[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:14

Billy20 schreef:
Sonja_vR schreef:
veel cockers zijn echt niet meer geschikt als jachthondje hoor, daar zit meer gezelschap temperament in bij veel fokkers dan nog echt werktemperament.
het gros van de cockers die ik ken en voorbij zie komen hebben voldoende aan goed uitlaten en een spelletje zo her en der eventueel iets ander actiefs , iets met behendigheid oid of weet ik het wat er allemaal te trainen is (wij trainen alleen ipo, dus kijk niet heel veel verder dan dat ;) )
(ze zijn er echt nog wel, maar er zijn aardig wat fokkers te vinden waar je prima een huishondje vandaan kunt halen)

golden retrievers zijn ook jachthonden, maar het gros van de goldens dat gefokt word, zou geen fluit meer met jachttraining kunnen :+
die van mijn ouders zou je volgens mij ook aan staan kijken of ie water zag branden (helaas inmiddels overleden)

lab het zelfde, er zijn echt nog wel werklijnen van te vinden, maar het gros van wat je rond ziet lopen is te lomp om een eend te herkennen

Ik heb het over Spaniels (dus de Spinger en de Cocker) en dat zijn toch echt jachthonden die veel beweging nodig hebben. Jouw mening over Cockers deel ik dus niet. Wij hebben zelf 2 cockers waar we jachttraining en wedstrijden mee doen en die enorm veel energie hebben. Dit zijn geen jachtgefokte Cockers, ze komen uit het asiel. Verder ken ik meer cockers en dat zijn over het algemeen geen huishondjes en ze hebben zeker nog jachtinstinct. Onze trimster (tevens fokker van cockers) heeft onlangs nog een Cocker afgestaan aan een jager vanwege het enorme jachtinstinct wat deze hond had. Tuurlijk zijn er uitzonderingen in elk ras en zijn er rustige en drukke exemplaren. Zo hebben wij vroeger een rustige Jack Russel gehad. Als ze een muis zag keek ze erna maar deed niks. Overigens zitten er bij ons op de training veel labs (en echt niet allemaal jachtgefokt) en die doen het prima. Volgens mij vooral een kwestie van opvoeden en niet te dik laten worden.

jachtinstinct en daadwerkelijk echt mee kunnen komen in het jagen zijn twee hele verschillende dingen natuurlijk...mijn rottweiler heeft een prima jachtinstinct, maar daar ga ik ook niet mee jagen dat word niks namelijk ;)
krom voorbeeld misschien , maar goed.
en het is ook niet dat ik zeg dat er geen cockers zijn die niet dat extra temperament hebben, ik zeg alleen dat er meer dan genoeg te vinden zijn met een zeer gematigd temperament die prima als huishondje zullen voldoen, dat is iets wat ik gewoon in mijn directe omgeving zie, collega heeft er twee die niet meer doen dan huishondje zijn en flinke wandelingen maken, andere collega heeft er 1 , hier op het dorp ken ik er een stuk of 6, familie van me hebben er twee, allemaal hondjes die geen werktemperament hebben, ze zullen het waarschijnlijk wel kunnen, maar de honden hebben het niet nodig(twee heel verschillende zaken)
labradors,, er zullen er genoeg zijn die het kunnen, ook als ze niet specifiek werkgericht gefokt zijn, maar ik ken hier in mijn directe omgeving verschillende labjes, van de tien zal er 1 geschikt zijn om mee te komen op jachttraining, de rest niet en niet omdat ze te dik zijn, of niet opgevoed worden , dat zijn er hooguit 2 van de tien, blijven er 7 over die gewoon te lomp zijn voor het werk

en dan tel ik de labjes van de jagers hier uit de regio even niet mee, die zijn stuk voor stuk wel werkgefokt , althans, degenen die ik ken dan he .

nogmaals, ik zeg niet dat ze er niet zijn, ik zeg ook niet dat iedere willekeurige cocker of lab een huishond is, maar alleen dat er binnen die rassen ruim voldoende huishondjes en huishondenfokkers te vinden zijn,
maar net zoals ieder andere hond, zul je ze wel voldoende beweging moeten bieden en leuke dingen met ze moeten ondernemen

