Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 02:26

Ik denk niet dat er noodzakelijk geplaagd hoeft te zijn hoor. Paarden hebben ook gradaties van waarschuwingen, net als honden. Mijn merrie is bijvoorbeeld heel dominant. Als een paard in de buurt komt dan waarschuwt ze met haar oren, daarna met haar houding, daarna draait ze zich, dan gilt ze, en daarna schopt ze pas. Dat doet ze niet omdat ze gepest wordt door het andere paard, maar omdat ze duidelijk maakt dat zij dominanter is.

Honden hebben een zelfde soort systeem. De hond zag het kind als ondergeschikte. Dat is vrij natuurlijk, in een roedel is maar 1 leider en die was al bekend: de volwassene. Het kind hoort dus in de roedel en deze hond vond dat hij boven het kind stond. Iets simpels als alleen richting de plek van de hond lopen kan dus zo'n reactie uitlokken. Hij zal eerst hebben gewaarschuwd door zijn houding, daarna grommen, dan lip optrekken en uiteindelijk bijten. Een kind herkent deze waarschuwingen niet en kan er ook niet op inspelen.

Daarom moet je kinderen en honden niet alleen achterlaten. Een zeer onderdanige hond zal waarschijnlijk weglopen als het kind eraan komt maar niet iedere hond heeft die reactie van nature. Dat ligt aan het karakter van de hond.

Vind het onzin om een hond daarvoor af te maken. Het is een schoolvoorbeeld van hoe je verkeerd met een hond om kan gaan en daar is de hond, en het kind, nu de dupe van.

De hond hoeft in mijn ogen helemaal niet worden afgemaakt, maar ik zou hem niet meer met kinderen laten omgaan. Gewoon omdat het duidelijk een hond is die zodra hij de kans krijgt altijd zal proberen in rang te stijgen en alleen volwassenen met kennis van zaken kunnen daar goed mee omgaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 04:26

Zo zou een 'normale' hond reageren, TS geeft aan dat de hond een probleem heeft met kinderen, kan erg zijn of niet maar daardoor zal hij sneller geneigd zijn om te bijten.
Zo zijn er ook honden die gewoon niet gediend zijn van vreemden en dat aangeven door min of meer te 'verstrakken', wordt daar niet op geanticipeerd dan wordt er meteen gehapt. Dit verstrakken wordt alleen door de baas herkend en zelfs die ziet het niet altijd.

Als de hond een trauma heeft met kinderen is de kans groot dat hij niet eens gewaarschuwd heeft maar ook verstrakte en daarna meteen gehapt heeft.

Overigens zou ik het absoluut niet accepteren dat mijn hond een kind zou bijten, in geen geval. Wordt hij geplaagd door een kind dan krijgt dat kind uiteraard een flinke uitbrander maar als de hond gromt of zelfs bijt krijgt hij ook op z'n kop, uiteraard zit er verschil tussen uit het niets bijten en bijten uit verdediging maar omdat een klein kind niet door heeft wanneer ze te ver gaan vind ik dat een hond in geen geval mag bijten.

Volwassenen vind ik dan weer iets heel anders, die mag ie bijten na een enkele waarschuwing. Ik heb er ook het perfekte ras voor; Duitse Dog. Gek op kinderen, terughoudend tegenover vreemden en in het donker gaat het nog een trapje hoger, dan is hij heel erg beschermend en kan een vreemde niet binnen 2 meter afstand van mij (en hem) komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 07:50

Diablo schreef:
KiWiKo schreef:
is je zus dus fout in............ mijn dochter had mijn maat38 op haar achterste geparkeerd gekregen als ze zulke gekkigheid in haar hoofd had gehaald...............

achande voor je zus

Ja dat snap ik zelf ook. Maar zo kan het ook in het verhaal van TS gegaan zijn (en in vele andere gevallen, helaas) en toch wist je (en anderen) heel stellig te verkondigen dat een hond hoe dan ook afgemaakt moet worden als hij bijt.

