Zieke hond zonder diagnose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kanjerroos

Re: Zieke hond zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 08:12

Ach wat een ongelooflijk verdriet!
Tegen beter weten in zo gehoopt op een andere uitslag… neem jezelf niks kwalijk, je hebt alles gedaan wat je kon om haar te helpen en het er niet bij laten zitten
Heel erg veel sterkte!

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 09:21

Lieve Swift, ook hier tranen na je laatste berichten. Er straalt zoveel liefde uit al je woorden, wat een geluk dat jullie deel van elkaar leven uit hebben mogen maken. Jullie hebben keihard voor haar gestreden en alles gedaan wat in jullie macht lag, het is hartverscheurend dat het zo heeft moeten eindigen. Heel veel sterkte! :knuffel:

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 09:24

Ik moet ook zeggen dat het me raakt en ik denk ook al dagen aan jullie.

Wat mooi wel om te lezen hoe respectvol en goed de dierenarts alles heeft aangepakt voor en met Nala.
Het lijkt me inderdaad wel heftig om terug te denken nu aan de laatste periode en dat je dan meer punten herkent waarop de eerste signalen te zien zijn maar ben alsjeblieft niet te hard voor jezelf hierin. Jullie hebben echt alles gedaan voor haar en zelfs als je er wel eerder bij was geweest denk ik oprecht niet dat jullie verschil hadden kunnen maken daarmee. Het was echt een heftige tumor van wat ik zo zie :( Soms is het niet geneesbaar met alle wil van de wereld. Super verdrietig, want dit is inderdaad zeker niet wat je verwacht of wenst. Wat heeft Nala wel een hele mooie tijd mogen hebben nog met jullie na waarschijnlijk een zwaar leven in Roemenië. Hopelijk kun je daar straks met trots en veel liefde naar terugkijken. Maar wat is het onwijs afschuwelijk dat je op deze manier al zo vroeg afscheid moest nemen van je meisje. Nogmaals veel sterkte gewenst :knuffel:

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 10:24

Ze was prachtig en jullie hebben hele fijne herinneringen gemaakt. Mooi om te zien hoe close ze ook was met jullie andere hond en zelfs met de kat. Jullie hebben haar 5 fantastische jaren mogen geven. Hoop dat straks, na het ergste verdriet, het gevoel van dankbaarheid overblijft dat ze op zo'n geweldige manier deel uit heeft mogen maken van jullie leven. Hou dat vast. Jullie hebben het goed gedaan.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 10:29

Hier lopen ook de tranen over mijn wangen.
Woorden schieten gewoon tekort, sorry.

Heel erg veel sterkte gewenst! :knuffel:

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 10:37

Heel veel sterkte met het verlies. Goed dat je echt alles hebt laten onderzoeken.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:11

Ach gut, wat een ontzettend lieve vrolijke hond. Ze heeft duidelijk alles uit het leven gehaald in de korte tijd die ze had. Ze heeft ontzettend veel geluk gehad dat haar gouden mandje bij jullie stond. Wij hebben, net voor kerst, mijn allerliefste kattenvriendje moeten laten inslapen op 5 jarige leeftijd. Ook hij was zo’n enorm blij ei en een ongeleid projectiel, alsof ook hij alles uit het leven wilde halen.

Heel veel sterkte met het verlies, jullie hebben alles gedaan voor haar wat jullie konden, maar dat maakt het verdriet absoluut niet minder.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-26 14:07

Bedankt voor alle lieve woorden! Er is echt enorm van Nala gehouden en ze heeft echt een leuk leven gehad het was alleen veel te kort...
Onze andere hond Finley mist haar ook echt enorm, tot overgeven aan toe. Hij moet zich wel bijna geamputeerd voelen want ze waren altijd dicht bij elkaar. Iedereen zit echt in een rouwproces, een klein hondje kan een enorme leegte achterlaten.

