Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
HBVisser schreef:Het probleem is (en dat heb ik ook al meerdere maren verteld) dat er een overschot! aan Europese Kortharen is. Er zijn er gewoonweg teveel.
Dan vind ik het oliedom als je er ook nog eens mee gaat fokken. Ik las net dat er alleen al in Rotterdam 30.000 zwerfkatten rondlopen.
Het lijkt me verstandiger om er daar 1 van in huis te nemen dan een nest te fokken.
HBVisser schreef:Jawel, zo los je dat wel. Er is geen overschot aan de raskatten.
HBVisser schreef:Ik heb ook alleen maar kneusjes en geen raskatten. Ik vind alleen wel dat er gefokt mag worden om een ras in stand te houden en te verbeteren.
LADPR schreef:@ HB Visser:
Misschien even beter lezen?
Zoals je had kunnen lezen hebben we een zwervertje in huis gehaald en die komen nou eenmaal niet met een enting erbij.
Ik weet heel goed wat de niesziekte is en hoe je kat het kan krijgen ik heb namelijk een kat die niet vervoerd kan worden en die dus ook niet geent is. Gelukkig is hij al 10 jaar en nog steeds gezond.
Die verwilderde katten die er steeds bij haalt. Dat is een probleem op zich, onze zwerver is een kruising tussen een raskat en een korthaar dus ja ook raskatten zwerven verwilderd rond.
Hier lopen dus een hoop kruisingen rond te zwerven en zeker niet alleen europese kortharen, dus de europese korthaar is echt niet alleen het probleem.
Het probleem in de verwilderde zwerfkatten zit hem in de baasje die hun kat dumpen. Niet in de mensen die een keer een nestje fokken.
@Diablo: Precies
LADPR schreef:HB Visser:
Dat is echt onzin. De verwilderde zwerfkatten hier zijn niet ontstaan door nestjes die mensen fokken en die dan maar buitne belanden, maar hier zijn de verwilderde zwerfkatten ontstaan door mensen dei hun geliefde kat niet meer mee naar huis nemen na vakantie. En nogmaals dat zijn niet alleen europese korthaars maar ook dure raskatten.
Sjukke schreef:Door niet meer te fokken breng je het aantal (zwerf)katten terug. Bij een overschot moet het aantal van het diersoort teruggebracht worden. Dan is het stoppen of terugbrengen van het fokken een goede oplossing voor het terugbrengen van het aantal..
Mensen die hun katten dumpen (of ze nou van een vakantie weer komen of niet) moeten beter geinformeerd worden.. Ook kunnen zij een boete krijgen, maar dit is bij vele slechte katten-ex-eigenaren niet bekend!