Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Simbaa schreef:Annelies: Ik had werkelijk geen idee dat de boxer aan al mijn wensen voldeed. Ik dacht dat ze niet de makkelijksten waren. Bovendien dacht ik dat het een ras is met veel gezondheidsproblemen. Ik weet niet of dat klopt? En zijn er binnen de boxers verschillende lijnen? Ik zie soms hele slanke en soms wat lompere boxers.
MightyMike schreef:Boxers zijn door hun enthousiasme vaak wat moeilijker dingen aan te leren. Maar het kan wel, daar niet om, maar wel met veel tijd.
Dani schreef:Bijna ieder ras kan getraind worden om lange afstanden te wandelen of fietsen. Tenzij je echt fanatiek hardloopt of fietst zou ik daar dus niet specifiek een ras op uitzoeken.
Bij energieke rassen gaat het vaak niet eens zozeer om meer beweging bieden maar om meer mentale uitdaging. Veel oefeningen tijdens de wandeling, hondensport doen, fietsen/wandelen/zwemmen/hardlopen afwisselen, speuren - dat soort dingen. Een energiek ras betekent ook dat ze minder makkelijk genoegen nemen met een tijdje wat minder aandacht en training, en dan ook wel eens willen gaan slopen of klieren om toch aandacht te krijgen. Heel leuk als je graag met de hond gaat sporten, kunstjes trainen, of hem op andere manieren bezig wil houden, maar als je vooral wil wandelen zonder al teveel extra gedoe dan is 'energiek' misschien niet helemaal wat je zoekt
Dani schreef:Daar ben ik het dan weer niet mee eens.Elke hond kan een beginnershond zijn in mijn optiek, afhankelijk van de beginner in kwestie
Ik heb een (vermoedelijke) husky/herder-kruising, toch niet écht typisch beginner, en dan ook nog een herplaatser die de eerste week meermaals heeft gebeten. Het is ook zeker geen gemakkelijke hond, maar hij past bij me. Een hele zachtaardige 'makkelijke' hond had waarschijnlijk totaal niet bij me gepast, omdat ik te heftig in mijn reacties ben (zowel boosheid als enthousiasme, dus beide kanten op).
Het belangrijkste is zelfkennis. Weten hoe stevig je in je schoenen staat, hoe goed je honden aanvoelt, hoeveel beweging je de hond kan bieden, of je het geld hebt om 2 keer in de week hondensport te doen, hoe geduldig je bent, hoe moeilijk de hond 'mag' zijn voordat je er de brui aan geeft. Eerlijk zijn tegen jezelf. Ik ken iemand die heeft als eerste hond een zwaar verpeste rottweiler genomen (als in, viel alles aan wat bewoog) en hij heeft die hond volledig op de rit gekregen. Ik ken ook iemand die zich alle kanten op laat sleuren door d'r enthousiaste poedel. Het is maar net wat bij je past, denk ik.