Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:37

Lia_ schreef:
Een correctiemiddel is om te corrigeren en niet om permanent te gebruiken.
Bij normaal gebruik zal een hond dus echt niet beschadigen.
Bij een hond die bijv. slecht wil volgen kun je een prikband om doen en als jij het commando "volg" geeft en hij trekt toch aan de riem corrigeer je hem direct, doet hij het wel netjes beloon je hem.
Een beetje hond heeft dat heel snel door en zal er voor kiezen het commando gewoon op te volgen en heb je de band niet meer nodig.
In dit soort zaken moet je gewoon vreselijk consequent zijn en daar ontbreekt het veel mensen aan.
Zij doen een standaard een prikband om en verwachten dat de hond niet zal trekken om pijn te voorkomen maar zo werkt het niet in mijn beleving.

Lia_ schreef:
Hond krijgt uiteraard eerst een waarschuwing en als hij dan doof is gaan we verder met gebarentaal, heel duidelijk, heel simpel, heel consequent.
Mijn honden weten dan ook heel erg goed waar ze aan toe zijn waardoor correctie's zelden nodig zijn.
Ik ben zacht als het kan maar keihard als het moet.
Zoals gezegd dit zijn geen hobbyhonden maar werkhonden waar een stuk veiligheid op straat van af hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:41

Nikki__ schreef:
Ik kan het zo snel niet terug vinden. Dus vraag ik via deze weg het antwoord op de vraag.

Dit is dus de luiheid die veel mensen ook vertonen bij het opvoeden van hun hond.....
Heb geen zin om mezelf nog 10x te herhalen en ben klaar met deze discussie Doei, doei

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:44

Luiheid? Ik kon er simpelweg niet uit ophalen of jij nu ook met je gewone wandeling met je stok loopt, aangezien ze dan ook trekken kan. Zo'n rare vraag is het niet, vind je wel?

Ben ik dan ook maar lui met het opvoeden van mijn honden?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:40

Lysette schreef:
Lia_ schreef:
Gisteren in Elburg weer eens in een massale vechtpartij gestaan met mijn diensthond waarbij volop werd geslagen, getrapt, gegooid met glazen, stenen, etenswaren, enz en het geschreeuw letterlijk oorverdovend was.
heb nog even met een glimlach aan jullie clicker gedacht.... Clown

Als je ook maar iets van clickertraining had geweten had je geweten dat je het alleen gebruikt om een oefening aan te leren en daarna dus afbouwt. Dus als je hond die oefening die je daar vraagt had beheerst en voldoende gewend is aan die situatie had je de clicker ook niet nodig gehad.

Een beloning afbouwen???????? Ook als er een oefening goed inzit bij de hond beloon ik nog steeds. Dus dat snap ik even niet. Als de hond het kent dan hoef je niet te belonen? Verward Wat zal de training en de wekelijkheid saai worden.

Als een hond zoals bij Lia in zo'n menigte is zal hij niks van een clicker horen. Als wij bij de IPO pakwerk doen dan is de hond aan het blaffen als een gek. (Er waren tijden dan voelde hij de Teletac niet eens op de hoogste stand) hoe wil je dan belonen met een clicker.

Wij doet het belonen als volgt.
Pakwerk -> Mouw en het bijten
Appél -> Balletje bij elke oefening en na elke correctie als hij het goed doet.
Speuren -> Balletje aan het einde van het spoor.

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:47

daffodil schreef:
Die band om die snuit is lang zo sneu niet als dat ding met die pennen. Of nog erger...een antiblafband, ook zo dieptriest!

Nou, een gentle leader is ook niet zo hondvriendelijk hoor...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:08

Lysette schreef:
Ja maar volgen mep je er ook in, dat is dus wel degelijk een verschil in mentaliteit.
Ik zou mijn hond niet voor zoiets willen inzetten als ik er van overtuigd zou zijn dat ik dan met pijn moet werken. Jij moet dat ook niet maar kiest er wel voor. Dat is toch een verschil tussen jou en mij?