klopt er zit een groot verschil tussen afsnauwen en daadwerkelijk bijten Lachen Lachen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:00

Natuurlijk zit er een verschil tussen. Maar begrijpen wij genoeg van het fenomeen hond om hier iets van te vinden en dan te oordelen dat het dier dan maar naar een andere wereld 'geholpen' moet worden als hij bijt?
De hond van TS heeft al een hekel aan kinderen en zal dan sneller overstappen (misschien) naar stap 2 en dus gaan bijten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:13

en dat is dus niet goed Lachen Lachen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:54

Even terug naar de beginpost:

de hond is 10 jaar..
de hond is als pup gepest door één van de kinderen en vlgs de TS geen "fan" van kinderen..
de hond heeft ná 10 jaar een kind van 3 jaar gebeten..

Vraag: heeft de hond in zijn 10-jarige leventje al eerder agressief/ onbetrouwbaar gedrag vertoond naar kinderen?

Zo ja: waarom wordt deze hond dan moedwillig bij kinderen geplaatst en moeten de ouders dan niet alleen op kinderen passen, maar ook op de hond en de interactie van kinderen met hond? Dat is in mijn opvatting dan erop wachten dat het fout gaat. De TS bouwt alvast een excuus in: "we zaten met z'n negenen aan tafel".. dus letten we niet op een kind van 3 dat in de buurt van een onbetrouwbare hond rondscharrelt. Wie maakt er hier de fout, wie moet de consequenties dragen?

Zo nee: een hond heeft ( net als paarden!) een eigen kader waarin de voor de hond geldende regeltjes opgaan: lichaamstaal, waarschuwen, actie en afhankelijk van het dominantiepatroon van het dier loopt een hond weg of valt hij aan.. niet prettig maar wel een gegeven. Een kind van drie wordt niet gezien als roedelleider door lichaamsformaat en gedrag. Misschien lag het hondje rustig te pitten en hangt er opeens een 'ding' over 'm heen, schrikt-ie zich kapot en verdedigt de hond zichzelf tegen deze "aanval".

Hoe je het ook wendt of keert: de mens is hier verantwoordelijk en je laat een dier niet afmaken als consequentie van je eigen fouten.
Beter is dan "lesje geleerd" en de hond niet meer bij de oppas-ouders en kinderen brengen, en bij gezellig bezoek (met kinderen) de hond in een andere kamer opsluiten.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:05

Heb niet alles gelezen. Maar hond in elk geval niet meer daar brengen waar ook kinderen zijn.

Ooit hetzelfde meegemaakt. Moeder is ook onthaalmama, 2 brave teckeltjes lagen in hun mand. Kindje wil iets nemen in buurt van de mand en z'n fopspeentje valt bij de hond in de mand. Kindje wil fopspeentje nemen en hap in het gezicht.

Gelukkig slechts 2 kleine tandjes te zien, maar kon erger geweest zijn.

Hondje voelde zich bedreigd omdat de kleine in de mand ging.

Gelukkig kon de moeder ermee om dat de honden in de toekomst echt apart werden gehouden anders had ie waarschijnlijk een spuitje gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:08

Alet74 schreef:
Opvoeden is grenzen afbakenen. Streng en rechtvaardig lijkt me hierbij ook een goede. (dat lief en aardig zijn gaat wel vanzelf, voor dat andere moet je meer moeite doen, denk zowel tegenover kind en hond)

Je hebt gelijk hoor, 't is de moeilijkheid om daar een goede balans tussen te vinden Ja

Overigens vind ik dat honden daar naar puppies toe prima in slagen, honden zijn over het algemeen zeer goede, consequente opvoeders Lachen

