Motten/Vlinders kweken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:05

Je mag niet zomaar planten of dieren buiten Europa verschepen als je daar geen vergunning of certifikaat voor hebt (voor goede redenen). Een bosje bloemen zelf meenemen mag zelfs vaak al niet.
Pas op wat je doet, dat kan heel duur worden.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:58

Jis_ schreef:
Dank je Gothico! Het gaat om de Regal moth, die vind ik zo geweldig <3 ik vind grote rupsen heel tof en de Hickory horned devil is een flinke en imposante verschijning

Het ziet er hoopvol uit dat ik wat eitjes krijg aankomende lente. Maar ja dan nog het verzenden. Heb het er voor over om meer te betalen voor een spoed transport, kan niet wachten :D

Mieren ook gaaf, bijzondere diertjes, maar ik hou het bij vlinders

Die moest ik even opzoeken. Maar ik zie de foto's en herken ze meteen. Dat soort is inderdaad wel mooi.

Haha, mieren zijn ook niet altijd makkelijk. En verschillend per soort kunnen ze behoorlijk bijten of steken.
Vlinders is een mooie keuze hoor. Vooral door de mooie tekeningen die ze kunnen hebben.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:00

Mungbean schreef:
Je mag niet zomaar planten of dieren buiten Europa verschepen als je daar geen vergunning of certifikaat voor hebt (voor goede redenen). Een bosje bloemen zelf meenemen mag zelfs vaak al niet.

Hier heb je gelijk in. Het kan worden gezien als smokkel en dan heb je zo een beste boete.
Zelf heb ik ook eitjes van wandelende takken verstuurd buiten NL, maar niet buiten Europa vanwege het risico. (Vind ik bij bepaalde soorten ook echt dat je het niet moet willen.)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 09:52

Mungbean schreef:

Dank voor de tip, hele goede en niet bij stil gestaan maar wel logisch, ik ga daar even achteraan.

Gothico schreef:
Jis_ schreef:
Dank je Gothico! Het gaat om de Regal moth, die vind ik zo geweldig <3 ik vind grote rupsen heel tof en de Hickory horned devil is een flinke en imposante verschijning

Het ziet er hoopvol uit dat ik wat eitjes krijg aankomende lente. Maar ja dan nog het verzenden. Heb het er voor over om meer te betalen voor een spoed transport, kan niet wachten :D

Mieren ook gaaf, bijzondere diertjes, maar ik hou het bij vlinders

Die moest ik even opzoeken. Maar ik zie de foto's en herken ze meteen. Dat soort is inderdaad wel mooi.

Haha, mieren zijn ook niet altijd makkelijk. En verschillend per soort kunnen ze behoorlijk bijten of steken.
Vlinders is een mooie keuze hoor. Vooral door de mooie tekeningen die ze kunnen hebben.

Ik ben een keer in een zomer in een hoop bladeren gaan liggen als kind bij de boerderij van opa en oma, en daaronder bleek een rode mieren nest te zitten, was niet fijn :')

Citaat:
(Vind ik bij bepaalde soorten ook echt dat je het niet moet willen.)

Als in bedreigde soorten of moet ik dat breder zien?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 16:30

Ik heb wat vragen over verzenden (buiten Europa) eruit gegooid bij een kenner. Hopelijk snel antwoord.

Vannacht en vanochtend zijn 25 eitjes uitgekomen <3 en ze zijn van de waterdruppeltjes aan het drinken.
Wat blaadjes van mijn biologische Liguster erbij gelegd zodat ze aan kunnen vallen. Begin avond gaan ze in een wat groter bakje met meer blad. Morgen meer Liguster halen bij de paarden
Afbeelding

Afbeelding

Solleke_Noah

Re: Motten/Vlinders kweken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:47

Wat een mini's!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 16:54

Nou hè, ik zet ze over met een penseel om ze niet te verwonden/pletten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 18:04

Wat een toestand vooralsnog om ze in de winter op te laten groeien.
Ze staan nu op een warmtemat maar het blad houdt dan niet lang vol en ververste het dagelijks in plaats van 1 keer in de 2 á 3 dagen.
Ik heb ze daarom vervroegd verplaats naar een bakje met ventilatie zodat de takjes in het water kunnen staan en langer mee gaan.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:11

Dat kan ik me voorstellen! Kan je een tak met blaadjes in een vaas met water zetten? Of is dat teveel risico dat de rupsen verdrinken?

