[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:37

meen je dat echt? na 2 uur lopen nogsteeds de energie of hebben ze gewoon altijd als je opstaat zo iets van kom op we gaan wat doen (laatste is nl bij mij het geval, gevalletje remmen en niet altijd toegeven aan heeeel veel bewegen) als ik bijv jolie bij de schapen zou trainen zal ze doorgaan tot ze "er bij neervalt" dat betekend niet dat ze zo veel energie heeft ;) rem ik haar is het na een uurtje werk ook prima geweest.. kortom dan zijn ze moe maar geven het niet toe.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:51

Ik ging laatst met Dexter een lange wandeling door de buurt maken. Anderhalf uur gelopen, door zijstraatjes waar hij nog nooit geweest was. Wel aangelijnd, want in de stad dus. Ik dacht dat hij daar toch wel moe van zou zijn. Nieuwe plekjes, flink stuk gelopen, uitgebreid gesnuffeld overal. Nou, dáár had ik me in vergist. :P Hij heeft een uur liggen slapen en vond toen dat we best wel weer iets konden gaan doen. Vanochtend heb ik een half uurtje met hem gefrisbeed. Dat is nieuw en moeilijk, want én zelfbeheersing, én de sprong goed timen, én netjes terugbrengen. En dan komt hij pas 3 uur later weer. Een flinke wandeling over het strand of door het bos wordt hij dan wél weer moe van, maar daar loopt hij wel constant los en heeft hij ook meer contact met andere honden.

ittheclown

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:13

Over herders die veel bezig blijven dat weet ik, ben er mee opgegroeid vandaar ook dat dat niet mijn eerste keus is, ik vind ze geweldig maar zowel hond als ik hebben er niks aan als ik ze niet 100% zeker weten kan geven wat ze nodig hebben , vandaar dat ik alvast aan het rond neuzen ben.

Over de wandelingen, hier is een park nog geen 100 meter bij mij vandaan met een veld ( ter groote voetbal veld) waar ze los mogen, als je door parkje wandeld zal het ongeveer 15 minuutjes zijn.
S ochtends ga ik meestel naar dat park , laat hond in park los loop mn rondje ( ja ik laat hem illigaal loslopen lol , ruim altijd wel zijn poepjes op als hij niet op honden veld zijn behoevde doet) Meestal ga ik ook nog eventjes staan kleppen als er mensen lopen ( eigenlijk altijd wel iemand) dus al met al is het s ochtends toch al snel 20 a 30 minuutjes los wandelen.

S middags ga ik of terug naar dat park, of naar een iets groter park ook op loopafstand en neem dan bal of frisbee mee, dan ben ik gemiddeld wel 3 kwartier aan het gooien dus met bal of frisbee ( heb tijdelijk een hond uit het buitenland gehad die ballen en frisbees niet leuk vond, daar ging ik dan in de plaats van spelen oefeningen doen, zoals blijven en dan naar me toe rennen vanaf zijn plek etc)
Ook ongeveer 2 keer in de week pak ik dus voor de middag wandeling de auto en ga naar een van de nog grootere parken in de beurt, eentje die echt geweldig is voor honden die graag spelen aangezien er altijd kuddes honden lopen. De middag wandeling variert dus van 3 kwartier tot anderhalf uur.

S avonds laat ik ze meestal uit gewoon zodat ze nog een plasje kunnen doen, is dus vaak aan de lijn en dan meestal 10 minuutjes langs een breede grasstrook hier ( park is niet verlicht in zomer ga ik wel s avonds nog naar park maar dus niet als het donker is, er hangen dan ook ongeure gasten dus later als 8 uur moet je er niet heen)

Mocht ik uitkomen met een puppy dan zal ik natuurlijk nog extra korte wandelingetjes in plannen voor plasje en wandelingen wat korter maken aangezien puppys nog niet zo lang mogen in het begin, dit is simpelweg wat ik nu ongeveer doe met mn oudje ( hond die ik nu al heb is trouwens, keeshond,coiker ( schrijf je dat zo ? ),maltezer,border collie lol)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:15

