Zwangere poes verliest wat bloed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Zwangere poes verliest wat bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 00:29

Dit is geen normaal gedrag en zelfs gevaarlijk.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 00:53

Hormonen doen soms rare dingen. De poes heeft veel meegemaakt in korte tijd en het is ook nog eens een onrustige tijd van het jaar. Het is natuurlijk wel heel heftig maar ik denk dat ze ontoerekeningsvatbaar is op dit moment. Het is in elk geval duidelijk dat ze beter alleen haar eigen mensen bij zich kan hebben.

Ik heb zelf hele heftige aanvallen van onze poes naar onze hond meegemaakt na een dracht.
Poes kwam uit het asiel en had kortgeleden een dode kitten gehad en was daarna gesteriliseerd en vrij vlot bij ons gekomen. De introductie met onze hond ging niet goed, de poes sprong als een tijger bovenop onze (vrij grote) hond. Dit heeft een aantal maanden voor problemen gezorgd maar is uiteindelijk goed gekomen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 01:30

Anna79 schreef:
Hormonen doen soms rare dingen. De poes heeft veel meegemaakt in korte tijd en het is ook nog eens een onrustige tijd van het jaar. Het is natuurlijk wel heel heftig maar ik denk dat ze ontoerekeningsvatbaar is op dit moment. Het is in elk geval duidelijk dat ze beter alleen haar eigen mensen bij zich kan hebben.

Ik heb zelf hele heftige aanvallen van onze poes naar onze hond meegemaakt na een dracht.
Poes kwam uit het asiel en had kortgeleden een dode kitten gehad en was daarna gesteriliseerd en vrij vlot bij ons gekomen. De introductie met onze hond ging niet goed, de poes sprong als een tijger bovenop onze (vrij grote) hond. Dit heeft een aantal maanden voor problemen gezorgd maar is uiteindelijk goed gekomen.

Hormonen doen rare dingen, en in geval van de poes in dit topic, het dier is meerdere jongen al kwijt, dat kan misschien meespelen, ook al heeft ze er nog eentje over, die ze nu dus als een leeuwin verdedigt tegen vreemden.

Neemt niet weg dat het ongewenst en gevaarlijk gedrag is. Ik zou er nooit meer mee fokken, ook al gezien de problemen bij de dracht, wat misschien ook wel met een hormonale stoornis te maken heeft.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 01:50

Zoolgangster fokken kan niet meer met moederpoes.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 07:52

Mientje is tijdens de keizersnee gesteriliseerd.
Ik vind haar ook tijdelijk ontoerekeningsvatbaar. Beestje doet enorm haar best om haar kitten te beschermen en weet niet beter. Die vriendin is onbekend voor haar, die komt hier niet vaak thuis maar omdat Mientje goed op haar reageerde en ze toch verder geen flesjes hoefde te geven hoopten we dat dit goed zou gaan.
De enige keren dat ik haar agressief heb gezien de afgelopen jaren is tegen de glazenwasser (die dan buiten bezig is, en zij is een binnenkat) en één keer tegen een hond die op bezoek was. Maar nooit tegen bezoek of vakantie oppas.

Voor en na deze uitval is ze alleen maar extreem lief en aanhankelijk naar ons geweest. Voorlopig beperken we het bezoek maar even tot kindlief wat ouder is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 08:31

Jeetje dat is ook bizar? Ze wist toch wel dat vriendin er was? Had vriendin wel even geaaid / laten snuffelen enzo toen jullie er nog waren? Er was toch wel interactie vooraf?

Ik vind het vrij bizar dat ze dan ineens úren later vanuit het niets besluit vriendin zo heftig aan te vallen terwijl die in de hoek van de bank zit te lezen en zich helemaal niet met Mientje of kind bemoeit verder....

Ik zou dit toch even met de DA bespreken hoor en vraag dan gewoon even naar die calcium...?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 08:49

Zelf vind ik t geen raar gedrag maar natuurlijk. Ze beschermt haar jong en omgeving. Ongewenst dat zeker maar niet raar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 08:53

Iemand die al uren in huis zit, rustig op een bank zit te lezen en daarmee geen enkele bedreiging vormt, haar jong niet lastigvalt.... vanuit het niets zó te grazen nemen dat die in de badkamer moet gaan schuilen omdat ze anders half opgevroten wordt (door een huiskat!!) vind je normaal....?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 10:18

Zeker, ze heeft bij binnenkomst uitgebreid gesnuffeld en vriendin is daarna op die plek gaan zitten. Daar zittend hebben we ook even geluncht samen.

