Geiten + schapen topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renskeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:22

Oh dat is heel makkelijk hoor,
je doet zo'n pil in die pillenschieter, en die pillenschieter steek je dan in de keel,
dan 'schiet' je de pil af ahw, en dan het hoofd van je geit nog even achterover houden,
zodat ze wel moeten slikken. Succes!

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:35

mja maar die pillen zijn zo klein, die kunnen ook in het tweede deel en er dan niet meer uit vrees ik en ze kunnen er precies uitvallen, en stel dat ze stikken...

ik weet het ik weet het, gewoon doen, maar daar ben ik echt 'n schijterd in

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:40

en dan is nog het probleem dat ik niet weet hoeveel... ik geloof 1 pil, de dierenarts had het op het voorschrift geschreven, maar de apotheker heeft het niet op het doosje overgeschreven. En aangezien mijn dierenarts niet meer komt, weet ik dus niet meer hoe vaak en hoe veel, want op de bijsluiter staat geen uitleg (alleen voor wanneer ze daadwerkelijk geinfecteerd zijn en dan nog per infectiebeest )

ik verander ze wel elke drie maand van weide, dus hoef ze niet zo vaak te ontwormen, maar het was de laatste tijd onregelmatiger dus steek ik er maar een middeltje in

spatter

Re: Geiten + schapen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:46

ik heb mij ouessantjes geknipt!
Afbeelding
zo zagen ze er eerst uit!
Afbeelding
ik had nieuwe messen gehaald voor mijn machine maar het werkte nog niet lekker, de knutselschaar ging veel makkelijker
niet zo netjes maar al doende leer ik het wel

ik heb ook een kwee(n) gehad, ook een witte zaan, liep voor een karretje, maar daar was aan de buitenkant niets van te zien, geslachtelijk dan

elina leuke foto's!
mijn ram is erg lief en 3 jaar oud
volgens mij is het witte schaap drachtig, ze krijgt steeds meer uier lijkt het wel
ze heeft van de winter samen met het zwarte schaap apart gelopen , maar voor hoelang weet ik niet,heb ik de oude eigenaar niet gevraagd

ontwormen doe ik trouwens via een spuitje, lekker makkelijk en zeker weten dat ze de stof binnen krijgen

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:54

ja ik geef ook liever een spuitje maar blijkbaar kreeg ik nu een plastiek spuit mee

goed geknipt trouwens, zal wel een verlichting zijn

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:05

elinax21 schreef:
@ponyzotje mijn rammetje heeft ook een hoorn die de kop ingroeit als we m niet afzagen. bloed het bij jouw geit niet? toen die van mij n lammetje was is zn hoorn eraf getrapt door n pony, hij liep namelijk altijd los mee

wel, ik knip er steeds kleine stukken van, zie af en toe bloedpuntje. Ik durf niet verder gaan dus, maar het blijft vervelend. Ze is namelijk niet erg kalm, je moet echt met drie man zijn en dan nog staat ze te wrikken en te blaten alsof ze doodgaat.
Heel stresserend voor haar, maar sederen mag volgens verschillende DA niet (risicovol ook omdat ze al ouder is)...

volledig verwijderen kan niet omdat dan in de voorhoofdsholte geknipt wordt. Maw, ik moet blijven kleine stukjes afknippen en haar daarmee vervelen...

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:53

dankjewel

ontwormen kan trouwens ook gewoon met de hand, deed ik eerder altijd zo. gewoon pil in de bek en snuit vasthouden totdat het pilletje weg was gekauwt. maar dat ding lijkt me voor hen wel fijner, dan hebben ze het pilletje gelijk al weggewerkt.

ik heb mijn rammetje ook wel eens geknipt, maar kreeg er hele pijnlijke vingers van. nu zijn ze weer geschoren voor maar 2,50 per schaapje. voordeel van mn geitje is dat het bij haar niet hoeft haha..verder is het een verwende zeikerd, maar wel lekker aanhankelijk doordat ik haar dus ook met de fles heb grootgebracht. mijn rammetje is dus echt gevaarlijk gewoon. maar goed..die is ook echt alles gewend.

