Daarom...steriliseren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragebol1977

Re: Daarom...steriliseren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 15:24

Mijn poezen, allemaal geholpen komen ook niet buiten. Maar toch glipt er soms eentje tussenuit. Zo ook mijn jongste een paar jaar geleden. Ik meteen erachteraan natuurlijk. Welgeteld een kwartier buiten geweest en jawel, gedekt!

Zo snel gaat dat dus. Ik heb haar meteen laten steriliseren en ze was dragend. Als het bij een poes binnen een kwartier al raak kan zijn is voor een kater 5 minuten al genoeg om te dekken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:26

Mijn katten glippen niet naar buiten, wij hebben al meer dan 10 jaar katten en nog nooit is er een buiten gekomen die daar niet mocht zijn

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 15:30

Nou dat vind ik knap. Mij gebeurd het eigenlijk ook niet maar als je bezoek krijgt wordt het al lastiger. Vooral als dat bezoek ook nog kinderen meeneemt. Ik neem geen risico en alles is geholpen.
Heb je er ook al over nagedacht dat een ongecastreerde kater gaat sproeien op den duur?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:38

Ja ben ik me ook van bewust en nee ook met bezoek met kinderen is er nog noot een kat bij ons ontsnapt.

Dat sproeien is ook de enigste reden waarom wij onze katten laten castereren. Dat de kleine nog niet gedaan is komt omdat hij nog niet geeent is en de dierenarts geen ongeenten dieren opneemt i.v.m de niesziekte hier in de omgeving

Maar om een kat te laten helpen puur en alleen om ongewilde nestjes te voorkomen, nee zie niet in waarom iedereen dat zou moeten doen.

Dat er een katten overschot is ben ik je met je eens de oplossing daarvoor is dat niemand meer katten fokt ook de raskatten dus niet zodat mensen hun katten uit een asiel moeten halen. Dat los je niet op door alleen te zeggen dat mensen met europese korthaar niet meer fokken.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 15:42

Jawel, zo los je dat wel. Er is geen overschot aan de raskatten. De raskatten moeten op een goede manier in stand gehouden worden omdat er anders een aantal soorten kunnen uitsterven.

De EK houdt zichzelf in stand. Ook al zouden alle mensen die een EK hebben deze laten helpen, dan zou het ras nog niet uitsterven omdat er zoveel zwervers en verwilderde EK katten zijn.

Is het ook niet verstandig om je kat te laten enten by the way? Niesziekte kan je namelijk zelf ook meenemen naar huis.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:48

HBVisser schreef:
Het probleem is (en dat heb ik ook al meerdere maren verteld) dat er een overschot! aan Europese Kortharen is. Er zijn er gewoonweg teveel.
Dan vind ik het oliedom als je er ook nog eens mee gaat fokken. Ik las net dat er alleen al in Rotterdam 30.000 zwerfkatten rondlopen.
Het lijkt me verstandiger om er daar 1 van in huis te nemen dan een nest te fokken.

Waar. Maar als je echt zoveel om katten geeft, haal je die zielige kat uit het asiel, in plaats van een Pers bij een fokker.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:50

HBVisser schreef:
Jawel, zo los je dat wel. Er is geen overschot aan de raskatten.

Er is een overschot een kátten. Stoppen met fokken dus (al is het maar tijdelijk, sterft er ook niets uit), ook de 'echte' fokkers.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:51

@ HB Visser:
Misschien even beter lezen?

Zoals je had kunnen lezen hebben we een zwervertje in huis gehaald en die komen nou eenmaal niet met een enting erbij.

Ik weet heel goed wat de niesziekte is en hoe je kat het kan krijgen ik heb namelijk een kat die niet vervoerd kan worden en die dus ook niet geent is. Gelukkig is hij al 10 jaar en nog steeds gezond.

Die verwilderde katten die er steeds bij haalt. Dat is een probleem op zich, onze zwerver is een kruising tussen een raskat en een korthaar dus ja ook raskatten zwerven verwilderd rond.