Wat TS betreft, vind ook ik niet dat de hond ingeslapen moet worden. Ik vind het erg dom om een hond, die in het verleden is geplaagd door kinderen, bij een oppasmoeder die oppaskinderen heeft, te brengen. Dat is echt vragen om problemen...... ik denk zelfs dat je heel veel geluk hebt gehad, dat het niet veel erger is.
Hoe dan ook, moet deze hond niet meer met kinderen in aanraking komen, althans niet op deze manier. Dat je op straat bij het uitlaten soms kinderen tegenkomt, is niet te vermijden, en is ook geen probleem, lijkt me. Hond dan aanlijnen, en aan de kinderen duidelijk maken dat er niet geaaid mag worden. Wat hier in het topic geopperd wordt, om de hond dan maar in de bench te doen, bij je moeder, lijkt me geen optie. Dat hoge kindergegil is echt een kwelling voor hun oren, en verder hoeft de hond niet opgesloten te worden voor iets waar hij geen enkele schuld aan heeft.
Bovendien is er niemand die jou kan garanderen dat een 3-jarige niet tóch stiekem die bench in kruipt (honden hebben nu eenmaal een magische aantrekkingskracht op kinderen) en dan zijn de rapen gaar!!!!
Beter voorkomen dan genezen dus.

Overigens, het 'voor het leven getekend zijn' door hondenbeten, valt in de praktijk nogal mee.
Mijn zusje is eens gebeten door een Rottweiler. Dat was een zeer lieve hond, die eigenlijk altijd vriendelijk was, maar wel een dominante hond. Mijn zusje wilde hem op zijn kop aaien, en dat pikte de hond niet......
Mijn ouders hebben haar uitgelegd waarom het mis ging, en wat er anders had moeten gaan. Ze is nog steeds hondengek, mijn hond is dol op haar, en ze heeft geen trauma........ het is maar hoe je ermee omgaat.

De kinderen die wordt verteld dat de hond toch zo gemeen was, en dat je een dier nooit kunt vertrouwen, die lopen wel een trauma op, maar dat komt eerder doordat ze verteld wordt dat ze onschuldige slachtoffers zijn, en honden gemene, valse beesten...... die lopen een trauma op van alle leugens, en dát is dan niet de schuld van de hond, maar van domme ouders.
Als het kind begrijpt wat er misging, en wat er anders kan, en zo een gevoel van controle heeft over de situatie, leert dat je situaties door je eigen gedrag kunt beïnvloeden, zal dat geen trauma opleveren, het kind zal er emotioneel intelligenter van worden. Het is maar net hoe je ermee omgaat. De beet op zich levert zelden trauma's op.

Ook het verhaal dat een hond die bloed geproefd heeft, weer zal bijten, is nonsens.
Honden die vaak vlees te eten krijgen, proeven vaak bloed..... en het maakt ze niet agressiever.
Dan nog: wat mensen vaak een beet noemen, is in werkelijkheid een snauw, en gaat zo ongelooflijk snel dat de hond niet eens tijd heeft om bloed te proeven. Dat is geloof ik een heel groot deel van de beten.
Echte agressie naar mensen zie je zelden, en dát is wat je in mijn ogen een echte beet kunt noemen. Dan zit er niets anders op dan de hond af te laten maken, en dan nog........ moet je je afvragen hoe het kwam, en hoe het voorkomen kan worden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:07

KiWiKo schreef:
klopt er zit een groot verschil tussen afsnauwen en daadwerkelijk bijten Lachen Lachen

De Stabij béét, mijn neefje had er ook een plek van op zijn hoofd. Toch is deze hond echt erg lief en vind ik ook zeker niet dat hij ingeslapen moest worden. Jij toch ook niet?

Ergens las ik ook nog dat een hond hoe dan ook op zijn kop krijgt als hij gromt naar een kind, ook al plaagt het kind hem. Dat is natuurlijk echt niet slim. Volgende keer zal de hond niet meer waarschuwen (dat mag hij immers niet?), maar meteen bijten....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:12

[quote="Yamcha/]Overigens vind ik dat honden daar naar puppies toe prima in slagen, honden zijn over het algemeen zeer goede, consequente opvoeders Lachen[/quote]
Misschien zijn honden daar wel beter in, in het consequent zijn, dan de gemiddelde mensenouder. Wij denken er veel meer over na, soms te veel (en soms ook weer te weinig), honden handelen uit instinct. Nu wil ik niet zeggen dat dat altijd beter is, maar ik denk dat het voor een pup vaak duidelijker is wat wel en niet mag dan het gemiddelde kind.

