Ervaringen eieren testen op PFAS?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:15

Maar zijn die kippenfarms met vrije uitloop dan wel getest of wordt er gedoeld op industrie binnenkippen in kippenschuren, is dan de vraag.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 09:24

Afanaisa91 schreef:
Voor de mensen die hun eieren hebben getest, krijg je ook inzicht op welke PFAS er is getest?

Ik vind het alarmerend dat het soms in hoge concentraties wordt aangetroffen, en ik begrijp dat het RIVM daarover moet waarschuwen. Maar het totaalplaatje is imo nog lang niet compleet.

Er zijn duizenden soorten PFAS, als ik zoek op de testprotocollen dan vind ik vooralsnog geen aanpak die op veel soorten test. Sommige doen er 20, 40, 80. Als die testuitslagen hoog zijn, dan kun je er vanuit gaan dat er in ieder geval enkele soorten PFAS in je eieren zit. Maar bij een negatieve uitslag beschouw je die eieren als veilig terwijl je nog niets weer over aanwezigheid van de honderden andere soorten PFAS.

Wellicht zitten de nog-niet-testbare PFAS juist veel meer in industriële eieren, en zijn hobby-eieren met ‘maar’ 20 soorten PFAS netto minder schadelijk? Zolang er steeds nieuwe vormen van PFAS worden ontwikkeld en gebruikt, zullen we een tijdje achter de feiten aan blijven lopen.

Wij hebben laten testen bij een geaccrediteerd lab en kregen een heel uitgebreid rapport waarbij er op heel erg veel verschillende soorten getest is, met waarden. Bij ons was bijna alles laag, maar 2 metingen zijn wel verhoogd...

Afbeelding

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:29

Waar had jij het ook al weer gedaan Nickeltje?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:37

Achterom schreef:
senna21 schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat men zich drukker maakt over scharreleieren van particulieren, dan het feit dat pfas dus wijd verspreid in onze grond zit.
Als de grond overal vol pfas zit, maakt een ei meer of minder bar weinig uit.

Dat dus. Als de grond vol zit, dan zit de hele natuur vol.
Ik verbaas me er over, dat het over eieren gaat terwijl we dus blijkbaar onze hele leefomgeving vergiftigd hebben met die rommel -O-

Ik ook. En als het zo bomvol in eieren zit. Wees dan transparant welke gehaltes er in industrie eieren zitten, omdat ze noemen dat die veilig zijn, elk kwartaal. En in melk. In vlees. Groenten. Granen… pfas is overal.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 09:49

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:52

Ik vroeg me ook meteen af bij dat artikel. En de vrije uitloop en biologische eitjes dan? Bevatten die geen pfas? Mogen we daar als consument dan bewijs van hebben?

Om.nu allemaal aan de dieronvriendelijke stapelkip binneneitjes te moeten gaan als advies vind ik ook wat apart

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:00

Ik koop altijd bij een hobbyboer in de buurt. Goedkoper én (voor mij het belangrijkst) gelukkigere kippen. Maar ik denk dat ik ff volgende keer een brief met de munten ingooi over testen. En as er geen resultaten verschijnen bij de kast moet ik erover nadenken...

Stom! Want ik wil diervriendelijke keuzes maken.

Nickeltje, jij zit dus bijna 2x boven de norm. Wat ga je doen, eieren weggooien? Kippen opeten :') ?

Aan de andere kant, ik heb toch al plastic in mijn bloed en hersenen... Vind het heel lastig zo, wat is wijsheid?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:20

Achterom schreef:
senna21 schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat men zich drukker maakt over scharreleieren van particulieren, dan het feit dat pfas dus wijd verspreid in onze grond zit.
Als de grond overal vol pfas zit, maakt een ei meer of minder bar weinig uit.