Lysette, het valt me van je tegen dat je niet beseft dat een diensthond geen poedel is, met alle respect overigens voor de poedel...

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:13

Ik vind.. eerlijk gezegd..:
Die prikband vond ik ook altyd niks.. Maar ken een hond die luistert niet naar een slip ketting niet naar een halti niet naar een noem maar op wat.. alleen de prikband die hielp..1 rukje en klaar niks gepiep gekheid of iets gewoon rustige reactie.
Die mensen gebruiken die band op een goede eerlijke manier. doet de hond echt iets verkeerd dan voelt hij t even maar t is niet dat de hond er pijn door lijd.
T is een correctie middel..."Laat jij je hond ook doen wat niet mag?"

Zou iemand dan willen dat de hond gewoon netjes aan een normaal halsbandje liep? zonder prikjes of dingetjes en gewoon de kans heeft om iets aan te richten bij een andere hond / of persoon??

Misschien was die hond helemaal niet zo lief en of zielig..

Ze zullen het niet altyd eerlijk gebruiken daar ben ik t mee eens..

maar zoon halti vind ik ook niks!!
Ik zie vaak zat mensen die trekken er als een achtelijke aan en waarom?? ze beschadigen van de nek door de harde ruk...

ik snap sommige mensen niet..

Als ik zulke mensen zie denk ik altyd bij mezelf: als mijn hond t maar goed heeft dan vind ik t prima.. die beesten weten misschien niet beter en wij weten ook niet hoe die beesten in t egt zijn..

Ik vind dit soort topics eigelijk beetje raar uitpakken altyd..Halverwege gaan we altyd weer ergens anders over praten??
maja.. ik moest even reageren...

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:15

Lia_ schreef:
Lia_ schreef:
Een correctiemiddel is om te corrigeren en niet om permanent te gebruiken.
Bij normaal gebruik zal een hond dus echt niet beschadigen.
Bij een hond die bijv. slecht wil volgen kun je een prikband om doen en als jij het commando "volg" geeft en hij trekt toch aan de riem corrigeer je hem direct, doet hij het wel netjes beloon je hem.
Een beetje hond heeft dat heel snel door en zal er voor kiezen het commando gewoon op te volgen en heb je de band niet meer nodig.
In dit soort zaken moet je gewoon vreselijk consequent zijn en daar ontbreekt het veel mensen aan.
Zij doen een standaard een prikband om en verwachten dat de hond niet zal trekken om pijn te voorkomen maar zo werkt het niet in mijn beleving.

Lia_ schreef:
Hond krijgt uiteraard eerst een waarschuwing en als hij dan doof is gaan we verder met gebarentaal, heel duidelijk, heel simpel, heel consequent.
Mijn honden weten dan ook heel erg goed waar ze aan toe zijn waardoor correctie's zelden nodig zijn.
Ik ben zacht als het kan maar keihard als het moet.
Zoals gezegd dit zijn geen hobbyhonden maar werkhonden waar een stuk veiligheid op straat van af hangt.

Ben het helemaal met jou eens. Kan er niets aan toevoegen! Knipoog

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:29

Jij bent dus ook van het; hond luistert niet met positieve manier, dus gaan we maar slaan?

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:31

Nikki__ schreef:
Jij bent dus ook van het; hond luistert niet met positieve manier, dus gaan we maar slaan?

Ik weet niet of je het tegen mij hebt?

Als je hond niet op een positieve manier luistert, wat doe jij dan?
Ik zeg niet dat ik sla, maar toch wel op zijn plek zetten, consequent zijn en hij moet weten dat er grenzen zijn.
Als hij iets goed doet, natuurlijk ook goed belonen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 01:12

Daar ging het mij bij lia om. Een paar pagina's terug is zij te zien met haar hond en een stok erbij.
Als mijn hond niet luistert op een positive manier, ga ik opzoek naar iets anders. Maar ga ik zeker niet met mijn handjes wapperen of andere hulpmiddelen als vervanging voor mijn handen gebruiken.

