[HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:22

Ook ik lees elke keer wel mee en met mij denk ik wel meer mensen dus je doet het zeker niet voor niks! Wat apart dat al die 4 vogeltjes op hetzelfde moment dood lagen, enig idee waardoor dat kwam of zou het stom toeval zijn? Inderdaad ook niet leuk voor de oppas. Maar er zullen ook nog dieren genoeg zijn die zij nu verzorgt en die het wél goed doen *LOL* Ik vind het in ieder geval best stoer van haar dat ze dit aandurft, het is toch best een verantwoording die lang niet iedereen kan of wil nemen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:04

Ik weet niet zo goed of het gewoon stom toeval is of dat is iets anders mis gegaan is.
De warmte lamp hing er de hele dag al boven, dus als dat niet goed zou zijn geweest hadden we dat denk ik wel overdag gemerkt.
Ik denk zelf dat het gewoon stomme pech geweest is.
De vogeltjes waren slecht bij binnenkomst. Het gebeurt ons vaak genoeg dat ze het dan een dag of 2 goed doen en dan ineens toch wegzakken...
Alleen meestal doen ze dat niet allemaal tegelijk...

Blij dat er mensen mee lezen!!
Top om te weten, ik ga dan gewoon lekker door met af en toe wat belevenissen vanuit de opvang...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:24

Ik lees hier ook steeds mee dus vooral door gaan met posten. Wat kijkt die reiger trouwens lelijk.

hadt van de week ook weer eens een jonge vogel. Hier is totaal nergens een opvang en nu komen steeds meer mensen ze hier dumpen. Van de week een heel jong vogeltje. Denk een merel. Maar ze hadden hem al meer als 24 uur zonder eten buiten laten liggen dus hij was hier na een uur of 2 al overleden.

kan jij altijd direct zien wat voor een vogel het is als ze nog veerloos zijn?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:41

Moeilijk is dat he , heb ik ook , en ben toch wel een beetje een vogelaar.
Vanochtend met het uitlaten van de hondjes een jonge buizerd gevonden , begon net veertjes te krijgen.
Had de kop kapot , en een beet in de nek , misschien van zijn lieve grote broer?

Enhe , Nickeltje , je schrijft zo weinig Haha! , kijk wel 3 keer per dag of er wat bij komt , en tja , kan ook niet overal iets op zeggen...Dus doorschrijven! Haha!

De regenboogkippen doen het trouwens super!
Neuroot is echt tam , Snelwegkip is de enige die zich laat bespringen door de haan , Slappe kam die er het slechtste aan toe was , is nog steeds wat mager , maar ik zie dat zijn veren goed beginnen te groeien , dus ze krijgt wel voldoende binnen.
Normaal is al haast niet meer van Snelweg te onderscheiden! , en Tandje minder ziet er ook al heel goed uit.
Af en toe houd ik mijn hart vast als ik de buizerd , en sperwer weer hoor schreeuwen , want daar zien ze geen gevaar in...

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:57

ik lees ook braaaaf mee maar post vrij weinig hihi

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:23

Nammie, dat klinkt goed van die kippen! Top hoor!!
Meer schrijven lukt helaas niet altijd, zeker omdat ik doordeweeks toch veel in Leiden zit en dan niet continue mee krijg hoe het in de opvang loopt...

Wilawander, als ze helemaal veerloos zijn is het soms heel moeilijk te zien. Ze gaan dan eerst het boek in als klein roze vogeltje...

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:25

ik lees ook elke x je update's, maar post bijna niks, goh wat leuk heb jij ook zo weinig aan

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:42

ja, dat is wel zo inderdaad!
Maar ben toch wel blij hier te lezen dat er echt mensen zijn die dit volgen!
Dat is voor mij ook wel een aansporing om echt wel steeds bij te posten hier....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:46

Zo, heb even een rot-nacht achter de rug...

Gisteravond om 22.30 stond de dierenambulance op de stoep met 6 heel erg jonge egeltjes, in gewicht tussen 15 en 23 gram.
Moeder zou onder een grasmaaier gekomen zijn en mensen hebben meteen het nest opengemaakt en de ambulance gebeld.
Was van plan vanmorgen met normaal daglicht foto's te maken...
Om 23u hebben ze allemaal redelijk gedronken en heb ik ze op een kruik in de couveuze gezet.
Om 02.00 hebben ze weer alle 6 redelijk gedronken, waren ze mooi op temperatuur en ook allemaal erg actief.
Om 6u lagen ze alle 6 dood... Een paar gedeeltelijk als bolletje gerold, de andere gewoon, dood...
Op een bolletje gerold zou een aanwijzing kunnen zijn dat ze niet te heet geworden zijn.
Het frustreerde me echt enorm!!!
Maar sprak vandaag iemand van de opvang in Woudenberg waar ze enorm veel meer ervaring hebben (had haar gisteravond meteen al gebeld en ze zouden vandaag naar haar toe om de oppas te ontlasten) en zij zei gelukkig ook dat het best kan, gewoon dikke pech, dat ze allemaal dood gaan, gebeurt haar ook. Voel me iets minder schuldig nu...
Zij zei ook, je weet van zulke diertjes verder de voorgeschiedenis niet. Hoe lang zitten ze al, hoe koud zijn ze geweest, hebben mensen zelf al (goedbedoeld) geprutst met gewone melk?
Als je weet dat er een nest egels in je tuin zit, vinden wij het ook wel een beetje vreemd dat je dan overdag de moeder daarvan dood gemaaid krijgt... Moeders verlaten normaal overdag het nest niet enzo...

