[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:27

Hier in België blijft het bij een teef sterlisatie heten, ookal is het in praktijk meer dan alleen afbinden/wegnemen eierstokken.

Je vind het zo ook terug op de meeste dierenarts sites.
Ik heb mijn reu niet van jongsafaan, het plassen valt niet af te leren.
Ik schreef alleen dat dit mijn redenen zijn voor een teef.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:39

Wat zouden jullie kiezen als je van elk al een had? Ik heb nu een reu en een teef. Stel ik wil nog een hond erbij, wat past dan het beste? Ik heb zelf een slechte ervaring gehad met twee reuen die zich wilden laten gelden, maar hoor ook veel slechte verhalen van teven die op een bepaalde leeftijd beginnen te vechten. Mijn vraag is dus eigenlijk, wat is de ideale roedelsamenstelling?

edit: ik weet dat het ook wat van het ras afhangt, dus om het even moeilijk te maken bedoel ik bijvoorbeeld bij herders en "powerbreeds".

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:42

Wij hadden altijd 2 (en even 3) teven en 1 reu.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:47

Ik vind twee teven bij (duitse) herders vele malen erger dan twee reuen. Verschillende verhalen gehoord van teven die elkaar afmaakten (en dat dus echt letterlijk) of het in ieder geval probeerden. Van reuen hoor je dat veel minder, die maken vaak ruzie om wat duidelijk te krijgen, maar niet om elkaar echt af te maken.

Hier komt er volgend jaar een 3e bij en dat wordt een teef, maar die komt niet standaard in huis bij de andere teef.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:02

Ik heb bewust voor een teef gekozen. Ik heb zelf gewoon weinig met reuen. Veel rij gedrag en dominant zijn. Veel markeren etc. Echt de vooroordelen die ik ook veel zie bij reueneigenaren hier in de buurt. Ik laat mijn dieren intact en heb geen enkel probleem met de loopsheid.
Sterker nog, we zijn zelfs zover dat we er nog een teefje bij willen :)

edit: als je de jachtsport in wilt, en wedstrijden wilt lopen moet je de hond intact laten.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:11

Euh, ik heb misschien een hele domme vraag :o Maar kan je daar ook allemaal aan deelnemen als je hondje uit een 'oeps'-nestje komt ipv bij een fokker?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:58

Nee. Alleen honden met een stamboom mogeb meedoen. Je hebt verder wel nog enkele 'zwarte proeven'/onderlinge wedstrijden. Daar kun je wel met een stamboomloze of gecastreerde hond aan meedoen. Er zijn maar een paar van deze zwarte proeven per jaar en de resultaten die je daar haalt zijn dus niet officieel.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:39

Zullen we, vooral in dit topic, het dominant zijn achterwege laten? Reuen zijn niet dominanter dan teven, het hele dominantie verhaal is achterhaald.

@Kirrr: ik heb mijn reu vanaf dat hij 6,5 was en hij plast alleen op plekken waar hij toestemming voor krijgt. Hij is intact.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:58

laten we er dan voor het topics sake niet die dominantie theorie discussie bijhalen :)
reuen kunnen gewoon nog wel eens last hebben van geldingsdrang en wie is er de baas, kunnen teven trouwens net zo goed last van hebben
dat heeft te maken met dominantie en dominante handelingen, maar niks met het hele dominantie theorie is wel of niet achterhaald gebeuren ...
dat zijn allemaal weer zaken die we idd beter buiten het topic kunnen houden

bij een reu en teef aanwezig zou ik er eerder een teef bijzetten dan een tweede reu introduceren
maar zoals hier boven ook al gemeld word, teven kunnen onderling ook aardig botsen...
maar twee reuen en 1 teef is een combi die ik niet zomaar zou aanraden.
wij hebben er nu 1 en tweede word een teef, een tweede reu in huis halen is vragen om bloed aan de muur met het temperament van ons ventje .
en hier sneuvelen dan waarschijnlijk de balletjes, want ik zit niet te wachten op een nestje van onze reu, die is dermate temperamentvol dat ik niet zou weten waar ik met de puppen moet blijven mochten ze op hem trekken

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:41

Stoof schreef:
Wat zouden jullie kiezen als je van elk al een had? Ik heb nu een reu en een teef. Stel ik wil nog een hond erbij, wat past dan het beste? Ik heb zelf een slechte ervaring gehad met twee reuen die zich wilden laten gelden, maar hoor ook veel slechte verhalen van teven die op een bepaalde leeftijd beginnen te vechten. Mijn vraag is dus eigenlijk, wat is de ideale roedelsamenstelling?

edit: ik weet dat het ook wat van het ras afhangt, dus om het even moeilijk te maken bedoel ik bijvoorbeeld bij herders en "powerbreeds".

