Welk kattengrit is ideaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luxorvalkje

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:30

Ik gebruik nu Welkoop Klontvormende - Kattenbakvulling - Grof - 20 L. Klontert prima en ik ruik de bak niet. Maar dus wel uitloop en stof bij het erin gieten wanneer de bak verschoond is.

Droogt snel en mooie stevige klonten.

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:49

Flamingo al geprobeerd?[/quote]

Welke variant?
Zag silica, zand en kleigrit

Heb direct onder favoriet gezet in de bol.com app om het terug te lezen

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:50

Lisette0 schreef:
Kontje kaal scheren. }:)
Nee grapje natuurlijk, haha. Mijn kat heeft het ook wel eens, dan hurkt hij gewoon te diep. Andere vulling zou hier ook niet veel voor uitmaken denk ik.

Ik ga eerlijk gezegd wel af en toe met een trimmer erbij langs :o

Ah te diep hurken, klinkt zo logisch als je dat zegt. Gek genoeg met klei grit dus altijd goed gegaan. Misschien is po training de voorloper van dit verhaal haha

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:52

Luxorvalkje schreef:
Ik gebruik nu Welkoop Klontvormende - Kattenbakvulling - Grof - 20 L. Klontert prima en ik ruik de bak niet. Maar dus wel uitloop en stof bij het erin gieten wanneer de bak verschoond is.

Droogt snel en mooie stevige klonten.

Stof en uitloop maakt mij niks uit. De bak staat in de bijkeuken en daar blijft alles wel liggen. Vind de geur en dat het niet uit elkaar valt met eruit scheppen belangrijker.

Ik zal deze variant ook eens proberen, Bedankt voor het meedenken

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:05

Ik had deze maar dan die zonder geur.

Afbeelding

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:21

Ik gebruikte hiervoor biocat.
Maar sinds die in papieren zakken zit vind ik het niet fijn meer.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:16

Cats Best smart pellets gebruik ik voor mn honden en voor poezen die moeten bevallen. Is dat een optie?

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:49

Bedankt voor jullie suggesties!
Ik ga ze allemaal uitproberen en hopelijk is de zoektocht naar het ideale kattengrit snel voorbij

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:54

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:00

Ik heb nu een bak tofu staan van versapet sinds vanmiddag. Onze jongste poes van 8maand heeft er aan gesnuffeld en wat van gegeten maar is nog niet de bak in gegaan. De andere poes heeft er met haar voorpoten in gestaan en gesnuffeld, maar schrok een beetje omdat ze ver weg zakte in de tofu. Ik ben benieuwd of ze het gaan gebruiken. Ik laat het even een paar dagen zo staan en anders ga ik het mengen met grit eerst. Ze hebben nog een andere bak staan met hun vertrouwde grit.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:51

Hier ook sinds een paar dagen een bak met tofu en nog een bak met het vertrouwde (en erg stoffige) grit staan. De tofu wordt wel gebruikt voor de nummer 1, maar de nummer 2 gaat nu op het oude grit. De bak met oude grit werd voorheen nagenoeg niet gebruikt. Hopelijk gaat de tofu straks ook voor de nummer 2 gebruikt worden, want ik vind het wel fijn spul.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 12:10

Mijn bestelling bij hoopo is mislukt :(

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:15

Heb je nu helemaal niets van hoopo gehad? Of hebben ze het opnieuw gestuurd?

Hier testen we nu hoopo maar daarna ga ik terug naar Versapet. Dat vinden we toch de fijnste. Dan hebben we hoopo, versapet en petmates getest. De laatste is ook fijn maar heeft groene thee geur.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:57

Ik heb nu 2 weken de versapet tofu erin. Alleen de katten gaan er niet op zonder dat ik hem meng met kleigrit. Na een week gemengd had ik weer een bak geprobeerd met alleen tofu, onze oudste poes heeft er toen wel een plasje op gedaan. De jongste is er alleen weer in gegaan om er van te eten. Dat zag de oudste dus die gaat er nu ook niet meer in. Nadat ik er weer een beker grit bij in heb gegegooid gebruiken ze het wel weer.

Hoelang duurt zo'n wen proccess? Zo gemengd verliest de tofu natuurlijk zijn doel.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:02

Hier hebben we 4 weken terug een nieuwe kitten in huis gehaald, onze 3e poes.
Nu wilt deze wel voor het plasje op de bak, maar niet voor de grote boodschap.
Ondertussen staan er 5 bakken (3 katten), met 3 verschillende soorten vulling, versapet tofu, gewoon grijs klonterend grit, en dan van die houtpellets. Alle bakken worden dagelijks alle plekken/klonten uitgehaald en bijgestrooid indien nodig.
Op elke bak hebben we haar al meerdere malen geplaatst in de hoop dat ze het zal 'leren'. Ook een kakje van haar in de bak leggen en deze die dag niet uitkuisen.
Zijn er hier mensen met nog ideeën?
Ik heb voor vrijdag een afspraak met de dierenarts gemaakt om het medische ook uit te sluiten, je kunt maar zeker zijn. (ik denk niet aan iets medisch want ze is super actief, ze eet goed, ze slaapt goed en haar vacht glimt je tegemoed)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:12

Bij kittens die niet zindelijk zijn sluit ik ze op in een kleinere ruimte. Ze bevuilen niet graag hun eigen ruimte en bij mij is het dan in een dag geleerd

Wat zou kunnen helpen is een bak met meer zand structuur. Echt zand of aarde kun je ook proberen

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:36

Katten zijn gek genoeg erg fan van de geur van bleek. Het kan helpen om je bak schoon te maken met een beetje bleek.

