De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 01:02

Met jullie doel je op mij en nog meer mensen.
Dit was mijn eerste bericht in het topic, dus weet bij God niet waar je het over hebt.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 01:13

Chiqa schreef:
Ja maar dan heb je nog geen enkel recht om een kat weg te stelen en hem bij een asiel te dumpen,
geen enkel recht Lachen

De eigenaar van een ongecastreerde kat heeft alle rechten, op eigen terrein en op het terrein van heel de buurt? Pling

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:50

Chiqa schreef:
Ja maar dan heb je nog geen enkel recht om een kat weg te stelen en hem bij een asiel te dumpen,
geen enkel recht Lachen

Misschien, eigen rechtertje spelen mag niet, maar het gebeurt en dan zie ik nog liever dat ze dat met mijn kat doen dan dat ze hem gebakken sponzen of ander vergif geven of 'm gewoon mishandelen of doodknuppelen.
Ergens vind ik het nog netjes als je het zo doet als een kat echt overlast bezorgt en de eigenaar niet aanspreekbaar is. Ik dacht toch niet dat het een recht was om je kat buiten te laten lopen, meer een privilege, wat, bij mij tenminste, net zo makkelijk kan worden ingetrokken als het dier lastig blijkt te zijn.
En is het niet van de zotte dat je bv zomers alles potdicht moet houden omdat anders je huis naar de kattepis ruikt (nog los van wat kattenurine, en zeker van ongecastreerde katers, kan aanrichten, het schijnt een heel gemeen goedje te zijn) omdat mensen te bedondert zijn om hun eigen dieren in toom te houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:12

zap schreef:
zozo, het was gezellig hier Clown

Ik kan het niet laten om nog één ding te zeggen over de discussie van de afgelopen pagina's Haha!

Mindim schreef:
Als wat meer mensen hun kater lieten castreren, dan was er nu waarschijnlijk niet een overschot aan aangeboden kittens, wat uiteindelijk resulteert in volle asielen.

Naar mijn weten zijn er altijd twee beestjes nodig om iets te verwekken ofniet? Dus de poezen moeten ook gewoon gesterilliseerd worden en niet alleen de katers!

Heb je helemaal gelijk in, ik dacht dat het in hoofdzakelijk over ongecastreerde katers ging, excuus. Mijn meisje is gesteriliseerd hoor en mijn kater gecastreerd, ik doe ook beide operaties, ongeacht kosten. Haha!

Ik snap niet waarom de discussie raskat of gewone kat zich nu weer aandient. Het is vervelend als je raskat ongewenst zwanger raakt, maar evengoed vervelend als je HTK kat zwanger raakt. Het is uiteindelijk hetzelfde resultaat, je krijgt een ongewenst nest.
Het valt heus niet aan raskatkopers of fokkers te verwijten dat de asiels voller zitten of als ze er mee ophouden dat de asiels leger raken. Die asiels zitten vol, omdat er nu eenmaal een zooi mensen zijn die geen verantwoording nemen bij de aanschaf en het houden van een dier. Het is gezellig in huis, maar als het geld kost, ho maar. En zolang je er zelf geen last van hebt, wat maakt het dan uit. Als mensen gewoon eens de poezen en katers lieten helpen, dan was het probleem een stuk minder. Dan heb je alleen nog maar de beesten in het asiel van mensen die er in eerste instantie al niet over hebben nagedacht (het ergste soort, alhoewel, ze hebben ze in ieder geval niet in het bos achter gelaten, het kan dus nog erger).

Ik lees hier veel dat katten worden doodgeknuppeld, door de buurman bij het asiel afgeleverd, vergiftigd, omdat de katten loslopen. Ik ben hier zo verbaasd over. Het is hier heel normaal dat de katten buiten lopen, jan en alleman heeft zijn kat hier gewoon los, merk of geen merk. Ik weet niet waar sommigen van jullie wonen, maar dat gebeurt er als je de kat los buiten laat?? Een kattenren, ik had er nog nooit van gehoord!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:26

In mijn ouderlijk huis lopen de katten in de buurt ook allemaal los hoor. Mijn poes ook, die gaat tot het eigen tuintje en heel af en toe eens bij de buren, die van de buren net hetzelfde. Maar met de regelmaat van de klok lopen er ook lastige katers waardoor mijn kat niet eens meer buiten durft (vroeger hadden we een hond die ze wegjoeg). En ik merk het vaak genoeg, het zijn altijd die 'lastige katers' die je van de één op de andere dag niet meer ziet...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:39

Chiqa schreef:
Quellian schreef:
Van sommige reacties hier valt m'n snuit echt open Wow!

Jammer dat fokkers hun hand niet in eigen boezem willen steken en hun ogen sluiten voor het kattenoverschot waar ze zelf ook een zeer groot aandeel in hebben. Lachen

Nou daar ben ik het dan weer niet mee eens Haha!