Mijn oudje hier die heeft ook echt denk ik een border collie tik, heeft absoluut zelf geen rem gaat door tot hij er bij neervalt ( of dag erna amper kan lopen) dus moet hem ook echt afremmen x0x

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:17

essiesilly schreef:
meen je dat echt? na 2 uur lopen nogsteeds de energie of hebben ze gewoon altijd als je opstaat zo iets van kom op we gaan wat doen (laatste is nl bij mij het geval, gevalletje remmen en niet altijd toegeven aan heeeel veel bewegen) als ik bijv jolie bij de schapen zou trainen zal ze doorgaan tot ze "er bij neervalt" dat betekend niet dat ze zo veel energie heeft ;) rem ik haar is het na een uurtje werk ook prima geweest.. kortom dan zijn ze moe maar geven het niet toe.

Nog steeds de energie. Ik hoef niet eens op te staan, maar ze komen gewoon met een bal of iets anders voor mijn neus staan. Maar dat is alleen na het wandelen zonder iets he? Als ik iets getraind heb, duurt het veel langer voordat ze weer voor mijn neus staan. ;) Dan hoeft het niet zo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:35

ittheclown schreef:
Kijk zelf al af en toe wat rond maar blijft moeilijk.. zijn veel honden uit buitenland maar dan heb je hier dus een probleem om training te vinden als je een geen puppy hebt x0x

Waarom is dat moeilijk?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:38

Shanelle schreef:
Klopt wel wat je zegt, ik vind vooral de Tervuerense nerveuzer en feller. Maar tja, dat hangt misschien inderdaad ook wel af van lijn tot lijn. De Groenendaelers daarentegen heb ik op 2 exemplaren na als gemoedelijker ervaren, ze hebben (naar mijn idee) minder uitdagingen nodig dan de Tervuerense. En ze zijn natuurlijk ook echt prachtig om naar te kijken.

Ik ken terveurense niet echt als feller, wel als nerveuzer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:00

Mijn hond draait voor een twee uur durende losloop wandeling -lekker doen waar je zin in hebt- ook haar pootje niet om. Dat houdt ze ook wel drie of vier uur vol zonder echt moe te worden. Zeker wanneer er niet contant met andere honden gespeeld kan worden.
Van trainen wordt ze veel sneller moe. Maar ik vind dat het leven niet alleen werken moet zijn - hoe leuk ze het ook vindt - dus die lange losloopwandelingen horen er ook bij, als het even kan dagelijks.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:47

Maar 3 uur wandelen is toch helemaal niets bijzonders?
Dat kan elke hond.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:58

anneliesdj schreef:
Maar 3 uur wandelen is toch helemaal niets bijzonders?
Dat kan elke hond.

Mijn idee. Men denkt vaak dat je een uitzonderlijke hond nodig hebt om een paar uur te kunnen gaan wandelen, maar dat is helemaal niet zo. Pas als je echt iets specifieks wilt doen zoals drijfwerk, pakwerk, behendigheid etc. Om prijzen te winnen in heelwork of freestyle kom je met andere rassen ook een heel eind: https://www.youtube.com/watch?v=6LNFEA2fgw8 https://www.youtube.com/watch?v=9PFs0hb58mk

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:37

Iedere hond zonder gezondheidsproblemen met voldoende poot en snuit zonder extreme vacht en/of bouw kan gewoon 3 tot 4 uur lopen per dag zonder enige moeite mits de conditie opgebouwd is. Ik heb zelf een kruising schnauzer x maltezer en ook die loopt dat zonder enige problemen. En als hij bij mij in Wageningen logeert loopt hij zelfs vaak meer dan dat, al is hij dan thuis wel voornamelijk aan het slapen (maar goed, daar is zijn conditie ook niet op voorbereid, want thuis loopt hij gemiddeld 60-90 minuten).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:13

