Nieuw kweekseizoen valkjes: goede eitjes, slechte eitjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMbErLeY_

Re: Nieuw kweekseizoen valkjes: goede eitjes, slechte eitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:19

Dat andere waarschijnlijke mannetje? Leuk! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:53

Kim gaat los? :+

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:10

Ik vind Ruby echt heel mooi!! Zo een wil ik in de toekomst wel :j
Draakje is ook heel apart, komt dat vaak voor, dat ze zo geel "besneeuwd" zijn in het grijs?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 19:24

Tweede is qua gedrag een typisch mannetje :j Blijft natuurlijk altijd een gok, maar alles wat hij doet en pruttelt zegt 'man' :+
Donja, ja dat zijn parels idd. Phoenix heeft ze in het wit en bij wildkleur komen ze in het geel ook voor. Ik vind het zelf ook erg mooi!
Ik heb momenteel 4 kleine-Ruby's-in-ei liggen :+ Met een beetje geluk dan :P

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:27

Dit jaar is nog te vroeg voor mij, maar als het zover is, neem ik zeker contact met je op!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:52

Ruby heeft fans := .Nog steeds het idee dat het een man is?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 21:22

Donja, je bent altijd welkom hoor!

Marlies, ja, dat gevoel heb ik nog steeds :j Had je liever een pop gehad? :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 07:04

Myrddin gaat vandaag verhuizen naar Enny!

En helaas willen Phoenix en Pyriet zo graag beginnen aan een tweede ronde dat ze begonnen zijn met het plukken van hun huidige babies -O-
Ik verdenk met name Phoenix ervan..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 07:09

Ohh ben je niet bang dat ze ze echt beschadigen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 07:19

Ze doen tot nu toe alleen de kopveertjes eruit trekken. Baal er wel goed van.. Ik vermoed dat het komt door de achtergrond van Phoenix. Vogels met een trauma zijn gevoeliger voor stress en irritatie. Ze had al eitjes in het blok gelegd (had ik al vervangen door nepeitjes) en tijdens de hitte van de afgelopen dagen is ze ermee begonnen. Een mamavogel in een warm nestblok met 3 grote babies + 3 eitjes = een mamavogel met een kort lontje. Kan ook best zijn dat het toch Pyriet is, hoor, maar mijn gevoel zegt Phoenix.
Ik kan er nu weinig aan doen. Zolang ze ze niet tot bloedens toe open haalt kunnen de babies er het beste gewoon bij blijven. Eventueel kan ik er wat vaseline of sudocreme op smeren, maar dat vertraagt wel de aanmaak van nieuwe veertjes.
De veertjes groeien gelukkig weer aan. Ze zullen alleen even tijdelijk een luchtig kapsel hebben :=

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:43

Nee hoor :D Waar merk je dat aan, het verschil man/pop?

Wat balen dat ze aan het plukken gaat, zag van de week wel een spray of iets voorbij komen dat ook wel helpt tegen het plukken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 09:30

De mannen zijn over het algemeen iets minder temperamentvol en makkelijker tam te krijgen. De popjes worden ook goed tam hoor, maar zijn wat wispelturiger en trekken eerder hun eigen plan. Nee is bij hen nee en dan kun je op je kop gaan staan... Het gebeurt gewoon niet :+ Mannen zijn wat makkelijker en laten alles over zich heen komen. Myrddin is daar een prachtig voorbeeld van :') Maar het ligt ook aan karakter hoor! Ze zijn geen van allen hetzelfde en dat maakt het juist zo leuk :D

Die spray heb ik ook voorbij zien komen, maar is gewoon commercieel gedoe, hoor. Daar geloof ik echt heel weinig van. Het zit vooral tussen de oren van de vogel en in sommige gevallen komt het door mineralentekorten, maar dat is hier echt niet het geval. Dit is duidelijk Phoenix' manier om haar babies het huis uit te schoppen zodat ze aan een volgende ronde eitjes kan beginnen. Het wordt nu krap in het broedblok en de ouders zijn dan bang dat de jongen de eitjes vertrappen. Dat wekt irritatie op.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:56

Weer wat geleerd, had eerder gedacht dat het andersom was qua gedrag, dat de mannetjes moeilijker waren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 10:24

In de regel zijn alle valkparkieten wel makkelijk tam te krijgen, maar sommige kwekers gebruiken hier manieren voor als stiekem toch met een week of zes wat pap bijvoeren. Dat is bij wet verboden, maar ze zijn er zeker wel. Ik kies ervoor om de jongen tot ze zelfstandig eten bij hun ouders te laten. Daar worden ze veel socialer van naar andere vogels. Ze krijgen hier altijd de basis mee voor het tam maken, maar het ligt ook aan de nieuwe baasjes hoeveel tijd en geduld ze er in steken. Wanneer je iedere dag regelmatig contact maakt met de vogel, worden ze gewoon netjes tam EN behouden het natuurlijk sociale gedrag, wat hen tot een gelukkige vogel maakt :j
Maar het zijn dus geen kant en klare vogels. Ik vind het zulke slechte praktijken dat kwekers toch nog stiekem bijvoeren. Er zit hier vlakbij ook een kweker die veel op FB voorbij komt met zijn 'tamme' vogels, maar dit zijn gewoon dieren die voor hun levensbehoeften afhankelijk zijn van de mens. Dat vind ik een verkeerde benadering.

