Telpeva schreef:Herder klinkt als categorie niet handig voor mij, het moet wel leuk blijven natuurlijk. Dat gevoelige herken ik bij andere dieren ook (ahum paarden, die reageren ook meestal niet te best) en als een dier daar extra gevoelig voor is dan vind ik dat gewoon niet fair voor het dier. Het moet voor de hond ook leuk blijven.
Wolf type staat niet vast hoor, ik noemde het maar zo om het een naam te geven. Zou niet zo goed weten hoe ik het anders moet noemen wanneer een hond zo'n sportieve bouw en spitse neus heeft, ik ben er niet zo in thuis.
Een asielhond heeft niet direct de voorkeur, ik ben meer op zoek naar een jong dier dat (hopelijk) lang mee gaat.
Een vraagje dan over keeshonden, ik lees juist dat dat ook aardige adhd stuiterballen zijn, hebben die niet een soortgelijke hoeveelheid aandacht en uitdaging nodig, is dat veel verschil met een herder? En hoe zit het met de verschillende groottes van de keeshond, zijn er naast alleen de stokhoogte, nog meer verschillen? Dat een piepklein keesje zijn energie makkelijker kwijt kan in een kleinere ruimte vergeleken met een grote kees dat snap ik bijvoorbeeld wel, maar hoe zit het met karakter, de gezondheid en behoeftes?
Ik vind een witte herder helemaal niet zo'n slecht idee, mits je wel een lift hebt en genoeg energie en zin om je hond te trainen. Als je hem allerlei opdrachten leert (zoals een hulphond bijvoorbeeld) kan je de hond voor je laten werken zonder dat het jou veel fysieke inspanning kost. In de beginperiode zal dit wel een flinke uitdaging zijn, maar als je op een gegeven moment kunt lezen en schrijven met je hond heb je imo meer aan een herder dan bijvoorbeeld aan een kleine drukke terrier die veel meer behoefte heeft om ook zelfstandig zijn gang te gaan. De witte herders zijn dan net wat rustiger en gezeglijker dan bijvoorbeeld de Belgische types.
Mywhishmax ik ben het met je eens in zoverre dat ik negeren ook onder sociaal gedrag versta en niet persé de allemansvriend die met elke hond wil spelen.