Hier lopen dus een hoop kruisingen rond te zwerven en zeker niet alleen europese kortharen, dus de europese korthaar is echt niet alleen het probleem.

Het probleem in de verwilderde zwerfkatten zit hem in de baasje die hun kat dumpen. Niet in de mensen die een keer een nestje fokken.

@Diablo: Precies

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 15:52

Ik heb ook alleen maar kneusjes en geen raskatten. Ik vind alleen wel dat er gefokt mag worden om een ras in stand te houden en te verbeteren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:54

HBVisser schreef:
Ik heb ook alleen maar kneusjes en geen raskatten. Ik vind alleen wel dat er gefokt mag worden om een ras in stand te houden en te verbeteren.

Natuurlijk. Maar niet zolang er een overschot aan katten is. Een ras sterft niet meteen uit als je een paar jaar stopt met fokken hoor. Het overschot zal er wél minder van worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:55

Precies, dat bedoel ik nou ook te zeggen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:00

LADPR schreef:
@ HB Visser:
Misschien even beter lezen?

Zoals je had kunnen lezen hebben we een zwervertje in huis gehaald en die komen nou eenmaal niet met een enting erbij.

Ik weet heel goed wat de niesziekte is en hoe je kat het kan krijgen ik heb namelijk een kat die niet vervoerd kan worden en die dus ook niet geent is. Gelukkig is hij al 10 jaar en nog steeds gezond.

Die verwilderde katten die er steeds bij haalt. Dat is een probleem op zich, onze zwerver is een kruising tussen een raskat en een korthaar dus ja ook raskatten zwerven verwilderd rond.

Hier lopen dus een hoop kruisingen rond te zwerven en zeker niet alleen europese kortharen, dus de europese korthaar is echt niet alleen het probleem.

Het probleem in de verwilderde zwerfkatten zit hem in de baasje die hun kat dumpen. Niet in de mensen die een keer een nestje fokken.

@Diablo: Precies

Je spreekt jezelf tegen. Ik lees heel goed. Je hebt een zwerver en een kater van 10 allebei niet geent. Nu moet je dat helemaal zelf weten maar zeg dan niet dat ik niet goed lees.

Verder, die verwilderde katten komen er omdat "iemand" ooit eens een nest heeft gefokt, de kittens geplaatst heeft enz. Zodra die kittens de deur uit zijn weet jij niet meer wat ermee gebeurd. Het nieuwe baasje kan nog wel zo leuk lijken maar zeker weten doe je het niet.
Wat raskatten betreft ben ik trouwens alleen voor fokkers die lid zijn van een rasvereniging. Deze fokkers moeten zich aan regels houden.
Verwilderde katten zijn echt niet per bosjes gedumpt hoor. Echt, ik wou dat jullie een paar jaar met me mee hadden kunnen lopen. Een poes krijgt gemiddeld 4 keer per jaar 4 nesten waarvan de helft weer poezen zijn. Hebben jullie enig idee hoe snel zo'n populatie groeit?
Iedereen wil er over mee praten maar het meeste commentaar wat ik hier krijg is van mensen die een bepaalde mening hebben (en dat mag hoor, 't is een forum) maar zich niet in dit specifieke probleem hebben verdiept en dan denken dat het allemaal wel meevalt.

En als je niet wil fokken met je (ras)kat ben ik van mening dat je het dier moet laten helpen.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:10

Het aantal zwerfkatten in Rotterdam is een voorbeeld. De DB kwam na het tellen van zwerfkatten in wijken op een schatting van 30.000 zwerfkatten. Schokkend was het! Maar Rotterdam is denk ik niet een stad waar de meeste zwerfkatten zijn.. Ik verwacht dat er in steden zoals Leeuwarden, Groningen en Enschede sowieso hetzelfde aantal, tot meer zwerfkatten kunnen zijn!
Gemiddeld 20 zwerfkatten werden er per dag binnengebracht op de DAP in Enschede.. 20 Zwerfkatten per dag tijdens mijn stage van een half jaar.. Nagelbijten / Gniffelen Er zat soms wel een geholpen zwerfkat tussen.. Wat ik goed vind van veel DAP's in Twente is dat ze elke kat (met baasje..dus geen zwerfkat) chippen en registreren. Er bestaat nog veel discussie over het verplicht chippen en registreren van katten, maar ik vind dat het aantal asielkatten en zwerfkatten hierdoor kan verminderen. Dus verplichten!
Een gechipte zwerfkat (verwilderd of niet) kan je terugbrengen naar het baasje wat hem gedumpt heeft. Die kan dan een boete krijgen.

