Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 20:21

Mn vader heeft er ook een nieuw vriendje bij <3
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben begonnen om Joep langzaam naar de stal te wennen. Ik zet ze nu samen op stal na hun dagje buiten en ik haal hem zometeen op voor de nacht. Normaal gaat hij vanaf buiten meteen in huis, dus dit is een eerste stapje.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:26

Wat een fantastische foto die 2de foto! Super lief!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:27

Verstandig zo maak je de overgaan niet te groot voor het manneke hè
Pim is zo te zien al helemaal ingeburgerd. Heerlijk toch.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:41

Het enige waar een jonge geit aan denkt: kan je daar op klimmen? :+ :):)

Leuke foto’s en zo leuk hoe je deze mooie jonkies fase met je vader kan beleven. Deze 2 bokjes hebben maar geluk met jullie! <3

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:09

Schitterende foto!!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:38

Wat leuk die foto’s en fijn dat het goed gaat.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:38

Ik kwam deze zojuist tegen op FB.
Succes met de inrichting :+

Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:44

Haha ik dacht ook gelijk aan dit topic toen ik vandaag dat plaatje voorbij zag komen :+

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:22

Hier onbedoeld een flessen geitje.. moedersdwergeit had 4 jongen en 1 was gelijk al meer als kop kleiner... en in en in koud dus die staat nu op mijn aanrecht in een bak... tot dat er genoeg "leven" in zit en hoop haar dan weer bij de rest te zetten maar ze zal 100 % flessen kind blijven foto's volgen nog

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:48

snorkel1986 schreef:
Hier onbedoeld een flessen geitje.. moedersdwergeit had 4 jongen en 1 was gelijk al meer als kop kleiner... en in en in koud dus die staat nu op mijn aanrecht in een bak... tot dat er genoeg "leven" in zit en hoop haar dan weer bij de rest te zetten maar ze zal 100 % flessen kind blijven foto's volgen nog

Kijk maar uit… Beter even binnen houden.
Hier ook weer 2 fleslammeren maar dan schapen. Helaas 1 met longontsteking meegekregen :')

Hoe gaat t nu tussen de 2 heren ts?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:58

Hopelijk red je geitje het Snorkel! Heb je een warmtelamp waar die onder kan/zit?

Hier op stal ook een flessenkind. Mevrouw Kimmie weigerde vanaf dag 1 bij de ooi te drinken :') .
Loopt nog wel gewoon bij de moeder. Die accepteert haar gewoon. 2.5 week oud nu.
Hadden liever gehad dat ze bij de ooi dronk, maar ja. Als ze zelf niet willen dan maar aan de fles :D .

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:22

xYaartje schreef:
Hopelijk red je geitje het Snorkel! Heb je een warmtelamp waar die onder kan/zit?

Hier op stal ook een flessenkind. Mevrouw Kimmie weigerde vanaf dag 1 bij de ooi te drinken :') .
Loopt nog wel gewoon bij de moeder. Die accepteert haar gewoon. 2.5 week oud nu.
Hadden liever gehad dat ze bij de ooi dronk, maar ja. Als ze zelf niet willen dan maar aan de fles :D .

[ Afbeelding ]

Hebben we wel maar een warme kruik vind ik makkelijker binnen en opzich is de schuur niet heel koud.. ze heeft gewoon een lastige start tot nu de rest ligt ook gewoon in de schuur op een bult :') en als het zulk weer blijft gaan ze even na buiten in de zon op de wei

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 12:43

Ach wat sneu snorkel. 4 lammetjes, dat is ook wel erg veel. Hopelijk komt het goed met het kleintje.

Hier heeft Joep weer hele dunne ontlasting. Veel dunner dan de vorige keer, echt waterig. Ik heb net even met de dierenarts gesproken en ik moet even ontlasting naar ze toe brengen, dan kunnen ze kijken wat er precies is. Hij is goed actief en drinkt ook goed maar dit is niet oke zo.

Ze houden je mooi bezig zo elke keer.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:13

Fleslammeren zijn net wat vatbaarder voor ziektes. Goed dat je t even laat testen! Waarschijnlijk krijg je antibiotica mee en dan is t met een paar dagen wel over.

Het is nooit saai met geiten :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 00:43

Heb je iets meegekregen ofzo? Gaat het nu al iets beter?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:26

Hier bij nog een fotootje van onze "truus"
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:15

Oh jeetje Snorkel, wat een prulletje! Zo klein!
Wel heel schattig!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:43

Die staat nogal door de kogels gezakt, overleg vandaag nog even met DA over spalken oid kan zijn dat ze wat steun nodig heeft om die pezen korter/sterker te krijgen en die pootjes dus goed te kunnen gebruiken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 12:50

Dat viel mij ook op dat deze heel week op de kootjes staat. Wel een superschattig dingetje <3

Ik zou vandaag ontlasting wegbrengen maar natuurlijk is zijn ontlasting nu weer dikker. Ik heb wel wat en overleg zo even of ze het nog willen zien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:55

Ach, wat een dotje, Snorkel.

Muronia, Moeten ze ook ontwormd worden?

Heb je alweer leuke buitenfoto's?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:37

Klopt deze is idd erg week maar heeft vandaag ook pas echt wel 3 meter achter elkaar gelopen.. dus geef het rustig de tijd met 4 in 1 buik s wat krap.. een zus van haar heeft een sprong gwricht die de andere kan nog op buigt.. dat vind ik storende maar ze corrigeert zelf en ligt ook met pootje goed en gebruikt hem dus ook geduld.. ze zijn net 48 uur oud..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:49

snorkel1986 schreef:
Klopt deze is idd erg week maar heeft vandaag ook pas echt wel 3 meter achter elkaar gelopen.. dus geef het rustig de tijd met 4 in 1 buik s wat krap.. een zus van haar heeft een sprong gwricht die de andere kan nog op buigt.. dat vind ik storende maar ze corrigeert zelf en ligt ook met pootje goed en gebruikt hem dus ook geduld.. ze zijn net 48 uur oud..

Probleem is dat juist in die eerste 24-72 uur het zin heeft om als nodig te ondersteunen op een zachte manier zonder te snijden en zonder lange termijn gevolgen. Kan spalk zijn al dan niet samen met bv een selenium injectie oid mocht de oorzaak mede een tekort zijn aan een of ander. Daarom is het zo belangrijk hier even bovenop te zitten die eerste periode.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:34

deze en dat andersplooiende spronggewricht zou ik ook even laten spalken, dikke kans dat het maar de eerste dagen nodig is en het dan goed bijtrekt. Nu kan het ook bijtrekken maar evengoed bijtrekken naar de verkeerde kant ...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:50

Wat ik ervan zie is dit toch wel minimaal en komt vanzelf goed als ze sterker worden. Ik heb het wel veel erger gehad bij de geiten en dat kwam ook goed. Ook wel eens zelf wat gespalkt met watten en een wc rolletje, het kartonnetje dan er omheen. Dat werkte voor een paar dagen en daarna werd het vanzelf sterker.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:36

SjonnieZ schreef:
Ik kwam deze zojuist tegen op FB.
Succes met de inrichting :+

[ Afbeelding ]

Ooit las ik ergens dat je van geiten leert vloeken. Mijn moeder heeft als tiener geiten gehad en toen ik haar daarnaar vroeg begon ze te lachen. Ze bevestigde dat geiten enorme ontdekkers en uitbrekers zijn en graag ergens op staan. In haar geval was het de auto van mijn opa. Denk dat iedereen wel een beetje kan voorstellen hoe trots iemand in de jaren '50 was om een auto te bezitten.