Sorry, moest het blijkbaar even kwijt :+ Zag hem net weer voorbij komen met zogenaamde 'training' :( Op die manier verpesten dit soort mensen het ook gewoon voor kwekers die wel het beste met hun vogels voorhebben en hun een stabiele basis geven.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:40

Ik heb geen idee hoe andere kwekers het doen, maar ik vind jouw manier erg diervriendelijk en helemaal hoe ik het zelf zou willen ;) Vandaar ook dat ik in de toekomst graag de rit naar jou toe er voor over heb!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:46

Zag er pas nog een op marktplaats voorbij komen met valkjes. Waren nu 4 weken oud en mochten weg voor de handopfok, daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Het is zelfs verboden, maar dat interesseerd ze blijkbaar geen biet.

Ik vind het ook zeer belangrijk dat ze een goede basis meekrijgen. Dat is nou ook wat ik zo fijn vind aan jou, welzijn van de vogels staat voorop, je legt er echt je ziel en zaligheid in _/-\o_

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 10:52

Bedankt voor de lieve complimenten! Is niet nodig hoor! Ik vind het gewoon belangrijk dat een vogel niet als tam product wordt gezien. Ja, ze zijn zeker mensen gewend, maar het zijn geen kant-en-klaar pakketjes en op de manier zoals andere kwekers dat doen, krijgen mensen er al gauw een verkeerd beeld bij. De nieuwe baasjes moeten er zelf ook tijd en energie in willen steken. Dan komt het echt goed :j De jongste uit het huidige nest (Surprise, heet nu Bibbles) is ook een pop en was ook wat schuchter, maar ik krijg nu allemaal leuke filmpjes dat ze inmiddels uit d'r schulpje gekomen is en heerlijk op de schouder meelift door het huis heen. Die mensen hebben er veel geduld en regelmaat in gestoken en dat betaald zich uiteindelijk echt uit :D

Enny kan hier ieder moment zijn. Nog even genieten van Myrddin en dan zijn de eerste 4 allemaal op kamers -O-

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:57

Nero is inmiddels ook aardig gewend, die gaat zelfs op mijn schouder rustig de veren zitten poetsen en als ie daar mee klaar is gaat ie verder met mijn haar :') wordt dus echt tijd voor een soortgenootje waar ie mee kan socializen i.p.v. mij.

Nog maar even goed genieten van Myrddin dan!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:03

Ik vind het echt super hoe je overal over nadenkt!

Heb je nog tips voor het tam maken? Mijn papegaai haalt vaker naar me uit dan dat ik hem lekker kan kroelen :( mijn vader kan wel alles met hem/haar.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 11:11

Marlies, met Ruby zul je weinig moeite hebben. Die is inmiddels wel uitgevlogen maar stapt zo weer op je vinger :')

Elize, bij papegaaien is het wat moeilijker. Die hechten zich vaak aan één persoon en zien hem of haar als partner. Die zullen ze ook vaak beschermen en nemen dan geen genoegen met iemand anders die hen wil kroelen. Zo te lezen heeft jouw papegaai voor je vader gekozen := Is het een vrouwtje?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:21

Zag Ruby net op een schommeltje zitten en kwam Zazou hem voeren <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 12:12

Leuk is dat om te zien he :D Zazou wil ook regelmatig met hem kroelen, maar daar snapt Ruby nog niet zoveel van :')

Zojuist is Myrddin vertrokken naar Enny! (nog bedankt voor de prachtige bos bloemen trouwens! :wow: )
Ik zal mevrouw de prinses gaan missen! Gelukkig heeft ze in Enny een trouwe onderdaan gevonden :D

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:50

Cayenne schreef:
Marlies, met Ruby zul je weinig moeite hebben. Die is inmiddels wel uitgevlogen maar stapt zo weer op je vinger :')

Elize, bij papegaaien is het wat moeilijker. Die hechten zich vaak aan één persoon en zien hem of haar als partner. Die zullen ze ook vaak beschermen en nemen dan geen genoegen met iemand anders die hen wil kroelen. Zo te lezen heeft jouw papegaai voor je vader gekozen := Is het een vrouwtje?

Dus de kans dat ik ooit echt met hem/haar kan kroelen is klein? :(

We weten niet wat het is!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 13:32

Elize, ja bij papegaaien is de kans dat ze iemand anders accepteren helaas vrij klein. Het kan wel, hoor!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:40

Ik vind ze nog steeds zo leuk Cayenne, en jij gaat er zo leuk mee om! ik laat dit topic steeds aan mijn vriend zien, om hem een beetje warm te houden voor als we samenwonen, haha. Zijn enige bezwaar is dat ze zoveel troep maken in huis..
Ik heb zelf 2 grasjes, die zijn zo ontzettend slim, ik heb zo'n voerbakje wat buiten de kooi hangt, daar gooien ze de deksel vanaf en komen dan door het gat naar buiten om trosgierst en voer te jatten :')