[DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:04

Moet ik zoeken Kim, ik ga nu naar de speeltuin met de kids, ik zal vanavond even zoeken voor je!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:07

Snoevie schreef:
oke thnx faye
een halve staff,is dat geen verboden kruising nu dan?(of heb ik zo slecht opgelet)

Is in feite een verboden kruising als ie ook op een staf lijkt. Anders is het natuurlijk niet te controleren. Dan is ie nl een staf zonder papieren en dus een RAD hond.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:52

en als hij er niet op lijkt is het niet verboden,aan een kant krom eigenlijk.
maarja het is idd niet te controleren dan.

ben ook benieuw naar de foto,faye

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:40

Snoevie schreef:
en als hij er niet op lijkt is het niet verboden,aan een kant krom eigenlijk.
maarja het is idd niet te controleren dan.

ben ook benieuw naar de foto,faye

klopt.. je kan een staff met zoveel honden kruissen (niet aan te raden maar dat raad ik met geen enkel ras aan) als ze maar niet de uiterlijke kenmerken hebben
daarentegen is het ook zo dat als je een boxer kruist met een labrador en die valt wel onder de kenmerken, heb je een probleem.. en dan zit er geen eens een staff in Knipoog

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:30

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:36

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:38

Het is wel raar dat er staat dat ie als vondeling is binnengekomen. Men "denkt" dus dat er een stafford in kan zitten. Maar is keurig geschouwd dus ik snap de vraag niet.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:53

ik vroeg het me gewoon af..omdat er duidelijk in de advertentie staat dat het een kruising staff is..en aangezien ik dus dacht dat dat verboden was in nederland vroeg ik hoe dat zat Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:13

maar de Rad heeft toch te maken met het karakter van agressieve honden,waarom worden dan ook dieren afgemaakt die niks van een stafford of iets illegaals in zich hebben,maar er toevallig alleen wat op lijken?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:27

Snoevie schreef:
maar de Rad heeft toch te maken met het karakter van agressieve honden,waarom worden dan ook dieren afgemaakt die niks van een stafford of iets illegaals in zich hebben,maar er toevallig alleen wat op lijken?

Waarom moeten er toch elke keer weer in herhaling gevallen worden, dit is al zo vaak voorbij gekomen.

Van een hond zonder stambomenpapieren kan niemand aantonen welke rassen er wel of niet inzitten, hooguit in de eerste generatie. Dat is het antwoord op je al je vragen op dit gebied.
Als je dus niet kan aantonen dat er in bastaard geen stafford of pitbull zit terwijl hij wel de uiterlijke kenmerken daarvan heeft heb je dus een probleem.

En de pitbullwet (waar de pitbullachtigen dus onder vallen, de RAD wet is een uitbreiding daarvan en was gericht op andere rassen) heeft nooit iets met bijtincidenten of karakters te maken gehad.
Maar dat is nu al zo vaak uitgelegd en besproken dat het bijna flauw wordt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:27

Debsey schreef:
ik vroeg het me gewoon af..omdat er duidelijk in de advertentie staat dat het een kruising staff is..en aangezien ik dus dacht dat dat verboden was in nederland vroeg ik hoe dat zat Knipoog

Er staat toch dat er een schouwrapport bij zit.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:33

Afbeelding

Dit is mijn hond Kyla.. Ik heb haar 10 jaar geleden uit het asiel gehaald zonder papieren , de mensen denken dat zei een kruising pit bull of stafford is ( wat denken jullie ??) Zou er een kans zijn dat zij in beslag genomen kan worden?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:47

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:56

ThePast03 schreef:
Snoevie schreef:

Waarom moeten er toch elke keer weer in herhaling gevallen worden, dit is al zo vaak voorbij gekomen.

Van een hond zonder stambomenpapieren kan niemand aantonen welke rassen er wel of niet inzitten, hooguit in de eerste generatie. Dat is het antwoord op je al je vragen op dit gebied.
Als je dus niet kan aantonen dat er in bastaard geen stafford of pitbull zit terwijl hij wel de uiterlijke kenmerken daarvan heeft heb je dus een probleem.

En de pitbullwet (waar de pitbullachtigen dus onder vallen, de RAD wet is een uitbreiding daarvan en was gericht op andere rassen) heeft nooit iets met bijtincidenten of karakters te maken gehad.
Maar dat is nu al zo vaak uitgelegd en besproken dat het bijna flauw wordt.

Als dat zo is, dan snap ik niet waarom je steeds in dit topic kijkt en blijft reageren/herhalen Verward

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:09

Alabaster schreef:
Zou er een kans zijn dat zij in beslag genomen kan worden?

Uit welk asiel komt je hond?