@ponyzotje...geiten zijn idd vreselijk wat zulke dingen betreft. als die vahn mij af en toe al vast zit met de kop blert ze al alsof ze dood gaat dom ding. mn moeder schrok er laatst enorm van

de horen van mijn rammetje doen we met speciaal zaagdraad voor horens. het zal hem wel flink pijn doen, maar het gaat snel en het hoeft maar 1 keer per jaar. beter dan dat ie zn kop in groeit

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:08

kan je wat meer uitleggen over die zaagdraad? moet dat niet warm? en tot hoever knip je? bloedt het dan? mag ook per pb hou er rekening mee dat ik nu braaf ga blokken en dus niet meteen zal antwoorden, maar alvast bedankt

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:11

haha succes met blokken ten eerste...

het draad hoeft niet warm. we halen er bij ramiro altijd gelijk een flink stuk af zodat we het dus maar een keer per jaar hoeven te doen, aangezien het flink bloed. dus gewoon handschoenen aan, en in beide handen een uiteinde..en dan zagen zeg maar. en in een keer goed doorgaan zodat je er snel van af bent want leuk is het natuurlijk niet. probeer maar eens met ene strotouwtje een ander touwtje door te zagen wat om bv ene hek zit of om ene pak hooi. als je dat een beetje snel doet izzie zo door

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:21

dankje.

en ik zal het eens proberen. Vanavond moet het dringend en dus nog eens met de kniptang, maar als het niet lukt wordt het inderdaad de draad
dankjewel voor je uitleg!!!
*gaat nu braaf gaan blokken*

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:22

graag gedaan en nogmaals suces! (nu met beide )

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:13

Als het verveelend is dat het bloed bij het afzagen van de horens. kan je een paar dagen van te vooren een elastiek om de hoorn binden, zodat hij de bloedvaten afknelt, en als je dan zaagt, bloed het niet! maar zodra je het elastiek los maakt, begint het wel wat te bloeden, maar niet ernstig.

Wij hadden een koe bij wie dat moest, want die zat iedereen er mee te prikken! maar mijn vader deed gewoon elastiek, en ook van dat zaagdraad!

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:36

bij koeien werkt het heel anders
trouwens, een voorhoofdsholte kan je niet afbinden met een elastiek, bloedvaten in een hoorn liggen vrij diep, het zal een andere techniek zijn geweest.

Maar sowieso werkt het bij koeien anders door de stand van de horens. Horens kunnen bij koeien op volwassen leeftijd ook gemakkelijker weggehaald worden.
Toch bedankt voor je tip hoor

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:39

ow, haha! ja je weet maar nooit, wij hebben zelf geen hoorns bij de geiten.. dus!

Maar evengoed suxes

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:41

die van mijn ram hoeft de eerste tijd gelukkig nog niet, maar dat ga ik dan zeker proberen, dankjewel!

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:37

ontwormactie en horenafdoenactie....
welja, zoals ik had voorspeld trok die plastiekspuit op NIKS pil in de bek, langs de kiezen (te weinig plek), tussen de kiezen, op de tong,....
Dan maar met mijn vingers geprobeerd en ZEER pijnlijk kennis gemaakt met Luna's scherpe kiezen: een hele put in mijn vinger.. had niet echt door dat het bloedde tot ik terug binnen was ofzo

Enfin, uiteindelijk wat brood erbij gehaald, pilleke daarin geduwd en het ze laten opknabbelen. De oudste geit rook het erdoor en wou niet eten, maar kon het zachte malse binnenste van een lekkere boterham uiteindelijk ook niet meer weerstaan!!