Fokken (met Europese kortharen, met huis-tuin-keuken-katten, met kruizingen, met boerderijkatten, etc.) is niet verstandig. Er staan DUIZENDEN gratis/niet gratis kittens op verkoopsites zoals Marktplaats en Speurders. En asielen zijn vollerdevol!
Fokken = gewoon niet doen!

Raskatten is wat anders. MAAR ik vind dat dat ook wel teruggebracht mag worden..!!
Een fokker van een raskat mag maar één keer per jaar een nest kittens met zijn poes fokken om bij die kittens een stamboom aan te kunnen vragen. Meer nesten per jaar = geen stamboom. En nou is het wel zo dat raskittens met stamboom veel meer geld opleveren.. en dat is waar het allemaal om gaat.
Deze 'regels' mogen wel eens aangepast worden..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:11

HB Visser:
Zoals ik dus ook al zei de reden dat mijn oudste kat niet geent is, is omdat hij niet vervoerd kan worden.
Ons zwervertje word geent maar kan dus op het moment niet bij de dierenarts terecht wegens de niesziekte.
Dus weet niet wat je nu precies wil zeggen?

Dat is echt onzin. De verwilderde zwerfkatten hier zijn niet ontstaan door nestjes die mensen fokken en die dan maar buitne belanden, maar hier zijn de verwilderde zwerfkatten ontstaan door mensen dei hun geliefde kat niet meer mee naar huis nemen na vakantie. En nogmaals dat zijn niet alleen europese korthaars maar ook dure raskatten.

Dus ook vanuit dat oogpunt snap ik niet waaorm volgens jou dan mensen met raskatten wel mogen blijven fokken maar mensen met europese korthaar niet.

Dat laatste is een heel persoonlijek mening en kan je ook niet andere opdringen.

Ik heb mijn hond ook niet gecasteerd en daar ga ik ook niet mee fokken. Mijn hengst word ook niet gecastereerd, oke daar word mee gefokt maar anders zou hij ook hengst blijven.

Jij laat deiren helpen waar neit mee gefokt word, dat is jou persoonlijek mening, die kan je niet aan andere opleggen.

Ik laat niks helpen tenzij het nodig is. Ik vind het namelijk onzin om in een gezond dier te laten snijden als dat niet nodig is.

Prima dat jij die mening hebt, maar het lijkt me niet reeel om dan maar te zeggen dat iedereen jou mening moet volgen.

Jij doet net alsof iedereen hier dom is behalve jij. Ik weet en zo zullen vele andere precies weten hoeveel en hoevaak katten wel geen nakomelingen kunnen krijgen.

Over je opmerking over dat iedereen maar commentaar geeft en zijn mening geeft, jij doet precies hetzelfde, jij geeft ook je mening.
Daarvoor is dit een dicussie toch?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:21

Juist Sjukke, heerlijk zo'n reactie. Iemand die het probleem kent. Ik hoop ook dat de rasverenigingen ook hun maatregelen gaan nemen. Er MOET actie ondernomen om het kattenleed dat nu speelt de kop in te drukken. Als ik kon zou ik al die zieltjes zelf in huis nemen maar ja 30.000 is wel een beetje veel.

LADPR: Ik zou je graag aanbieden om een aantal populaties te bezoeken. En deze eens een aantal weken te bestuderen. Ik hou me hier al meer dan 15 jaar mee bezig en ik kan je vertellen dan zo'n populatie wel komt door het niet laten steriliseren van de kat op zich.
Als er geen overschot was zou ik ook niet zo'n stennis schoppen over dit onderwerp maar dat overschot is er wel, en brengt een hoop kattenleed met zich mee. Vandaar dat het in dit geval niet meer alleen om mijn mening gaat maar om het welzijn van het dier.