Ik heb 2 HTK katten (toevallig wel de leukste), de ene komt uit het asiel en de ander is als flessenbaby van 2 weken bij me gekomen. Met alle dieren zeg ik dat ik best papierloze dieren wil kopen, maar ik ga er niet mee fokken, dat geldt voor alle dieren die ik heb (paarden, katten en honden). Misschien werk ik wel mee aan de vermeerdering van papierloze dieren, maar aan de andere kant ben ik ook niet iemand die per se een kitten of pup wil (1 van mijn 2 honden is een mishandelde, loopt op 3 poten), maar iets zonder papieren is wel welkom bij mij en zolang er een plekje voor wordt gevonden, zal de 'productie' ook gewoon doorgaan. Een raskat of rashond heeft voor mij geen meerwaarde, want ik laat mijn dieren sowieso castreren/steriliseren.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:11

Ik ben gecharmeerd van beiden katten, zowel de HTK en de raskatten.. Ben een onwijze Main Coon en Britse korthaar fan, maar de dag dat ik ooit 600 euro ga neertellen zal nooit komen..

Heb toevallig nu wel 2 katjes in huis genomen, waarvan er 1 naar een Main Coon neigt (zie avatar), maar die zijn waarschijnlijk als 2 mislukten van het nestje gedumpt in het bos..

Ik heb niets tegen een goede en erkende fokker, die fokt zoals enkelen al aangeven op demand en niet omdat er toch wel genoeg vraag is naar raskatten..

Maar je moet niet de kop in t zand steken en blijven denken dat het niet zo is, want je vindt ontelbare advertenties op MP staan waarin raskatten met stamboom worden aangeboden.. en daar zitten ook talloze erkende fokkers bij van felikat e.d.

Voor wat de discussie betreft over ongecastreerde katers in de buurt, ben het helemaal met jullie eens dat dit tot overlast kan leiden, maar dit geeft jullie nog niet het recht om die kater naar het asiel te laten verdwijnen.. Die eigenaar is aansprakelijk en die kater volgt alleen maar zijn instinct!

Heb een huis vol HTK.. 13 in totaal, allen geholpen op 2 jonge katers na en 1 daarvan is vreselijk schreeuwerig en vervelend, omdat ie krols is, maar hij mag onder geen beding naar buiten..
Vaak worden ze naar buiten gegooid omdat ie erom vraagt en zodat ze van het gezeur van die kat af zijn..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 11:53

Lid worden van een vereniging en een catterynaam aanvragen kan elke halve zool, dus dan ben je geen 'erkende' fokker. Zelfs als je geen enkele kat hebt kan je een catterynaam aanvragen.

Die erkenning moet je verdienen ná de aanvraag.

En voor de duidelijkheid, ik heb wachtlijsten, niets geen marktplaats.
Het gros wat daar op staat komt niet eens in de buurt van de rasstandaarden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:05

Leonoor; je hebt echt prachtige katten!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 12:14

Quellian schreef:
Leonoor; je hebt echt prachtige katten!

Dank je Bloos

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:21

De redenatie dat als fokkers van raskatten minder zouden fokken dat er dan meer HTK katten uit het asiel gehaald zouden worden gaat imo niet op.

Het enige wat er gebeurd is dat er een nog langere wachtlijst bij een Cattery komt en dat de prijzen voor kittens ook omhoog gaan.

Iemand die kiest voor een bepaald ras zal heus niet een HTK kat uit het asiel halen omdat dit ras even niet 'voorradig' is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:31

Inderdaad Apple.

Mijn moeder wilde graag een blauwe kitten en kwam tijdens haar zoektocht ook andere (knuffelige) kittens tegen. Dan kom je op een punt dat je bij alles 'aaaah' en 'oooh' zegt, maar ik vind dat je dan wel moet gaan voor hetgeen je naar op zoek was (ze heeft een blauwe gevonden en het jaar erop een kitten van de boerderij).

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:42

Chiqa schreef:
mellamoshan schreef:
. fokkers fokken raskatten, die zie je toch duidelijk veel minder buiten lopen en zijn ook in mindere maten aanwezig.