Nou is Mientje sowieso erg alert, ook op geluiden op de gang of in de tuin. Soms als ze net wakker is staat ze even helemaal “aan”.
Ik wil zeker niet zeggen dat dit normaal is maar ik kan me er wel enigszins in vinden in dit geval.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:53

Waarschijnlijk is de stress bij de kat opgebouwd, sommige katten hoor je niet maar zijn binnenvetters en dan ineens komt het eruit.

Ik ben kattentrimmer en krijg dus heel veel katten door handen. Het liefst heb ik de duidelijke katten, die 'gewoon ' brommen en blazen als ze iets niet oké vinden. Maar je hebt ook de stille types, ik ben door zulke katten weleens aangevallen na de trimbeurt terwijl ik een praatje maakte met de eigenaar, ook echt dat ze bewust voor mijn gezicht gingen. Dat waren ook gewoon heel lieve katten, maar binnenvetters. Ik denk dat Mientje stress heeft opgebouwd en dat het er op een gegeven moment uit kwam, heftig maar wel te verklaren.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 11:06

Nou dat denk ik dus ook. Ze kan niks doen aan de stappen die ze hoort op de gang en wat ze in de tuin ziet.
Mientje is ook een ontzettend tolerante kat richting ons, ook als ze iets absoluut niet leuk vindt zoals oppakken of nagels knippen. Dus ik denk dat die alles pikt tot het lontje op is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:31

Little_Gift schreef:
Ondanks mijn berichten precies niet interessant lijken of niet beantwoord worden, meld ik het nogmaals... Let op voor de calcium... Agressie die plots in golven komt, is daar ook kenmerkend voor...

Agressie is helemaal geen symptoom van calcium tekort.
Daarnaast komt het zeer zelden voor bij katten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:34

pmarena schreef:
Iemand die al uren in huis zit, rustig op een bank zit te lezen en daarmee geen enkele bedreiging vormt, haar jong niet lastigvalt.... vanuit het niets zó te grazen nemen dat die in de badkamer moet gaan schuilen omdat ze anders half opgevroten wordt (door een huiskat!!) vind je normaal....?

Helaas uit ervaring vanuit fosters, meerdere gekke poezen mee gemaakt.

Hope was ook echt agressief en is daar nog lang in blijven hangen.

Kitty heeft haar kroost ook verloren en heeft ook soms gekke schralen over zich heen. Nu na dikke maand ebt het gelukkig weg.
Zelfs met dierenarts of postnatale depressie gehad. "Zou zo maar kunnen. Je babys verliezen is niet niks, dieren hebben ook gevoel!"

Dus... Normaal... Tja, wat is normaal? -O-
Best lastig is het wèl. :j
En veel horror verhalen worden in de doofpot gestopt uit schaamte en gevoel van falen. Zeker wanneer mensen er een uitbundige mening over hebben. -O-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:54

Dit is "normaal" gedrag hoor. Oke niet normaal maar wel te verwachten. Ze heeft zo veel mee gemaakt, is al onrustig en geeft (gaf) duidelijk aan dicht bij haar baasjes te willen zijn want die zijn veilig.

Dat ze dan aanvalt als de vriendin rustig op de bank zit, is wat gek maar ik zou me geen zorgen maken over Mientje of hoe ze nu naar jullie toe is.

Natuurlijk wel ontzettend poedersuiker voor je vriendin. Kattenbeten doen echt zeer en kunnen lekker vies zijn.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:03

Brainless schreef:
Little_Gift schreef:
Ondanks mijn berichten precies niet interessant lijken of niet beantwoord worden, meld ik het nogmaals... Let op voor de calcium... Agressie die plots in golven komt, is daar ook kenmerkend voor...

Agressie is helemaal geen symptoom van calcium tekort.
Daarnaast komt het zeer zelden voor bij katten.