De horens, waar ik zo'n schrik voor had... in ieder geval goed nieuws, 1 van de twee horens was niet bijgegroeid... vraag me niet waarom maar zo was het. De andere zat wel tegen haar kop. Ik had ze eigenlijk meteen in de juiste houding toevallig, mijn pa nam de tang en resoluut 'KNAK', Jully slaakte een doodskreet BLLEUEUUUUUUHHHHH en de horen was ingekort
ohja, daar heeft die me ook nog eens liggen gehad met het scherpe uiteinde van die horen, mooi opgezette grote kras over heel mijn arm *zucht*

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:59

waardoor je je weer gaat afvragen.. * zucht* waarom heb ik die geit haha...maar goed, nu kan ze er weer even tegen aan kan je vinger en arm weer genezen

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:31

Wat een leuk topic. Ik heb verder geen geit of schaap, maar heb wel uren met de geit, Strikkel, van mijn tante gespeeld. De reden waarom ik even hier een post zet is omdat ik me afvroeg of jullie ooit van fainting goats uit Tennessee hebben gehoord? Geiten die, als ze opgewonden raken of schrikken, een reactie krijgen waarbij hun spieren even "stijf worden" en ze niet weg kunnen rennen. Gevolg: ze vallen om.
Op internet staan een heleboel filmpjes en ik moet zeggen: als je weet dat ze er geen last van hebben of pijn lijden en na enkele seconden weer op staan en wegrennen dan begin ik toch wel heel erg te lachen. Fainting goats in actie.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:33

ik ken ze wel ja, maar vind er eerlijk gezegd niks grappigs aan

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:35

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:37

elinax21 schreef:
waardoor je je weer gaat afvragen.. * zucht* waarom heb ik die geit haha...maar goed, nu kan ze er weer even tegen aan kan je vinger en arm weer genezen

inderdaad

en die fainting goats, echt jeetje.....
het heeft inderdaad wel iets grappigs maar vooral iets

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:49

Huh nooit van gehoord die Fainting Goats, vind 't ook niet leuk
Mooi dat het toch nog gelukt is ponyzotje Haha!

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:05

Blegh mijn ouders waren deze week op vakantie en ik moest op de 3 schaapjes (en mijn pony's) passen. Eén van de 3 schaapjes is heel schuw, de andere had ik eergister even gecontroleerd omdat de kontjes een beetje vies waren. Die hadden niets maar bij de schuwe zag ik een pakketje vliegeneitjes zitten.

Ik kreeg haar niet te pakken dus gewacht tot mijn ouders er gisteren weer waren en gelijk met mijn vader dat schaap gevangen. Hij zag ook gelijk de eitjes (die nog niet waren uitgekomen) dus hij trok een beetje aan de vacht erom heen: laat er opeens een heel stuk vacht los, helemaal vol met maden!!! Echt verschrikkelijk! We hebben alle beesten verwijderd en goed schoongemaakt met dettol, alle vacht eromheen weggeknipt en toen met een mensentondeuse de rest weggeschoren. Vandaag gaan we weer controleren natuurlijk, maar weet iemand wat de prognose is? De huid was helemaal kaalgevreten, maar geen echte wonden nog. Ik vind het zo zielig voor dat beestje.

We hebben bij de andere 2 schaapjes gelijk de kontjes kaalgeknipt, en hopen dat zij er dan geen last van krijgen. Vandaag gaan we ook insecticide kopen. Weet iemand wat we verder nog met de wond kunnen doen??

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:17

waarom scheren jullie de schaapjes niet helemaal?
kun je ze ook gelijk helemaal goed wassen, er is daar spul voor en anders met betadine shampoo op die plek

is de huid nu open of niet?
zo niet dan zal het wel meevallen als je nu zorgt dat het schoon blijft

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:17

spatter schreef:
waarom scheren jullie de schaapjes niet helemaal?
kun je ze ook gelijk helemaal goed wassen, er is daar spul voor en anders met betadine shampoo op die plek

is de huid nu open of niet?
zo niet dan zal het wel meevallen als je nu zorgt dat het schoon blijft

Ze zijn van begin dit jaar, we wilden ze eigenlijk volgend jaar scheren. Kunnen we ze ook gewoon nu helemaal scheren? Dan kunnen we ze inderdaad helemaal wassen, hoe heet dat spul? Anders vraag ik het wel even bij de speciaalzaak, kan ook natuurlijk.

De huid is trouwens wel open, een grote plek van 15 cm doorsnede. Thanks voor de reactie!