Presies en daarvoor in de plaats kan een kat uit het overvolle asiel gehaald worden Knipoog

Ik ben ook liefhebber van raskatten en zelf bereid er heel veel geld voor neer te tellen.
Waarom worden eigenaars van raskatten toch altijd op gewezen dat de asielen vol zitten met lieve schattige kittens?
Ik voel mee echt niet verplicht om deze dieren een goed thuis te bezorgen. Laat iedereen die een ongecastreerde kat bezit er zijn huis mee vullen.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:37

Quellian schreef:
Chiqa schreef:
Ik heb 2 HTK katten (toevallig wel de leukste), de ene komt uit het asiel en de ander is als flessenbaby van 2 weken bij me gekomen. Met alle dieren zeg ik dat ik best papierloze dieren wil kopen, maar ik ga er niet mee fokken, dat geldt voor alle dieren die ik heb (paarden, katten en honden). Misschien werk ik wel mee aan de vermeerdering van papierloze dieren, maar aan de andere kant ben ik ook niet iemand die per se een kitten of pup wil (1 van mijn 2 honden is een mishandelde, loopt op 3 poten), maar iets zonder papieren is wel welkom bij mij en zolang er een plekje voor wordt gevonden, zal de 'productie' ook gewoon doorgaan. Een raskat of rashond heeft voor mij geen meerwaarde, want ik laat mijn dieren sowieso castreren/steriliseren.

Dat kan niet, die heb ik al. Knipoog
Verder ben ik het met je eens.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:24

Leonoor schreef:
En voor de duidelijkheid, ik heb wachtlijsten, niets geen marktplaats.
Het gros wat daar op staat komt niet eens in de buurt van de rasstandaarden.

Dit had ik al eens uit een topic van jou begrepen en mijn relaas was ook niet naar jou gericht!
Ook even voor de duidelijkheid..

Vind het heel vervelend wat je is overkomen met die kater.. en hoop dat het niet raak is geweest..
Denk ook niet dat jou in dit geval iets te verwijten valt, jij hebt er iig genoeg aan gedaan om dit tegen te gaan..
Helaas is een kater in heat niet te stoppen en zolang deze eigenaar hier niets aan doet zul jij er de lasten van ondervinden!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:45

Austria schreef:
Ik ben ook liefhebber van raskatten en zelf bereid er heel veel geld voor neer te tellen.
Waarom worden eigenaars van raskatten toch altijd op gewezen dat de asielen vol zitten met lieve schattige kittens?
Ik voel mee echt niet verplicht om deze dieren een goed thuis te bezorgen. Laat iedereen die een ongecastreerde kat bezit er zijn huis mee vullen.

Mooi gezegd,klopt als een bus.
Ik wil erg graag een noorse boskat maar wel eentje met goed papier,die aan alle eisen voldoet.
Ik weet dat ik dan een aardig bedrag mag neertellen.
Toch doet dit me niet wijken naar de marktplaats om daar een goedkopere kitten te kopen.
Op dit moment heb ik 3.5 HTK katten en die hebben me al een fortuin gekost en ik wist dat dat kon gebeuren op het moment dat ik ze in huis haalde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:29

Meetje22 schreef:
k wil erg graag een noorse boskat maar wel eentje met goed papier,die aan alle eisen voldoet.
Ik weet dat ik dan een aardig bedrag mag neertellen.

Dat is toch ook prima? Maar het zou wel prettig zijn als de mensen die voor een HTK kat kiezen zelf mogen bepalen of ze eennestje willen of niet toch? Ik lees elke keer weer met afgrijzen de reactie's van mensen met raskatten in topics van mensen die trots een topic openen over hun toekomstige nestje wat ze gaan krijgen, en de betuttelende reactie's als er een ras nestje wordt verwacht.
Sorrie maar dat noem ik het toppunt van arrogantie, net of een ander niet mag genieten van hun geluk?

Pluizebolpum schreef:
Misschien, eigen rechtertje spelen mag niet, maar het gebeurt en dan zie ik nog liever dat ze dat met mijn kat doen dan dat ze hem gebakken sponzen of ander vergif geven of 'm gewoon mishandelen of doodknuppelen.

Wat maak je het toch groot. Ik heb hetniet over mishandelen en sponzen, kom zeg! Dr is ook nog een andere weg, die men al eeuwen gebruikt en prima werkt.
Ik heb hier een grote vollaire in de tuin met allemaal vogels en daar hangt zo nu en dan ook
wel eens een kat in hoor, doet ie één keer, kan hij kennis maken met een aardappel of een emmer water.
Houdt ie niets aan over maar je ziet dat beest nooit meer.
Ook heb ik een tuin waar ze graag hun behoefters in willen doen (als hij net omgeploegd is)
zelfde emmer water, nooit geen last meer.
Dus ik snap niet waarom er zo'n drama over overlast moet worden gemaakt, want dat is namelijk totaal niet nodig, en een beetje verdraagzaamheid siert de mens.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 16:33

Chiqa, een beetje verdraagzaamheid is logisch, mijn katten mogen best bezoek ontvangen, maar geen ongecastreerde katers Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:35

Maar waarom heb je dan de deur open lateen staan om die kater een vrijkaartje te geven Haha!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 16:46

De deur staat open voor mijn eigen katten, schrikdraad is er om hem buiten te houden en hun binnen.