Wij hebben twee teven (één gesteriliseerd, één intact) en een (intacte) reu. Gaat prima hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 00:02

Stoof schreef:

Ik zou niet snel 2 teven bij elkaar zetten, daar is meer rivaliteit tussen en leeftijdsverschil maakt daarin niet uit. Als 2 teven hebben besloten dat ze elkaar niet mogen, los je dat niet meer op en teven gaan ook echt tot de dood.
2 reuen bij elkaar gaat vaak goed, zeker als ze wat verschillen van karakter, groter leeftijdsverschil helpt daarbij en als ze elkaar toch niet liggen, is het een kwestie van uitmaken wie er de baas is en het is opgelost. Reuen zijn ook wat speelser, puberaler, die maken er sneller een lolletje van.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 00:10

anneliesdj schreef:
Stoof schreef:

Ik zou niet snel 2 teven bij elkaar zetten, daar is meer rivaliteit tussen en leeftijdsverschil maakt daarin niet uit. Als 2 teven hebben besloten dat ze elkaar niet mogen, los je dat niet meer op en teven gaan ook echt tot de dood.
2 reuen bij elkaar gaat vaak goed, zeker als ze wat verschillen van karakter, groter leeftijdsverschil helpt daarbij en als ze elkaar toch niet liggen, is het een kwestie van uitmaken wie er de baas is en het is opgelost. Reuen zijn ook wat speelser, puberaler, die maken er sneller een lolletje van.

En maakt het dan uit of ze geholpen zijn? Wij hebben eigenlijk altijd reuen samen gehad en eenmaal die geholpen waren, was er niets aan de hand. Nu sinds 4 jaar hebben we er 1 teefje bij en daar durf ik toch minder makkelijk een nieuw teefje bij zetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 00:16

Nee bij een teef maakt dat niet uit (is mijn ervaring), reuen worden meestal wel wat makkelijker, als je ze op jonge leeftijd laat helpen iig.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 06:36

Hm.. interessante discussie. ik woon nu nog thuis met mijn bijna drie jarige gecastreerde reu en mijn zus met haar bijna vier jarige gecastreerde reu en een chihuahua reu van 5maanden. eind augustus gat de mijn mee naar mijn eigen huis en was mijn idee een teef erbij te nemen. echter als ik bijv op vakantie ga gaan ze naar mijn ouders. dan zit je dus met drie reuen en een teef..
twijfel

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:05

Tja, blijft moeilijk, ligt ook wel een beetje aan de karakters van de honden. 2 teven bij elkaar zou ik niet zo snel durven. Hier is het zelfs een keer mis gegaan met een reu en een teef samen, mega verdrietig als je dan een hond moet laten gaan omdat het echt niet wil. Mocht je toch nr 3 willen, zou ik kiezen voor een reu.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:46

Ik moet er misschien ook wel bij zeggen dat bij ons (2 teven en 1 reu) er een duidelijk verschil is tussen de 2 teven. De ene is echt heel dominant en de andere is compleet het tegenovergestelde, die kijk je aan en ze ligt al op haar rug met de benen wijd! :D Dus voor hen was het erg snel duidelijk en daar zijn verder ook nog nooit problemen over geweest (ze schelen overigens 2,5j denk ik). Wij hebben op dat vlak geluk gehad want je hoort inderdaad vaak lelijke verhalen over meerdere teven tesamen... Met onze reu had een 2e reu dan weer absoluut geen strak plan geweest.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:37

Annelies, maar wat zou jij doen als er van beide geslachten als 1 is, is de derde dan bij voorkeur een teef of een reu?
beiden zou wel goed kunnen gaan, maar net zo makkelijk niet
Twee reuen zouden moeilijkheden kunnen geven om de teef en twee teven moeten elkaar maar net leuk genoeg vinden?
Denk dat het dan uiteindelijk toch een kwestie van karakters matchen is.
Zie het bij vrienden die meerdere honden hebben, de reuen kunnen gewoon pertinent niet bij elkaar( instant puinhoop) ze kunnen afzonderlijk van elkaar wel bij alle teven . De teven kunnen idd ook echt niet bij elkaar, die zitten ook in vaste combi's omdat de combi's die niet kunnen... Ook echt niet kunnen := als de dames mot hebben , hebben ze ook goed mot idd.

Wij hebben er nu 1, nummer twee zit nu definitief in de planning( reu is bekend en rond oktober word de teef loops als het goed is)
Maar als ik daarna verder denk... Zit nummer drie een jaar of twe daarna in de planning om Eyck op te gaan volgen in de sport
Mijn idee gaat dan nog steeds uit naar een tef omdat ik een tweede reu bij die van ons echt niet zie zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:46

Jij hebt hetzelfde als wij, Sonja. Alleen hebben wij er natuurlijk al 2. Volgend jaar een 3e hond als sporthond voor mijn vriend en dan als Tay een jaar of 6/7(Dus over 5 of 6 jaar) is een opvolger voor hem. Maar bij ons komen de opvolgers in een kennel en niet standaard in huis(ja, als we thuis zijn). Onze huidige teef is helemaal niet dominant, eerder erg onzeker, maar die kan eigenlijk niet met andere teven. Onzekere teven krijgen om alles op hun flikker, dominante teven pikt ze ook geen correcties van. Van reuen ook niet, maar die zijn makker tegen haar. ;)

De volgende hond, volgend jaar dus, wordt een teef, maar die zal niet in huis komen te zitten, alleen als wij erbij zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:50

Sonja_vR schreef:
Annelies, maar wat zou jij doen als er van beide geslachten als 1 is, is de derde dan bij voorkeur een teef of een reu?
beiden zou wel goed kunnen gaan, maar net zo makkelijk niet
Twee reuen zouden moeilijkheden kunnen geven om de teef en twee teven moeten elkaar maar net leuk genoeg vinden?
Denk dat het dan uiteindelijk toch een kwestie van karakters matchen is.

