[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:35

Lisse schreef:
Hallo,
wij zoeken thuis een klein of middelgroot hondje.
We hebben een grote tuin en groot huis, we zijn vaak thuis.
In ons gezin zijn er 2 tieners en komen er wel soms kinderen op bezoek. Dus als hij goed met kinderen is, zou het wel een plus punt zijn. We kunnen de hond vaak uitlaten als dit nodig is. Liefst een hond die niet extreem actief is, en dus wel eens een lui dagje op de zetel kan hebben. Hij moet van aandacht houden en trouw zijn. Ook moet hij goed met andere dieren kunnen. Weten jullie een paar rassen voor ons? :)

Een sheltie niks voor jullie?
Dit zijn erg slimme hondjes en goed naar je hand te zetten en zover mijn ervaring met dit ras is, zijn ze erg aanhankelijk en goed in de omgang met kinderen, groot en klein.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:37

HelmerG schreef:
Lisse schreef:
Hallo,
wij zoeken thuis een klein of middelgroot hondje.
We hebben een grote tuin en groot huis, we zijn vaak thuis.
In ons gezin zijn er 2 tieners en komen er wel soms kinderen op bezoek. Dus als hij goed met kinderen is, zou het wel een plus punt zijn. We kunnen de hond vaak uitlaten als dit nodig is. Liefst een hond die niet extreem actief is, en dus wel eens een lui dagje op de zetel kan hebben. Hij moet van aandacht houden en trouw zijn. Ook moet hij goed met andere dieren kunnen. Weten jullie een paar rassen voor ons? :)

Een sheltie niks voor jullie?
Dit zijn erg slimme hondjes en goed naar je hand te zetten en zover mijn ervaring met dit ras is, zijn ze erg aanhankelijk en goed in de omgang met kinderen, groot en klein.

Mijn papa vind honden met extreem veel haar niet mooi :(

Hhilde

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:43

Wat vind je vader wel mooi?

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:46

Bijna alles behalve naakthonden, honden met extreem veel/lang haar, en echt heel heel kleine :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:08

sallandval schreef:
Shanelle schreef:
Een Berner Sennen vind ik ook echt wel super leuke honden... Is net een Golden maar dan in andere kleurtjes. Verschillen ze veel qua karakter en gebreken (heupen, knieën etc), weet iemand dat?

Een Berner net een Golden? Nou dat zie ik er niet in, uiterlijk zijn ze veel groter en lomper. Qua karakter ken ik er maar een paar Berners goed; één heeft last van agressie (vooral ten opzichte van mannen) en één wordt zéér goed en consequent getraind maar is desondanks bijna oncontroleerbaar druk.

Dat is beide absoluut niet zoals een Berner hoort te zijn en ook niet representatief.
Berners zijn rustige, gematigd actieve honden die nog net waaks zijn maar verder vooral echte allemansvrienden en goedzakken zijn.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 07:48

Ik ga mee in de bovenstaande n post, maar nog net waaks is toch wel minnetjes uitgedrukt. Ze zijn gefokt als erfhonden en zijn wel degelijk heel waaks en zullen echt geen vreemden binnen dulden als jij er niet bent.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:13

Dat is mijn ervaring ook. Hoewel de ene alleen flink blaft bij vreemden en de andere ze echt niet op het erf laat. Alleen de gezondheid is niet goed.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:47

Ik zie dat trouwens ook in contact met andere honden. Ik wandel met mijn tollers waar ook enkele berners wandelen (reuen en teven) en die zijn toch op een heel andere manier speels. In plaats van rustig te begroeten, grommen zij veel op een speelse manier. Mijn hondje is daar dan gauw bang van en wilt hier niet mee spelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:13

Een vreemde echt het erf niet op laten heb ik nooit meegemaakt, wel flink blaffen maar dan ook gewoon leuk met je meelopen naar de deur.
Hoewel het natuurlijk ook verschilt per persoon, maar ik ken ze wel als waaks, maar tegelijk als allemansvrienden.
En idd speels, ook wel als ze ouder zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:28

anneliesdj schreef:

Dat is beide absoluut niet zoals een Berner hoort te zijn en ook niet representatief.
Berners zijn rustige, gematigd actieve honden die nog net waaks zijn maar verder vooral echte allemansvrienden en goedzakken zijn.[/quote]

Het kan natuurlijk best zijn dat dit niet is hoe een Berner 'hoort te zijn', toch is dat mijn ervaring. Ook de (stuk of 10) kruisingen die ik op onze hondenschool heb meegemaakt waren allemaal erg druk, op dit moment hebben we dus die ene volle berner en nog twee kruisingen en dat zijn (toevallig?) de drie drukste honden die er rondlopen. Op één (Cairn terrier) na dan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:35

Ja tuurlijk is dat jouw ervaring :P
Ik ken ze niet als druk, wel als enthousiast en vooral als pup, maar je hebt ook een behoorlijk formaat hond, dan is een enthousiaste hond al snel te druk denk ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:55

Druk vind ik ze inderdaad niet, maar wel aanwezig als ze jong zijn. :D Ja, enthousiast en lomp met dat grote lijf, maar druk vind ik reuze meevallen. Maar ik ken ze wel als waaks. In ieder geval qua blaffen, maar niet overdreven. Degene die ik ken en gekend heb blaften alleen bij echte onraad. De reuen lieten geen vreemde op het terrein als er niemand aanwezig was, de teven wel. (Al zal dat puur toeval zijn haha) Zodra de eigenaar wel aanwezig was, lieten ze alleen horen dat er bezoek was en was het daarna idd een allemansvriend.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:22

Dat laatste ken ik dus ook, weet eigenlijk niet hoe ze waren met echt vreemden, ik kon altijd zo het erf op komen maar mij kenden ze dan misschien al te goed. Maar blaffen wel idd, dat zei ik ook al.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:58

anneliesdj schreef:
maar je hebt ook een behoorlijk formaat hond, dan is een enthousiaste hond al snel te druk denk ik.

Daar heb je een heel goed punt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:55

Bij ons is de knoop doorgehakt, het is een border collie teefje geworden.
Aftellen naar eind mei voordat ze mee naar huis mag.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:14

Leuk! Wij zijn sinds augustus aan het orienteren en een fokker ontmoet. Afgelopen weekend is ons pupje geboren! Aftellen inderdaad!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:07

Ik meld me weer. Enkele pagina's geleden heb ik al heel veel goede adviezen gekregen, maar door een onverwachtse verandering zijn deze niet meer geheel relevant.

Ik zal mezelf even quoten:
Citaat:
We zijn op zoek naar een hond van middelgroot tot groot formaat. We zijn beiden vrij fanatiek qua wandelen ed, dus een beetje activiteit in een hond vinden we wel leuk. Ook is het de bedoeling dat de hond later mee gaat naar de paarden en op buitenrit.

Eisen:
* Middelgroot tot groot
* Enigzins actief
* Ook goed alleen kunnen blijven en zichzelf kunnen vermaken (ik begrijp dat dit ook grotendeels opvoeding is)
* Niet terughoudend naar andere honden
* Niet terughoudend naar andere mensen
* Redelijk 'makkelijk' opvoedbaar
* Kan aarden in de stad
* Van water houdt (We hebben een boot)

Zelf heb ik nooit een hond gehad, maar mijn vriend heeft wel ervaring met honden, puppy's ed.
Wel ben ik met de hond van mijn oppas adres meerdere keren naar puppycursus geweest en is een groot deel van de opvoeding van deze pup op mijn schouders gekomen. Dit was een Australian Shepherd en ik heb genoten van deze hond.
Wat een heerlijke hond! Eigenlijk heeft deze hond alles wat we zoeken, maar ik begreep dat deze honden normaal niet als makkelijk bekend staan. Klopt dit?

Verder spreken me rassen als de Toller, de Flatcoated en de Golden Retriever mij erg aan, maar ik heb me er nog niet genoeg in verdiept om een goed oordeel te geven.

Ik hoor graag jullie mening.