(Daarom moet je sproeiplekken ook nooit schoonmaken met bleek, grote kans dat ze het dan weer doen)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:36

Oh dat is misschien nog wel een idee.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:39

SnuitjeLove schreef:
Ik heb nu 2 weken de versapet tofu erin. Alleen de katten gaan er niet op zonder dat ik hem meng met kleigrit. Na een week gemengd had ik weer een bak geprobeerd met alleen tofu, onze oudste poes heeft er toen wel een plasje op gedaan. De jongste is er alleen weer in gegaan om er van te eten. Dat zag de oudste dus die gaat er nu ook niet meer in. Nadat ik er weer een beker grit bij in heb gegegooid gebruiken ze het wel weer.

Hoelang duurt zo'n wen proccess? Zo gemengd verliest de tofu natuurlijk zijn doel.

Troost je, ik heb er ook eentje lopen die nog steeds een beetje moet ‘wennen’. De volledige tofu bak wordt nu wel weer wat meer gebruikt.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:48

VillaNeusjes schreef:
Katten zijn gek genoeg erg fan van de geur van bleek. Het kan helpen om je bak schoon te maken met een beetje bleek.

(Daarom moet je sproeiplekken ook nooit schoonmaken met bleek, grote kans dat ze het dan weer doen)

ah, had nu wel met het wisselen naar houtpellets de bak proper gemaakt met een javelspray, vermoed dat dat bleek is in NL (Vlaamse hier)
Nu toch al 2 nachten geen accidentjes meer.

(zul je zien, op de moment dat je een afspraak maakt met de dierenarts en hier raad vraagt, leren ze het vanzelf.)

Hopelijk blijft het zo.

Ik hou wel mijn 3 verschillende kattenbakvullingen tijdelijk zo, zal maar beetje bij beetje overschakelen naar volledig tofu terug

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 05:40

Keandra schreef:
VillaNeusjes schreef:

ah, had nu wel met het wisselen naar houtpellets de bak proper gemaakt met een javelspray, vermoed dat dat bleek is in NL (Vlaamse hier)
Nu toch al 2 nachten geen accidentjes meer.

Na even googlen : klopt. Bleek middel of chloor noemen we het hier ook.
(zul je zien, op de moment dat je een afspraak maakt met de dierenarts en hier raad vraagt, leren ze het vanzelf.)

Hopelijk blijft het zo.

Ik hou wel mijn 3 verschillende kattenbakvullingen tijdelijk zo, zal maar beetje bij beetje overschakelen naar volledig tofu terug

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 12:01

Ondertussen deze nacht ook geen ongelukjes, dus we houden fingers crossed.
Mijn man flipte er volledig op .... deed er ook niets voor om het weg te doen of zo.
Ik deed telkens ik thuis kwam, op stond, mijn ronde om weg te halen wat er was.
Mijn man zou het laten liggen ...
Denk van de dierenarts afspraak te annuleren als er morgen nog geen problemen meer zijn.

In elk geval ga ik nu veel vaker die bakken met bleek/javel reinigen (deed het voordien met een gewone allesreiniger)
Weer wat bij geleerd, DANK JE WEL Bokkers.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:17

Ik zie al een paar keer op deze laatste pagina tofu langs komen, kwam eigenlijk in het topic om te horen of er ook gebruikers van Riverwood zijn, zie dat zij ook een tofu hebben.

Wij gebruiken momenteel Alma nature maar die geeft erg veel uitloop en zag er Riverwood langs komen. Wellicht vergelijkbaar met de andere tofu varianten hier, daar duik ik ook nog even in. Hoe bevalt het gebruik nu we een aantal weken verder zijn?

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:18

Ik blijf fan van de versapet tofu.
Heb wel wegens een nieuwe jonge kat ondertussen een bak met houtpellets en een bak met klonterend grijze vulling ook staan. Die grijze vulling wil ik asap weer weg van kunnen, echt hatelijk de uitloop.
Verder nog altijd 3 bakken met tofu en die is goed en geen uitloop.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:38

De versapet gebruik ik nu ook een aantal weken, er wordt gelukkig niet meer van gegeten. Ik heb ook nog een bak staan met gemengd (versapet en grind) die wordt toch wel het meest gebruikt. Denk dat er maar 1x per dag een plasje ligt in de tofu bak. Wel hebben ze er allebei al een keer op gepoept. Ik wacht nu tot de gemengde bak bijna leeg is en dan ga ik over op volledige tofu. Ik vind versapet wel veel uitloop hebben, maar wel fijn dat het niet stoft en ook niet stinkt.