Ligt eraan of je wilt castreren of niet.
Als ze allemaal geholpen zijn zou ik zowieso voor een reu gaan, zijn ze niet geholpen, dan wordt het idd een lastig verhaal.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:05

Shanelle schreef:
Ik moet er misschien ook wel bij zeggen dat bij ons (2 teven en 1 reu) er een duidelijk verschil is tussen de 2 teven. De ene is echt heel dominant en de andere is compleet het tegenovergestelde, die kijk je aan en ze ligt al op haar rug met de benen wijd! :D

Dat is bij onze dames ook zo, al is het woord dominantie inmiddels voor sommige mensen taboe geworden... maar in een nestje pups kun je ook al wat zeggen over of het een 'top dog' is of juist niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:07

tegen die tijd is de huidige reu wel geholpen, daar wil ik namelijk absoluut geen puppen van...
tis ene geweldige werkhond, wij zijn knettergek met hem, maar als de puppen allemaal op hem trekken qua karakter, dan krijg ik ze stuk voor stuk terug want het gros van de mensen zoekt een huishondje en dat is het gewoon echt niet :n dat gaan ze gewoon niet opgevoed krijgen.

maar dan nog denk ik dat een reu in ons geval niet de goede keus is :n althans, niet als we alles in huis willen gaan houden :)
we hebben een dermate temperamentvolle reu, ja...een ongelofelijk pantoffel van ene hond zal er misschien nog wel naast kunnen...maar goed, dat gaat hem sowieso niet worden want dat sport natuurlijk weer voor geen meter :+

de teven worden sowieso niet geholpen omdat deze ook voor de fok zullen gaan zijn (als ze goed genoeg blijken te zijn als ze volwassen zijn en de benodigde kwalificaties etc behalen)

ik blijf het lastig vinden , maar goed, wie dan leeft, wie dan zorgt natuurlijk...ik spreek nu over de toekomst die over een jaar of drie en een half plaats gaat vinden, Eyck zou dan 6 zijn , de kans dat hij dan kas versleten is, is aanwezig, want hij kijkt werkelijk waar nergens naar :n volslagen idioot af en toe :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:42

Hoe is hij nu dan in omgang met andere honden?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 01:05

Van mijn reu wil ik ook absoluut geen puppen, maar ik laat hem niet castreren hoor. Er zijn naast castratie nog zo veel andere (gezondere) manieren om geen nakomelingen te krijgen :=

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:19

Hhilde schreef:
Van mijn reu wil ik ook absoluut geen puppen, maar ik laat hem niet castreren hoor. Er zijn naast castratie nog zo veel andere (gezondere) manieren om geen nakomelingen te krijgen :=

+ 1

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:56

Annelies, hij is super, maar een reu moet hem niet uitdagen zeg maar , want dan is het direct bal, hij tolereert op dat gebied niets :n
onzekere en bange honden is ie helemaal super mee, kont er naar toe, neus aan de grond, de rustgevende signalen vliegen je om de oren en hij geeft ze alle tijd en ruimte

Hhilde, ik weet het , hij is ook chemisch gecastreerd geweest dmv implantaat, maar dat geeft geen garantie op geen puppen :n ik wil in dit geval absolute garantie dat er geen oopsie plaats kan vinden , als ze op papa trekken zou ik niet weten waar ik ze laten moet, zie maar eens 10 plaatsen te vinden waar ze ook echt! aan het werk gaan met de hond ipv hard roepen dat ze dat doen en dat dus lekker niet doen...
als ze op papa trekken is niet werken gewoon geen optie.

daarnaast is het voor hem ook fijn als hij dat stukje hormoon geleide afleidingen en triggers niet meer heeft op het moment dat er een teef loops is, of er een reu die vergelijkbaar is met hem voor zijn neus staat.

en daarnaast, zo een drama is castreren nu ook weer niet, ja een onzekere reu zou ik het niet aan doen, maar een goed gezonde reu die niet onzeker is jegens andere honden?
castreren is soms een zegen, geen mishandeling hoor mensen .... waarom een hond verplichten last te hebben van zijn hormonen als je hem ook de rust kan bieden als je het wegneemt...zeker als ie toch nergens op mag. ik ben ook niet van het standaard castreren, maar om maar niet te castreren omdat je niet van het castreren bent is weer het andere uiterste.