[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:51

Ik hou SOS Straathonden Turkije erg goed in de gaten. Zij posten regelmatig filmpjes van de roedel en daar zie je erg goed de interactie tussen de honden en dat geeft dan weer een idee over het karakter. Ook hebben ze veel hondjes in gastgezinnen in BE of NL, dus dat is handig om eens op bezoek te gaan.
Sommigen van hen zijn ook nog erg jonge honden die bij hen zijn opgegroeid en dus gelukkig zo goed als niets van hun (soms) traumatische start hebben meegekregen...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:12

Simbaa schreef:
Dani: heel erg bedankt voor je uitgebreide posts! Eerder in dit topic ben ik al gewezen op het verschil tussen een wandel-hond en een hond die mentale uitdaging nodig heeft. Ik ben me er dan ook zeer van bewust dat een jachthond andere behoeften heeft dan het zogenaamde vloerkleedje.

Ik ben, afhankelijk van de hond, wel van plan actief bezig te zijn en het niet te laten zitten bij een puppycursus.

*knip* ... zegt dus eigenlijk dat vooral zelfkennis erg belangrijk is. Dit is denk ik wel een goede om over na te denken. Aan de andere kant is het lastig antwoord te geven op de vraag of ik hondengedrag goed kan lezen, aangezien ik zelf dus nooit een hond heb gehad. Wel denk ik dat ik van mezelf natuurlijk overwicht heb, al vind ik dat heel stom om over mezelf te zeggen :+ .

Ach hondentaal lezen kun je leren. Dat is het probleem niet eens zozeer. Ik denk dat 'men' bepaalde rassen over het algemeen geen beginnershonden vind omdat de meeste mensen overschatten hoeveel tijd ze in hun hond gaan steken als die er eenmaal is en onderschatten hoe veel energie het hebben van een hond kost. Dat zegt natuurlijk niets over de individuele persoon, er kan altijd iemand even veel of meer tijd en energie hebben dan hij dacht :) . Een hond met minder energie dan de baas is eigenlijk vrijwel nooit een probleem, een hond met meer energie dan de baas is relatief vaak een probleem. En dan heb je nog het probleem dat veel mensen een hond uitkiezen op het uiterlijk en er niet eens bij stil staan dat het een individu is met zijn eigen wensen en behoeftes.

De agenda lijkt immers altijd leeg als je over een aantal weken kijkt en als de week dan aanbreekt is hij toch vaak voller met werk, school, relatie, huishouden, sociale contacten, paarden, andere hobbies en wat niet al meer dan je dacht. Bij mij tenminste wel; ook al kan ik oprecht zeggen dat mijn man en ik allebei vrij fanatiek zijn met de honden en dat ze gemiddeld ruimschoots voldoende aandacht, beweging en training krijgen (gelukkig hebben we een gemakkelijk ras dat met 2 a 3 uur per dag zeer content is en delen manlief en ik de taken).

Een hond is een lifestyle en ik heb ook heel wat sportieve, actieve mensen meegemaakt die het dan ineens toch een grotere investering vonden dan ze dachten om 364 dagen per jaar drie of vier keer per dag 'verplicht' te sporten met de hond.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:11

Citaat:
Een hond met minder energie dan de baas is eigenlijk vrijwel nooit een probleem, een hond met meer energie dan de baas is relatief vaak een probleem.

Voor de hond niet nee :D . Toch moet ik toegeven dat ik twee weken rondjes lopen met de luie Wetterhoun van mijn schoonouders toch wel minder leuk vond dan de weken dat ik voor de actieve Aussie van mijn oppasadres moest zorgen. En begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op die Wetterhoun, maar het enthousiasme van de Aussie maakte wandelen toch een stuk leuker. Ik kon met de bal blijven gooien, terwijl de Wetterhoun het na twee keer wel gezien had. Dit gold ook voor sprintjes trekken, fietsen etc.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik een de aller actiefste hond nodig heb, maar een beetje enthousiasme en springerigheid maakt het voor mij een stuk interessanter. Tenminste, dat is zoals ik het ervaren heb :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 00:09

Dani schreef:
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. :) Elke hond kan een beginnershond zijn in mijn optiek, afhankelijk van de beginner in kwestie :D

Het belangrijkste is zelfkennis. Weten hoe stevig je in je schoenen staat, hoe goed je honden aanvoelt, hoeveel beweging je de hond kan bieden, of je het geld hebt om 2 keer in de week hondensport te doen, hoe geduldig je bent, hoe moeilijk de hond 'mag' zijn voordat je er de brui aan geeft. Eerlijk zijn tegen jezelf. Ik ken iemand die heeft als eerste hond een zwaar verpeste rottweiler genomen (als in, viel alles aan wat bewoog) en hij heeft die hond volledig op de rit gekregen. Ik ken ook iemand die zich alle kanten op laat sleuren door d'r enthousiaste poedel. Het is maar net wat bij je past, denk ik.

