een fabriekje gaan aanleggen...
:Y)

Snap je het niet of wíl je het gewoon niet snapppen? Een goede fokker kijkt naast dat hij naar het welzijn van de nakomelingen kijkt ook naar het welzijn van zijn eigen dieren.
Dus de opmerking dan kunnen ze net zo goed een fabriek opstarten is vrij kansloos in dit verhaal, dan heb je dr iig weinig van opgestoken.

ahhh ik ga het snappen,en iedereen die thuis voor de leuk een nestje heeft kijkt natuurlijk niet naar de honden /hondjes om.... :)*

nee lampje gaat nu branden,alleen goede fokkers zijn gek op hun puppies en hun hond en zorgen dat ze het beste van het beste krijgen...

vanitymay,wij snappen het niet denk ik :n ,dat gevoel heb ik ook hoor wat jij schrijft,maar aan de andere kant wanneer heb je nu echt een goede fokker??

mensen met een mooie website??mooie kennels buiten,of mooie honden of de fokkers met het mooiste verhaal,of die heel interessant doen of de voorouders en dan jou vertellen dat je juist bij hun een hondje moet kopen...

zucht...wat een moeilijk gedoe eigenlijk zeg,een puppie kopen...een goede gezonde dan... :j ,de rest is allemaal ongezond,of je hebt net geluk natuurlijk..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:08

kimmie261 schreef:
is iedereen die een nestje fokt dan meteen een broodfokker??

dus stel,en dan stel(ik doe het niet hoor heb geen volle teven) ik wil een nestje van bv mijn kruising en 1 van mijn rottweilers...

dan ben ik ten allertijde een broodfokker???

Je bent in ieder geval niet bezig met verbetering van het ras.
Als je het 1x doet dan is het een gelegenheidsnestje.

Maar probeer maar eens degene te zoeken die een gelegenheidsnestje fokken aangezien de broodfok zichzelf tegenwoordig ook zo prestenteert. Als je daar komt zitten de pups ook keurig in de huiskamer en krijg je hele goede verhalen te horen van het nette gezin.
Bovendien blijf je dan met het probleem zitten dat je niets weet over de erfelijke gebreken van de voorouders.

Een rasvereniging kan je vertellen welke fokkers volgens de eisen van de rasvereniging fokken.
En om het nog ingewikkelder te maken ken ik ook rasverenigingen waar ik geen pup van zou willen al zou ik geld toekrijgen.

Maar dat is juist het stukje verdiepen in de hondenwereld, wat tegenwoordig zo makkelijk wordt gemaakt door internet.

Van de Australian Cattle Dog bijvoorbeeld staan alle uitslagen van de onderzoeken gewoon online, door iedereen te bekijken. Zelfde geldt voor de Australian Kelpie.
En zo zijn er veel meer rassen waar (met behulp van de rasvereniging) er heel makkelijk achter gegevens te komen is.
Verder is het een kwestie om zoveel mogelijk fokkers te bezoeken en je kennis vergroten.

Het is echt moeilijker om aan een betrouwbaar adres te komen voor een pup zonder stamboom of kruising (uitgezonderd de asielen) helemaal omdat de broodfok zich daar massaal op gestort heeft en de broodfok presenteert zich over het algemeen allang niet meer met de pups in bakken. Die zijn ook niet gek. :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:12

Nee, de puppyfabrieken zul je niet snel komen, daar worden ze gebeuren en verhandelt, laatste paar dagen als er iemand komt kijken keurig in en woonkamer, en de potentiele koper heeft niks door.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:14

kimmie261 schreef:
ahhh ik ga het snappen,en iedereen die thuis voor de leuk een nestje heeft kijkt natuurlijk niet naar de honden /hondjes om.... :)*

nee lampje gaat nu branden,alleen goede fokkers zijn gek op hun puppies en hun hond en zorgen dat ze het beste van het beste krijgen...

vanitymay,wij snappen het niet denk ik :n ,dat gevoel heb ik ook hoor wat jij schrijft,maar aan de andere kant wanneer heb je nu echt een goede fokker??

mensen met een mooie website??mooie kennels buiten,of mooie honden of de fokkers met het mooiste verhaal,of die heel interessant doen of de voorouders en dan jou vertellen dat je juist bij hun een hondje moet kopen...

zucht...wat een moeilijk gedoe eigenlijk zeg,een puppie kopen...een goede gezonde dan... :j ,de rest is allemaal ongezond,of je hebt net geluk natuurlijk..