Nu is er het plan gekomen om samen te gaan wonen met twee andere stellen. Deze stellen willen ook erg graag een hond in huis, wat dus heel goed uit komt. In het begin zullen we dus ook alle tijd hebben voor de hond, aangezien meer dan de helft nog studeert. (En geloof mij, op de manier waarop zij studeren houden ze heeeeel veel tijd over :+ ) )

Echter is één van deze mensen allergisch voor honden met lange haren. Hoe het precies zit, weet ik niet, maar hij heeft zelf altijd een boxer en en andere kortharige honden gehad, en dat ging goed.
Uiteindelijk zullen mijn vriend en ik ook ooit wel met zijn twee gaan wonen en een baan hebben, waardoor de hond dus ook moet kunnen aarden bij anderen (familie die hem uit laat) of bij een hondenuitlaatservice/dagopvang.

Dus de grootste nieuw eis is vooral dat de hond kortharig moet zijn.

Uiteraard is de Labrador dan degene die meteen genoemd wordt, maa ik vroeg me af of dat jullie nog andere suggesties hebben.

Zelf ken ik een hele leuke Vizsla die precies aan al mijn eisen voldoet, maar ik heb het idee dat deze niet helemaal representatief is voor het ras. Verder vind ik de Weimeraner en Dalmatier erg leuk, maar dit zijn niet de makkelijkste weet ik.

Alvast super bedankt weer!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:32

Schotse herder korthaar?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:52

Hhilde schreef:
Schotse herder korthaar?

Hier ga ik eens even op Googlen. Had er zelf nog niet aan gedacht.
Bedankt!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 23:00

Simbaa schreef:

Uiteraard is de Labrador dan degene die meteen genoemd wordt, maa ik vroeg me af of dat jullie nog andere suggesties hebben.

Hou er rekening mee dat die ene persoon misschien wel allergisch is voor ondervacht. Een boxer heeft dat niet maar langharige honden en bijvoorbeeld labradors wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 00:21

Simbaa schreef:
Ik meld me weer. Enkele pagina's geleden heb ik al heel veel goede adviezen gekregen, maar door een onverwachtse verandering zijn deze niet meer geheel relevant.

Nu is er het plan gekomen om samen te gaan wonen met twee andere stellen. Deze stellen willen ook erg graag een hond in huis, wat dus heel goed uit komt. In het begin zullen we dus ook alle tijd hebben voor de hond, aangezien meer dan de helft nog studeert. (En geloof mij, op de manier waarop zij studeren houden ze heeeeel veel tijd over :+ ) )

Echter is één van deze mensen allergisch voor honden met lange haren. Hoe het precies zit, weet ik niet, maar hij heeft zelf altijd een boxer en en andere kortharige honden gehad, en dat ging goed.
Uiteindelijk zullen mijn vriend en ik ook ooit wel met zijn twee gaan wonen en een baan hebben, waardoor de hond dus ook moet kunnen aarden bij anderen (familie die hem uit laat) of bij een hondenuitlaatservice/dagopvang.

Zelf ken ik een hele leuke Vizsla die precies aan al mijn eisen voldoet, maar ik heb het idee dat deze niet helemaal representatief is voor het ras. Verder vind ik de Weimeraner en Dalmatier erg leuk, maar dit zijn niet de makkelijkste weet ik.

Alvast super bedankt weer!

Waarom niet gewoon een boxer?
Voldoet aan al je wensen en is al gebleken dat je huisgenoot daar niet allergisch voor is.

Maar ik zou even rustig aan doen en wachten tot je een paar maanden of een half jaar met de anderen samen woont en dan pas gaan nadenken over een hond. Wellicht willen de anderen ook meebeslissen in watvoor hond het moet gaan worden?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:48

Als je samen een hond neemt zul je hele goede afspraken moeten maken over de opvoeding en regels. Verder zul je bij herderstypes moeten incalculeren dat die vaak één baasje hebben. Denk ook aan vervelende zaken, als hoeveel geld je aan medische behandelingen uit wil geven. Ik zou eerst eens zien dat je dat soort zaken op een rijtje krijgt, voor de hond er is en dan blijkt dat jullie allemaal hele andere ideeën hebben. Ook over knullige dingen als hoe vaak uitlaten op een dag of zo. Het kan heel frustrerend zijn als anderen niet doorhebben dat de hond naar buiten moet (omdat ze niet op de tijd letten, of 'druk' zijn) en jij telkens zuchtend de hond maar weer meeneemt. Of als jij altijd degene bent die de hele nacht in touw is omdat de hond ziek is en niemand anders zin heeft om op te blijven, of niet wakker wordt van gepiep en gedrentel van de hond.