Achja, in theorie kan alles natuurlijk dus daar heb je zeker gelijk.
Maar in beginnershonden is genoeg keuze om er een te kiezen die bij je karakter kiest, daar hoef je niet voor uit te wijken naar een ras wat bekend staat als moeilijk(er).
De gevallen die jij noemt zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen, hoeveel honden je hebt gehad zegt niet zoveel over je ervaring, maar kies toch maar de veilige kant.
(en ik vind dit niet zo'n slimme uitspraak tegenover beginners)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 00:13

Shanelle schreef:
Pfff, ik blijf maar twijfelen of ik voor een herplaatser ga of voor een pup. Maar het wordt stilaan tijd om te beslissen...

Als ik naar mijn hart luister, dan wordt het een Golden pup. Waarom? Dat is het ras wat volledig bij ons past, een pup kan je nog naar eigen hand zetten wat ik heel belangrijk vindt op stal etc. EN: je weet van welke ouderhonden hij/zij komt en dat zegt dan ook weer veel over de gezondheid van de pup. Maar... Een herplaatser is uiteraard het meest nobele. Alleen weet je niet wat voor hond je in huis hebt, pups zijn er bijna niet dus het karakter heeft zich meestal al gevormd etc. En soms zit er gewoon ook geen hondje tussen die je aanspreekt, dat is heel erg maar is ook wel zo. Het kan een gouden hond zijn, maar je weet het niet...

Bedenk wel dat het twee kanten op werkt.
Een pup kan ook een gouden hond zijn, maar dat hoeft niet, kom je pas later achter.
Bij een herplaatser kom je daar meestal snel achter en bij asielen en stichtingen heb je dan nog de kans de hond weer terug te brengen.
Het naar eigen hand zetten van een oudere hond kan ook zeker, als je dat niet lukt, dan was het je ws ook niet gelukt als je hem vanaf pup had gehad.
En via stichtingen zijn ook genoeg jongere honden te krijgen (4-6 maanden) dus ook dat kan.

Het heeft beide zo zijn voordelen, het is net wat je zwaarder vind wegen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 00:30

Simbaa schreef:
Anneliesdj: Mag ik vragen waarom je een Vizsla ed geen beginnershonden vindt? Is dat omdat men zich verkijkt op het aantal uitdaging dat ze nodig hebben of omdat je ervaring moet hebben om ze op de de rit te houden? Ik ben, afhankelijk van de hond, wel van plan actief bezig te zijn en het niet te laten zitten bij een puppycursus.

Het zijn jachthonden en daar moet de beweging dus ook naar zijn, ze zijn wat zelfstandiger in hun werken dan bv een herder en je moet dus wat meer moeite doen de aandacht vast te houden. En dan zit je dus met het jachtinstinct en het goede reukvermogen, wil je niet dat je hond er steeds vandoor is, zul je veel aandacht moeten besteden aan de gehoorzaamheid.
En de energie, ze moeten echt heel veel bewegen, naast een stukje mentale uitdaging.
Maar als het bij je past en je wilt dagelijks een flink stuk fietsen/hardlopen of beter nog; hondensport beoefenen, dan zou je het kunnen overwegen.

Viszla's zijn naast dat ze jachthonden zijn verder niet erg moeilijk, maar ik ben daar al wel een aantal honden van tegengekomen die varieerden van een tikje nerveus tot ronduit bang, dus let wel op het karakter van de ouderdieren en welke pup je uit het nest kiest.
Weimaraners willen nog weleens wat eigenwijs, eigengereid zijn dus dat zou ik een beginner niet aanraden.

MyWishMax

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:13

Wij zijn begonnen me een herplaatser en hebben er later een pup bijgenomen. Ons werd namelijk aangeraden om te beginnen met een herplaatser, omdat dat makkelijker zou zijn. Dat vond ik absoluut niet. Hierna zullen het ook alleen pups blijven, maar dat is niks ten nadele van de herplaatser, maar wij willen fanatiek sporten. Daar zijn we wel door de herplaatser achter gekomen. De zoektocht naar een herplaatser was ook nog lastig, maar dat ligt er ook erg aan naar wat voor soort ras je zoekt en wat het doel is. Als wij geen Duitse herder gewild hadden, was de zoektocht veel makkelijker geweest.