Ik ben het voor een groot deel ook met Lia eens, vind het daarom ook jammer dat ze hier niet meer reageren wil, maar slaan als opvoedmiddell, kan ik echt niet begrijpen!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:55

D_MR schreef:
Ik vind.. eerlijk gezegd..:
Die prikband vond ik ook altyd niks.. Maar ken een hond die luistert niet naar een slip ketting niet naar een halti niet naar een noem maar op wat.. alleen de prikband die hielp..1 rukje en klaar niks gepiep gekheid of iets gewoon rustige reactie.
Die mensen gebruiken die band op een goede eerlijke manier. doet de hond echt iets verkeerd dan voelt hij t even maar t is niet dat de hond er pijn door lijd.
T is een correctie middel..."Laat jij je hond ook doen wat niet mag?"

Zou iemand dan willen dat de hond gewoon netjes aan een normaal halsbandje liep? zonder prikjes of dingetjes en gewoon de kans heeft om iets aan te richten bij een andere hond / of persoon??

Misschien was die hond helemaal niet zo lief en of zielig..

Ze zullen het niet altyd eerlijk gebruiken daar ben ik t mee eens..

maar zoon halti vind ik ook niks!!
Ik zie vaak zat mensen die trekken er als een achtelijke aan en waarom?? ze beschadigen van de nek door de harde ruk...

ik snap sommige mensen niet..

Als ik zulke mensen zie denk ik altyd bij mezelf: als mijn hond t maar goed heeft dan vind ik t prima.. die beesten weten misschien niet beter en wij weten ook niet hoe die beesten in t egt zijn..

Ik vind dit soort topics eigelijk beetje raar uitpakken altyd..Halverwege gaan we altyd weer ergens anders over praten??
maja.. ik moest even reageren...

Ik vind er helemaal niks eerlijks aan, aan zo'n prikband, dus ik zie niet in hoe je zo'n ding eerlijk kunt gebruiken, maar goed dat is mijn mening.

Lysette, het valt me van je tegen dat je niet beseft dat een diensthond geen poedel is, met alle respect overigens voor de poedel...

Poedels zijn echt niet de honden die wij denken dat ze zijn, de gekapte poederdoosjes.
Poedels zijn hardstikke fanatiek, tis jammer dat mensen ze zo truttig maken en daarom denkt iedereen dat het ook van die truthonden zijn. Maar volgens mij kunnen ze waken als de beste en zijn ze ook heel erg goed te gebruiken voor sport.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:18

Wilawander schreef:
Een beloning afbouwen???????? Ook als er een oefening goed inzit bij de hond beloon ik nog steeds. Dus dat snap ik even niet. Als de hond het kent dan hoef je niet te belonen? Verward Wat zal de training en de wekelijkheid saai worden.

Je snapt het inderdaad niet Haha! Ik zeg dat je de clicker afbouwd. Dan kun je nog wel belonen. Maar ook belonen bouw je af, alleen niet tot een nulpunt. Toen ik mijn hond leerde zitten was eerst iedere zit natuurlijk helemaal fantastisch. Nu is het nog steeds super als ze gaat zitten, maar krijgt ze daar niet iedere keer meer een dikke beloning voor, maar eens in de zoveel tijd. Ik neem aan dat jij nu ook niet meer voor 3 passen volgen beloond? Terwijl dat in het begin natuurlijk helemaal super was.

Citaat:
Als een hond zoals bij Lia in zo'n menigte is zal hij niks van een clicker horen. Als wij bij de IPO pakwerk doen dan is de hond aan het blaffen als een gek. (Er waren tijden dan voelde hij de Teletac niet eens op de hoogste stand) hoe wil je dan belonen met een clicker.

