[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:27

Ah, ik had begrepen dat jullie de hond echt wilden delen met z'n allen, maar zo klinkt het wel als een goede manier! Je zou ook nog kunnen kijken naar poedels of waterhonden (lagotto romagnolo, barbet), volgens mij hebben mensen daarbij ook niet snel last van allergie. Zijn voor zover ik weet vaak hele vriendelijke honden naar mens en dier, die graag samenwerken en nieuwe dingen leren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:57

Simbaa schreef:
Annelies: Ik had werkelijk geen idee dat de boxer aan al mijn wensen voldeed. Ik dacht dat ze niet de makkelijksten waren. Bovendien dacht ik dat het een ras is met veel gezondheidsproblemen. Ik weet niet of dat klopt? En zijn er binnen de boxers verschillende lijnen? Ik zie soms hele slanke en soms wat lompere boxers.

Er zijn idd behoorlijk wat gezondheisdproblemen binnen het ras, dus met zorg een fokker uitkiezen is wel aan te raden. Maar naast dat zijn het ontzettend leuke honden, altijd vrolijk, opgewekt, energiek. Wel erg enthousiast maar dat is ook een kwestie van opvoeding. Allemansvrienden, ook met honden sociaal, zijn toch ook wel waaks. Lief met kinderen enz.

MightyMike schreef:
Boxers zijn door hun enthousiasme vaak wat moeilijker dingen aan te leren. Maar het kan wel, daar niet om, maar wel met veel tijd.

Nu komt het bijna een beetje over alsof ze niet kunnen of willen leren :+
Dat is natuurlijk niet zo, ze willen wel, maar eigenlijk te graag waardoor ze zichzelf soms in de weg zitten.
Liever dat, dan een hond die aandacht heeft voor alles behalve de baas.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:08

Haha, ach ja, het heeft ook zijn charme anneliesdj, ze kunnen zeker veel leren, maar hun enthousiasme zit gewoon soms in de weg. Stel je ook eens voor, je loopt een mogelijk nieuwe vriendschap mis. Daar heeft onze hond dagelijks last van, iedereen moet gewoon begroet en platgeknuffeld. Dan kan je toch niet zomaar doorlopen of in je mand gaan zitten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:33

En terecht toch? Dat is nu juist de charme van een boxer.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:11

Leuk leuk! De Boxer klinkt inderdaad als een perfecte hond!
Wel vraag ik me af of dat ze er ook zijn zonder 'hangogen'? Ik heb zelf een ogenfobie ( :+ ) en ik zie dat toch wel veel boxers hier last van hebben.

Hebben jullie verder nog ervaringen met andere honden zonder ondervacht/hele korte haren?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:19

Haha, tja, wat zal ik zeggen, hangogenfobie? Ik vind ze altijd wel heel lief kijken, beter dan van die hele kleine krieloogjes, dat vind ik altijd wel raar. Maar het onderste ooglid staat niet helemaal strak om het zo maar te zeggen, zoals meer dogachtigen. De een heeft het wat meer dan de ander, maar of dat genoeg is voor jou, geen idee. Ga gewoon wat ouderdieren kijken. Ze kijken volgens mij toch echt überschattig?!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:20

Dan moet je even goed rondkijken bij fokkers, een aantal bezoeken en noemen wat je wilt.
Zo verschilt het ook in platheid van de snuit wel onderling, de een fokt wat extremer dan de ander.
Als een of beide ouders je niet aanstaan moet je er niet aan beginnen want daar gaan de pups natuurlijk op lijken ;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:29

Wat valt er te zeggen van een Weimaraner?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:31

Jachthond. Hahaha.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:37

Aiaiai, als ik dat hoor dan associeer ik dat meteen met enkele andere woorden als pakweg koppig! :p

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:46

Haha hangogenfobie kan je het inderdaad beter noemen. Ik weet niet, ik krijg er altijd een naar gevoel van als ik er naar kijk!
Ondertussen heb ik een paar fokkers oriënterend gemaild. Bij het bekijken van verschillende websites zag ik inderdaad wat verschillende types Boxers.