Het perse verkeerd willen lezen en willen begrijpen is natuurlijk ook een vak.

Ik heb hier een kruising rondlopen die 35 euro heeft gekost en waar niets mis mee is, dat was echt een ongeluksnestje.
Heb de pups vanaf week 1 elke week mogen bezoeken en dat ook gedaan. De pup was niet voor mij bestemd maar is wel hier gekomen nadat de eigenaresse is overleden. ;)

Als iemand bewust kruisingen of honden zonder stamboom gaat fokken en dan prijzen er voor gaat vragen van 300 euro en hoger dan heb je het niet meer over een ongeluksnestje of gelegenheidsnestje. Dan lijkt geld ineens wel belangrijk te zijn.

Dan wacht je tot het asiel weer een nestje pups binnenkrijgt en heb je voor minder geld een gechipte, ontwormde pup.

Het fokken van rashonden zonder stamboom heb ik nooit begrepen. Je bent niet bezig lijnen op te bouwen (dan zal je het toch weer in kaart moeten brengen en krijg je er uiteindelijk toch weer een papiertje bij), je bent niet bezig met rasverbetering want de pups kunnen nooit meer het stamboek in en je weet weinig tot niets van de voorouders.
En dan zijn er nog mensen die geloven dat een zogenaamde "rashond zonder stamboom" gezonder is dan een met stamboom.
Geef mij de logica eens?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:16

ik heb mijn kruisingen uit het vroegere "particuliertje"

echt wat een super honden,zou er zo een ras van willen maken :D

en die mensen hadden voor de 2de keer een nestje...maar die waren zooo gek met die honden en puppies,je wil niet weten uit wat voor huis ze kwamen hoor,zo goor daar,maar goed,puppies sliepen op bed en werden echt super verzorgd,en nu nog,we hebben er zulke vreselijke geweldige honden aan,zijn een soort lappenpoppen,kan ze in alle standen leggen,en zijn zo lief...

ja ik zou zo weer bij een particulier een hondje halen,maar.....dan wil ik wel ouder dieren zien (bij kruisingen waren beide honden in huis aanwezig,beide niet getest overigens,moederhond had stamboom,vaderhond,echt geen idee) ,en echt zien dat ze goed en liefdevol zijn opgegroeit..

aan de andere kant haal ik ook wel weer een hond uit het asiel,of een opvanger,ik geef graag een hond een goed tehuis,en dan maakt het me niet uit wie zijn ouders waren...als het klikt dan klikt het :D
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 03-02-09 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:17

rensju schreef:
Dus ik ben voor fokken zonder stamboom, als je maar met gezonde honden fokt zonder erfelijke fouten en gebreken.. en er ook goed voor kan zorgen.

Een hond die geen lijder is (dus zelf geen erfelijke gebreken heeft) kan wel drager zijn en dus de genen voor de erfelijke gebreken aan de pups meegeven.

Wat is volgens jou de meerwaarde om rashonden te gaan fokken zonder stamboom?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:18

puppie uit het asiel is zo goedkoop nog niet :n

wij hebben een pup uit het asiel,en dan moet je ook nog ondertekenen dat ie eigenlijk van het asiel blijft....

maar ik zou bv wel een rottweiler zonder boom kopen bij een particulier :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:21

maar ThePast03,wat is de meerwaarde van een fokker om met honden te fokken die erfelijke gebreken hebben??

de rashonden zijn nog steeds niet gebrekvrij...anders zouden ze niet getest hoeven te worden...en als ik de stamboom van mijn dogo reu zie.. :n ...snap niet dat ze met zoveel HD in een lijn doorfokken,en dat was echt een goede kennel,ze fokken nu cane corso's..

(even voor de goede orde,ik heb mijn dogo reu opgevangen toen ie 8 maanden was...dus niet gekocht als pup,en niet gekocht voor goede bloedlijnen ,fokken shows oid...)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:23

kimmie261 schreef:
puppie uit het asiel is zo goedkoop nog niet :n

wij hebben een pup uit het asiel,en dan moet je ook nog ondertekenen dat ie eigenlijk van het asiel blijft....

maar ik zou bv wel een rottweiler zonder boom kopen bij een particulier :j

Kost hier 100 euro, gechipt, geënt en ontwormd.
En ook het eerste jaar korting op dierenartskosten en eventuele castratie.
Verder vind ik het een goede zaak dat zo'n hond van het asiel blijft, dat voorkomt handel.