Onze herplaatser heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar het is tegenwoordig een heerlijke hond. Ik heb er geen klik mee, maar mijn vriend wel. De pup (okee, hij is nu bijna een jaar) heb ik een enorme klik mee, maar mijn vriend weer niet. Maar ook dat is af en toe flink aanpoten, op een andere manier, dat wel. Dus over het naar jouw eigen hand zetten, ja dat kan ook met een herplaatser. Zoals Anneliesdj al zegt, als het je met een herplaatser niet lukt, was het waarschijnlijk met diezelfde hond als pup ook niet gelukt. (Uitzonderingen daargelaten)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 17:17

of een herplaatser makkelijker is ligt denk ik vooral aan de bagage van het dier en of het een dier is wat sowieso bij je past qua karakter en energie.
een herplaatser met ene rozengeur en maneschijn verleden die helaas herplaatst moet worden omdat bijvoorbeeld baasje medische problemen heeft gekregen waardoor hij/zij het diertje niet meer kan bieden wat het nodig heeft en je dus bijna een kant en klaar opgevoed hondje in huis krijgt, dat zal idd makkelijker zijn dan een pup...realiteit is helaas dat veel herplaatsers geen rozengeur en maneschijn verleden hebben en daar moet je mee om kunnen gaan. (dit is even heel generaliserend van twee extremen gesproken natuurlijk , er zijn voldoende herplaatsers die makkelijk genoeg zijn)

daarnaast is zelfkennis idd onontbeerlijk bij uitzoeken wat bij je past, mensen hebben helaas de neiging om zichzelf qua kennis en kunde te overschatten, ook wat betreft de tijd, energie etc die ze ergens in gaan stoppen en dan word er ook nog wel eens de fout gemaakt dat fietsen en wandelen met de hond werken is en dan blijkt dat bepaalde rassen daar gewoon echt niet genoeg aan hebben.

Shanelle, als je geen herplaatser ziet die je aanspreekt en je zelf stiekem toch graag een pupje zou willen, zou ik gewoon op zoek gaan naar een fokker die je aanspreekt

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:45

Ik weet niet of mijn vraag hier mag staan, maar wilde niet speciaal een nieuw topic openen.

Kom ik net 2 Golden puppies tegen op pets.be. Ben uiteraard meteen verkocht, want ik wil zo graag terug een Golden en dan nog eentje 'redden' van het asiel; TOP! Maaaaarrr, dan zag ik dat de advertentie geplaatst werd door een berucht dierenasiel. Dus nu is er het dilemma: help ik net een pup door hem/haar daar weg te halen, of steun ik dan malafide praktijken...? Zij zijn in januari nog in het nieuw geweest omdat er klacht was ingediend en ze moesten voorkomen, maar aangezien ze nu nog operationeel zijn weet ik niet wat ik er van moet vinden. Aan de andere kant: Golden puppies in het asiel omdat ze zogezegd te klein zijn tov de rest van het nestje...? Hmmm... :n Maar tja, ze zijn er nu wel en hebben geen thuis.

Ik wil absoluut geen broodfok-toestanden steunen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:53

Als ik het nu terug lees denk ik goh wat naief... :(

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:05

Ik kan me jou dillema helemaal voorstellen. Als je het wel doet weet ik zeker dat je er 1 een goed huis geeft en moet je op de koop toe nemen dat je waarschijnlijk een hondje koopt met kans op gezondheidsproblemen en mogelijk een karakter wat niet strookt met een golden.

Als je het hondje niet koopt zal een ander het hondje kopen of ... ?

Ik zou zelf nooit actief gaan zoeken op dergelijke sites, dan kom je namelijk ook niet voor het dillema te staan.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:26

Absoluut niet doen. Hoe meer van die pups gekocht worden, hoe meer moederhonden er in benches nest op nest liggen te baren en nooit buitenlucht zien ;( Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:31

Nee, klopt... Ik kan er echttt niet bij hoe zulke praktijken vandaag de dag nog mogelijk zijn. En als zelfs asiels al gaan deelnemen in zoiets? Dat hoort toch min of meer een soort van veilige haven, opgericht door dierenvrienden, te zijn?!

Is de broodfok nu trouwens officieel verboden of strafbaar? Weet iemand dat? Want echt waar, als je ff googled op Golden Retriever pup te koop. Tjonge jonge...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:35

Nee, het is niet verboden. Het is wel verboden om pups voordat ze 7 weken zijn bij de moeder weg te halen, maar ja. Dat wordt ook niet echt gecontroleerd....