Ik vond nog de aller eerste foto's van Nala bij het ophalen en haar eerste keer in het bos:

Afbeelding

Afbeelding

En de aller laatste foto's met haar vrienden op de bank en onderweg in de auto naar Arnhem:

Afbeelding

Afbeelding

Het contrast is enorm groot maar ze is in iedergeval wel van begin tot eind omringd geweest door liefde.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 16:17

Ach hier ook tranen over mn wangen |( |( Wat kan je toch veel van zo'n diertje houden he. Wat een fijn leven omringd door liefde heeft ze bij jullie gehad <3 Heel erg veel sterkte voor jullie allemaal met de rouwverkering. Zal niet meevallen |(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 17:20

Ik snap heel goed dat je gaat malen en denken, hadden we niet eerder... Maar als je ziet hoe snel alles is gegaan.. Januari zat ze er zo op het oog nog goed bij. Wie denkt daar dan meteen aan?
Nog maar een keer heel, heel, heel veel sterkte voor jullie allemaal. Het is goed te zien wat een lief diertje jullie nu kwijt zijn. Dat hakt erin.. :(:)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 19:17

Zo goed om nu foto's terug te kijken van hoe ze was, hopelijk vervagen de beelden van de laatste heftige periode uiteindelijk en maken die plaats voor alle mooie herinneringen. Toch blijft het met zo'n jonge hond verliezen altijd wat knagen hoor, daar ben ik eerlijk in.

Ik denk ook dat je je niet te veel vast moet bijten in de "verkeerde afslagen" , het is zowel voor jullie als voor de behandelaars heel moeilijk geweest denk ik. Uiteindelijk is er natuurlijk heel veel achteraf duidelijk te herleiden tot de tumor, maar vergis je ook niet in de secundaire klachten die ze kon hebben doordat het hele lichaam in stress-modus raakt. Als je ernstige pijn hebt kunnen bijvoorbeeld je spieren zo enorm verkrampen dat die ook weer extreem veel pijn gaan doen. En ja je hebt donders goed gesignaleert dat er iets goed mis was, veel kleine dingen opgemerkt die niet normaal voor haar waren, maar een groot deel van de symptomen is ook niet exclusief voor wat er nu aan de hand bleek te zijn.
Dus neem het niemand en vooral je zelf niet kwalijk dat je die afslagen ook hebt onderzocht. Alleen maar logisch en goed "moeder"schap.

Die laatste foto met jullie andere hond samen is trouwens wel echt machtig mooi, echt voor aan de muur, maar alle kiekjes uit het dagelijks leven met haar zijn waarchijnlijk net zo waardevol.

Het is inderdaad een heel dagboek geworden dit topic, wat misschien best nog eens vaker goed is om nog eens terug te lezen. Het blijft ook uniek hoe via een medium als dit er zoveel betrokkenheid, meeleven, ervaringen gedeeld kan worden. En ik denk dat wij er met z'n allen ook weer van hebben mogen leren. Dank daarvoor

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 18:04

Weer bedankt voor alle lieve woorden! Wat jij zegt kan ik me heel goed in vinden Karina, zowel over het oneerlijke gevoel van het overlijden van zo'n jonge hond als over alle betrokkenheid en steun die de bokkers hebben geboden. Het is zo fijn om hier zoveel steun, begrip en mooie troostende woorden te lezen.

Vandaag hebben we Nala begraven.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna zijn we met Finley het bos in gegaan ter afleiding. Ik heb een paar keer ook Nala geroepen en wilde haar steeds checken, het voelde raar en leeg... Voor Finley was de afleiding wel goed, hij heeft zich lekker moe gerend. Hij zoekt nog steeds wel om Nala maar is soms ook wel weer blij dus dat is fijn.
Laatst bijgewerkt door Swift op 01-03-26 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:16

Ahh wat mooi zo in dat mandje en met die tekening erbij <3 en wat fijn dat jullie een beetje hebben kunnen uitwaaien in het bos. Zal best nog een tijdje blijven dat je haar wil roepen en checken!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:05

Ach die tekening erbij...het is zo intens verdrietig, een jonge hond verliezen gaat je niet in de koude kleren zitten, althans, dat heb ik wel ondervonden, enige is dat je je nooit hoeft af te vragen "hadden we toch maar...", want je hebt er echt alles aan gedaan en de uitslag was echt zo dat je geen andere keuze had.

Het was een ongelooflijk leuke hond om te zien, ze heeft gelukkig wel liefde en vreugde gekend in haar veel te korte leven...