(ik pikte de cockers er even specifiek uit, springers ken ik veel meer als hond die idd nog wel eens wat meer nodig heeft wat betreft beweging , maar ook zeer zeker nadenken/werken, die noemde ik omd ie reden dus expres al niet als goed te vinden met een gematigd temperament/energie level. )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:24

Nikass schreef:
Ik vind een witte herder helemaal niet zo'n slecht idee, mits je wel een lift hebt en genoeg energie en zin om je hond te trainen. Als je hem allerlei opdrachten leert (zoals een hulphond bijvoorbeeld) kan je de hond voor je laten werken zonder dat het jou veel fysieke inspanning kost. In de beginperiode zal dit wel een flinke uitdaging zijn, maar als je op een gegeven moment kunt lezen en schrijven met je hond heb je imo meer aan een herder dan bijvoorbeeld aan een kleine drukke terrier die veel meer behoefte heeft om ook zelfstandig zijn gang te gaan. De witte herders zijn dan net wat rustiger en gezeglijker dan bijvoorbeeld de Belgische types.

Zeker 2 vd 4 belgische type's zijn gezeglijk genoeg. Ik vind zelf een witte herder vergelijkbaar met een duitse, persoonlijk heb ik er niet zulke goede ervaringen mee (vooral omgang met andere honden) maar als dit een reële optie is, dan zou een terveurense of groenendaeler dat ook zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:44

Nou ja ik zeg ook niet dat de Belgen geen optie zijn :D maar omdat Telpeva al een voorkeur heeft voor een Zwitser en ik die en inderdaad ook de Duitser over het algemeen net wat meer rust en beheersing vind hebben, zou daar mijn voorkeur naar uitgaan. Een kruising die al een basisopvoeding heeft gehad, of bijv een afgekeurde blinde geleide hond lijkt me ook een prima optie. Een pup lijkt me niet ideaal in haar situatie.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 00:01

Hallo :D

Ooit ( volgens mij vorig jaar) heb ik hier een berichtje geplaatst dat ik aan het kijken was naar bepaalde honden. Nu, een jaar verder gaan we dan eindelijk bij een nest kijken (morgen). Ook bij 2 teefjes die worden gedekt.

Erg lang gezocht en bedacht wat ik nou wil en in de tussentijd mijn 2 ouwe hondjes verloren (ingeslapen en overreden |( ) en ook nog 2 podenco's naar Nederland gehaald voor mijn ouders, ben ik er eindelijk over uit.

Ergens achter in dit jaar zal er een Herder pup komen. De bedoeling is om met hem gericht te trainen.

Sinds gister is ons achter thuis helemaal voor elkaar en dus veilig voor honden.

Ik ben happy!

anneliesdj

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 00:54

Herder is nogal een breed begrip, watvoor herder gaat het worden?

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 06:18

Een Duitse

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 06:29

Werklijn of showlijn en wat voor training? :D

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:20

nu mijn vriend en ik bijna gaan verhuizen naar huis mét tuin kunnen we ein-de-lijk een hond gaan uitzoeken, maar wat voor dan? Ik ben dus een beetje op zoek naar ideeën, van verschillende mensen met kennis van verschillende hondenrassen.

Ze zou met mij vrijwel alle dagen de hele dag mee naar stallen kunnen, daar ravotten met de andere honden indien mogelijk maar ze moet dus ook bij mij kunnen blijven als dat niet is toegestaan.
Zal vrijwel de hele dag mee gaan wandelen, rijden en fietsen (alles op z'n tijd natuurlijk), en zal weinig alleen thuis blijven.

Trainen vind ik zelf erg leuk, en mijn vriend wil graag 'ballen gooien' op z'n tijd.

Ik wil geen hond met enorme jachtdrift, maar moet zeker wel een actieve hond zijn omdat we zelf wel erg actief zijn.
Een beetje een middenmaatje, niet te klein, maar ook niet te groot want mijn vriend is niet gewend aan honden en vindt grote honden niet prettig in zijn buurt.
Puur uiterlijk vinden we zelf honden met half lang haar erg leuk, maar we zoeken vooral een hond dus fijn bij ons past.

wat betreft rasgroepen dacht ik aan groep 1, 8 of 9, maar volgens mij zijn de gezelschapshonden alleen maar klein?