Dat een clicker niet in iedere situatie bruikbaar is maakt hem niet in zijn geheel onbruikbaar. Ik gebruik hem ook niet voor alles, maar voor een aantal dingen is hij erg fijn.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:24

Billy schreef:
Lysette schreef:
Ja maar volgen mep je er ook in, dat is dus wel degelijk een verschil in mentaliteit.
Ik zou mijn hond niet voor zoiets willen inzetten als ik er van overtuigd zou zijn dat ik dan met pijn moet werken. Jij moet dat ook niet maar kiest er wel voor. Dat is toch een verschil tussen jou en mij?

Dat besef ik zeker wel, ik kies toch voor een poedel en niet voor een mechel? Dan besef ik me toch dat het een andere hond is, anders had ik net zo goed zo'n hond kunnen nemen Haha! Maar dat zegt niks over het feit dat je ervoor kiest om je hond met pijn te trainen hoor. Je HOEFT niet in de africhting te gaan of van je hond een diensthond te maken, daar kies je zelf voor. En je kunt je ook in ieder geval verdiepen in andere trainingsmethoden en dat eerst proberen in plaats van dat gel*l als: ooh nou van een clicker zal hij wel erg onder de indruk zijn Rolleyes Dan heb je het duidelijk niet begrepen en werk je dus liever met pijn (want ja dat werkt toch en de hond is toch niet angstig? Wat is het probleem? Nerd ) dan dat je zoekt naar iets vriendelijkers.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:41

hihi wat een gemeut hier weer zeg Lachen bij mij hebben zowel mijn honden, katten, kind en paard wel eens kennis gemaakt met mijn maatje 38........... mijn kind is het product van twee mensen met een gruwelijk sterk karakter, een van mijn honden is een inteeld gevalletje, de andere is als 3 maand oud teruggebracht omdat hij vals zou zijn. Mijn paard had als jonkie de naam er alleen op te gaan zitten als je levensmoe was, een van mijn katten is een halve wilde en de andere een flessenkat.......

en ik hou van rust en regelmaat in mijn huis..........

vrijheid hebben ze, allemaal........... en de grenzen zijn heel duidelijk. En weet je wat het gekke is, alles gedraagd zich gewoon.......... gaat in perfecte harmonie samen. Alles en iedereen weet waar het aan toe is....... ik hoef nooit boos te worden......

De katten, honden lopen de hele dag buiten, kind is nu in de vakantie als ik vrij ben alleen thuis....... en tjeutje, gaat ook helemaal goed..... en weet je hoe dat komt???? gewoon omdat ze allemaal netjes opgevoed zijn, precies weten wat wel en wat niet kan.......

Ze voelen zich allemaal vrij en vrolijk, blij en verbonden met elkaar........

neemt niet weg dat als er een ernstige misstap wordt begaan ik mijn maat 38 in de strijd gooi...... en daar heeft alles in mijn huis ernstig respect voor.

Soms, dan doen mijn honden wel eens wat in huis, als ik lang wegblijf......... en dan wordt ik zo, zo boos he...... echt, woest wordt ik dan.......... Op mezelf!!!! dan geef ik de honden een knuf, gooi de deur open........ en geef mezelf enorm op mijn klote....

mijn kind en dieren zijn geen van alle angstig, sterker nog ze zijn heel zelfverzekerd....... ondanks dat ik ervoor kies om te straffen indien nodig.........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:48

Lysette schreef:
[Je HOEFT niet in de africhting te gaan of van je hond een diensthond te maken, daar kies je zelf voor. .

hihi Lia en haar hond zijn anders wel diegene die jouw reet redden als de nood aan de man is lief! Voor haar is het haar werk, netzoals voor de hond! En net zoals agenten speciaal voor die functie worden geselecteerd en getraind worden de honden dat ook... En ik denk eerlijk dat Lia haar training, for the job, gepaard is gegaan met veel meer lichamelijk geweld dan die van de hond.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:21

Lysette, als je hondengeleider bent bij de politie is er zeg maar wel enige noodzaak om van je hond een diensthond te maken en appel erop te hebben. Rolleyes
En Rockwitch. ik weet wat poedels zijn, dank je. Een poedel is een jachthond, oorspronkelijk gefokt voor de jacht op waterwild.
Vind het hele leuke honden, en de kans is erg groot dat er hier ooit ook een rond gaat lopen.
Maar qua training en opvoeding kun je hem niet vergelijken met een herder uit werklijnen....