Over je hond en paard heb ik het niet gehad en zal ik het ook niet over hebben, daar ben je zo vrij in als een vogeltje. Maar wat katten betreft vind het gewoon een absolute NO-GO om ze in deze tijd niet meer te laten helpen.
Ik geef inderdaad mijn mening maar dan wel onderbouwt dat zou ik van jou ook graag zien.
Hoe weet jij zo zeker dat de zwervers bij jou allemaal gedumpt zijn door vakantiegangers?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:25

LADPR schreef:
HB Visser:
Dat is echt onzin. De verwilderde zwerfkatten hier zijn niet ontstaan door nestjes die mensen fokken en die dan maar buitne belanden, maar hier zijn de verwilderde zwerfkatten ontstaan door mensen dei hun geliefde kat niet meer mee naar huis nemen na vakantie. En nogmaals dat zijn niet alleen europese korthaars maar ook dure raskatten.

Zwerfkatten en verwilderde zwerfkatten 'ontstaan' vanuit heel veel factoren! Niet alleen door mensen die hun geliefde kat niet meer mee naar huis nemen na vakantie... (Was dat maar zo..! Dan was het probleem makkelijker en sneller opgelost! Knipoog)

Door niet meer te fokken breng je het aantal (zwerf)katten terug. Bij een overschot moet het aantal van het diersoort teruggebracht worden. Dan is het stoppen of terugbrengen van het fokken een goede oplossing voor het terugbrengen van het aantal..
Mensen die hun katten dumpen (of ze nou van een vakantie weer komen of niet) moeten beter geinformeerd worden.. Ook kunnen zij een boete krijgen, maar dit is bij vele slechte katten-ex-eigenaren niet bekend!

Ga a.u.b. geen discussie voeren over waar het van komt dat er zoveel zwerfkatten zijn. Bovendien is hier geen mening over te geven. Zwerfkatten 'ontstaan' -nogmaals- vanuit heel veel factoren.
Het is beter om te discussiëren over de beste oplossing voor dit overschot!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:29

Ik heb al een aantal keren een oplossing geopperd. Alles verplicht steriliseren en castreren. En hier ook controle op uitvoeren. Ik denk dat dat al heel veel scheelt. Helaas is de kat qua huisdieren toch altijd een soort achtergebleven gebied gebleven. Ik denk dat de mens en de overheid deze moeite hier niet in wil steken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:31

HB: Nee dank je ik heb geen zin om naar een wilde katten groep te komen kijken. Is ook niet nodig aangezien ik dat niet interessant vind. Dat wil niet zeggen dat ik het probleem niet snap.

Hoe ik dat zeker weet omdat daar hier namelijk onderzoek naar gedaan is. De zwervende poluties komen van de campings en zwerven op en rond de campings. Dat zuig ik niet zomaar uit mn duim anders zou ik het niet zeggen. De gemeente heeft daar onderzoek naar gedaan om zo vast te stellen waar het probleem vandaan komt.

Sterker nog hier zijn rond de campings en vakantiepasrken zoveel zwervende katten dat ze zelfs worden afgeschoten. En ja dus niet alleen de europese korthaars maar ook de dure raskatten die hier rondzwerven.

Dus nee ik roep niet zomaar wat, wat ik zeg komt dus ook bij onderzoek vandaan.

Ik geloof best dat misschien de europese korthaars het probleem zijn in Rotterdam of iets dergelijks. Wat ik dus wil zeggen is dat dat dus echt niet overal zo is omdat het toevallig in Rotterdam zo is. Het percentage korthaars wat heir verwilderd rondlopen is vele malen kleiner dan de het percentage raskatten en kruisingen.

Sjukke: Het is zeker niet mn bedoeling om te discuseren over het ontstaan, wel over dat het probleem zich zeker neit beperkt tot alleen de huis tuin en keuken katten maar zoals hier in de omgeving dus blijkt ook zeker raskatten een grote rol meespelen in het probleem.

