daffodil schreef:Ik vind mijn eigen hond echt mega irritant en schaam me dood soms....ik doe heel hard mijn best maar mijn Leipe Lowietje doet zijn naam eer aan. Soms op een grappige manier maar aan de riem dus niet. Los is ie beste vrienden met iedereen maar als ie vast zit, moet hij de hele wereld verdedigen.
Wat niet helpt is dat ie een ZMLH is, een zeer moeilijk lerende hond met een hersenbeschadiging, misschien wel twee ook. Hij heeft een aanrijding overleefd als pup waar waarschijnlijk al wat schade is ontstaan en hij is twee jaar geleden een oog kwijtgeraakt door een interne bloeding. Ik gok, gezien het gedrag erna, dat ook daar weer iets niet helemaal goed gegaan is.
En dat maakt het dus zo moeilijk. Niets komt blijvend aan en hij snapt het gewoon echt niet. Ik los het nu op door hem een tuig aan te doen en m bij extreme uitvallen voor te zijn door m half de lucht in te tillen. Dat zorgt er in ieder geval voor dat ie er als het ware uitgesnapt wordt. En soms gaat het wel goed, dan beloon ik m extreem maar kom ik dezelfde hond een uur later tegen, kan het gewoon gierend fout gaan.
De andere is er eentje die helemaal niet van andere honden houdt dus die blijft sowieso op afstand. Dat is soms wel grappig om te zien. Bij ons mogen honden los op de ijsbaar (als er niet geskeelerd wordt) en er is de regel dat degene die er als eerste loopt bepaalt of honden los of vast zijn. Dus als er een hond aan de lijn loopt, laat jij je hond ook niet los en andersom.
Lowie rent overal op af, liefst met geluid maar dat gaat altijd goed. Kruimeldief rent overal van weg en komt alleen naar mensen......maar daar gaat het dus altijd goed.
Ik denk dat je wel wat positiever/anders over je hond LL mag gaan denken

De ongelukken hebben misschien eea beschadigd, maar waarschijnlijk vooral ervoor gezorgd dat je hond, nog meer dan een hond normaal ook wil, controle wil hebben.
En aan de lijn lopen is geen controle.
Als je gaat investeren in je hond meer controle geven, en de emotie achter het uitvallende gedrag beïnvloeden, dan kun je een heel eind komen. Je hoeft je niet te schamen voor je hond. Heel veel baasjes & honden hebben dit probleem.
Google op Monique Bladder en uitvallende hond en je kunt er gratis een heleboel waardevolle artikelen over lezen.
Lugea heel herkenbaar!
Waarom zijn mensen de algemene fatsoensnormen toch verleerd?