Ja elke hond kan dat en die van mij konden dat zonder dat er specifiek conditie opgebouwd werd. Mijn hond die ik uit het asiel gehaald heb en die daarvoor uit een huis is gehaald waar niet naar haar omgekeken werd had niet echt conditietraining gehad zeg maar. Maar ze had echt geen moeite met een paar uur wandelen. Mij verbaasd het dat veel hondeneigenaren een rondje aan de lijn van 20 minuten wel genoeg vinden voor hun hond. Ook hoor ik nog geregeld de opmerking dat je niet zo lang moet lopen want "dan wennen ze er aan"
Waarom nemen mensen een hond terwijl ze niet van wandelen houden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:01

Ook als je geen conditie hebt opgebouwd kunnen vrijwel alle honden dat.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:38

Ik denk dat alle honden dat wel kunnen (ik neem nu honden mee op een tocht tussen de 10 en 20 km en die zijn dit beide niet gewend)

Maar als ik op mijn tempo loop, dan vind de maltheser van mijn ouders er na een uur al niets meer aan. Je doet haar daar dus ook geen plezier mee (wel iets langzamer lopen en los laten etc).

Voor mij dus ook nog een reden om net iets boven die maat te gaan zoeken.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:34

anneliesdj schreef:
ittheclown schreef:
Kijk zelf al af en toe wat rond maar blijft moeilijk.. zijn veel honden uit buitenland maar dan heb je hier dus een probleem om training te vinden als je een geen puppy hebt x0x

Waarom is dat moeilijk?

Omdat ze hier bij de trainingen aparte puppy beginners trainingen en volwasse honden beginners trainingen hebben, bij mijn vorige hond heb ik een jaar gewacht op training maar ze hadden steeds te weinig aanmeldingen voor volwasse honden voor de beginners training en aangezien ikzelf nog de hond al eerder getraind hadden mochten we niet in een hogere groep starten ;(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:42

O dat is wel vreemd, hier gaan de oudere honden gewoon bij de oudere pups in een klasje.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:23

Een variatie op de topic-vraag: wanneer voor een reu en wanneer voor een teef kiezen?
Wij gaan hoogstwaarschijnlijk opnieuw voor een Golden, maar nu is de vraag: reu of teef...?
Wij hebben thuis de beide al gehad, maar nu ik zelf voor de keuze sta, heb ik absoluut geen idee.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:31

Tja, ik kies deze keer voor een teef. Ik heb momenteel een reu en ik vind het super irri dat die overal wil tegen plassen en constant zijn terrein wil afbakenen.
reu moet je castreren, teef sterliseren.
Teef is over het algemeen wat minder groot, zwaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:36

Maakt het je überhaupt uit? Anders zou ik gewoon gaan voor de best passende pup en het geslacht achterwege laten.

Wil je het dier laten castreren? Zo niet, dan heb je bij een reu een extra gedragskwestie wat een groot deel van het jaar gestuurd moet worden. Maar dat is vaak wel beter te sturen dan een teef die 2x per jaar tot 3 weken een flinke gedragsverandering heeft.

Mijn moeder wilde een reu omdat ze vindt dat een hond zijn poot op moet tillen, mijn buren wilden teefjes omdat die beginnen met zich leeg te plassen. Sommige mensen willen een reu omdat ze een fluit er niet uit vinden zien, anderen willen juist een teef omdat ze het vijfde been niks vinden.

Bij sommige rassen zit er gedragsverschil tussen teef en reu, maar dat lijkt me bij een Golden niet zo'n probleem. Als je thuis al een andere (ongecastreerde) hond hebt, dan zou ik bij een golden gaan voor hetzelfde geslacht, terwijl ik bij rassen die gemakkelijk last hebben van spanning tussen 2 honden van hetzelfde geslacht juist zou gaan voor het andere geslacht.