De Weimeraner vind ik prachtig, maar ik begreep dat dat absoluut geen beginnershonden zijn? Heeft er verder iemand ervaring met de Vizsla?

Bedankt weer :D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:48

Seg, of een ridgeback ipv een boxer? Is dat niet wat van dezelfde slag? Ken verder niets van karakter etc hoor...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:57

Ridgeback is ook niet makkelijk volgens mij, en dacht ook geen allemansvriend, maar daarin heb ik zelf geen ervaring, maar van horen zeggen. Of een boxer echt een beginnershond is, je moet wel een dosis humor hebben voor hun clowneske karakter. Ze zijn echt superlief, op dat front normaal gesproken weinig opvoeding, maar het enthousiasme moet wel beteugeld, op die manier.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:45

Ik denk dat je een Viszla wel een beeetje met een weim kunt vergelijken. Jachthonden zou ik juist niet koppig noemen. Eerder zeer veel werklust en energie waar je mee om moet kunnen gaan. Geen brave vloerkleedjes zeg maar.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:25

Naar een vloerkleedje ben ik ook niet op zoek ;). Maar ik snap je punt. Energiek en veel beweging nodig hebben vind ik absoluut niet erg. Sterker nog, dat vind ik leuk. Wel moet de hond door een beginner op te voeden zijn, uiteraard met goede begeleiding in de vorm van cursussen :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:41

Bijna ieder ras kan getraind worden om lange afstanden te wandelen of fietsen. Tenzij je echt fanatiek hardloopt of fietst zou ik daar dus niet specifiek een ras op uitzoeken.
Bij energieke rassen gaat het vaak niet eens zozeer om meer beweging bieden maar om meer mentale uitdaging. Veel oefeningen tijdens de wandeling, hondensport doen, fietsen/wandelen/zwemmen/hardlopen afwisselen, speuren - dat soort dingen. Een energiek ras betekent ook dat ze minder makkelijk genoegen nemen met een tijdje wat minder aandacht en training, en dan ook wel eens willen gaan slopen of klieren om toch aandacht te krijgen. Heel leuk als je graag met de hond gaat sporten, kunstjes trainen, of hem op andere manieren bezig wil houden, maar als je vooral wil wandelen zonder al teveel extra gedoe dan is 'energiek' misschien niet helemaal wat je zoekt :D

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:16

Zelf heb ik wel gekeken naar een hond die energiek is omdat ik veel loop/fiets/skate. Ik vond een makkelijk karakter ook belangrijk, en tevens een goede gezondheid. Het advies wat ik kreeg is om een niet te zwaar type hond te nemen omdat deze sneller last van HD krijgen. Meerdere rassen leken me toen geschikt vooral in rasgroep 7 en 8. Op de site van de raad van beheer kun je goed de eigenschappen en gezondheidsproblemen van het ras zien, ik zou je dan ook adviseren om de rassen die je leuk vindt hier op te zoeken. Zelf ben ik zo bij de heidewachtel (jachthond) aangekomen en we zijn erg gelukkig met haar (ook naar advies hier). Onze hond is energiek, onvermoeibaar en altijd enthousiast. Ja het is soms lastiger om haar aandacht ergens bij te houden dan bij sommige andere honden, wachten vindt ze veel moeilijker dan haar labrador vriendje. Maar zij kan weer beter lange stukken lopen ( wilde ik graag) en ze loopt zonder aarzelen op cursus onder een zeil door terwijl de labrador dat weer eng vindt. Daarbij waren wij ook door anderen gewaarschuwd dat jachthonden zouden slopen, niet los in de tuin konden e.d. Onze hond heeft nog nooit wat gesloopt en kan gewoon los in de tuin met een heg eromheen. Wel heel goed dat je cursussen wil gaan doen, ik leer er erg veel.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:17

Dani haalt me de woorden uit de mond ;) Energiek zijn jonge honden allemaal maar met geen vloerkleedjes bedoelde ik werklust waarbij aan mentalr inspanning voldaan moet worden. Dus echt trainingen volgen/hondensport beoefenen. Niet lange wandelingen of rennen, dat is niet bepaald uitdagend xD