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:54

Ik leef zo met jou mee, al heb ik er geen woorden voor. Virtuele knuffel voor jou.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 22:56

Ahw, wat was ze een leuk hondje om te zien.

Wees niet te streng voor jezelf (en de behandelaren). Santifort is (indirect) gepromoveerd op de signalen die wijzen op de verhoogde hersendruk en uit zijn onderzoek kwam dat die (subtiele en aspecifieke) signalen nog onvoldoende herkend worden. Dit is helaas gewoon dus ook voor dierenartsen nog niet zo bekend terrein.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 23:06

Wat ontzettend verdrietig! Heel veel sterkte gewenst de komende tijd.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:43

Swift, Nala kwam me zo bekend voor maar kon haar zo niet plaatsen maar vannacht bedacht ik me eens dat ik haar eens kort voor de lens heb gehad in 2022 tijdens een bokt fotomeeting. Samen met de toen nog baby Finlay...

Afbeelding

Voor als je die niet meer had :knuffel:

(Heb ook nog een van je dochter met je beide hondjes)

Heel veel sterkte gewenst nogmaals Y;(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:57

Ach wat is ze mooi begraven :knuffel:
Wat heeft ze geluk gehad dat ze bij jullie terecht is gekomen, en alle liefde en zorg heeft gekregen die ze verdiende, en meer.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 11:52

Het was fijn dat we haar zo mooi konden begraven. Voor onze jongste van zes ook belangrijk want Nala en zij waren ook echt twee handen op één buik. Vandaag moest ze voor het eerst na de voorjaarsvakantie weer naar school, ze wilde graag over Nala vertellen moest er ook erg van huilen, zo zielig... Gelukkig werd ze wel lief opgevangen door haar vriendinnen.

Nala was echt een geweldige hond om te zien en ook nog eens fantastisch qua karakter. We kregen ook regelmatig de vraag wat voor ras ze was omdat mensen haar zo leuk vonden. Iedereen was gek op haar, ook alle dierenartsen waren zo van haar gecharmeerd en onder de indruk van haar lieve karakter, terugkijkend naar wat er aan de hand was is het nog veel meer bijzonder hoe lief ze bleef.

Dat verklaart waarom Santifort alle signalen zo goed herkende Ladyson.
Ik neem de meeste behandelaren niet heel veel kwalijk, ik had alleen gewenst dat sommigen beter hadden geluisterd naar wat wij wel zagen.
De enige dierenarts waar ik wel boos op ben is de orthopeed die heeft gesteld "100% een hernia". Niet eens vanwege de foute diagnose want die was best heel begrijpelijk maar vanwege de stelligheid en de invloed die dat heeft gehad op het lijden van Nala en het verwerkingsproces van ons hele gezin. We waren voor die hernia diagnose voorbereid op het ergste (ik had steeds al het gevoel dat het een hersentumor zou zijn) en eigenlijk ook al wat bezig met een proces van afscheid. We hadden natuurlijk nog wel hoop op iets anders maar hadden de kinderen en onszelf al voorbereid op het ergste. Na de hernia diagnose en de hoop die dat gaf hebben we dat echt gevierd en zijn we weer toekomst plannen gaan maken. Ik had notabene een hondenbuggy voor mijn verjaardag gekregen zodat ze wel lekker mee naar buiten kon met het mooie weer. We maakten al plannen hoe we de vakantie aan konden passen aan de behoefte van Nala en hoe we haar in de toekomst zo goed mogelijk konden ondersteunen. En het leek ook echt even beter te gaan met Nala dus dat geeft weer de bevestiging dat je op de goede weg bent. Doordat die verkeerde diagnose er tussendoor is gekomen met ook het advies geen MRI scan meer te maken (die stond toen al wel op de planning) heeft de lijdensweg van Nala onnodig langer geduurd. En als we op bokt niet het advies hadden gekregen om naar een orthomanueel dierenarts te gaan had het misschien nog langer kunnen duren omdat dan de hernia diagnose misschien wel nog langer was blijven staan.
Maar goed gedane zaken nemen geen keer. We willen als de emoties wat gezakt zijn nog wel contact zoeken met alle betrokkenen dierenartsen in de hoop dat het hondjes in de toekomst misschien kan helpen.
We zijn in iedergeval blij dat we zijn blijven zoeken en uiteindelijk bij de juiste persoon terrecht zijn gekomen zodat we na lange zoektocht toch de enige juiste beslissing voor Nala konden nemen.