Ook een aantal asiels zien er geld in.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:10

Nee, als je je dieren eten en water geeft ben je niet strafbaar..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:35

Als je honden bedrijfsmatig houdt (meer dan 20 pups per jaar) moet je wel voldoende grote hokken hebben.
Allen 1.80m hoog. Oppervlakte in m2 wordt hier berekend (n = aantal honden per kennel):
tot 30 cm schofthoogte: 1*(n+1) => minimale breedte is 1.00m
30-50 cm schofthoogte: 1.2*(n+1) => minimale breedte is 1.20m
50+ schofthoogte: 1.5*(n+1) => minimale breedte is 1.20m

Nestruimte voor drachtige en zogende dieren
Voor elke drachtige of zogende hond of kat geldt dat er in het binnenverblijf een nestruimte
moet zijn, waarvan de kortste zijde tenminste 2 maal de schofthoogte van het betreffende dier
is.

Besluit scheiden van dieren
Pups en kittens moeten 7 weken oud zijn voordat ze bij het moederdier weggehaald
mogen worden.

Dus in de Nederlandse wetgeving is wel iets, zelfs al is het niet afdoende.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:53

Hallo allemaal ik denk ik meld me hier maar eens aan en kijk wat jullie er van vinden.
Ik wil eind juni ongeveer een hond erbij nemen, we hebben een 11 jarige kruising van een kruising mengelmoesje met nogal wat lichaamelijke probleem en ikzelf mis dus het wandelen heel erg.
Hij moet altijd eventjes de kat uit de boom kijken maar kan dan in prenciepe met alle honden, zal eventjes opsommen wat we zoeken kijken wat jullie vinden want zelf vinden we het nogal moeilijk aangezien vooral ik nogal kieskeurig ben.

We zoeken
Hoogte rond knie hoogte max grote duitse herder hoogte en max een hand onder knie ( niet te klein)
Het liefste wil ik 1 keer per week trainen, bij het begin de opvoed training en daarna nog een avond in de week behendigheid of flybal ( wat de hond het leukste vind)
Voor verdere beweging, de hond die ik nu heb die heeft aan s ochtens en s avonds 10 min genoeg en s middags dan 30 minuutjes en 2 x per week extra een uur of langer naar bos, ijselmeer etc ( huidige hond kan niet veel meer lopen anders loopt hij mank x0x )
Voor hond in de toekomst zat ik te denken aan s ochtends 20 min, s middags uurtje ( met bal ofzo)en dan s avonds weer zo een 20 min ( en als hij nog jonger is eventueel natuurlijk extra uitjes voor echt alleen te toileteren lol)
Het engiste probleem is dus mij gezondheid, op dagen dat ik me goed voel zal dat prima gaan maar ik zal ook dagen hebben dat ik bv maar 3x kan wandelen en dan iedere keer na 10 min bekaf ben ( ook de rede dat ik border collie/ australian shepard uit mn hoofd gezet heb want die vind ik geweldig maar kan ik niet bieden wat ze nodig hebben ben ik bang)

Verder zijn er voor mij een aantal rassen die absoluut afvallen is gewoon.. kwestie van smaak denk ik niet dat ik het geen leuke honden vind maar niet voor mezelf:
Stafford,Pitbul,Rotweiler,Boxer,Bullterrier,Labrador,Golden Retriever

Kijk zelf al af en toe wat rond maar blijft moeilijk.. zijn veel honden uit buitenland maar dan heb je hier dus een probleem om training te vinden als je een geen puppy hebt x0x

Trouwens ervaring met herder achtige is meer dan aanwezig ook al hebben we nu een mixje ( is oude hond van mijn moeder moeder heeft nu een franse herder )

Hoop dat jullie kunnen helpen, hondje is dus geplant om na juni op te zoeken, aangezien ik eerst weer mobiel wil zijn zodat ik hondje alles kan geven wat hij nodig heeft kwa wandeling etc.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 07:48

Groenendaeler, Tervuerense Herder (vind ik persoonlijk we liets feller dan Groenendaelers), Lassie (kan niet op de naam komen :+), Zwitserse Witte Herder...?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:29

Schotse Collie. ;) Zijn wel rassen (behalve de groenendaeler die ken ik niet irl) waar veel nerveuze en zelfs angstige honden in voorkomen. Daar moet je dus qua lijnen goed op letten. De korthaar collie is misschien wel leuk? Die zijn qua karakter toch wat anders dan de langharen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:50