Zelf spit ik wel de hondenencyclopedie door, maar wie weet komt hier de 'tip van de dag'?

Zo leuk om me in te lezen en uit te zoeken en door te spitten :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:30

Klinkt echt als dat je een hond "moet" nemen uit de rasgroep herdershonden. Misschien een schapendoes of een catalaanse herder of een tervurense herder (dit allemaal gezien wat langere vacht)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:34

KDS@....is een border colley niet voor jullie?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:56

Ja je kunt beter vragen wat past niet :p
Kijk nog meer naar wat je mooi vind en ga daar wat specifieker op zoeken :)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:43

Een border collie leek mij zo'n hond die juist mentaal uitgedaagd moet worden, waar. Ik overdag op stal niet direct aan kan voldoen

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:47

KDS schreef:

Volgens mij past elke hond bij jullie als jullie zo actief zijn en niet werken :)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:16

We werken wel, alleen allebei actief waarbij de hond mee kan, luxe waarvan we ons bewust zijn :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:52

Je kunt googlen rassen uit rasgroep 1 daar kijken wat je mooi vind en qua karakter bij je past en zo verder zoeken :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:06

Ja waarom nou meteen weer een border collie... die kunnen weer niet ánders dan werken. Ik zou liever iets nemen wat makkelijkersociaal is en zich ook een beetje leuk zelf kan vermaken als je even met iets anders bezig bent. En dan zou ik dus denken aan een schapendoes. Lief, vrolijk, enthousiast en een bere-energie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:50

sallandval schreef:
Volgens mij past elke hond bij jullie als jullie zo actief zijn en niet werken :)

Dat je erg actief bent wil niet zeggen dat elke hond bij je zou passen, het wil alleen maar zeggen dat (bijna) alle honden zouden passen qua energie!
Karakters verschillen nog steeds enorm en ik zie haar ook niet noemen dat ze veel met de hond wil werken bv. Als ze de hond niet actief aan het werk wil zetten krijgt hij alleen veel beweging en vallen er alsnog heel wat rassen af (zoals oa de bordercollie), als ze niet houd van heel gemoedelijk of heel alert, vallen er ook weer een heel aantal af.

Dus geef even wat meer info van wat je zoekt in een karakter ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:11

Hoeveel tijd is er om daadwerkelijk met de hond bezig te zijn? Het is natuurlijk fantastisch dat hij zoveel mee kan, maar zal hij vooral zichzelf moeten vermaken en braaf mee moeten lopen, of is er ook echt de tijd om met hem te trainen? En zijn jullie eigenlijk op zoek naar een pup of een herplaatser?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:14

Ze geeft al aan dat ze het leuk vindt om met hem te gaan trainen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:22

Ja, maar ik vraag hoeveel tijd daar op dagelijkse basis voor is. Voor de één betekent 'leuk vinden' namelijk een uurtje per week naar de hondenschool, de tweede houdt het graag bij een kwartiertje apporteren, en de derde wil dagelijks een uur flink aan de slag met de hond. ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:27

Nikass schreef:
Ze geeft al aan dat ze het leuk vindt om met hem te gaan trainen.

Maar wat is leuk vinden om te trainen? ;) Is dat 2 keer in de week een uurtje cursus of is dat 7 dagen in de week trainen?

Er wordt ook aangegeven dat er niet de hele dag de tijd is om de hond bezig te houden, dus toch een groot deel moet de hond zichzelf vermaken. Dat is niet erg, dat moeten alle honden op hun tijd. Alleen kan het wel rasafhankelijk zijn of zichzelf vermaken wel in ons leven past. Ik ben het dus met je eens dat een BC niet de meest voor hand en misschien niet de handigste keuze is. Uitzonderingen daargelaten dan.

KDS, ik heb dus nog wat vragen. :)
Wat versta jij onder 'leuk om te trainen'? Wat lijkt je leuk? Hoeveel tijd zou je daar aan kwijt willen zijn?
De hond moet dus sociaal zijn, aangezien deze met verschillende honden overweg moet kunnen, terwijl jij bezig bent op stal?