En ik vind dat Diablo wel gelijk heeft, ik zou een hond ook niet per definitie afstraffen als hij gromt naar een kind wat hem plaagt. Het kind mag best weten dat de hond het niet leuk vindt.Voor de hond is dit ook de enige manier waarop hij duidelijk kan maken dat hij het niet naar zijn zin heeft.
Onze kat geeft het ook wel als hij iets niet leuk vindt, voor onze dochter is dat zeer duidelijk; zou ze doorgaan, dan kan ze een veeg van poeslief verwachten. En daar straffen we dan niet de kat voor, maar onze dochter (eigen schuld, dikke bult).

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:15

Niets doen, kind moet gewoon luisteren en niet aan de hond zitten.
Ze zal wel (per ongeluk) iets gedaan hebben waardoor hij pijn had of schrok.
Hoe reageren de ouders?

Hier nog een soortgelijk verhaal:

Een Dobermanteef van 1,5 jaar oud. Vanaf pup in het betreffende gezin met 4 kinderen en een huis waar veel kinderen over de vloer komen. Op een middag bijt de hond een kindje dat er ook woont in zijn wang, gevolg veel bloed en hechtingen. Ik ken de hond zelf ook en een superlief beest.
De hond werd verrot geslagen en moest weg, in laten slapen.
Kindje verklaarde dat hij de hond wilde aaien en die zomaar beet.

Een man met een eigen stal heeft de hond meegenomen (kende de hond ook goed) en de hond is daar als stalhond nog oud en gelukkig geworden. En heeft nooit iemand kwaad gedaan

Een paar weken later durfde het kind pas te vertellen dat zijn lolly op was en hij met de lollystok de hond in zijn oog zat te prikken......

Sterkte.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:20

Kinderen hebben dan wel in de gaten dat ze fout waren, maar durven het dan niet te zeggen. Dan zou je soms flink de fout in kunnen gaan. Een enkele reis richting dierenarts zou ik in ieder geval niet te snel maken!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:23

Mytens schreef:
Een paar weken later durfde het kind pas te vertellen dat zijn lolly op was en hij met de lollystok de hond in zijn oog zat te prikken......

Sterkte.

Grrrrrrrrr, sommige kinderen kunnen beter opgroeien in de stal.....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:30

Diablo schreef:
KiWiKo schreef:

De Stabij béét, mijn neefje had er ook een plek van op zijn hoofd. Toch is deze hond echt erg lief en vind ik ook zeker niet dat hij ingeslapen moest worden. Jij toch ook niet?

Ergens las ik ook nog dat een hond hoe dan ook op zijn kop krijgt als hij gromt naar een kind, ook al plaagt het kind hem. Dat is natuurlijk echt niet slim. Volgende keer zal de hond niet meer waarschuwen (dat mag hij immers niet?), maar meteen bijten....

Maar laten ze die stabij echt inslapen? Verdrietig

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:44

Als je hier al eens kijkt hoeveel bijtverhalen met kinderen in het gezicht er al voorbijkomen....

dan snap ik niet dat hier nog mensen zijn die durven zeggen dat inslapen geen optie is...

Het zal maar jouw kind wezen.