En zo hebben beide geslachten hun voor en nadelen, en als het je niet uitmaakt. Dan heb je dus keus uit 2x zoveel honden.

Beide geslachten laat je trouwens castreren in principe, het verwijderen van de ballen/eierstokken, hierbij daalt de hoeveelheid hormonen. Steriliseren is het doorknippen van de eileiders/zaadleiders, hierbij blijven ze qua gedrag en hormonen wel volledig maar zijn ze alleen niet meer vruchtbaar.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:39

Ook teven worden tegenwoordig gecastreerd, sterilliseren gebeurd nog zelden.

Ik vind een reu echt ideaal. Geen loopsheden :=
Dat plassen kun je ze makkelijk leren op gewenste plekken. Mijn reu kan gewoon doorlopen op commando en als hij los is plast hij maar een eind raak.. Kan me er niet druk om maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:41

Je moet niks laten castreren, maar een teef wordt ook gecastreerd, niet gesteriliseerd (of heel erg zelden, ik kan geen DA vinden die het nog doet of wil doen). Ik zou zelf eens nadenken of je perse wilt dat jouw hond geholpen wordt en waarom. Niet voor elke hond is het beter (vaak bij onzekere reuen niet). Overal tegen aan plassen en afbakenen is ook een kwestie van opvoeding. Hier wordt er nergens tegen aan geplast en alleen plassen als ik zeg dat het ergens mag. Ook teven kunnen markeren als een malle.

Keuze reu of teef is persoonlijk vind ik. Ik kan veel beter overweg met reuen, ik vind ze constanter in karakter, met teven bots ik. Het blijven toch bitches ;) Qua uiterlijk zijn de reuen inderdaad groter en zwaarder. Bij sommige rassen merk je best veel verschil, ik zou gewoon bij wat fokkers langsgaan (en bij een paar reu eigenaren). Kijken of je verschil merkt en wat je meer aanspreekt.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:43

Tja zo kan ik het natuurlijk ook zien: niet kijken naar geslacht, enkel naar de pup die me het meeste aanspreekt! Want al bij al maakt het ons echt niets uit... Het enige nadeel van een teef vind ik de loopsheid en bij een reu dan weer dat ze soms wat dominanter zijn tegenover andere honden... Hoewel, een golden, dominant...? :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:46

Shanelle schreef:
Tja zo kan ik het natuurlijk ook zien: niet kijken naar geslacht, enkel naar de pup die me het meeste aanspreekt! Want al bij al maakt het ons echt niets uit... Het enige nadeel van een teef vind ik de loopsheid en bij een reu dan weer dat ze soms wat dominanter zijn tegenover andere honden... Hoewel, een golden, dominant...? :=

Dat kan een teef ook zijn. ;) Als het niks uitmaakt, dan ga je voor de pup die je inderdaad het meest aanspreekt. Lekker makkelijk! :D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:49

Heb je natuurlijk gelijk in... Raar hé, bij paarden ben ik er zo uit: ik hoef geen pismerrie, maar bij honden... Ik wil er liefst van elks eentje! :j haha

Maakt het qua werklust iets uit? Nee he? Ik zou graag actiever worden met de nieuwe pup, back to the roots, misschien het retrieven eens proberen...

PS: die van jou is PRACHTIG! Wat een ontzettend leuke, mooie hond!!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:59

Geen idee, bij ons in de sport verschillen de meningen nog wel eens. Een reu kan afgeleid zijn door geurtjes, maar zijn constanter qua gedrag. Een teef kan nog wel eens wat veranderen in gedrag voor, tijdens en na een loopsheid. Maar er zijn ook mensen die zeggen dat een reu nooit een goede teef kan verslaan. Dus zeg het maar? Het blijft toch de combinatie en of de hond het leuk vindt. ;)

Mijn Herder? Dank je :) Wij hebben ook van elk geslacht één. :=