Ik wil het nog steeds ook graag proberen, maar dan in de lente/zomer :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:27

Volgens mij zou het met bijvoorbeeld plastic folie over de opening vd vaas spannen en de takken daardoor prikken (evt eerst kleine gaatjes maken) prima moeten lukken.
Dat adviseren ze iig bij wandelende takken en vergelijkbare ivm voorkomen van verdrinking. :)
Zelf gebruikte ik van die gelballetjes om de vaas te vullen en deed er dan water bij tot de balletjes net niet helemaal onder water stonden.
Of (onbemeste) potgrond/cocopeat/turf welke ik dusdanig nat maakte dat de grond nog stevig genoeg was om overheen te banjeren zonder weg te zakken of bij zich ingraven in de bovenste laag te verzuipen ofzo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:09

Ik heb de takjes ook met plastic folie in een potje met grond best lang in leven gehouden :j Foto’s staan hier in het topic wel ergens. Dat werkt fijn :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 20:54

Dank voor de tips!

De eerste week moeten ze in een afgesloten bakje (waar ze het eten makkelijk kunnen vinden) met hoge luchtvochtigheid en dan liggen de takjes erin en dat ging heel goed van de zomer maar met warmtemat dus niet. Takjes staan nu inderdaad in een vaasje en de rupsjes kunnen er niet in terecht komen.

Ik ga dat met cocopeat eens proberen, helaas net op gegaan aan de planten dus ff bestellen. Voor de grotere zware rupsen moet ik dan wel een flinke pot vullen denk ik.

Morgen is het kleine hobbykamertje klaar voor ze en dan hoeven ze niet of alleen s'nachts op de warmtemat.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:57

Kijk wat grappig, dit kwam op de NOS pagina te voorschijn, leuk dat het ook in de buurt van mijn oude woonplaats is :)
https://nos.nl/l/2544284

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 19:54

Wat leuk! :D

Dat hooguit 1 week leven valt op zich wel mee :j Hier een vrouw die ruim 2 weken oud werd en 2 weken is geen uitzondering.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 11:26

Het gaat goed met de rupsjes, als ik het goed geteld heb zijn het er 28. 10 eitjes kwamen niet uit en tijdens de eerste week vielen er maar weinig af gelukkig.

L3, vanaf dan is de witte poederlaag goed te zien. Op de vorige foto met de 2 rupsjes, is het L1 en L2.
Afbeelding

En nog een Suraka is uitgekomen
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:29

Waaw, dat zijn veel rupsen :D

En wat een mooie mot weer <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 11:46

Als ze straks allemaal rond de 10 centimeter zijn wordt het een volle bak :D

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 12:01

Gaaf Jis_ Vind het zo leuk om de diverse stadia te zien en hoe je het doet. Het heeft mij geinspireerd om vlinders te knopen :)
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 14:13

Leuk Yavanna! En wauw die zijn tof geworden! <3

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:02

Wat een mooie suraka <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 13:10

Ze is knap ja <3

Ik heb wat waterbakjes met gaas eromheen neergezet om de luchtvochtigheid wat te verhogen, die is steeds veel te laag, rond de 43%.
Ik was de zijkanten van de bak regelmatig aan het sproeien maar dat is natuurlijk snel verdampt, helemaal op zo'n warmtemat. Luchtbevochtiger er ook neergezet maar die moet dan zo hoog staan dat dat voor de vele boeken daar wat minder oké is. Kijken wat dit doet zo.

Ik hou ze nu door gebrek aan ruimte wel in 1 bak.

Afbeelding

Afbeelding

Deze is nog maar net uit zijn oude jasje gekropen en dan zie je zijn mooie zacht groene kleur goed. De reden waarom ze dat witte poeder produceren heb ik nog niet kunnen vinden online.
Afbeelding

In deze ''sneeuw'' versie vind ik ze zo aandoenlijk <3
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 12:24

Nog weer zo'n knapperd uitgekomen vannacht, een flinke dame <3 Nog 4 poppen over van de Suraka

Afbeelding

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 00:53

Oh wauw, ze zijn mooi!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 16:00

<3 Ze leven nog allebei

De Atlas rupsen zijn flinke vreetmachines aan het worden en ik ben en rups tegengekomen uit een oud velletje gekropen waarvan de sprieten en voorpootjes die zwart zijn nog niet zwart zijn maar blauw <3

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben de laatste 2 poppen die ik heb van de Atlassen gaan bekijken, cocons opengemaakt en dat zag er niet goed uit. De een leeft nog wel maar het lijkt dat er bij het verpoppen iets niet goed is gegaan op het laatste stukje. Weet niet of dat nog wat gaat worden. De ander zat een Vlinder in de cocon, die redde het niet naar buiten helaas

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:25

*schop*

Mijn mystery pop is uitgekomen *\o/*
Het is blijkbaar een wapendrager. Mooi diertje!

Afbeelding