Evamarie schreef:Hoe lukt het je om goed in de gaten te houden hoe het met het welzijn van de kittens gesteld is als ze al naar het buitenland gaan? Ben je dan regelmatig daar te vinden?
Binnen of buitenland maakt daar eigenlijk niet in uit, ik heb een aantal voorwaarden waaraan een goed thuis voor mijn kittens aan moet voldoen, daar selecteer je de nieuwe eigenaren op. Voor fokkers zijn die eisen vele malen strenger dan voor liefhebbers.
Na verhuizing van het kitten heb ik als fokker (bij wet) geen rechten meer, immers is het kitten verkocht en niet meer mijn eigendom. Wat dat betreft niet anders dan een paard verkopen, zodra het paard verkocht is, heb jij daar als vorige eigenaar niets meer over te zeggen. Vooraf goed selecteren is dus van wezenlijk belang, of het nu om binnenland of buitenland gaat. Hoeveel contact er na die tijd nog met kittenkopers is, is afhankelijk van de desbetreffende koper. Ik heb kittenkopers waarmee ik na 15 jaar nog contact heb, van sommigen heb ik nooit meer wat terug gehoord na de eerste week (dan stuur ik altijd even bericht om te vragen hoe de verhuizing is verlopen en hoe het kitten het doet).
Daarnaast heb ik inmiddels wel wel een netwerk van betrouwbare fokkers opgebouwd en komt een fokker alleen in aanmerking als deze mij bekend is of als het gaat om een verwijzing uit mijn kennissenkring. Verder is de fokker altijd verplicht zelf het kitten te komen halen, of ik breng het (op hun kosten), zo heb ik al half Europa doorgereisd. In sommige gevallen ruilen we een kitten, dan vlieg ik met het ene kitten uit mijn fok heen, overnacht ik bij de fokker en vlieg ik terug met mijn nieuwe aanwinst. Mijn kittens vliegen nooit in het ruim, maar altijd mee met mij of de koper in de cabine.
Evamarie schreef:In dit geval zal ik bij jou geen kitten willen kopen. Waarom niet? De beste zijn dus al uitgeselecteerd.
Wie zegt dat jij bij mij in aanmerking zou komen voor een kitten?
Wel grappig dat je zegt niet bij mij zou willen kopen, puur omdat ik de beste kwaliteit (mits juiste karakter) in de fok plaatst en een broertje of zusje daarvan niet goed genoeg voor je is. Maar dat je wel voor een kitten van een prut fokkers bent gegaan, die geen enkele bekommering had om de welzijn van de kittens, anders had jij die immers niet doodziek meegekregen.
Bij mij verhuist geen enkel kitten als ik maar het minste vermoeden heb van een dipje in de weerstand, willen kittenkopers dat niet accepteren dat ze soms een week of twee langer moeten wachten (dat heb ik wel eens voor handen gehad na een lichte ent-reactie), dan krijgen ze hun aanbetaling terug en gaan ze maar naar iemand anders toe. Die kittenkopers ben ik liever kwijt dan rijk, als zij risico's op het welzijn van het kitten willen nemen, dan zijn ze niet de juiste kopers voor mij.
Evamarie schreef:Wat een vreselijk verhaal van het ongeboren kitten. Wat deed je beslissen niet direct de Dierenarts erbij te halen?
Ervaring.
Een poes kan een bevalling helemaal stoppen en tot 48 uur later zo weer verder gaan.
Als de poes geen koorts krijgt, geen weeën heeft en geen afwijkend gedrag vertoont, dan is al die stress met het slepen naar dierenartsen vaak juist slechter dan even afwachten en de poes goed in de gaten te blijven houden. Er is ook weinig dat een dierenarts kan doen (zonder operatie) wat ik zelf niet kan doen, behalve dan een echo of röntgenfoto nemen en dat voegt in de afwachtende fase weinig toe.
Als ik meteen naar de dierenarts was gegaan, was het ook meteen een keizersnede geworden, dan had het kitten het misschien overleefd (maar voor hetzelfde geld het ook niet overleefd) en dan neem je wel weer een extra risico met je poes. Een keizersnede is niet niks, er zitten risico's aan narcose en bedenk dat een spoedkeizersnede nooit nuchter gedaan kan worden, immers kun je van tevoren niet voorspellen of het een keizersnede gaat worden of niet, dus een poes kan voedsel in haar bovenste spijsvertering hebben met alle risico's en mogelijke gevolgen van dien.
Heel eerlijk heb ik liever een dood kitten dan een keizersnede, want naast het risico voor de moederpoes is er ook een verhoogd risico voor de kittens die via keizersnede geboren worden. Die krijgen namelijk ook allemaal narcosemiddel binnen en moeten gelijk een spuitje met anti-narcose middel. Dat is voor de organen een gigantische optater om te verwerken en na 18 jaar ervaring kan ik je wel vertellen dat op de langere termijn keizersnede kittens statistisch gewoon een hoger risico hebben om minder oud te worden.
Maar keizersneden zijn niet helemaal te voorkomen, zeker als een poes zoals de mijne wel koorts zou krijgen, erg onrustig zou worden, langdurig weeën zou hebben of afwijkend gedrag zou vertonen, dan had ik binnen een paar minuten met haar in de auto gezeten op weg naar een dierenarts.
In dit geval was het echt pure pech dat het kitten in deze zeer uitzonderlijke houding naar buiten kwam, in elk ander geval (stuit, achterstevoren of gewoon vooruit met de kop eerst of tussen de voorpootjes) had het kitten de bevalling waarschijnlijk overleefd. In al mijn jaren en het begeleiden van zeker 50 of meer bevallingen van zowel katten, honden en een paar paarden, heb ik nog nooit zoiets meegemaakt, de dierenarts trouwens ook niet, maar die maakt minder natuurlijke bevallingen mee dan ik. De katten en honden bevallingen die hij meemaakt eindigen zeker 95% van de tijd in een keizersnede.