Konijnen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JackieT

Re: Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:03

Ja dat is uiteindelijk het plan. Deze heeft een dikke wintervacht, Spekkie en Gerrit hebben geen wintervacht dus die moeten binnen blijven. Van het voorjaar worden ze dan gekoppeld.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:11

Wat leuk Jackie, ben benieuwd hoe ze elkaar gaan vinden! Is jouw konijn met Spelkie gekoppeld in de opvang?

Hier gaat m’n groep goed, heerlijk om te zien hoe fijn zo’n groep samen gaat!

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:03

Hier zitten mijn konijnen in de puberteit; slopen, slopen en slopen!!

Ruby heeft een hele interessante manier gevonden om haar hok uit te komen. Als ik haar hok ga verschonen dan schuif ik de bak onder haar hok weg (grand lodge) en madam loopt intussen al onder mijn bank of op de gang te spelen. Maar ik laat dan gewoon het schuifdeurtje open staan zodat mutsie gewoon haar hok in kan springen als ze wilt. Maar ze vindt het toch een slimmer idee om er gewoon onder door te kruipen. Dat is schijnbaar makkelijker! :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:43

Gelukkige verjaardag Seraphia ! *\o/*

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:56

Nog bedankt Lukasje! :D

De konijntjes hebben zich zeer goed gedragen op mijn verjaardag dus ze hebben een lekkere knaagstick gekregen. :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 08:24

Heerlijk, slopende konijnen Seraphia :+
En ja ze vinden het heerlijk om niet standaard te denken en doen he hahahah!

Hier doen ze het zooo goed <3 Ben echt blij met m'n groep!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 10:43

Afbeelding
M’n kleurrijke fluffies :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 11:29

Wat leuk om al jullie konijnen verhalen te lezen! Wat een prachtige groep heb je Tarzan! Lijkt me echt genieten!

Ik ben na 25 jaar konijnen houden gestopt :(
Zoveel pech gehad de laatste jaren.
Ik had een heel leuk konijn Puk, super tam, op te tillen, nieuwsgierig. Ze klom altijd overal op en waarschijnlijk had ze een ongelukje gehad, ze werd ineens heel mager en bij de dierenarts bleek dat haar kaak gebroken was. Ze at wel, maar heel langzaam.
Met wat geweekte brokjes ging dat gelukkig beter, maar haar kiezen groeiden niet goed en moesten dus elke 3 maanden onder narcose geslepen worden. Ondanks dat ze nog helemaal niet oud was kwam ze daar elke keer niet fijn doorheen en was ook na het slijpen niet zichzelf. Ze kon geen harde brokjes en hooi meer eten.
De dierenarts had het er al over gehad om alle kiezen te verwijderen..
Een paar weken geleden ging het nog verder achteruit, ze had nu ook een abces van de kiezen en moest naar een konijnen kaakchirurg.
Omdat het huidige probleem (abces) wel op te lossen was, maar de problemen met haar kaak zouden blijven heb ik haar in laten slapen. Heel verdrietig.

Ik had natuurlijk ook een vriendje, dat is echt een leuk konijntje om te zien en was ook lief voor Puk. Maar had echt niks met mij. Omdat hij nog jong is en makkelijk herplaatsbaar heb ik besloten te stoppen..

De constante zorgen of ze nog wel eten, maar ook het onderhoud van het hok zal ik niet missen. Hebben jullie niet dat het hout gaat rotten?

Ik mis ze enorm, ik kon er zo van genieten.

Een hok heb ik verkocht, grote hok met ren hou ik nog even aan. Misschien kan ik vakantie opvang doen. Genoeg ervaring!