Juist ja, dat is 'm! :D

Klopt wel wat je zegt, ik vind vooral de Tervuerense nerveuzer en feller. Maar tja, dat hangt misschien inderdaad ook wel af van lijn tot lijn. De Groenendaelers daarentegen heb ik op 2 exemplaren na als gemoedelijker ervaren, ze hebben (naar mijn idee) minder uitdagingen nodig dan de Tervuerense. En ze zijn natuurlijk ook echt prachtig om naar te kijken.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:52

Hallo allemaal thanks voor de reacties, Scotse Collies ( Lassie honden) Zouden echt idd ideaal zijn kwa karakter maar al dat haar x-x het is zo een bos vind ze kwa uiterlijk gewoon niet zo veel.. ehrm yay we gaan eventjes lekkr een behendigheids parcourtje lopen uitstralen lol.
Kortharige had ik inderdaad naar gekeken maar omgawd... mischien dat het aan de foto's licht maar ze hebben zulke raare vormen hahahah is niet echt mijn type hond, al kunnen foto's vertekenen en daarbij ken ik al heel lang een mevrouw die dus lang harige schotse collies fokt en die gaf aan dat kort harige vrij lastig te vinden zijn in het wereldje x-x. Ik vind overgens tevuerense herders echt supergaaf ( ben ook met herders opgegroeid maar dan met duitse) Maar vroeg me af heb je daar ook bij net als met herders dat het gedrag een beetje bepaald word door ouders ? Mijn moeder hielp namelijk bij een kennel/fokker en daar was zooo een giga verschil met een hond die ouders had die bv weer ouders hadden die politie hond waren, of honden die zeg maar vanaf hun ouders, ouders, ouders huis honden waren ?
Vroeg ik me af?

Zwitserse witte herders vind ik ook leuk, lopen hier toevallig twee in het park idd ook nog een optie ^-^

Groenendealer ook super gaave honden om te zien ik hou echt van het type herder of alles wat wat weg heeft van een border collie,duck tollington

Ga zeker eventjes mezelf in lezen over de needs van bovenstaande honden maar houd daar in tegen ook mn ogen open voor een kortharige schotse collie.. mischien dat als ik ze in het echt zie ik verkocht ben aangezien ik ze nu eigenlijk alleen maar beordeel van plaatjes, en wie weet kan dan de fokkr ook wat meer over ras vertellen, wil graag gewoon hond kunnen geven wat ze nodig hebben ^-^

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:05

Karakter wordt inderdaad heel erg hard door gegeven via de ouders. Wij (mijn ouders) hebben daar zo'n schoolvoorbeeld van zitten... Heel de nest heeft hetzelfde 'probleem'. Of dat bij andere hondenrassen net zo is weet ik niet, vast wel. Maar het valt inderdaad erg op. Overigens hebben wij ook wel een Tervuerense die vele malen feller is dan haar moeder. Het ligt er dus allemaal een beetje aan denk ik...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:39

Bij elk ras is karakter erfelijk. Alleen dat hoeft niet rechtstreeks van de ouder te komen. Daarom letten fokkers ook op de generaties daarvoor, want er kan zomaar een eigenschap (karakter, uiterlijk en gezondheid) ineens na een paar generaties terugkomen.

Als je zo gek bent op herders, wat wilde je precies doen? Wandelen niet te lang en daarnaast één dag in de week een cursus? Daar moet je wel goed naar kijken, omdat (ik generaliseer even) veel herderachtige toch wel wat meer geestelijke uitdaging nodig hebben.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:52

Het hangt ook wel van de inhoud van de wandelingen af, denk ik. Als ik een uur met Dexter wandel waarbij hij losloopt en we allerlei oefeningen doen, dan is hij gewoon voldaan. Loop ik een uur met 'm aan de lijn zonder verder veel te doen, is hij lang niet zo tevreden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:58

Dani schreef:
Het hangt ook wel van de inhoud van de wandelingen af, denk ik. Als ik een uur met Dexter wandel waarbij hij losloopt en we allerlei oefeningen doen, dan is hij gewoon voldaan. Loop ik een uur met 'm aan de lijn zonder verder veel te doen, is hij lang niet zo tevreden.

Dat had ik er inderdaad bij moeten zetten, wandelen is hier alleen wandelen. Los of aan de lijn, zonder oefeningen. :') Dan kom ik na 2 uur thuis en na een half uur staan ze beide voor mijn neus te springen wat we nu gaan doen.

Maar met oefeningen tussendoor is het al snel goed. Dan kan ik een half uurtje lopen met oefeningen tussendoor en ze zijn thuis tevreden en komen niet meer stuiteren.