Door dat elke 3 uur opstaan was mn dag vandaag een beetje moeilijk van start en heb ik verder geen foto's gemaakt, sorry...

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:59

He wat rot zeg, kan me voorstellen dat je je daar naar over voelt,maar je weet idd de voorgesciedenis niet..

Ik ben ook een trouwe lezer en vind het echt heel leuk om allemaal te lezen, heb zelf ook veel mussen opgevoed, laten verwilderen en weer uitgezet.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:59

Goed werk Eetjuhhh!!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:01

Wat rot dat het zo is afgelopen nadat het eerst zo goed ging.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:02

Ja, dat was nog het meest frustrerend. Als ze vanaf het begin kwakkelen, heb je er al andere verwachitngen bij ook al doe je dan natuurlijk ook wel je best...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:17

Jammer Nickeltje. Maar kun je niks aandoen. Je hebt gedaan wat je kon.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:14

Erg jammer...
Wat ik wel erg interresant vind is dat je schrijft dat als ze opgerold zijn , ze niet te heet zijn geworden door de kruik ed.
En zo zijn er nog 1001 dingen die je nergens kan lezen , maar puur door ervaring leert.
Ik wou dat ik dat allemaal wist....
Heb eens twee zeeeenden naar een opvang gebracht , werd me niet in dank afgenomen , want iedereen kon wel zien dat ze het niet zouden redden , en waarneer mag een dier nou eens gewoon sterven , werd er gezegd.
Ik was toen erg teleurgesteld. Begreep hun wel , maar zag zelf helemaal niet waarom deze het niet zouden redden!
Die meneer heeft mij toen ook het een en ander verteld , zoals de gestrekte hals. Dan zouden ze al te ver heen zijn.
Herken je dit , Nickeltje?
En wat is jullie mening in deze?
Gewoon alles brengen , of hebben jullie ook wel eens zoiets van , wat moeten wij hiermee?! Die gaat dood en er valt niets meer aan te doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:53

Als wij dieren binnen krijgen die niet meer te redden izjn, wat soms ook heel goed aan een dier te zien is, bedanken wij de brenger wel degelijk voor alle moeite.
Nu kunnen we dan in elk geval het dier ogenblikkelijk in laten slapen en hoeft het niet langzaam dood te hongeren...

Soms krijgen we dieren waarvan we denken dat die het zeker gaan redden en liggen ze een dag later dood, andere dieren waarvan we denken dat die het niet halen maar we het toch maar gaan proberen, knappen dan ineens wonderbaarlijk op...
Niet alles is voorspelbaar...
Bij mensen kun je vrij makkelijk allerlei bloedonderzoek doen, fotootje maken, scan maken en je weet meestal snel wat er is. Bij dit soort dieren ligt dat anders en moet je het hebben van hoe een vogel er bij zit, wat de brenger er over kan vertellen en verder een stukje ervaring...

Maar bij ons mag alles gebracht worden en als het echt reddeloos lijkt, dan kunnen we het in elk geval uit het lijden verlossen...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:05

Nammie schreef:
Erg jammer...
Wat ik wel erg interresant vind is dat je schrijft dat als ze opgerold zijn , ze niet te heet zijn geworden door de kruik ed.
En zo zijn er nog 1001 dingen die je nergens kan lezen , maar puur door ervaring leert.
Ik wou dat ik dat allemaal wist....
Heb eens twee zeeeenden naar een opvang gebracht , werd me niet in dank afgenomen , want iedereen kon wel zien dat ze het niet zouden redden , en waarneer mag een dier nou eens gewoon sterven , werd er gezegd.
Ik was toen erg teleurgesteld. Begreep hun wel , maar zag zelf helemaal niet waarom deze het niet zouden redden!
Die meneer heeft mij toen ook het een en ander verteld , zoals de gestrekte hals. Dan zouden ze al te ver heen zijn.
Herken je dit , Nickeltje?
En wat is jullie mening in deze?
Gewoon alles brengen , of hebben jullie ook wel eens zoiets van , wat moeten wij hiermee?! Die gaat dood en er valt niets meer aan te doen.