Kimes: wat de kat betreft: mijn kater is geen kids gewend, op straat opgegroeid en heeft mij in het begin uit angst een paar keer flink te grazen gehad (lees: beten die echt pijn deden maar geen noemenswaardige schade nalieten). Tegen mij is het een echte knuffelkont maar ik ben niet van plan om kids bij hem een aaitje te laten halen neen, hier komen toch geen kids binnen. Moesten er wel kids binnenkomen en hij blijkt gevaarlijk (het is een hele grote kat en in staat tot schade aanrichten) zou ik de juiste keuze maken.
Het is maar dat het beest hier lekker binnen zit en dus gelukkig niet geconfronteerd wordt met kinderen.

Bij heel wat verhalen die hier voorbijkomen staat er: kind was hond aan het plagen en wist van geen ophouden...

=> Neem dan als baas je verantwoordelijkheid en steek je hond even apart als je echt niks aan het gedrag van het kind kunt veranderen...

Ik ben trouwens 2 keer gebeten in mijn leven. De eerste keer was ik 7 en liep ik op ruime afstand van een bewakingsherder (ik was een beetje weerhoudig en hond heeft mss die onzekerheid opgepikt?) => beest heeft zijn baasje omver getrokken om me in mijn arm te grijpen.
Nu ik erover nadenk hoop ik dat hij ingeslapen is.

De tweede keer was mijn fout, ik was ergens binnengegaan zonder duidelijk te waarschuwen, maar de hond was erg angstig/labiel en had imo niet zo hard moeten uitvallen (hond kende me). Is niet het enige incident geweest met deze hond hij had voor mijn part ook een enkeltje hemel gekregen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:52

Een kind van drie is op ontdekkingsreis, ze kennen regels wel, maar die regels komen van buitenaf en hebben ze nog niet als iets van zichzelf gemaakt. Af en toe besluit de ontdekkingsreiziger om zijn eigen zin even te proberen. Dat is net deel van de menselijke intelligentie, dus je kunt de schuld niet zomaar bij een kind leggen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:52

MISTRAL94 schreef:
Maar laten ze die stabij echt inslapen? Verdrietig

Nee joh, dat zei ik ook niet. Mijn zusje was achteraf heel boos op mijn neefje en gaf hem ook op zijn kop. Mijn zwager is degene die vindt dat een hond nóóit mag bijten en strafte ook de hond af. Ik wilde alleen met dit verhaal duidelijk maken dat honden soms niet anders kunnen om duidelijk te maklen dat iets echt niet leuk meer is en dat de hond dan niet per definitie onbetrouwbaar of vals is.

Mijn zusje heeft de hond trouwens later herplaatst omdat ze eerlijk toegaf dat ze het niet zo leuk meer vond (het feit dus om een hond te hebben, niet het feit dat hij wat gedaan had)en dat de hond beter af was bij iemand die het wel leuk vond.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:53

poes schreef:
Als je hier al eens kijkt hoeveel bijtverhalen met kinderen in het gezicht er al voorbijkomen....

dan snap ik niet dat hier nog mensen zijn die durven zeggen dat inslapen geen optie is...

Of gewoon je kind goed opvoeden. Eerst vragen of je een hond mag aaien aan de betreffende baas. En als een kind gebeten wordt, is het vaak in het gezicht. Dit aangezien een kind kleiner is dan een volwassenpersoon.
Als een hond zonder reden iemand aanvalt en bijt, dan heb je gelijk. Maar 9 vd 10 keer is er een reden voor.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:55

poes schreef:
Een kind van drie is op ontdekkingsreis, ze kennen regels wel, maar die regels komen van buitenaf en hebben ze nog niet als iets van zichzelf gemaakt. Af en toe besluit de ontdekkingsreiziger om zijn eigen zin even te proberen. Dat is net deel van de menselijke intelligentie, dus je kunt de schuld niet zomaar bij een kind leggen.