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:43

Billy schreef:
Lysette, als je hondengeleider bent bij de politie is er zeg maar wel enige noodzaak om van je hond een diensthond te maken en appel erop te hebben. Rolleyes

Dat lijkt me wel degelijk handig en diensthonden is ook wel een ander verhaal omdat die niet op een mouw getraind worden. Maar ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat je hond meer onder appel staat als je er volgen in gaat rammen e.d. Als je daarvan wel van overtuigd bent kies je er dus heel bewust voor om je hond met pijn te gaan trainen, en dat maakt een verschil tussen diegene en mij. En dat is waar ik het over had. Overigens vind ik het dan wel zo eerlijk tegen je hond om je in ieder geval te verdiepen in positievere en vriendelijkere methodes en dit ook te proberen.
Buiten die paar diensthonden is het voor mij voor geen enkele reden goed te praten dat er honden met een prikband e.d. worden gecorrigeerd omdat hun baasje zo graag dat IPO papiertje o.i.d. wil.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:46

KiWiKo schreef:
hihi Lia en haar hond zijn anders wel diegene die jouw reet redden als de nood aan de man is lief! Voor haar is het haar werk, netzoals voor de hond! En net zoals agenten speciaal voor die functie worden geselecteerd en getraind worden de honden dat ook... En ik denk eerlijk dat Lia haar training, for the job, gepaard is gegaan met veel meer lichamelijk geweld dan die van de hond.

Lia kiest daarvoor, de hond niet... Zie voor de rest mijn post hierboven...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:49

Je hebt nog nooit een diensthond aan het werk gezien denk ik?
Die dieren willen werken, willen bijten......
Niet op de mouw getraind? Denk je dat een pakwerker zich zonder pak beschikbaar stelt?
Ik denk, met respect dat jij geen idee hebt over het karakter van de gemiddelde diensthond. Dat is echt wat anders als een huishond, niet te vergelijken in de opvoeding.
Dan red je het echt niet met een clickertje en een voertje, je moet dan echt de uitdaging aangaan en zorgen dat je baas blijft, en dat valt niet mee...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:57

Lysette schreef:
KiWiKo schreef:

Ach nou maar hopen dat jij nooit in een situatie terecht komt dat je Lia en haar hond nodig hebt......... want ik ben bang dat je het dan toch erg fijn vind dat je lia haar hond heeft afgericht voor het werk zoals ze dat gedaan heeft......

Helaas heeft de maatschappy dit soort werkdieren nodig, en daar is eigenlijk niks mis mee...... want waarom zouden wij mensen alleen moeten werken voor ons geld? Waarom zouden wij de enige wezens zijn die onder een baas moeten werken?

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:04

Billy schreef:
Je hebt nog nooit een diensthond aan het werk gezien denk ik?
Die dieren willen werken, willen bijten......
Niet op de mouw getraind? Denk je dat een pakwerker zich zonder pak beschikbaar stelt?
Ik denk, met respect dat jij geen idee hebt over het karakter van de gemiddelde diensthond. Dat is echt wat anders als een huishond, niet te vergelijken in de opvoeding.
Dan red je het echt niet met een clickertje en een voertje, je moet dan echt de uitdaging aangaan en zorgen dat je baas blijft, en dat valt niet mee...