Verder moet je natuurlijk kopen waar jij wilt, maar je noemt nu een rasvereniging die super zijn best doet om niet alleen gezonde honden te fokken maar ook honden met stabiele karakters.
En dat zie ik juist bij de Rottweilers die buiten de rasvereniging om gefokt worden wel anders.

Kimmie wat wil je nu zeggen? Dat er minder erfelijke problemen zijn als er geen stamboom meer bij zit? Dat kruisingen allemaal vrij zijn van erfelijke gebreken?
De goede fokkers doen hun best om die erfelijke problemen uit te bannen en er is wat dat betreft ook al heel wat bereikt.

En wat jij een goede kennel vindt (fokken met hd in de lijnen?) vinden de meeste mensen nu juist slechte fokkers. ;)

Ik hoop van harte dat als straks alle honden geregistreerd moeten worden er eens een goed onderzoek zal komen naar die erfelijke gebreken en waar het het meeste voorkomt. Denk dat een hoop mensen raar opkijken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:28

neee dat zeg ik niet,alleen wordt er hier gedaan dat als je een stamboom hond koopt dat je geen kans hebt op erfelijke gebreken,en grof gezegd een hond zonder stamboom is eigenlijk een rotte appel,asielhond of de makkelijke wegwerphond en daar ben ik het niet mee eens...

ik ben alleen niet overtuigd van de goede gezondheid van stamboomhonden...

er is zoveel anders op invloed voor een goede gezondheid,een super stamboomhond kan een wrak van de weg worden,met slechte voeding ,slechte verzorging ,ook stamboomhonden eindigen in het asiel (ligt hier levend bewijs naast me) en ook honden met stamboom worden achter gelaten,verhongerd,of zelfs gevraagd of jagers ze dood willen schieten,als ze niet meer in het leven passen...

en voor de pup uit het asiel hebben we 300 euro betaald,zag dat daar de prijzen inmiddels bij dat asiel 375 voor een pup is.

oww enne die kennel van die dogo vind ik geen goede kennel,juist niet omdat ze fokken met hd in de lijnen,maar het ís wel een grote bekende kennel die nu cane corso's fokt,en goed bekend staat....
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 03-02-09 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:30

Dat wordt hier helemaal niet gezegd.
Als jij nou eens de tijd neemt om even dit topic in alle rust door te lezen. Ipv zomaar dingen te gaan verzinnen die hier zogenaamt zijn geschreven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:34

_janet_ schreef:
Op mijn werk kom ik zoveel slechte gevallen. En een groot deel komt van slechte fokkers / kruisingen of van niet geteste honden.

daar staat eigenlijk alles wat ik bedoel.... of ik moet het verkeerd lezen hoor,dat er niet staat dat kruisingen,boomloze/vaak niet geteste honden en slechte fokkerhondjes (maar ja gaan we weer,wanneer is nu goed en slecht,fokkers moeten een soort smaakpolitie langskrijgen met een goedkeuringslabel :D ) meer mankementen hebben??

en verder wordt er wel gesuggereerd dat stamboomloze honden vaak asielhonden worden...die zitten nl vol met kruisingen en stamboomloze honden...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 03-02-09 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:35

kimmie261 schreef:
neee dat zeg ik niet,alleen wordt er hier gedaan dat als je een stamboom hond koopt dat je geen kans hebt op erfelijke gebreken,en grof gezegd een hond zonder stamboom is eigenlijk een rotte appel,asielhond of de makkelijke wegwerphond en daar ben ik het niet mee eens..

Dat wordt helemaal nergens gezegd, dan lees je niet goed of je wilt het niet begrijpen.

Met een "rashond zonder stamboom" loop je wel veel meer risico aangezien daar net zoveel (eigenlijk meer) erfelijke gebreken in voorkomen, alleen kan je daar niet goed genoeg selecteren omdat je de voorouders niet kent en dus vrolijk met dragers kunt gaan fokken.