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 01:14

Dani schreef:
Bijna ieder ras kan getraind worden om lange afstanden te wandelen of fietsen. Tenzij je echt fanatiek hardloopt of fietst zou ik daar dus niet specifiek een ras op uitzoeken.
Bij energieke rassen gaat het vaak niet eens zozeer om meer beweging bieden maar om meer mentale uitdaging. Veel oefeningen tijdens de wandeling, hondensport doen, fietsen/wandelen/zwemmen/hardlopen afwisselen, speuren - dat soort dingen. Een energiek ras betekent ook dat ze minder makkelijk genoegen nemen met een tijdje wat minder aandacht en training, en dan ook wel eens willen gaan slopen of klieren om toch aandacht te krijgen. Heel leuk als je graag met de hond gaat sporten, kunstjes trainen, of hem op andere manieren bezig wil houden, maar als je vooral wil wandelen zonder al teveel extra gedoe dan is 'energiek' misschien niet helemaal wat je zoekt :D

Precies, dat is dus waarom bv jachthonden en herders geen beginners zijn.
Ik zou een Viszla of Weimaraner dus niet aanraden voor een beginner. Ridgeback werd ook genoemd, dat zijn al helemaal geen beginnershonden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:53

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. :) Elke hond kan een beginnershond zijn in mijn optiek, afhankelijk van de beginner in kwestie :D Ik heb een (vermoedelijke) husky/herder-kruising, toch niet écht typisch beginner, en dan ook nog een herplaatser die de eerste week meermaals heeft gebeten. Het is ook zeker geen gemakkelijke hond, maar hij past bij me. Een hele zachtaardige 'makkelijke' hond had waarschijnlijk totaal niet bij me gepast, omdat ik te heftig in mijn reacties ben (zowel boosheid als enthousiasme, dus beide kanten op).

Het belangrijkste is zelfkennis. Weten hoe stevig je in je schoenen staat, hoe goed je honden aanvoelt, hoeveel beweging je de hond kan bieden, of je het geld hebt om 2 keer in de week hondensport te doen, hoe geduldig je bent, hoe moeilijk de hond 'mag' zijn voordat je er de brui aan geeft. Eerlijk zijn tegen jezelf. Ik ken iemand die heeft als eerste hond een zwaar verpeste rottweiler genomen (als in, viel alles aan wat bewoog) en hij heeft die hond volledig op de rit gekregen. Ik ken ook iemand die zich alle kanten op laat sleuren door d'r enthousiaste poedel. Het is maar net wat bij je past, denk ik.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:13

Daar zeg je idd wel iets heel goeds dani!
Die ga ik onthouden voor m'n as puppy kopers ;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:17

Pfff, ik blijf maar twijfelen of ik voor een herplaatser ga of voor een pup. Maar het wordt stilaan tijd om te beslissen...

Als ik naar mijn hart luister, dan wordt het een Golden pup. Waarom? Dat is het ras wat volledig bij ons past, een pup kan je nog naar eigen hand zetten wat ik heel belangrijk vindt op stal etc. EN: je weet van welke ouderhonden hij/zij komt en dat zegt dan ook weer veel over de gezondheid van de pup. Maar... Een herplaatser is uiteraard het meest nobele. Alleen weet je niet wat voor hond je in huis hebt, pups zijn er bijna niet dus het karakter heeft zich meestal al gevormd etc. En soms zit er gewoon ook geen hondje tussen die je aanspreekt, dat is heel erg maar is ook wel zo. Het kan een gouden hond zijn, maar je weet het niet...

Wie heeft er een klare kijk op? Ik word er helemaal gek van.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:25

Ik heb mijn border als 2jarige gekocht, dat is heel erg goed gegaan, is een geweldige hond.
Maar ik hoor van heel veel mensen dat het verkeerd loopt.
Ik krijg ook altijd medelijden als ik al die honden zie die een nieuwe thuis zoeken.
Heb zelf toch ook terug een pup gekocht vorige week. Om dezelfde reden als jij zegt en ook omdat de pup terecht komt bij 2 andere honden en dan is een pup in de 'groep' sowieso al makkelijker.