Ik vind er duidelijk een stafford in te zien .
Maar je hond heeft een wat smallere kop en langere neus

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:33

Mijn hond komt uit het Kerbert dierenasiel in Ijmuiden. Ik weet dat ze ook nog een broertje had die was bijna het zelfde alleen had hij een witte bal om zijn oog. Mijn hond en die ander zijn onteigend van een vrouw die de honden niet verzorgden. Ken je het asiel?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:52

Ik denk dat je hond niet onder de RAD valt al zal je hond wel een paar kenmerken hebben . Heb je een foto van zijn lijf? Mag ook per PB

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:20

ThePast03 ik begrijp je ook wel als je niet zo vervelend reageert,idd heb je gelijk dat het niet te controleren valt.

alabaster jij kan er dus wel problemen mee krijgen,met je hond,omdat ze wel kenmerken bezit

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:22

maar wat ik dan dus heel, heel krom vind is dat mijn kruising helemaal de uiterlijke kenmerken niet bezit.......... maar nooit door een schouwing heen kan komen.....

en een hond die wel alle uiterlijke kenmerken bezit 9 van de 10 keer wel

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:24

het is ook een beetje krom soms.
maarja dat mag weer niet gezegd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:32

Alabaster schreef:
Mijn hond komt uit het Kerbert dierenasiel in Ijmuiden. Ik weet dat ze ook nog een broertje had die was bijna het zelfde alleen had hij een witte bal om zijn oog. Mijn hond en die ander zijn onteigend van een vrouw die de honden niet verzorgden. Ken je het asiel?

Mijn halve staff kwam ook uit dat asiel, dan wel voor 1993. Meestal staat er bij deze honden bij dat ze niet in Nederland geplaatst worden. Als ze geschouwd zijn is het goed. Is jouw hond destijds geschouwd? Ik neem aan van wel hoor, anders hadden ze de hond niet bij je mogen plaatsen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:34

nou laatst zag ik een hond ter adoptie staan,en er stond nergens bij dat hij alleen in belgie geplaatst mocht worden.
toen had ik gemaild,en ik kreeg als antwoord dat er niks van een staff inzat.
maar dan nog,hebben de nieuwe eigenaren kans dat hij toch in beslag genomen word.
slecht van zo'n asiel...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:51

09 Juni 2008
Verburg schaft regeling pitbulls af
Minister Verburg komt met een nieuwe regeling om mensen te beschermen tegen agressieve honden zoals pitbulls. De regeling uit 1993 wordt afgeschaft omdat die niet geleid heeft tot minder bijtincidenten met honden.

De minister volgt het advies op van de commissie-Van Sluijs. Die vindt het doden van pitbullachtige honden niet langer gerechtvaardigd, omdat het aantal incidenten gelijk is gebleven.

De commissie ziet meer in voorlichting aan hondenbezitters en in strengere plaatselijke verordeningen. Verburg wil honden nog wel kunnen doden als uit tests blijkt dat ze agressief zijn.

Bron : http://www.nos.nl

de aanhouder wint!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Haha!
me so happy Haha! Haha! Haha!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:33

Eerst eens kijken hoe het dan word als deze wet vervalt/veranderd en dan pas wil ik wel blij zijn.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:33

Persbericht | 09-06-2008

Minister Verburg van Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) wil een nieuwe regeling invoeren om te voorkomen dat kinderen het slachtoffer worden van agressieve honden. Tegelijk wordt de huidige Regeling Agressieve Honden (RAD) afgeschaft; volgens deze regeling worden pitbullachtige honden in beslaggenomen en gedood. De regeling kent ook een fokverbod en een verbod op het houden van deze honden. De RAD is in 1993 ingevoerd nadat drie kinderen door pitbulls werden doodgebeten. De commissie Van Sluijs, die de RAD op verzoek van minister Verburg evalueerde, concludeert dat de regeling niet leidt tot minder bijtincidenten.

Volgens de commissie Van Sluijs is de RAD niet effectief omdat het aantal bijtincidenten door de jaren heen hetzelfde is gebleven. Hoewel pitbullachtigen vaker dan andere honden betrokken zijn bij bijtincidenten, gaat het om slechts een klein deel van de pitbulls. Dat rechtvaardigt onvoldoende het doden van honden, vindt de commissie. Zij ziet veel meer in voorlichting aan hondenbezitters en in aanscherping van gemeentelijke APV's (Algemeen Plaatselijke Verordening).

Minister Verburg neemt vrijwel alle aanbevelingen van de commissie over. De honden die de afgelopen jaren in beslag zijn genomen op basis van de RAD worden nu per dossier door het Openbaar Ministerie beoordeeld. Zodra er geen sprake is van agressief gedrag worden de honden teruggegeven aan hun eigenaar. De eigenaren worden hierover per brief verder geïnformeerd. Omwille van de zorgvuldigheid kan dat enkele maanden duren.

'Maar', vindt Verburg 'elk bijtincident, is er één te veel'. Daarom wordt er een nieuwe regeling gemaakt die het mogelijk maakt om elke agressieve hond met een schofthoogte van minimaal 35 centimeter te onderwerpen aan een nieuwe gedragstest. Dergelijke gedragstesten bestaan al, maar zijn nog onvoldoende in staat om de agressiviteit van een hond te voorspellen. Daarom wordt er een nieuwe test ontworpen. Honden die agressief gedrag vertonen en waarbij uit de test blijkt dat het in de aard van de hond zit, kunnen alsnog gedood worden. Deze test wordt afgenomen door een gedragsdeskundige. Daarmee komt Verburg tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer, die vandaag een brief over de nieuwe regeling en het rapport van de commissie van wijzen heeft ontvangen.

Omdat burgemeesters een grote rol krijgen in het naleven van de nieuwe regeling, heeft de minister contact met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Burgemeesters kunnen op basis van het bestuursrecht honden in beslag laten nemen en onderwerpen aan de test. In ernstige gevallen kan ook gebruik gemaakt worden van het Wetboek van Strafrecht.
Persbericht