Dat dus. Als de grond vol zit, dan zit de hele natuur vol.
Ik verbaas me er over, dat het over eieren gaat terwijl we dus blijkbaar onze hele leefomgeving vergiftigd hebben met die rommel -O-

Ik denk dat ik maar ga meelopen met extinction rebellion.
Dat is de enige club die hier actief tegen demonstreert.
Het kan toch niet zo zijn dat we baby’s en kinderen van de toekomst met een lichaam vol troep laten opgroeien?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:28

jeetje, ik was net blij dat mijn kipjes weer een beetje aan de leg beginnen te komen na de winter. Ik ga niet testen en blijf ze gewoon eten. Het zal wel loslopen. De supermarkten worden er wel weer beter van... goed bericht zo net voor de pasen.

Krijgen onze andere weidedieren dan ook niet te veel troep binnen? alles opstallen dus maar.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 11:09

Wij eten onze eieren gewoon op.
En we slachten onze overtollige hanen ook om op te eten.
Wij hebben geen kleine kinderen waar in het nu al enorm zou stapelen ofzo...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:30

Ninx schreef:
Ik denk dat ik maar ga meelopen met extinction rebellion.
Dat is de enige club die hier actief tegen demonstreert.
Het kan toch niet zo zijn dat we baby’s en kinderen van de toekomst met een lichaam vol troep laten opgroeien?

En wat is hun oplossing dan?

Hou er rekening mee dat PFAS zeer slecht / niet afgebroken wordt. En dat het werkelijk bijna overal in zit / zat / voor gebruikt werd.

Dus wat we nu terugvinden (in de grond) of op andere plaatsen, kan best zijn dat dit lang geleden al is uitgestoten.

Daarnaast gaan ook bij de labo's de detectie grenzen omlaag. Dus waar het eerder "niet aantoonbaar aantroffen" werd (maar het is nooit 0), kan het best zijn dat ze het nu wel kunnen detecteren, maar met waarden die dan veel lager zijn dan met de oude methoden.

Daarmee wil ik niet zeggen dat we een andere kant op moeten kijken hè!! We moeten ons er zeker hard voor maken dat er niet nog meer bij komt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:32

we zouden kunnen beginnen om geen producten te kopen waar pfas in zit... maar wat zijn die producten?

tefalpannen, regenkleding, worteldoek, autobanden, sommige kleding.. ik weet het niet eigenlijk. Is er een (zwarte)lijst bekend?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:37

Bijna alles

Vorige week hoorde ik op het nieuws dat het in de drijfgassen van astma-pufjes zit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:37

Rocamor schreef:
Bijna alles

Vorige week hoorde ik op het nieuws dat het in de drijfgassen van astma-pufjes zit.

oei, dan ben ik al grootverbruiker. dan maakt dat eitje ook niet meer uit.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:41

Ik weet niet welke en ook niet in welke mate.

Ik zag in de eieren hierboven ergens 3 ug/kg staan. Wat weegt een ei?

Ik weet niet hoeveel ug/m03 of ug/l er in die drijfgassen zit. En hoeveel ml drijfgas je binnen krijgt per pufje

En ik weet al helemaal niet wat schadelijker of, inademen of opeten.

Het zit (zat?) bijvoorbeeld ook in blusschuim.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:42

juval schreef:
Rocamor schreef:
Bijna alles

oei, dan ben ik al grootverbruiker. dan maakt dat eitje ook niet meer uit.

Idem daarom ga ik mij echt niet druk maken om mijn eieren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:45

juval schreef:
we zouden kunnen beginnen om geen producten te kopen waar pfas in zit... maar wat zijn die producten?

tefalpannen, regenkleding, worteldoek, autobanden, sommige kleding.. ik weet het niet eigenlijk. Is er een (zwarte)lijst bekend?

Ik denk dat het niet te doen is om die verantwoordelijkheid bij de consument te leggen. De ene helft denkt 'oh het is niet verboden, dus zal het wel meevallen' en de andere helft zou dan eerst een halve studie moeten gaan volgen om te kunnen bepalen waar het wel en niet in zit..
De enige oplossing is imo alle pfas verbieden, en een goede tussenoplossing is verplicht pfas waarschuwingen op alle producten met pfas.