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 17:00

Wat heb jij toch echt een ontzettende leuke groep konijnen _Tarzan!
Als ik zo naar die foto kijk dan smelt ik gewoon van die snoetjes! <3

@Tilmar
Wat vervelend dat je zo'n nare ervaring heb gehad met Puk! Veel sterkte gewenst! :knuffel:

Ik herken je gevoel wel over de constante zorg. Nu mag ik even afkloppen dat ik een baan heb waarbij ik zelf mag kiezen wanneer ik start met werken dus als ik ooit een nacht heb waarbij ik elke 2 uur op moet staan om te dwangvoeren of vanwege medicatie dan kan ik in ieder geval in de ochtend het een beetje recht trekken met slapen. Maar dat was voor mij ook wel een reden om er niet meer aan te willen beginnen. Maar dan komen er toch weer twee leuke konijnen op je pad en ben je toch weer verkocht.

Je zou misschien vakantie opvang kunnen doen of misschien het asiel benaderen om aan te geven dat je ook wel ruimte heb om een konijn op te vangen? Zoiets doen ze met katten toch? Ik weet niet of dat voor konijnen bestaat? :)

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:05

Vandaag zelf foto’s gemaakt alvast voor kerst. En wat waren ze weer braaf samen! Vast een voorproefje <3

Afbeelding

Trots op m’n knappe koppeltje <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:00

Zo schattig <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:48

Dat is keischattig !! <3

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:38

Wat een leuke groep tarzan! En wat lief zo allemaal samen.

Die zorgen herken ik wel, ik werk gelukkig aan huis dus als er wat is kan ik tussendoor elke keer naar binnen om eventueel medicatie te geven.

Vanavond voor het eerst geprobeerd te koppelen, dat was geen succes. Nu elke keer ook weer ruzie door de tralies heen. Volgende week maar een nieuwe poging.

Kees is donderdag avond ontsnapt, nu bezig de ren aan te passen en haar wat dikker te maken. Voorlopig blijft die in de schuur.

Ik dacht dat konijnen makkelijker waren dan paarden, maar heb er bijna evenveel werk aan :')

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 08:35

Konijnen zijn zeker niet makkelijker :+
Wat balen dat de koppeling mislukt is, ging het meteen mis of na een tijdje?

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:24

Ging de eerste 5 minuten goed, daarna vechten. Volgende week nieuwe poging, verheug me er nu al op :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:38

Ai balen hoor! Heb je ze op neutraal terrein gezet?

Hier heb ik de 3 nieuwe in m’n groep erbij gezet, ben er even bij blijven zitten maar was al snel goed :') Maargoed zo gaat het meestal niet! Met meer dwergen waren m’n koppelingen vaak echt wel heviger!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 06:55

Ik heb ook het idee dat als je al een groep hebt het makkelijker is om er wat bij te zetten.
Kennen jullie de Wildebrasjes? Opvang voor half wilde konijnen? Die volg ik en daar heeft ze vaak dat nieuwe konijnen, die nog apart zitten, ontsnappen en zelf bij de groep gaan. Halfwildjes zijn erg goed in ontsnappen :D
Maar dat is mooi om te zien.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 19:24

Ik kom me hier weer even melden.
Gister een spoedconcult gehad bij de dierenarts.
Mijn rammetje wendel wou niet meer eten en zat heel down in een hoekje. Gelijk gingen alle alarmbellen af bij mij want zo is hij echt niet.
DA gebeld en we konden gelijk terecht. Na onderzoek klopte mijn vermoeden, zijn darmen werkte niet genoeg. Medicatie gekregen en speciaal voor mocht dwangvoeren nodig zijn.
Snachts mn wekker gezet om eventueel dwangvoeding te geven. Hier merkte ik gelijk dat hij al stuk was opgeknapt en at hij gewoon zijn brokjes. Vandaag nog medicatie gehad en gelukkig gaat het nu heel goed en is hij weer langzaam zijn oude zelf!