Wat leuk die foto Flux! Ik ben heel dankbaar dat we toen mee mochten naar die fotomeeting want dat soort professionele foto's zijn toch wel van een ander kaliber dat de honderden telefoon foto's :') De foto die ik al eerder plaatste van Nala en Finley neus aan neus is ook op die meeting gemaakt.
Ik zei al tegen mijn man dat er weinig meer open stond op de bucket list, we hebben zoveel leuke dingen met haar gedaan!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 12:42

Ik heb zoveel respect voor jou/jullie TS!

Zo fijn dat Nala nog zoveel liefde gekend heeft. <3

En vind het ook echt enorm knap hoe jullie er mee omgaan en als de emoties een beetje gezakt zijn, alsnog even contact op gaan nemen, om andere honden voor hetzelfde te behoeden. _/-\o_

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:08

Ze was prachtig. Het is een nare weg geweest voor jullie allemaal. Mag ik vragen welke signalen er waren vanaf september aangezien je daar over spreekt in een vorig bericht?

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:36

Wat erg voor jullie en Nala dat het zo afgelopen is. Jullie hebben het beste met haar voor gehad en alles voor haar gedaan. Ze kon zich geen betere baasjes gewenst hebben. Ook nog voor een mooie laatste rustplaats gezorgd. Heel vel sterkte nog de komende tijd.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:52

Wat een prachtig grafje en gedenksteen hebben jullie voor Nala gecreëerd zeg! Zo prachtig als haar leven gemaakt werd door jullie, zo prachtig hebben jullie nu ook haar laatste rustplaats gemaakt! Echt ongelooflijk hoe mooi jullie het allemaal maar doen!

Vooral die lichtgevende vlindertjes vind ik een heel bijzondere en speciale extra touch! Heel erg mooi!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 16:08

Bedankt Myfairytale! Ja er is echt intens veel van Nala gehouden en dat heeft ze ook echt gevoeld volgens mij.
Als het verhaal van Nala delen kan zorgen voor wat meer bewustwording/eerdere herkenning bij dierenartsen zou dat mooi zijn. Al blijft het natuurlijk een heel ingewikkeld beeld...

Hannanas schreef:
Ze was prachtig. Het is een nare weg geweest voor jullie allemaal. Mag ik vragen welke signalen er waren vanaf september aangezien je daar over spreekt in een vorig bericht?

In september ben ik bij de dierenarts geweest omdat Nala af en toe moeilijk liep, soms viel en soms ineens hard piepte bij het spelen met Finley. Ik heb toen ook even genoemd dat ze veel nieste maar zonder snot, verhoging of ziek aan te doen. Niet dat ik me daar toen veel zorgen over maakte maar ik was toch bij de dierenarts.
Toen is de patella luxatie ontdekt en dat zou de klachten veroorzaken, het niezen zou komen uit enthousiasme. We hebben toen metacam meegekregen om te geven als ze veel pijn liet zien.
Achteraf gezien waren toen dus al de eerste signalen.
Ik verwacht, gezien het formaat en de plek van de tumor, niet dat het uitgemaakt had als er toen iets ontdekt was (en niemand denkt bij zulke vage klachten natuurlijk aan een hersentumor) maar dat zijn wel dingen waaraan je achteraf, met de kennis van nu, merkt dat het al langer speelde.

Dank je wel uxgranta!

Dank je wel Little_ Gift voor alweer mooie woorden!
Vandaag liep ik met Finley door het bos, we vonden het beide nog steeds erg wennen zonder Nala ;( Maar het mooie was dat we bijna de hele wandeling omringd zijn door vlinders. Nou weet ik heus wel dat met deze zonnige dagen weer tevoorschijn komen maar dat er één om mij heen bleef cirkelen en eentje echt een heel stuk met Finley mee vloog voelde toch bijzonder.