In de keuken zijn het niet alleen pannen, maar alle apparatuur met anti-aanbaklaag, van tosti-ijzers en grill tot frituurketel en cake-vorm en voedselverpakkingen.

En natuurlijk in pesticiden: "Nederland koploper pfas pesticiden"
https://www.pan-netherlands.org/blog/20 ... esticiden/

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:49

Ik snap gewoon niet dat ze geen einde maken aan een aantal pesticiden. Daar kan ik echt niet over uit. Die brengen zóveel schade toe aan milieu, dier en mens. Onvoorstelbaar. Dat lijkt me een mooie eerste start.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:04

Sakura789 schreef:
Ik snap gewoon niet dat ze geen einde maken aan een aantal pesticiden. Daar kan ik echt niet over uit. Die brengen zóveel schade toe aan milieu, dier en mens. Onvoorstelbaar. Dat lijkt me een mooie eerste start.

ik denk niet dat de pesticiden voor de lol worden gebruikt. Er zal toch eerst een goed alternatief moeten worden gevonden voor met deze (toegestane) middelen gestopt kan worden.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:12

Daarnet een mailtje van de kippenclub binnen gekregen met een tegen geluid. Vooral het verlagen van de toegestane waardes maakt het voor mij dat ik het wel ff prima vind zo. En de tip om juist de grond te onderzoeken ipv de eieren vond ik ook een goede. Wel in achtneming dat kim van de kippenclub ook een winstoogmerk heeft mbt het verkopen van haar supplementen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:18

Sakura789 schreef:

Ik denk dat we onszelf zo verwikkeld hebben in luxe artikelen, werkvormen, subsidies en afspraken daar over, dat het niet zo maar even gestopt kan worden. Het mooiste zou zijn om alles on te gooien en per direct met alle troep te stoppen maar iedereen zal daar dan ook de gevolgen van moeten willen dragen. En ik denk eigenlijk dat die niet te overzien zijn.

Simpele dingen zoals vliegenspray, anti-teken middelen en voedsel zal veel moeilijker te maken zijn en dus ook veel duurder worden of simpelweg niet meer aan te komen zijn. Aardappelen bijv. Moeten vaak bespoten worden en sommige rassen hoef je al niet eens proberen te kweken zonder pesticiden. En om als boer in aanmerking te komen voor subsidies, voor als de oogst mislukt, dan moet je bewijzen dat je een x aantal keer gespoten hebt. Want wat is anders de maatstaf om te kijken of je goed voor je gewassen gezorgd hebt...

Het ligt dus helaas nogal ingewikkeld.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:12

Maar de gevolgen van pesticiden zijn ook vrij ingewikkeld en niet bepaald lollig te noemen.

Dan hoop ik dat de boer zicht ook nog dermate kan beschermen, want daar zijn de gevolgen misschien nog wel het grootst voor.

Het begint nu al langzaam wel op te komen rondom de lelieteelt. Daar zie je inmiddels een verschuiving komen van accepteren naar bezorgdheid en actie.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:16

Thx Nickeltje! Ik ben ook idd niet jong (of fertiel :+ ) dus zal wel loslopen.

Spoiler:
Off topic; ik wil ook kippen eten! Eet al 25 jaar geen vlees en mis de kip bijna het meest. 1x al in onderhandeling met stalhouder over hun overtollige hanen maar liep op niets uit -O- .

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:27

Wil je het leren of gewoon zelf doen.

Heb nl. nog een haan teveel lopen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 13:38

Ponytante schreef:
Thx Nickeltje! Ik ben ook idd niet jong (of fertiel :+ ) dus zal wel loslopen.

Spoiler:
Off topic; ik wil ook kippen eten! Eet al 25 jaar geen vlees en mis de kip bijna het meest. 1x al in onderhandeling met stalhouder over hun overtollige hanen maar liep op niets uit -O- .

Dat is precies waarom wij onze eigen hanen slachten, Brahma hanen als ze een maand of 8 zijn en beginnen een beetje ruzie te zoeken met hun vader.
Hebben nooit ook maar een schop gehad, ik weet wat ze eten...