Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Simbaa schreef:Dani: heel erg bedankt voor je uitgebreide posts! Eerder in dit topic ben ik al gewezen op het verschil tussen een wandel-hond en een hond die mentale uitdaging nodig heeft. Ik ben me er dan ook zeer van bewust dat een jachthond andere behoeften heeft dan het zogenaamde vloerkleedje.
Ik ben, afhankelijk van de hond, wel van plan actief bezig te zijn en het niet te laten zitten bij een puppycursus.
*knip* ... zegt dus eigenlijk dat vooral zelfkennis erg belangrijk is. Dit is denk ik wel een goede om over na te denken. Aan de andere kant is het lastig antwoord te geven op de vraag of ik hondengedrag goed kan lezen, aangezien ik zelf dus nooit een hond heb gehad. Wel denk ik dat ik van mezelf natuurlijk overwicht heb, al vind ik dat heel stom om over mezelf te zeggen.
Citaat:Een hond met minder energie dan de baas is eigenlijk vrijwel nooit een probleem, een hond met meer energie dan de baas is relatief vaak een probleem.
Dani schreef:Daar ben ik het dan weer niet mee eens.Elke hond kan een beginnershond zijn in mijn optiek, afhankelijk van de beginner in kwestie
![]()
Het belangrijkste is zelfkennis. Weten hoe stevig je in je schoenen staat, hoe goed je honden aanvoelt, hoeveel beweging je de hond kan bieden, of je het geld hebt om 2 keer in de week hondensport te doen, hoe geduldig je bent, hoe moeilijk de hond 'mag' zijn voordat je er de brui aan geeft. Eerlijk zijn tegen jezelf. Ik ken iemand die heeft als eerste hond een zwaar verpeste rottweiler genomen (als in, viel alles aan wat bewoog) en hij heeft die hond volledig op de rit gekregen. Ik ken ook iemand die zich alle kanten op laat sleuren door d'r enthousiaste poedel. Het is maar net wat bij je past, denk ik.
Shanelle schreef:Pfff, ik blijf maar twijfelen of ik voor een herplaatser ga of voor een pup. Maar het wordt stilaan tijd om te beslissen...
Als ik naar mijn hart luister, dan wordt het een Golden pup. Waarom? Dat is het ras wat volledig bij ons past, een pup kan je nog naar eigen hand zetten wat ik heel belangrijk vindt op stal etc. EN: je weet van welke ouderhonden hij/zij komt en dat zegt dan ook weer veel over de gezondheid van de pup. Maar... Een herplaatser is uiteraard het meest nobele. Alleen weet je niet wat voor hond je in huis hebt, pups zijn er bijna niet dus het karakter heeft zich meestal al gevormd etc. En soms zit er gewoon ook geen hondje tussen die je aanspreekt, dat is heel erg maar is ook wel zo. Het kan een gouden hond zijn, maar je weet het niet...
Simbaa schreef:Anneliesdj: Mag ik vragen waarom je een Vizsla ed geen beginnershonden vindt? Is dat omdat men zich verkijkt op het aantal uitdaging dat ze nodig hebben of omdat je ervaring moet hebben om ze op de de rit te houden? Ik ben, afhankelijk van de hond, wel van plan actief bezig te zijn en het niet te laten zitten bij een puppycursus.
Dani schreef:Het hangt ook wel van de inhoud van de wandelingen af, denk ik. Als ik een uur met Dexter wandel waarbij hij losloopt en we allerlei oefeningen doen, dan is hij gewoon voldaan. Loop ik een uur met 'm aan de lijn zonder verder veel te doen, is hij lang niet zo tevreden.