Ik denk dat er in rasgroep 1 wel passende honden zitten. :j Maar ook in andere rasgroepen wel. Kijk eens op de site van de Raad van beheer, daar kan je de rasgroepen vinden en kijk eens wat jullie aanspreekt. Opzich lijken er heel veel honden bij jullie te passen, vandaar al die vragen. :')

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:31

KDS schreef:
nu mijn vriend en ik bijna gaan verhuizen naar huis mét tuin kunnen we ein-de-lijk een hond gaan uitzoeken, maar wat voor dan? Ik ben dus een beetje op zoek naar ideeën, van verschillende mensen met kennis van verschillende hondenrassen.

Ze zou met mij vrijwel alle dagen de hele dag mee naar stallen kunnen, daar ravotten met de andere honden indien mogelijk maar ze moet dus ook bij mij kunnen blijven als dat niet is toegestaan.
Zal vrijwel de hele dag mee gaan wandelen, rijden en fietsen (alles op z'n tijd natuurlijk), en zal weinig alleen thuis blijven.

Trainen vind ik zelf erg leuk, en mijn vriend wil graag 'ballen gooien' op z'n tijd.

Ik wil geen hond met enorme jachtdrift, maar moet zeker wel een actieve hond zijn omdat we zelf wel erg actief zijn.
Een beetje een middenmaatje, niet te klein, maar ook niet te groot want mijn vriend is niet gewend aan honden en vindt grote honden niet prettig in zijn buurt.
Puur uiterlijk vinden we zelf honden met half lang haar erg leuk, maar we zoeken vooral een hond dus fijn bij ons past.

wat betreft rasgroepen dacht ik aan groep 1, 8 of 9, maar volgens mij zijn de gezelschapshonden alleen maar klein?

Zelf spit ik wel de hondenencyclopedie door, maar wie weet komt hier de 'tip van de dag'?

In jouw situatie zou ik niet voor een herdershond gaan. Over het algemeen zijn ze niet zo gesteld op andere honden. Dat wil niet zeggen dat ze niet sociaal kunnen zijn, maar dat ze liever met jou spelen/werken als met andere honden. Als jij niet dagelijks veel tijd kan vrijmaken om met de hond te werken, zou ik daar niet aan beginnen. Een hond uit de retriever/waterhonden groep lijkt me dan beter geschikt omdat deze zich zelfstandig kunnen vermaken met andere honden en met een hele dag meelopen wel bevredigt zijn. Ik heb het dan wel over showlijnen. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:57

ik heb sinds drie weken een pyrenese berghond reu van twee jaar...ben er echt helemaal weg van <3

Maar dat is denk ik niets voor KDS@...hij is rustig :D Maar het schijnen moeilijke honden te zijn.
Die weglopen en niet luisteren.Misschien is de mijne anders :+

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:00

Stoof schreef:
In jouw situatie zou ik niet voor een herdershond gaan. Over het algemeen zijn ze niet zo gesteld op andere honden. Dat wil niet zeggen dat ze niet sociaal kunnen zijn, maar dat ze liever met jou spelen/werken als met andere honden. Als jij niet dagelijks veel tijd kan vrijmaken om met de hond te werken, zou ik daar niet aan beginnen. Een hond uit de retriever/waterhonden groep lijkt me dan beter geschikt omdat deze zich zelfstandig kunnen vermaken met andere honden en met een hele dag meelopen wel bevredigt zijn. Ik heb het dan wel over showlijnen. :)

Wil ik daar toch even op inhaken; Ik vind persoonlijk de meeste honden uit groep 8 niet echt direct supergeschikt als honden voor mee naar stal. Ook showlijnen niet. Mijn spaniel is echt dolblij als ie mee mag de hele dag, maar hij moet wel een beetje bezig gehouden worden anders gaat ie inderdaad zichzelf vermaken.. En da's meestal precies niet met dingen die ik voor ogen had :') Slopen, op eigen houtje weg, jagen enzo.. Daarnaast kan ie een paar dagen wel vooruit met alleen wandelen, maar bij voorkeur heeft ie ook echt wel wat te doen dagelijks; speurspelletjes, zoekapportjes, gewoon appèl trainen.. Dingen waar ie z'n koppie bij moet gebruiken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:02

KDS@is een weinmaraner niets voor je?