Groot risico van de "rashonden zonder stambomen" en de kruisingen is ook dat die voornamelijk door de broodfok/handel verkocht worden en het heel moeilijk is om een betrouwbaar adres te vinden aangezien de meeste broodfokkers/handelaren zichzelf tegenwoordig als particulieren voordoen met hun nestje in de huiskamer.

Wat een belachelijke prijzen hanteert dat asiel zeg. Gelukkig nog nooit eerder gehoord en hebben de meeste asiels heel wat lagere prijzen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:39

maar ik wil helemaal niet fokken met een stamboomloze hond....

ik zou wel kijken voor een stamboomloze hond dat weer wel,maar er wordt hier niet gefokt,dus de hond zou dan wel een erfelijk gebrek kunnen krijgen in de tijd dat deze ouder wordt...

maar ja ervaring is dat stamboomhonden hetzelfde mankement kunnen vertonen...ouder worden,en ineens gebreken krijgen ...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:40

kimmie261 schreef:
daar staat eigenlijk alles wat ik bedoel.... of ik moet het verkeerd lezen hoor,dat er niet staat dat kruisingen,boomloze/vaak niet geteste honden en slechte fokkerhondjes (maar ja gaan we weer,wanneer is nu goed en slcht,fokker moeten een soort smaakpolitie langskrijgen met een goedkeuringslabel :D ) meer mankementen hebben??

Is het zoveel moeite om even contact op te nemen met een rasvereniging (kost niets, geven graag advies), verschillende fokkers te bezoeken en uit te vinden welke fokkers selecteren op gezondheid, gedrag en dan pas uiterlijk?
Welke fokkers openlijk praten over de problemen in hun lijnen (zeggen ze dat die niet voorkomen dan weet je in ieder geval dat je bij een slechte fokker terecht gekomen bent).

Om eens op internet te gaan snuffelen wat je verder kan vinden over de lijnen waarmee de fokkers fokken en dan ook familie va nje toekomstige pup tegen te komen zodat je leuk contact op kunt nemen met de bazen van die honden.

Ondertussen leer je heel veel van het ras van je keuze, je leert mensen kennen en je leert een hoop over de hondenwereld in het algemeen. Is nog leuk ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:41

kimmie261 schreef:
ahhh ik ga het snappen,en iedereen die thuis voor de leuk een nestje heeft kijkt natuurlijk niet naar de honden /hondjes om....

Waar staat dat ik dat beweer? Want daar ben ik dan razend benieuwd naar.
Of ga je nu mijn vermeoden definitief bevestigen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:45

kimmie261 schreef:
maar ik wil helemaal niet fokken met een stamboomloze hond....

ik zou wel kijken voor een stamboomloze hond dat weer wel,maar er wordt hier niet gefokt,dus de hond zou dan wel een erfelijk gebrek kunnen krijgen in de tijd dat deze ouder wordt...

maar ja ervaring is dat stamboomhonden hetzelfde mankement kunnen vertonen...ouder worden,en ineens gebreken krijgen ...

Natuurlijk kunnen honden met stamboom ook erfelijke gebreken hebben, het zjin en blijven levende wezens.
Alleen kan een fokker die met stambomen werkt die erfelijke gebreken wel gelijk in kaart brengen en eventueel de lijn uitsluiten voor de fok.

Alleen je kunt toch zelf ook wel bedenken dat je erfelijke gebreken niet terug dringt door er maar helemaal niet op te selecteren?
Er is in de rashondenwereld al heel wat verbeterd juist door selectief te fokken, alleen dat wil je blijkbaar niet zien.
Niet iedere rasvereniging is even goed bezig, ik ben de laatste die dat zal tegenspreken maar daar staat tegenover dat er bij genoeg rassen een hoop fokkers goed bezig zijn en de rassen vwb gezondheid al een heel stuk verbeterd zijn.

Iets wat je met een hond waarvan je de voorouders niet kent niet kunt bereiken tenzij je alle generaties die geboren gaan worden weer in kaart gaat brengen met de erfelijke gebreken (zodat je weet wie dragers zijn) en dan heb je weer een hond met papiertje. ;)

Van de "rashonden zonder stamboom" weet jij niet eens of het familie van elkaar is. En inteelt plegen met honden waarvan je niet weet of het dragers zijn van erfelijke gebreken........., ik wens je succes.