heb ook pas zo'n situatie meegemaakt. Werk zelf bij een DA die geen wilde vogels wil opvangen. Er werdt tijdens een spreekuur een ijsvogel binnengebracht. Die vrouw wilde er niks voor doen en de DA ook niet. Heb deze toen naar een Biologisch instituut gebracht. (normale vogels nemen ze niet maar wel bedreigde enz.) Direct naar het werk daar heen gebracht. Krijg ik op m'n kop dat de vogel zijn vleugel hadt gebroken en dat er niks aan gedaan kon worden. En dat dat jammer van de tijd was...... Is daar ook echt niks aan te doen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:18

Aan gebroken vleugels is bijna niets te doen. Als het niet meer perfect recht groeit, is vliegen niet meer mogelijk. Voor bijna alle vogels is vliegen noodzakelijk...

We laten nog wel eens een gans of eend in leven met een gebroken vleugel. Deze zetten we dan zodat hij in een comfortabele houding vastgroeit en zo'n eend kan dan nog prima in de beschermde omgeving van een kniderboerderij leven...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:21

Hallo trouwe lezers!!
Al weer een week geleden zinds mijn laatste post...

Mijn ouders komen deze week terug van vakantie en nemen dan het asiel weer over van de oppas.
Wegens drukte met allerlei afspraken waar ik echt heen moest, ben ik alleen zondag even thuis geweest om daar één en ander weer op het spoor te krijgen voor de oppas.
Zij doet hard haar best, maar met weinig ervaring is het toch een hele kluif hoor om zo die opvang over te nemen.

Ze had in de week tot afgelopen zondag bij elkaar 6 jonge egeltjes gekregen. Allemaal op de grens van drinken bij mam naar vast voedsel, dan zijn ze het lastigst in de opvang omdat ze eigenlijk geen melk meer van je accepteren maar zelf nog net niet genoeg binnen krijgen.
Erg veel werk dus.
Ook zaten er 3 hele jonge merels, een halfwas houtduif die ze nog moest stoppen, een jonge gans met een ontwrichte vleugel die ik gezet heb, maar die erg veel extra werk vergt, een gevonden valkparkiet met een ontstoken oog die elke dag antibioticum moest en een kraai met een gebroken vleugel. Die laatste heb ik in laten slapen, alle andere dieren heb ik in dozen en hokjes in mn autootje gepropt en naar de opvang in Woudenberg gebracht om daarmee onze oppas te ontzien.

Normaal hebben wij eigenlijk bijna nooit egels omdat er in Tiel een officiele egelopvang zit die ze normaal allemaal krijgt.
De pech is dat hij nu een volle maand op vakantie is en de deal is dan dat de dierenambulances ze bij ons mogen brengen, vandaar het grote aanbod aan egels ineens...

Helaas helaas heb ik geen foto's voor jullie.
Mijn vader en mijn 2 zusjes hebben digi camera's maar die zijn op vakantie en hebben ze mee. Ik heb zelf een heel mooi fototoestel maar dat is analoog en toenemend onhandig bijvoorbeeld zoals nu...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:27

Vond vandaag een kraai met een lamme vleugel, huppelde nog wel kwiek rond dus onmogelijk om dichtbij te komen. Had eigenlijk geen idee hoe zo'n vogel dan te helpen of wie in te lichten?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:30

Tjonge, vogels die echt nog heel goed weg kunnen komen is heel moeilijk...
Soms ben jij in je eentje net te onhandig hem te kunnen vangen maar zou het met meer en met een goed net wel lukken. Dan kun je een dierenambulance bellen. Maar ervaring is inmiddels wel dat puur vanwege financiele redenen, verschillende dierenambulances voor zoiets gewoons als een kraai niet gaan komen...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:37

Hij zit op ons paarden 'eilandje' (1ha) met maar 1 stukje dam dat hij geen water over hoeft, dus grote kans dat hij er morgen nog wel zit... als ie nog leeft.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:39

Als je wat zou willen doen terwijl je hem niet te pakken krijgt, zou je wat voer voor hem neer kunnen zetten. Moet je even nadenken wat je eigen gecoel daarbij is, sommigen vinden het te ver gaan. Ik ben van mening, het is een gewonde vogel, kan nu niet optimaal voor zichzelf zorgen, misschien kan die vleugel prima herstellen, als hij in de tusentijd niet verhongerd...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:39

Wat eet een kraai? Bloos

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:41

Alles, die zijn heel makkelijk.
Wat wij voeren is honden en katten brokken (opgeweekt in water) met wat opgeweekt brood, eventueel kattenvlees en verder restjes van ons eigen koken...