De oplossing is iedereen het min of meer over eens, minder of niet meer fokken. Alleen verschillende de meningen dus van mensen zoals ik die dus vinden dat alle rassen dan maar even niet meer gefokt moeten worden tot mensen die om een of andere reden vinden dat raskatten wel gewoon vrolijk doorgefokt mogen worden. Buiten katten laten helpen lijkt mij ook niet meer dan normaal

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:36

Katten trekken ook vaak naar campings ed omdat daar makkelijk voedsel te vinden is. Niet alleen omdat mensen hun huisdier niet meer meenemen. Een kennis van me had een camping een veel overlast van katten van omliggende boerderijen. Jonge katers worden uit de groep verstoten als ze geslachtsrijp zijn om zelf een nieuwe populatie te starten.
En dat had je dus kunnen zien tijdens het bekijken van zo'n groep.
Een camping is uitermate geschikt voor een groep katten. Er zijn mensen, mensen laten etensresten achter, hierop komen knaagdieren af enz. Nou de rest kan je zelf wel invullen denk ik.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:43

Nogmaals er is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Dus de conclusie dat de katten van de campings en parken komen zal niet uit de lucht gegrepen zijn. Of kloppen onderzoeken volgens jou ook al niet dan?

Iedereen snapt dat verwilderde populaties naar plekken trekken waar ze makkelijk voedsel kunnen vinden. Voor die informatie hoef ik dus ook niet een groep katten te bestuderen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:44

Kijk nogmaals als jij het interessant vind om katten populaties te besturen moet je dat zeker doen, maar dat is geen reden om maar te gaan zeggen dat andere mensen dat moeten doen omdat ze het anders neit snappen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:53

Ik zeg ook niet dat die verhalen uit de lucht zijn gegerepen. ik zeg alleen dat die groepen niet alleen door gedumpte katten kunnen komen. En om zo'n groep te vormen zullen er toch zeker een aantal een geholpen exemplaren tussen moeten lopen.

En dat wil ik juist duidelijk maken, het belang van sterilisatie en castratie!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:55

Sjukke schreef:
Door niet meer te fokken breng je het aantal (zwerf)katten terug. Bij een overschot moet het aantal van het diersoort teruggebracht worden. Dan is het stoppen of terugbrengen van het fokken een goede oplossing voor het terugbrengen van het aantal..
Mensen die hun katten dumpen (of ze nou van een vakantie weer komen of niet) moeten beter geinformeerd worden.. Ook kunnen zij een boete krijgen, maar dit is bij vele slechte katten-ex-eigenaren niet bekend!

Ik geloof dat ik het hier wel mee eens ben. Iedereen (en dan bedoel ik dus iedereen, ook de 'echte' fokkers) zouden tijdelijk moeten stoppen met fokken. Dat is de enige manier om het overschot uit te roeien. Maar ik denk zomaar dat dat niet zal gebeuren (want ja, die stamboomnestjes brengen natuurlijk wel goed geld op....)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:59

HB Visser:
Ja oke als ze gecastereerd en gestiliceerd waren, waren het er minder geweest. Niemand zegt dat dat niet zo is.
Nogmaals het zijn geen verhalen er is uitgebreid onderzoek naar gedaan.
Maar je kan naar mijn mening niet zomaar alle mensen verplichten om hun dieren te laten helpen.
Kan sowieso niet want dan zou geen mens meer katten mogen fokken, omdat alle dieren in nederland geholpen moeten zijn.

Sjukkie:
Om daar nog op te reageren, dan ben ik volgens jou een slechte katteneigenaar want dat was bij mij ook niet bekend, dat je een boete kan krijgen, beetje kort door de bocht

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:18

Ik denk dat je bij raskatten ook heel erg moet kijken naar de toekomst. Op sommige rassen misschien een tijdelijke fokstop maar andere rassen hebben juist weer vers bloed nodig om in de toekomst inteelt te voorkomen. Ik denk dat dat dus erg rasgebonden is.

Ik ben wel van mening dat er op de EK een voorlopig fokverbod mag komen.