Maar goed, dat is een ontzettend langdradige en oneindige discussie...

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:17

Chiqa schreef:
Dat is toch ook prima? Maar het zou wel prettig zijn als de mensen die voor een HTK kat kiezen zelf mogen bepalen of ze eennestje willen of niet toch? Ik lees elke keer weer met afgrijzen de reactie's van mensen met raskatten in topics van mensen die trots een topic openen over hun toekomstige nestje wat ze gaan krijgen, en de betuttelende reactie's als er een ras nestje wordt verwacht.
Sorrie maar dat noem ik het toppunt van arrogantie, net of een ander niet mag genieten van hun geluk?

Mensen met een htk kat die kiezen voor een nestje laten hun kat buiten lopen en laten de kat dekken door alle ongecastreerde katers uit de buurt. Wat ziektes dat met zich mee kan brengen heeft de htk-bezitter lak aan of zelf nog nooit van gehoord.
Kat krijgt een hoop kittens en nu begint het geluk voor de eigenaar.
Het geluk is van korte duur want 7 weken later zijn de kittens al de deur uit.

Op mijn werk krijgen wij jaarlijks gem. 700 kittens aangeboden die dringend het huis uit moeten. Vaak zijn de dieren nog amper 5 weken oud, ziek en vol vlooien.
De fokker van deze htk-katten mag zijn portie geluk wel gehad hebben, de kittens staat vaak heel wat anders te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:36

Austria schreef:
Mensen met een htk kat die kiezen voor een nestje laten hun kat buiten lopen en laten de kat dekken door alle ongecastreerde katers uit de buurt. Wat ziektes dat met zich mee kan brengen heeft de htk-bezitter lak aan of zelf nog nooit van gehoord.
Kat krijgt een hoop kittens en nu begint het geluk voor de eigenaar.
Het geluk is van korte duur want 7 weken later zijn de kittens al de deur uit. .

Kijk en dít bedoel ik, wat je nu doet is generalizeren, en dat is niet netjes.
Niet alle mensen met HTK katten laten hun dieren ongeholpen rondzwalken, zetten zieke kittens op aarde omdat ze ongetest zijn, en gooien ze met 7 maanden op straat, kom zeg!

Ik ken de meer dan genoeg die allemaal gezonde kittens op aarde zetten, rustig 20 jaar worden en ze netjes laten behandelen, als je nu eerst eens al die vooroordelen aan de kant zet ziet het er voor jullie al aardiger uit.

Ik heb zelf ook kittens op aarde gezet, ongetest, noch vader noch moeder, kittens zijn nu inmiddels een jaar of 10 oud en zijn nog allemaal in prima conditie en behandeld Lachen
En daar ben ik erg trots op. Tong uitsteken

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:52

Vind het totaal nutteloos om voor 'de leuk' een nestje geboren te laten worden (heeft niets met fokken te maken). Er wordt al zoveel geproduceerd op boerderijen en onder de zwervers dat ik de meerwaarde er niet van zie om bewust een nestje te laten komen van een HTK kat.

Ik ben hartstikke gek op katten (en kittens uiteraard) en als ik ze knuffel maakt het me niet uit of het nou een ras- of een HTK kat is, maar ik zie gewoon niet in waarom er nog meer vermeerderd moet worden. Het is zo vreselijk sneu...

Vroeger had ik verzorg Shetjes (heb ik het over 15 jaar geleden (ik word echt oud)) en op die boerderij stikte het altijd van de nestjes kittens. Sommige nesten werden verdronken, anderen werden de nek gebroken en anderen bleven rondlopen en verwilderden. Elke keer kwam ik met kittens onder m'n jas thuis (of in een doosje onder m'n snelbinders) en op die manier heb ik de hele familie en buurt voorzien van katten. Maar op een gegeven moment zei m'n moeder ook: 'je kunt niet in je uppie de hele wereld op je nek nemen' en dat ging ik me later ook beseffen. Er kwamen misschien wel 20 a 25 nestjes in het voorjaar en ik had niemand meer die nog interesse had in een kitten.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:54

@Chiqa: dat je gezonde kittens op aarde hebt gezet kan wel maar dit noem ik geen eigen verdienste maar toeval.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:59

in principe is er niets mis met htk katten fokken, het is gewoon zo dat asielen nu overvol zitten!
Stel nu dat alle asielen leeg zijn, zie ik er ook totaal geen probleem in..

Ik word gewoon misselijk van de gedachte dat ik een ongecastreerde kater zou hebben loslopen waardoor er honderden katjes door mijn schuld vermoord of in asielen worden gestopt...
Nee bedankt, dat wil ik niet op mijn geweten!

Ik vind de titel van het topic ook wat misplaatst, het zou moeten zijn "de gevolgen van ongeholpen kater hoort lekker los buiten"