Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Afanaisa91 schreef:Voor de mensen die hun eieren hebben getest, krijg je ook inzicht op welke PFAS er is getest?
Ik vind het alarmerend dat het soms in hoge concentraties wordt aangetroffen, en ik begrijp dat het RIVM daarover moet waarschuwen. Maar het totaalplaatje is imo nog lang niet compleet.
Er zijn duizenden soorten PFAS, als ik zoek op de testprotocollen dan vind ik vooralsnog geen aanpak die op veel soorten test. Sommige doen er 20, 40, 80. Als die testuitslagen hoog zijn, dan kun je er vanuit gaan dat er in ieder geval enkele soorten PFAS in je eieren zit. Maar bij een negatieve uitslag beschouw je die eieren als veilig terwijl je nog niets weer over aanwezigheid van de honderden andere soorten PFAS.
Wellicht zitten de nog-niet-testbare PFAS juist veel meer in industriële eieren, en zijn hobby-eieren met ‘maar’ 20 soorten PFAS netto minder schadelijk? Zolang er steeds nieuwe vormen van PFAS worden ontwikkeld en gebruikt, zullen we een tijdje achter de feiten aan blijven lopen.
Achterom schreef:senna21 schreef:Ik vind het wel bijzonder dat men zich drukker maakt over scharreleieren van particulieren, dan het feit dat pfas dus wijd verspreid in onze grond zit.
Als de grond overal vol pfas zit, maakt een ei meer of minder bar weinig uit.
Dat dus. Als de grond vol zit, dan zit de hele natuur vol.
Ik verbaas me er over, dat het over eieren gaat terwijl we dus blijkbaar onze hele leefomgeving vergiftigd hebben met die rommel
Achterom schreef:senna21 schreef:Ik vind het wel bijzonder dat men zich drukker maakt over scharreleieren van particulieren, dan het feit dat pfas dus wijd verspreid in onze grond zit.
Als de grond overal vol pfas zit, maakt een ei meer of minder bar weinig uit.
Dat dus. Als de grond vol zit, dan zit de hele natuur vol.
Ik verbaas me er over, dat het over eieren gaat terwijl we dus blijkbaar onze hele leefomgeving vergiftigd hebben met die rommel
Ninx schreef:Ik denk dat ik maar ga meelopen met extinction rebellion.
Dat is de enige club die hier actief tegen demonstreert.
Het kan toch niet zo zijn dat we baby’s en kinderen van de toekomst met een lichaam vol troep laten opgroeien?
juval schreef:we zouden kunnen beginnen om geen producten te kopen waar pfas in zit... maar wat zijn die producten?
tefalpannen, regenkleding, worteldoek, autobanden, sommige kleding.. ik weet het niet eigenlijk. Is er een (zwarte)lijst bekend?
Sakura789 schreef:Ik snap gewoon niet dat ze geen einde maken aan een aantal pesticiden. Daar kan ik echt niet over uit. Die brengen zóveel schade toe aan milieu, dier en mens. Onvoorstelbaar. Dat lijkt me een mooie eerste start.
Sakura789 schreef:Ik snap gewoon niet dat ze geen einde maken aan een aantal pesticiden. Daar kan ik echt niet over uit. Die brengen zóveel schade toe aan milieu, dier en mens. Onvoorstelbaar. Dat lijkt me een mooie eerste start.
Ponytante schreef:Thx Nickeltje! Ik ben ook idd niet jong (of fertiel) dus zal wel loslopen.
Spoiler:
Off topic; ik wil ook kippen eten! Eet al 25 jaar geen vlees en mis de kip bijna het meest. 1x al in onderhandeling met stalhouder over hun overtollige hanen maar liep op niets uit.