Ik vind dat soms al irritant met mijn vriend, laat staan als er 4-5 andere mensen zijn :D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:50

Labradoodle, goldendoodle, ... ? Speciaal voor mensen met allergie!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:57

Bedankt allemaal!

Sallandval; Allergisch voor de ondervacht, goede tip! Dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn, aangezien hij met de boxer absoluut geen last had.

Annelies: Ik had werkelijk geen idee dat de boxer aan al mijn wensen voldeed. Ik dacht dat ze niet de makkelijksten waren. Bovendien dacht ik dat het een ras is met veel gezondheidsproblemen. Ik weet niet of dat klopt? En zijn er binnen de boxers verschillende lijnen? Ik zie soms hele slanke en soms wat lompere boxers.

De anderen maakt het allemaal niet uit en zijn hierin wat minder kritisch. Uiteindelijk is het ook de hond van mij en mijn vriend, dus hij moet vooral bij ons passen. Aan de andere kant zijn we allemaal hetzelfde 'type' en hebben we dan ook redelijk dezelfde eisen. Dus dat komt wel goed :)

Dani: Daar heb je inderdaad gelijk in! We moeten het er goed over hebben. In grote lijnen hebben we al bedacht dat de hond van mijn vriend en mij wordt en dat alle kosten dus ook voor ons zijn. We laten de hond trouwens verzekeren, mocht het een keer nodig zijn dat hij een grote operatie oid krijgt.
Uiteraard houdt het ook in dat wij zelf verantwoordelijk zijn voor het uitlaten. Dat de rest het ook wil doen, is alleen maar mooi meegenomen, maar het is ons 'probleem'. Net als met ziektes. Fijn als zij op willen blijven, maar ons probleem. Dat zou immers ook zo zijn als ik alleen met mijn vriend zou wonen.
Zeker het eerste half jaar zal ik nog studeren en dus vaak thuis zijn, waardoor ik zelf de tijd kan nemen voor opvoeding, cursus etc. Wel goed dat je er nogmaals op wijst!

Shanelle; Ja, die honden had ik inderdaad ook al bekeken. Ik vind ze stiekem niet zo mooi :o

Nog andere tips voor rassen zonder ondervacht, die in ons plaatje zouden passen?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:54

Boxers zijn door hun enthousiasme vaak wat moeilijker dingen aan te leren. Maar het kan wel, daar niet om, maar wel met veel tijd. Hier luisteren ze altijd prima, totdat je visite krijgt of er mee naar buiten gaat en je komt iemand tegen. Door hun tomeloze enthousiasme vinden ze het dan erg moeilijk nog te luisteren. Maar daar staat tegenover dat ze super vriendelijk zijn, altijd vrolijk, voor ons fijne honden. We hebben nu de vierde boxer en nooit bijzondere gezondheidsproblemen gehad, allemaal met ouderdom gegaan en nu de vierde jonge dame in huis. Ze zijn hard voor zichzelf, moet eerlijk zeggen dat we bijna nooit buiten de jaarlijkse enting bij de dierenarts zijn geweest, afkloppen. Alleen blijven doen ze hier prima, maar wel in hun bench. Met name de 2 reuen en nu weer de jonge hond (al hoort dat nog bij de leeftijd) waren bij ons wel slopers. Met goede benchtraining geen punt. Ga bij interesse bij verschillende fokkers kijken. Wij hebben alleen de eerste (maar dat is jaren terug) uit een werklijn gehad en die was grof en fors. Daarna leken ze steeds meer type huishond gefokt te worden en wat slanker, al houd ik wel van een grovere hond. Allemansvriendjes zijn het zeker, in een groot huishouden wellicht wel fijn.