Dan zijn er ouders (en de baas van de hond als dit niet dezelfde persoon is als de ouder) om dat te begeleiden en in de gaten te houden. Doen ouders dat niet dan blijkt dus dat een beest het kind (soms iets te hard) af kan straffen als het iets doet dat niet hoort.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:58

poes schreef:

Het ís mijn kind geweest. Heb ik ook al eerder in dit topic verteld. Mijn dochter werd aangevallen door onze eigen hond. Hier waren wij bij en ik weet dus zeker dat mijn dochter de hond niets deed. Waarschijnlijk deed ze ze in zijn ogen wel wat verkeerd, want hij viel aan. Hij beet dus niet, hij viel echt aan. Deze hond is natuurlijk ingeslapen.
Verder zal het mijn kinderen niet snel gebeuren, omdat ik ze opvoed en ze leer hoe met honden om te gaan. En allicht laat ik ze er niet mee alleen.

Je zegt verder dat de schuld niet bij kinderen gelegd kan worden. Dat doet hier toch ook niemand? Maar de schuld ligt ook niet per definitie bij de hond, die reageert nl. net zo 'onschuldig' als het kind. Hij heeft niet door dat hij iets verkeerd doet, hij reageert alleen maar vanuit zijn 'hond zijn', jammer dat mensen zich daar niet eens wat beter in verdiepen voordat ze wat roepen of zomaar een hond aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:05

Ik zou in ieder geval de hond nooit meer naar je moeder brengen als daar ook kinderen zijn.

Over afmaken denk ik wel wat genuanceerder dan sommigen hier. Tussen bijten en bijten zit nog wel een verschil.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:23

Diablo en Mytens: mijn punt is dus net dat de schuld bij de volwassenen ligt, en dat zij dus verantwoordelijkheid moeten nemen.
MAAR aangezien dat in de praktijk zo vaak onmogelijk blijkt (lees het topic maar na) zou ik dus sneller opteren om de hond in te slapen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:37

poes schreef:
Diablo en Mytens: mijn punt is dus net dat de schuld bij de volwassenen ligt, en dat zij dus verantwoordelijkheid moeten nemen.
MAAR aangezien dat in de praktijk zo vaak onmogelijk blijkt (lees het topic maar na) zou ik dus sneller opteren om de hond in te slapen.

Oh, dan begreep ik je niet helemaal goed. Het is inderdaad vaak de schuld van de eigenaar. Wat ik dan weer niet begrijp, is waarom je dan zegt de hond in te laten slapen. Waarom?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:27

poes schreef:

dus omdat de eigenaar vd hond of ouder van het kind verzaakt de boel in de gaten te houden, moet de hond dus dood?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:44

Diablo schreef:
KiWiKo schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens, ook grommen gat te ver, een hond moet zijn plaats in de roedel kennen, hij moet leren dat kinderen boven hem staan, dan zal hij ook zeker niet grommen, dus als baasje het gegrom afstraffen (niet slaan want datwerkt niet) maar ook zeker aan het kind uitleggen dat wat hij of zoij gedaan heeft niet door de beugel kan.

Bij mij thuis maak ik dagelijks mee hoe de rangorde werkt (ik heb er 13) honden weten heel goed hun plaats in de roedel, dus zodra ze een plaatsje omhoog willen bv door te grommen moet je dat als leider niet acceptren, daar komt gedonder van.
Ik heb ook 6 kids en zij weten hoe er met honden omgegaan moet worden, ook al zijn het kleine keffertjes ook die kunnen venijnig bijten, mijn jongste zoontje zal nooit alleen zijn met de honden, ten eerste het blijven dieren en tn 2e mijn zoontje is 6 en ook die maakt wel eens een foutje, dat risico nemen we gewoon niet. Met het knuffelen van de hondjes weten mijn kinderen, niet bij je gezichtje, je weet het nooit nou enz, gewoon kewestie van je kinderen leren hoe met dieren om te gaan.

Inslapen voor de hond van ts vind ik belachelijk maar ik hoop wel dat ts er rekening mee houdt dathij gewoon niets op heeft met kinderen, dus geen kinderen bij je hond laten, ook wanneer je er wel bij bent moet je de kinderen uitleggen dat hij soms beetje shaggie is en liever geen aandacht krijgt.