Lia_ schreef:Een correctiemiddel is om te corrigeren en niet om permanent te gebruiken.
Bij normaal gebruik zal een hond dus echt niet beschadigen.
Bij een hond die bijv. slecht wil volgen kun je een prikband om doen en als jij het commando "volg" geeft en hij trekt toch aan de riem corrigeer je hem direct, doet hij het wel netjes beloon je hem.
Een beetje hond heeft dat heel snel door en zal er voor kiezen het commando gewoon op te volgen en heb je de band niet meer nodig.
In dit soort zaken moet je gewoon vreselijk consequent zijn en daar ontbreekt het veel mensen aan.
Zij doen een standaard een prikband om en verwachten dat de hond niet zal trekken om pijn te voorkomen maar zo werkt het niet in mijn beleving.
Lia_ schreef:Hond krijgt uiteraard eerst een waarschuwing en als hij dan doof is gaan we verder met gebarentaal, heel duidelijk, heel simpel, heel consequent.
Mijn honden weten dan ook heel erg goed waar ze aan toe zijn waardoor correctie's zelden nodig zijn.
Ik ben zacht als het kan maar keihard als het moet.
Zoals gezegd dit zijn geen hobbyhonden maar werkhonden waar een stuk veiligheid op straat van af hangt.