Ja tuurlijk heeft die pakwerker een pak aan, ik bedoel dat die hond niet moet denken: he verrek, jij hebt geen mouw om dus jou ga ik niet bijten Haha! En dat maakt dus dat je ook buiten het trainen je hond wel beter in de gaten moet houden.
En ik weet ook wel dat die honden het fantastisch vinden om te bijten hoor, anders zouden ze niet eens gaan met zo'n vaart als nu. Maar rechtvaardigd dat alles?

En ik weet wel degelijk het verschil hoor. Ik heb ook een mechelaar uit volle werklijnen getraind (die bij oude mensen zat die hem hadden omdat hij zo lief keek in het nest Gestoord ). Die hond reageerde perfect op de clicker en dat heb ik wel van meer honden uit werklijnen gehoord waarvan het baasje graag op die manier trainde. Als je niet wil dat iets werkt of niet snapt hoe iets werkt, werkt het ook niet.
Nogmaals, diensthonden vind ik een ander verhaal dan hobbyhonden maar niemand is er met een mes op de keel toe gedwongen om zijn hond af te richten tot diensthond. En als je daar wel voor kiest moet je in ieder geval open staan voor positievere methodes, dat vind ik dan wel zo eerlijk. Naar mijn mening kan je niet een verhaal verkopen van: het kan niet anders als je het niet op een andere manier hebt geprobeerd, laat staan je erin hebt verdiept.
Het ging trouwens ook het hele topic over hobbyhondjes tot Lia met zaken kwam over clickertraining die niet kloppen (en ik dat heb weerlegd) en ik heb verder alleen gezegd dat je er, als je met een diensthond traint en ervan overtuigd van bent dat je je resultaten alleen met pijn kan bereiken, dat je daarvoor kiest en dat dat een verschil maakt tussen diegene en mij. En dat ik er nog steeds niet van overtuigd ben dat je meer appel bereikt door volgen erin te meppen.
Oh en dat ik vind dat als je het niet van nature in je hebt om leider te zijn, je ook niet zo'n hond moet nemen die veel leiderschap vraagt. En zelfs de domste mens is nog slimmer dan een hond, maak daar dan ook gebruik van Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:07

Toch is er nog een groot verschil tussen een hond uit een werklijn en een hond die werkt.
Denk dat je die driften niet moet onderschatten.
Daarbij krijgen diensthondgeleiders de honden meestal als ze al opgeleid zijn. Daar borduur je dan op voort, en als een hond niet met de clicker is opgevoed (waar ik overigens nog steeds het nut niet van inzie) kun je daar op dat moment niet mee beginnen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:08

KiWiKo schreef:
Lysette schreef:

Ach nou maar hopen dat jij nooit in een situatie terecht komt dat je Lia en haar hond nodig hebt......... want ik ben bang dat je het dan toch erg fijn vind dat je lia haar hond heeft afgericht voor het werk zoals ze dat gedaan heeft......

Helaas heeft de maatschappy dit soort werkdieren nodig, en daar is eigenlijk niks mis mee...... want waarom zouden wij mensen alleen moeten werken voor ons geld? Waarom zouden wij de enige wezens zijn die onder een baas moeten werken?

Je snapt mijn punt niet. Het gaat me niet over het wel of niet diensthonden zijn. Het gaat erom of je dat op een zo'n positief mogelijke manier wilt doen of dat je maar voor de meest simpele weg kiest omdat jou dat het makkelijkste uitkomt zonder je te verdiepen in zaken waardoor het wellicht vriendelijker zou kunnen. Hoe makkelijk er wordt gedaan over het pijn doen van honden stuit mij nogal tegen de borst.
Nogmaals, het ging dit hele topic over hondjes die op een veld moeten presteren omdat hun baasje een papiertje of beker wil. En dat vind ik nogal triest.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:10

Geloof me nou, met een hond die zo hoog in zn driften staat is er geen simpele weg.
ik heb aardig wat ervaring met honden en in ben erg dankbaar dat ik niet met politiehonden hoef werken, want dat gaat me ruim boven mn pet....