Het wordt niet voor niets moederhysterie genoemd in de oude volksmond.
Die hysterie uit zich niet enkel in onrust en angst of stress maar kan ook geuit worden in agressie naar de eigen kittens of pups en/of naar agressie - uitbarstingen jegens de omgeving rond die pups/kittens.

Het is niet omdat het een minder vaak voorkomend symptoom van calciumtekort is of dat calciumtekort niet vaak voor komt bij katten, dat het daarom verkeerd is erop aandachtig te zijn want het kan je wel het leven van je kat kosten als je het voor het eerst meemaakt en niet kent en dus niet ingrijpt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:12

Moeder hysterie (wat vaker bij honden voorkomt) is hormoongebonden en staat los van eclampsie.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:27

Zucht... Mag jij denken. Ik heb wetenschappelijke onderbouwingen die toch wel duidelijk anders claimen én voldoende praktijkervaring om te weten dat dit soms een onderkend symptoom is van beginnend calciumtekort.

Maar wat jij wil hoor, voor mij moet niemand niets... Ik waarschuw alleen maar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:31

Een vreemde kat die door ons niet gezien is kan ook zo'n reactie veroorzaken. Mama kat heeft die kat misschien gezien en/of geroken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:32

Little_Gift schreef:
Zucht... Mag jij denken. Ik heb wetenschappelijke onderbouwingen die toch wel duidelijk anders claimen én voldoende praktijkervaring om te weten dat dit soms een onderkend symptoom is van beginnend calciumtekort.

Maar wat jij wil hoor, voor mij moet niemand niets... Ik waarschuw alleen maar.

Dan drop die medische kennis hier met de onderbouwing/bronvermelding

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:56

Little gift ik zie jou zo vaak drammen in topics en giftig reageren op tegengas of wat jij voelt als tegengas. Tips geven is vrijblijvend hè, niemand MOET er iets mee doen. 1 post met info en evt onderbouwing van je waarschuwing is toch meer dan voldoende. Aan TS of ze daar wat mee wil, niet aan jou.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:59

Goh als ik Google op kat,calcium,agressie,kittens kom ik een hele lijst aan artikelen en ervaringen tegen… jullie niet?

Ik heb geen idee of dat op dit moment speelt bij de kat van TS, maar als je in de materie duikt wordt duidelijk dat little gift geen onzin uitkraamt.

Een medische dan, die later op de pagina noemt dat een te laag calcium kan komen door moederschap. En het kan agressie en hypersensitiviteit geven.

https://vcahospitals.com/know-your-pet/ ... ls-in-cats

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:13

Hannanas schreef:
Goh als ik Google op kat,calcium,agressie,kittens kom ik een hele lijst aan artikelen en ervaringen tegen… jullie niet?

Ik heb geen idee of dat op dit moment speelt bij de kat van TS, maar als je in de materie duikt wordt duidelijk dat little gift geen onzin uitkraamt.

Een medische dan, die later op de pagina noemt dat een te laag calcium kan komen door moederschap. En het kan agressie en hypersensitiviteit geven.

Ik kon het daadwerkelijk niet vinden. Vandaar dat ik dus ook zei. Drop dan even je bronvermelding hier.
Dan kan er iets mee gedaan worden indien ts het nodig vind

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:41

In dat artikel wordt aangeven dat de grootse oorzaak niet zogen is.
Als dat al voorkomt is dat bij grote nesten en na 2a3 werken zogen.
Daarnaast staat nergens dat katten agressief worden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:05

Hannanas schreef:

Dank je Hannanas.

Ik heb mijn zegje wel gedaan nu. Het wordt niet in dank afgenomen en ik wens de moederkat en het kitten het allerbeste maar ga er verder geen tijd meer insteken.

XladyX mijn reacties over het calcium, waren tegen brainless en niet tegen ts. Gelieve de juiste conclusies te trekken.
Uiteraard als er dan weerwoord komt van brainless zelf, ga ik dat uiteraard weerleggen als ik niet akkoord ben en dat kan onderbouwen.
Maar goed, mij niet gelaten. Ik heb TS willen helpen, dat is niet ok volgens jou, dus dan stopt het ook.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:51

Goh, ik vind Little_Gift niet drammen. Ik interpreteer het eerder als een bezorgdheid mbt moederpoes en ze wil waarschuwen/advies geven. Daar is toch niks mis mee ?