Als er een herplaatser zit die je hart heeft gestolen dan zou ik dat overwegen, maar als je zegt dat er geen enkele is die je aanspreekt, dan zou ik gewoon voor een pup gaan.

Ik denk dan altijd, voor hetzelfde geld koopt iemand anders 'jouw' pup en wordt het uiteindelijk ook een herplaatser. Met een pup te kopen en goed voor te zijn, 'red' je ook een hond.

succes met de keuze

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:30

Ja dat heb ik dus voorgehad! Een tijdje terug was er een herplaatsertje waar ik hélémaal weg van was. Alleen konden we haar niet in huis pakken omdat dat niet ging met onze andere hond. En pakweg 10 dagen voordat onze hond onverwachts moest worden ingeslapen, is zij (herplaatsertje) bij een gezin geplaatst. Schitterend voor haar natuurlijk, maar het deed toch wel 'pijn'...

Ik heb al rond gekeken naar een Golden die herplaatst moet worden, maar dat is gewoon niet een ras wat weg gedaan wordt... Enige uitzondering is hier en daar een hele oude hond, maar wij hebben op 3j tijd evenveel honden moeten afgeven, dus daar heb ik het nu wel even met gehad als ik zo eerlijk en egoïstisch mag zijn.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:45

Dani schreef:
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. :) Elke hond kan een beginnershond zijn in mijn optiek, afhankelijk van de beginner in kwestie :D Ik heb een (vermoedelijke) husky/herder-kruising, toch niet écht typisch beginner, en dan ook nog een herplaatser die de eerste week meermaals heeft gebeten. Het is ook zeker geen gemakkelijke hond, maar hij past bij me. Een hele zachtaardige 'makkelijke' hond had waarschijnlijk totaal niet bij me gepast, omdat ik te heftig in mijn reacties ben (zowel boosheid als enthousiasme, dus beide kanten op).

Het belangrijkste is zelfkennis. Weten hoe stevig je in je schoenen staat, hoe goed je honden aanvoelt, hoeveel beweging je de hond kan bieden, of je het geld hebt om 2 keer in de week hondensport te doen, hoe geduldig je bent, hoe moeilijk de hond 'mag' zijn voordat je er de brui aan geeft. Eerlijk zijn tegen jezelf. Ik ken iemand die heeft als eerste hond een zwaar verpeste rottweiler genomen (als in, viel alles aan wat bewoog) en hij heeft die hond volledig op de rit gekregen. Ik ken ook iemand die zich alle kanten op laat sleuren door d'r enthousiaste poedel. Het is maar net wat bij je past, denk ik.

Dani: heel erg bedankt voor je uitgebreide posts! Eerder in dit topic ben ik al gewezen op het verschil tussen een wandel-hond en een hond die mentale uitdaging nodig heeft. Ik ben me er dan ook zeer van bewust dat een jachthond andere behoeften heeft dan het zogenaamde vloerkleedje.

Anneliesdj: Mag ik vragen waarom je een Vizsla ed geen beginnershonden vindt? Is dat omdat men zich verkijkt op het aantal uitdaging dat ze nodig hebben of omdat je ervaring moet hebben om ze op de de rit te houden? Ik ben, afhankelijk van de hond, wel van plan actief bezig te zijn en het niet te laten zitten bij een puppycursus.

2e post Dani: Je zegt dus eigenlijk dat vooral zelfkennis erg belangrijk is. Dit is denk ik wel een goede om over na te denken. Aan de andere kant is het lastig antwoord te geven op de vraag of ik hondengedrag goed kan lezen, aangezien ik zelf dus nooit een hond heb gehad. Wel denk ik dat ik van mezelf natuurlijk overwicht heb, al vind ik dat heel stom om over mezelf te zeggen :+ .

Verder geef je goede punten die ik mee zal nemen in mijn zelfreflectie, al vind ik ze lastig te beantwoorden icm een hond. Aan de andere kant heb ik genoeg met honden gedaan om te weten dat ik niet heel snel van slag ben ;)

Shanelle: Door jouw post ben ik nu ook aan het nadenken over een herplaatser. Ik schrik alleen altijd van de vele problemen die deze honden hebben op de sites van de asiels. Je moet dus maar net een goede tegenkomen. :)