Maar nu, bij de dierenarts kwamen we er achter dat een plasje in de mand een afwijkende kleur had (oranje achtige kleur). Dit was van mijn voedster bibi afkomstig. De dierenarts vond het niet gelijk zorgwekkend omdat het geen bloed is. Ze gaf aan dat het ook door verschillende redenen kan komen zoals nierstenen of een onsteking.
Voor nu is het gissen en ik moest het een paar dagen aankijken. Mocht het niet overgaan dan moet ik met haar terug komen. Punt is ook dat ze niet 'ziek' is. Ze vertoond geen afweikend gedrag, ze eet goed en drinkt goed.

Nu was ik met mijn vriend aan het brainstormen of er de afgelopen weken wat veranderd was. We komen bij 2 punten uit. 1 daarvan is gedroogde paprika. Ik had een adventkalender besteld met allemaal gedroogde kruiden en gezonde snacks. Daar zat dus een zakje in waar ook gedroogde paprika in zit. Dit hebben ze afgelopen weekend voor het eerst gehad. Zouden ze allebei daar de klachten aan over gehouden hebben?
Ik zal hieronder een foto toevoegen waar je de kleur van de ontlasting kan zien. Zijn er mensen die dit herkennen? Of zou het goed van de gedroogde paprika kunnen komen?

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 19:41

Plas kan verkleuren door voeding dus lijkt mij niet heel zorgwekkend. Hoe is het nu met je ram?

De wildebrassen, praat mij er niet over :=

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 19:52

Over oranje urine zou ik me ook geen zorgen maken. Konijnen urine kan echt alle kleuren hebben

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:39

_Tarzan schreef:
Plas kan verkleuren door voeding dus lijkt mij niet heel zorgwekkend. Hoe is het nu met je ram?

De wildebrassen, praat mij er niet over :=

Met de ram gaat het nu goed. Hij eet weer goed en heb heb weer goede keutels gezien. Dus dat is fijn.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:05

Amber_anne schreef:
Over oranje urine zou ik me ook geen zorgen maken. Konijnen urine kan echt alle kleuren hebben

Ja dat, en je ziet vaker verschil afhankelijk van wat ze gegeten hebben. Als er verder niets zorgwekkends gebeurt qua gedrag etc dan zou ik er persoonlijk niks mee doen.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:08

Hier is de verhuizing inmiddels voltooid!

Een paar dagen geleden dacht ik weet je wat. Ik gooi de hokken open en zie wel even wat ze doen. Het was vanaf 1 seconde al meteen hartstikke goed en lief! <3 Hij ging haar gelijk wassen. Hij probeerde natuurlijk wel op haar te rijden maar dat liet zij niet gebeuren. Daarintegen vond madam wel dat zij wel op hem mocht rijden. _O- Nu weet ik dat dit een stukje dominantie bepaling is dus allemaal prima. Het is gewoon een tutje. _O-

Ze zijn gisterenavond verhuisd naar een andere kamer. Hok leeg gehaald en even lekker schoon gemaakt en verplaatst naar de logeerkamer. Ze hebben vannacht samen gespendeerd in het hok. Ik ben tot en met maandag vrij dus dan is het niet zo erg als ik wat slaap mis mocht het mis gaan maar ze hebben het echt fantastisch gedaan! Ze zijn 's nachts ook zo heerlijk stil dus ik slaap ook helemaal prima. :')

Zodra het voorjaar is mogen ze ook lekker naar buiten toe door de tuin heen crossen. Ik vind het allemaal prima. :+

Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:56

Wat fijn dat het zo goed gaat met ze, altijd een opluchting

Hebben ze geen ren aan de kooi vast, omdat je aangeeft dat ze daar in de nacht in zitten

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:59

Nee er geen ren aan de kooi. Het deurtje gaat tussen 8.00-9.00 open en gaat weer tussen 23.00-24.00 uur dicht. Dus ze zitten enkel in de nacht in het hok opgesloten. De rest van de tijd huppelen ze door de hele kamer heen. :) Ze kunnen zelfs de gang op als ze willen maar dat durven ze nog niet helemaal. :D

Ze zaten gisteren avond zo lief samen brokjes uit hun bakje te eten. <3